طلاق رجعی چیست؟ | بررسی شرایط، ویژگی ‌ها و آثار طلاق رجعی

  • 30 اردیبهشت 1399
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

طلاق رجعی چیست و چه شرایطی دارد؟ ویژگی‌ها و آثار طلاق رجعی چیست؟ ادامه این مطلب را از دست ندهید تا با هر آنچه که لازم است درمورد این نوع طلاق بدانید، آشنا شوید.   همانطور که می‌دانید عقد نکاح یا به صورت موقت است یا به صورت دائم؛ برای باطل شدن هر یک از […]

طلاق رجعی چیست و چه شرایطی دارد؟ ویژگی‌ها و آثار طلاق رجعی چیست؟ ادامه این مطلب را از دست ندهید تا با هر آنچه که لازم است درمورد این نوع طلاق بدانید، آشنا شوید.

 

همانطور که می‌دانید عقد نکاح یا به صورت موقت است یا به صورت دائم؛ برای باطل شدن هر یک از انواع عقد روش‌های متمایزی وجود دارد به گونه‌ای که در عقد نکاح به صورت موقت، انقضای مدت زمان عقد و همچنین بذل مدت، موجب باطل شدن آن می‌شود؛ بذل مدت به این معنا است که مرد می‌تواند مدت باقی مانده از زمان عقد موقتی را به زن ببخشد. عقد نکاح به صورت دائمی نیز تنها از طریق طلاق باطل خواهد شد. طلاق از نظر قانون مدنی به دو نوع کلی: طلاق بائن و طلاق رجعی تقسیم می‌شود که تصمیم داریم در ادامه این مطلب به بررسی طلاق رجعی، شرایط، ویژگی‌ها و آثار آن بپردازیم.

 

طلاق رجعی چیست؟

 

قبل از اینکه به سراغ طلاق رجعی برویم لازم است با طلاق بائن آشنا شوید چراکه در قانون مدنی هر نوع طلاقی که از نوع بائن نباشد، رجعی است اما در چه صورتی طلاق از نوع بائن است؟ طلاق زن و مرد از یکدیگر در چهار صورت بائن است:

 

  • درصورتی که طلاق قبل از نزدیکی مرد و زن با یکدیگر صورت بگیرد.
  • درصورتی که طلاق زن و مرد از یکدیگر در دوران یائسگی زن صورت بگیرد.
  • درصورتی که طلاق بین زن و مرد به صورت توافقی باشد.
  • درصورتی که زن و مرد سه بار به صورت متوالی با یکدیگر ازدواج کرده باشند و بخواهند برای بار سوم از یکدیگر جدا شوند.

 

اما درصورتی که طلاق زن و مرد از یکدیگر شامل هیچ یک از این موارد نشود از نوع رجعی است برای مثال طلاق از طرف مرد یکی از انواع طلاق از نوع رجعی می‌باشد.

 

طلاق رجعی با طلاق بائن چه تفاوتی دارد؟

 

در طلاق رجعی عقد نکاح به صورت قطعی منحل نمی‌شود به گونه‌ای که مرد می‌تواند در دوران عده به همسر خود رجوع کرده و زندگی زناشویی را با او از سر بگیرد؛ منظور از دوران عده، مدت زمان شرعی است که زن پس از جدایی از همسر خود یا فوت او باید منتظر بماند و پس از پایان آن مدت زمان با مرد دیگری ازدواج کند؛ برای مثال از نظر شرعی عده زن حامله یا مدت زمانی که او پس از جدایی از همسرش نباید با مرد دیگری وارد رابطه شود تا زمان وضع حمل است یا اینکه عده زنی که حامله نیست و از شوهر خود جدا شده است سه طهر یعنی پشت سر گذاشتن سه بار عادت ماهیانه و پاک شدن است؛ از این‌رو زنی که حامله نیست و از شوهر خود جدا می‌شود باید تا پس از گذشت سه بار عادت ماهیانه و پاک شدن منتظر بماند و پس از آن با مرد دیگری ازدواج کند.

 

در مقابل در طلاق بائن عقد نکاح به صورت قطعی باطل می‌شود از این‌رو شوهر بعد از جدایی از همسرش دیگر حق رجوع به او را ندارد؛ بنابراین در طلاق بائن مسئله‌ای به نام عده وجود ندارد درصورتی که در طلاق رجعی قانون‌گذار این امکان را به زوجین می‌دهد تا در زمان عده تصمیم نهایی خود را برای ادامه زندگی زناشویی یا قطع آن بگیرند؛ جالب است بدانید که در این نوع طلاق، رجوع به زندگی زناشویی برعهده مرد گذاشته شده است به گونه‌ای که اگر مرد در زمان عده به همسر خود بازگردد و به او مراجعه کند، ازدواج سابق زن و مرد ادامه پیدا می‌کند و دیگر نیازی به ازدواج مجدد آن‌ها با یکدیگر نخواهد بود.

 

شرایط و آثار طلاق رجعی چیست؟

 

شرایط طلاق رجعی در دوران عده به شرح زیر می‌باشد:

 

  • در دوران عده مرد نمی‌تواند از زن توقع تمکین داشته باشد.
  • در دوران عده مرد باید نفقه زن را پرداخت کند؛ درصورتی که مرد و زن بر سر نفقه با یکدیگر به توافق نرسند، دادگاه میزان نفقه را تعیین می‌کند که مرد موظف است آن را به زن پرداخت کند.
  • درصورتی که یکی از زوجین در دوران عده فوت شود طرف مقابل از او ارث می‌برد.
  • براساس قانون مرد نمی‌تواند دو خواهر را به صورت هم‌زمان به عقد خود درآورد علاوه‌بر این زمانی که زن در حال طی کردن دوران عده باشد مرد نمی‌تواند با خواهر او ازدواج کند چراکه در دوران عده، عقد نکاح بین زن و مرد به طور کامل و قطعی باطل نمی‌شود تا زمانی که دوران عده به اتمام برسد و مرد به سوی زن خود بازنگردد.

 

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه