عده طلاق چیست و چه زنانی عده طلاق ندارند؟ همه چیز درمورد عده طلاق

  • 15 تیر 1399
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

عده طلاق چیست ؟ چه زنانی نیازی به نگه داشتن عده طلاق ندارند؟ یکی از مهم‌ترین آثاری که انواع طلاق از جمله طلاق توافقی به دنبال دارد، مدت زمان عده است. منظور از مدت زمان عده، مدتی است که زن باید پس از طلاق منتظر بماند و با مرد دیگری ازدواج نکند. اساس عده طلاق، […]

عده طلاق چیست ؟ چه زنانی نیازی به نگه داشتن عده طلاق ندارند؟ یکی از مهم‌ترین آثاری که انواع طلاق از جمله طلاق توافقی به دنبال دارد، مدت زمان عده است. منظور از مدت زمان عده، مدتی است که زن باید پس از طلاق منتظر بماند و با مرد دیگری ازدواج نکند. اساس عده طلاق، جلوگیری از اختلاط نسل و همچنین احترام به نکاح سابق است. منتهی عده طلاق شامل حال همه زنان نمی‌شود و طبق قانون بعضی از زنان که طلاق می‌گیرند و از شوهر خود جدا می‌شوند نیازی به نگه داشتن عده ندارند. در ادامه ضمن بررسی دقیق عده طلاق به این پرسش پاسخ خواهیم داد که چه زنانی عده طلاق ندارند ؟ پس در ادامه این مطلب با ما باشید.

 

عده طلاق چیست و چه زنانی عده طلاق ندارند؟ همه چیز درمورد عده طلاق

عده طلاق چیست ؟

 

همانطور که اشاره کردیم یکی از مهم‌ترین احکامی که به موجب طلاق باید از سوی زن به آن عمل شود، عده طلاق است. در پاسخ به این سوال که عده طلاق چیست ؟ باید بگوییم که به مدت زمانی که زن پس از طلاق و جدایی از همسرش نمی‌تواند با مرد دیگری ازدواج کند، عده می‌گویند. در حالت کلی زن موظف است که در صورت طلاق گرفتن از مرد، عده طلاق را نگه دارد.

 

البته همانطور که می‌دانید طلاق به دو نوع کلی رجعی و بائن تقسیم می‌شود. در طلاق رجعی، همانطور که از نام آن پیداست مرد می‌تواند در مدت زمان عده به زن رجوع کرده و رابطه و زندگی زناشویی با او را از سر بگیرد بدون اینکه نیازی باشد تا مجددا با زن عقد کند. در صورتی که در طلاق بائن، مرد حق ندارد که در مدت زمان عده به زن رجوع کند. اگر هم بخواهد به زن خود رجوع کند باید منتظر بماند تا مدت زمان عده به پایان برسد تا دوباره با زن عقد کند و بتواند زندگی زناشویی خود را با او از سر بگیرد. اما همانطور که اشاره کردیم نگه داشتن مدت زمان عده شامل حال تمامی زنان نمی‌شود. در ادامه به این مسئله اشاره خواهیم کرد که چه زنانی عده طلاق ندارند.

چه زنانی عده طلاق ندارند؟

 

عده طلاق چیست و چه زنانی عده طلاق ندارند؟ همه چیز درمورد عده طلاق

دختر باکره عده ندارد

 

اکنون که پاسخ سوال “عده طلاق چیست؟” را گرفتید لازم است بدانید که چه زنانی عده طلاق ندارند؟ در صورتی که زن و شوهر قبل از آمیزش جنسی از یکدیگر جدا شوند و دختر باکره باشد، طلاق از نوع بائن است. در طلاق بائن نیز مرد نمی‌تواند در مدت زمان عده به زن رجوع کند و اگر بخواهد که زندگی زناشویی را از سر بگیرد باید تا پایان مدت زمان عده منتظر بماند و مجددا با زن عقد کند. از آن جایی که امکان بارداری دختر باکره متصور نیست نیازی به نگه داشتن عده طلاق توسط او نیست. بارزترین مثال در این حالت طلاق در دوران عقد و قبل از آمیزش جنسی است که در این صورت دختر باکره است و نیازی به نگهداری عده ندارد.

زن یائسه عده طلاق ندارد

 

همانطور که می‌دانید منظور از زن یائسه، زنی است که به سنی رسیده باشد که امکان بارداری آن وجود نداشته باشد. به همین دلیل طلاق زن یائسه از شوهرش نیز از نوع طلاق بائن است به گونه‌ای که مرد اجازه رجوع به زن خود را بعد از طلاق ندارد. با این وجود زن یائسه نیز عده طلاق ندارد و نیازی به نگهداری عده ندارد. عده انواع مختلفی دارد که تنها به یکی از انواع آن در این مطلب اشاره کردیم. یکی دیگر از انواع عده، عده فوت شوهر است که زن یائسه موظف است آن را نگه دارد.

 

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه