مراحل طلاق توافقی در کاشان چگونه است و به چه مدارکی نیاز دارد؟

  • 24 دی 1399
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

بدون شک هیچ زن و شوهری در ابتدای ازدواج خود به فکر جدایی از یکدیگر نیستند. اما گاهی مسائلی در طول زندگی مشترک یا دوران عقد پیش می آید که زوجین راهی جز جدا شدن ندارند. در این شرایط می توان به دو روش اقدام کرد؛  طلاق عادی که در آن مرد تقاضای طلاق دادن […]

بدون شک هیچ زن و شوهری در ابتدای ازدواج خود به فکر جدایی از یکدیگر نیستند. اما گاهی مسائلی در طول زندگی مشترک یا دوران عقد پیش می آید که زوجین راهی جز جدا شدن ندارند. در این شرایط می توان به دو روش اقدام کرد؛  طلاق عادی که در آن مرد تقاضای طلاق دادن زن را می دهد و دادگاه بر اساس شواهد و ادله موجود، حکم به طلاق می دهد. در این شرایط، مقام قضایی در مورد حقوقی همچون مهریه، حضانت فرزندو … تصمیم گیری می کند. معمولا اختلافات دیگری هم در روند پیگیری این نوع طلاق به وجود می آید و بسیاری از حرمتها بین دو طرف و خانواده ها شکسته می شود.

 

راه حل ساده تر، کم هزینه تر و کوتاه مدت تر، طلاق توافقی است. یعنی زن و شوهر درخواست جدایی دهند و بر سر حقوق خود به تفاهم کامل برسند. دادگاه در این نوع طلاق، به تصمیم زن و شوهر و تفاهمات آنها در مورد حقوق شان احترام می گذارد. نحوه ثبت تقاضای طلاق توافقی در کاشان، مراحل این فرایند و تمامی نکات مربوط به آن را می توانید در ادامه این مقاله مطالعه کنید.

 

طلاق توافقی در کاشان

 

پیش شرط های لازم برای طلاق توافقی در کاشان

 

مسئله مهم در طلاق توافقی و چیزی که این پروسه را از طلاق عادی متمایز می کند، توافقی است که طرفین در مورد حقوق مشترکشان می کنند. اگر در هر یک از مراحل، قاضی متوجه شود که یکی از زوجین در مورد این حقوق رضایت ندارند، روند طلاق متوقف می شود. می توان گفت که تنها پیش شرط لازم و ضروری برای طلاق توافقی در کاشان یا هر جای دیگری، توافق کامل بر سر موارد ذکر شده است. زوجین باید کاملا در مورد حق حضانت فرزند، مهریه، نفقه و … تفاهم داشته باشند. همچنین بر اساس قوانین جدید، زن و شوهرهایی که تصمیم به جدایی از یکدیگری می گیرند، باید در جلسات مشاوره پیش از طلاق شرکت کنند.

 

مدارک طلاق توافقی در کاشان

 

کارت ملی؛ شناسنامه و سند ازدواج (عقدنامه) زوجین، مهم ترین مدارک مورد نیاز برای طلاق توافقی در کاشان هستند. البته گواهی عدم بارداری زوجه هم لازم است. در صورتی که طلاق در دوران عقد انجام شود و زن ادعای بکارت داشته باشد، باید گواهی تایید دوشیزگی را از پزشکی قانونی اخذ نماید.

 

روند اجرای طلاق توافقی در کاشان

 

  1. ثبت درخواست: در اولین گام برای طلاق توافقی در کاشان و دیگر نقاط کشور، باید زن و شوهر، تقاضای جدایی را در سامانه تصمیم ثبت کنند.
  2. تعیین شعبه و تاریخ:  در مرحله دوم، تاریخ و محل تشکیل دادگاه در یک پیام کوتاه، برای زوجین ارسال می شود.
  3. ارجاع به داوری: مقام قضایی، پرونده را به داوری ارجاع می دهد. زن و شوهر باید در این مرحله، هرکدام یک نفر را به عنوان داور به دادگاه معرفی کنند؛ این فرد می تواند از میان بستگان زوجین انتخاب شود. همچنین دادگاه می تواند خود اقدام به تعیین داورها کند.
  4. حضور در جلسات مشاوره: در ادامه پروسه طلاق توافقی در کاشان، زن و شوهر باید در جلسات مشاوره شرکت کنند.
  5. صدور حکم عدم سازش: در جلسات مشاوره تلاش می شود که تفاهم بین زوجین برقرار شده و از جدا شدن آنها جلوگیری گردد. در غیر این صورت، گواهی عدم سازش صادر و به مقام قضایی تحویل داده می شود.
  6. ارائه مدارک به دادگاه: در این مرحله، زن و شوهر یا وکلای آنها، مدارک و مستندات لازم را به دادگاه ارائه می دهند. ضروری است که توافقات حاصله در خصوص حفوف مشترک زوجین، به تایید هر دو طرف رسیده و همراه با دیگر مدارک، به رئیس دادگاه تحویل داده شود.
  7. صدور رای دادگاه: در نهایت دادگاه رای عدم امکان سازش را صادر و تایید می کند.
  8. مراجعه به دفاتر طلاق: آخرین مرحله طلاق توافقی در کاشان، مربوط به زمانی است که زن و شوهر باید به دفترخانه مراجعه کنند. توجه داشته باشید که اعتبار حکم سه ماه است و پس از آن، حکم طلاق هیچ گونه اعتبار اجرایی نخواهد داشت.

 

شرایط تجدیدنظر در حکم طلاق توافقی

 

رایی که دادگاه در خصوص طلاق توافقی در کاشان صادر می کند، قابل تجدید نظر خواهی است. درواقع دادگاه، مهلت مشخصی برای این منظور تعیین می کند و زوجین می توانند با ساقط کردن آن، رأی دادگاه را قطعی کنند. در این صورت، دادگاه ۳ نسخه از حکم را صادر نموده و پس از ارسال دو نسخه برای هر یک از زوجین، نسخه سوم را بایگانی می ‌کند.

 

آیا وکیل داشتن در طلاق توافقی ضروری است؟

 

هیچ الزامی وجود ندارد که زوجین برای طی کردن فرایند طلاق توافقی در کاشان، وکیل داشته باشند. اما داشتن وکیل، می تواند روند کار را راحت تر کند. زوجینی که وکیل دارند، می توانند خود به دادگاه مراجعه نکنند. همچنین وکیل به دلیل آشنایی کامل با مراحل و جزئیات طلاق توافقی، به افراد کمک می کند که مراحل را به درستی طی کرده و در تمام بخش ها به صحیح ترین شکل عمل کنند. حتی وکیل می تواند به جای موکل خود در جلسات مشاوره شرکت کند.

 

آیا حقوق زن در طلاق توافقی را می شناسید؟

 

در پرونده های طلاق توافقی در کاشان و دیگر مناطق کشور، هر یک از طرفین که آگاهی کمتری در مورد حقوق خود داشته باشند، ممکن است زیان ببینند. در زیر برخی از حقوق زن در طلاق توافقی را معرفی می کنیم تا اگر ناچار به انجام این کار شدید، ضرر و زیان کمتری محتمل شوید:

 

  • بر اساس قوانین اسلام، زن حق طلاق ندارد؛ مگر این که در هنگام عقد، حق طلاق را از مرد دریافت کرده باشد.
  • اگر مرد، شروط ۱۲ گانه ضمن عقد را زیر پا بگذارد، زوجه می ‌تواند شخصاً درخواست طلاق کند.

 

هزینه طلاق توافقی در کاشان

 

فرقی نمی کند که در کاشان اقدام به جدایی به شکل توافقی کنید یا در هر نقطه دیگر از کشور؛ در هر صورت باید هزینه هایی را پرداخت کنید. هزینه دادرسی، مبلغی که صرف ثبت نام در سامانه تصمیم می شود (در صورت مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک) هزینه های رفت و آمد، هزینه آزمایشگاه و یا پزشکی قانونی و حق الوکاله (اگر وکیل داشته باشید) مهم ترین مبالغی هستند که برای طی کردن پروسه طلاق توافقی در کاشان باید مد نظر داشته و پرداخت نمایید.

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه