بخشیدن مهریه چگونه است؟ مدارک و مراحل بخشش مهریه چیست؟

  • 15 خرداد 1399
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

بخشیدن مهریه چگونه است؟ مراحل بخشش مهریه چیست و به چه مدارکی نیاز دارد؟ بخشیدن مهریه در عقد موقت چگونه است؟ بخشش مهریه بدون اجازه پدر چگونه است؟ ادامه این مطلب را از دست ندهید تا پاسخ تمامی این سوالات را بگیرید و با هر آنچه که لازم است درمورد بخشش مهریه بدانید، آشنا شوید. […]

بخشیدن مهریه چگونه است؟ مراحل بخشش مهریه چیست و به چه مدارکی نیاز دارد؟ بخشیدن مهریه در عقد موقت چگونه است؟ بخشش مهریه بدون اجازه پدر چگونه است؟ ادامه این مطلب را از دست ندهید تا پاسخ تمامی این سوالات را بگیرید و با هر آنچه که لازم است درمورد بخشش مهریه بدانید، آشنا شوید.

 

بخشیدن مهریه چگونه است؟ | مدارک و مراحل بخشش مهریه چیست؟

 

بخشیدن مهریه چگونه است؟

 

همه ما می‌دانیم که مهریه حق زن است و او از زمانی که با مرد عقد می‌کند، می‌تواند مهریه خود را از او طلب کند. مرد نیز موظف است هر زمان که زن از او درخواست کرد مهریه‌اش را پرداخت کند به غیر از موارد محدودی که مهریه به زن تعلق نمی‌گیرد. البته براساس قانون، زن می‌تواند هرگونه تصرفی که بخواهد در مهریه‌اش داشته باشد.

 

منظور از هرگونه تصرف در مهریه، این است که اختیارات زن در مهریه تنها به گرفتن آن از مرد محدود نمی‌شود بلکه زن می‌تواند بخشی یا کل مهریه خود را ببخشد. به همین دلیل است که بخشیدن مهریه از سوی زن یکی از مباحث حائز اهمیت در قانون به شمار می‌رود. برای بخشش مهریه از سوی زن، لازم است که او در دفتر اسناد رسمی حضور پیدا کند و اعلام کند که تمایل دارم مهریه خود را ببخشد.

مراحل بخشیدن مهریه چیست؟

 

بخشیدن مهریه سه حالت دارد که شامل موارد زیر می‌باشد:

 

حالت اول: اگر زن به شوهر خود بگوید: ” تو را از پرداخت مهریه مبرا می‌کنم”، یعنی اینکه هیچ مهریه‌ای از تو نمی‌خواهم، دیگر مرد هیچ تکلیفی در قبال پرداخت مهریه زن نخواهد داشت. از طرفی هم زن با بیان چنین جمله‌ای دیگر حق ندارد که از تصمیم خود صرف نظر کند و بخواهد که مهریه‌اش را از مرد دریافت کند.

 

حالت دوم: زن در قبال اینکه شوهرش او را طلاق دهد، کل مهریه‌ خود یا بخشی از آن را می‌بخشد. درواقع این نوع طلاق، از نوع طلاق مبارات است به گونه‌ای که زن از مرد در قبال بخشش مهریه‌اش درخواست طلاق می‌کند. در این حالت از بخشش مهریه، مرد دیگر حق رجوع به زن خود را ندارد و اگر زن در دوران عده، یعنی دورانی که بعد از طلاق از شوهر خود باید برای ازدواج مجدد صبر کند، از اینکه مهریه خود را بخشیده است پشیمان شود، طلاق بین او و شوهرش باطل می‌شود.

حالت سوم: و اما آخرین حالت بخشیدن مهریه از سوی زن، زمانی است که زن مهریه‌‌اش را به مرد هبه می‌کند، یعنی زمانی که زن مهریه‌اش را به مرد هدیه می‌دهد و به او می‌گوید که من مهریه‌ام را به تو می‌بخشم. در این حالت از بخشش مهریه نیز مانند دو حالت قبلی، شوهر از پرداخت مهریه مبرا می‌شود اما زن حق اینکه به مرد رجوع کند و مهریه‌اش را از او مطالبه کند را دارد.

 

مدارک بخشش مهریه چیست؟

 

زن برای بخشیدن مهریه خود باید با رضایت کامل و در دست داشتن عقدنامه ازدواج و مدارک شناسایی شامل: اصل کارت ملی و اصل شناسنامه در دفتر اسناد رسمی حضور پیدا کند. درضمن زن باید بالای 18 سال سن داشته باشد و از همه مهم‌تر اینکه اهلیت لازم را داشته باشد، یعنی اینکه با سلامت کامل از نظر عقلی، درخواست خود را مبنی بر بخشش مهریه به دفتر اسناد رسمی ارائه دهد.

 

بخشیدن مهریه در عقد موقت

 

بخشیدن مهریه چگونه است؟ | مدارک و مراحل بخشش مهریه چیست؟

 

خیلی از مردم فکر می‌کنند که در عقد موقت خبری از مهریه نیست و بر اساس همین باور زمانی که مهریه‌ای وجود نداشته باشد بخشیدن آن نیز معنایی دارد. اما لازم است بدانید که این تصور کاملاً اشتباه است چراکه اگر مهریه در عقد موقت ذکر نشود آن عقد باطل خواهد بود به همین دلیل تعیین مهریه، میزان مهریه و همچنین مدت اعتبار عقد موقت جزء شرایط اصلی عقد موقت است.

 

درصورتی که در عقد دائم تعیین مهریه ضروری نیست و زن و شوهر می‌توانند بعد از عقد نسبت به تعیین مهریه با یکدیگر به توافق برسند. با این وجود زن می‌تواند در عقد موقت نیز به دفتر اسناد رسمی مراجعه کند و با در دست داشتن مدارکی که به آن‌ها اشاره کردیم، کل مهریه خود یا بخشی از آن را ببخشد.

بخشیدن مهریه بدون اجازه پدر

 

گاهی اوقات بخشیدن مهریه از سوی زن نشانه رضایت او از زندگی زناشویی‌ و همچنین علاقه‌مندی او به همسرش است اما گاهی اوقات هم شرایط زندگی به قدری برای زن سخت می‌شود که او تصمیم می‌گیرد که مهریه خود را در ازای اینکه شوهرش او را طلاق دهد به او ببخشد.

 

علاوه‌بر اینکه ممکن است زن با رضایت کامل بخواهد بخشی یا کل مهریه خود را ببخشد ممکن است که مرد او را مجبور کرده باشد که مهریه خود را ببخشد یا اینکه خود زن براساس احساسات زودگذری که دارد بخواهد مهریه‌اش را ببخشد. به همین دلیل دفترخانه‌ها اجازه پدر زن را برای بخشش مهریه از سوی او به عنوان یک شرط لازم و ضروری برای این امر در نظر می‌گیرند درصورتی که در شرع و قانون شرط خاصی برای بخشش مهریه از سوی زن در نظر نگرفته شده است.

 

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه