مدارک بیمه بیکاری چیست؟ بررسی مدارک لازم برای دریافت بیمه بیکاری

  • 7 اردیبهشت 1399
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

مدارک بیمه بیکاری چیست؟ اگر شما هم به تازگی شغل خود را از دست داده‌اید و یکی از متقاضیان دریافت بیمه بیکاری هستید مطمئناً این سوال را از خودتان می‌پرسید؛ ادامه این مطلب را دنبال کنید تا با تمامی مدارک لازم برای دریافت بیمه بیکاری و همچنین تمامی اقداماتی که باید برای دریافت بیمه بیکاری […]

مدارک بیمه بیکاری چیست؟ اگر شما هم به تازگی شغل خود را از دست داده‌اید و یکی از متقاضیان دریافت بیمه بیکاری هستید مطمئناً این سوال را از خودتان می‌پرسید؛ ادامه این مطلب را دنبال کنید تا با تمامی مدارک لازم برای دریافت بیمه بیکاری و همچنین تمامی اقداماتی که باید برای دریافت بیمه بیکاری انجام دهید، آشنا شوید.

 

مدارک بیمه بیکاری چیست؟ بررسی مدارک لازم برای دریافت بیمه بیکاری

 

بیمه بیکاری چیست و برای دریافت حق بیمه بیکاری باید چه کاری انجام داد؟

 

قبل از اینکه به سراغ بررسی مدارک بیمه بیکاری برویم، لازم است شما را با مفهوم بیمه بیکاری و همچنین اقداماتی که لازم است برای دریافت حق این بیمه انجام دهید آشنا کنیم.

 

همانطور که از نام بیمه بیکاری پیداست، این بیمه برای افراد شاغلی در نظر گرفته شده است که به صورت کاملاً غیر ارادی بیکار می‌شوند؛ درواقع مهم‌ترین و اصلی‌ترین ملاک برای دریافت بیمه بیکاری این است که شما به صورت ارادی محل کار خود را ترک نکرده باشید بلکه به صورت غیر ارادی در اثر بروز مشکلاتی مانند: تعدیل نیرو و بروز اتفاقات ناگهانی و حوادث غیرمترقبه مانند: زلزله، سیل، آتش‌سوزی و … شغل خود را از دست داده باشید. در غیر این صورت اگر خودتان به صورت ارادی محل کارتان را ترک کرده باشید، نمی‌توانید حق بیمه بیکاری را دریافت کنید.

 

درصورتی که شغل خود را از دست داده‌اید و تمایل دارید که از بیمه بیکاری استفاده کنید بهتر است کمی عجله کنید چراکه تنها تا 30 روز پس از تاریخی که شغل خود را از دست داده‌اید، فرصت دارید که به یکی از واحدهای اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی مراجعه کرده و درخواست خود را مبنی بر دریافت بیمه بیکاری مطرح کنید. درصورتی که بیش از 30 روز از تاریخ بیکار شدن شما گذشته باشد و سپس تصمیم بگیرید که به اداره کار و رفاه اجتماعی بروید و درخواست خود را برای دریافت بیمه بیکاری مطرح کنید باید دلیل موجهی برای تاخیر خود داشته باشید تا کارشناسان این مرکز درخواست شما را پیگیری کنند.

 

پس از ارائه درخواست دریافت بیمه بیکاری به اداره کار و رفاه اجتماعی، درخواست شما توسط کارشناسان این اداره از تمامی جوانب به ویژه غیر ارادی بودن یا نبودن بیکاری شما مورد بررسی قرار می‌گیرد و درصورتی که شما از نظر کارشناسان اداره کار و رفاه اجتماعی مستحق دریافت بیمه بیکاری باشید، مبلغ بیمه بیکاری به شما پرداخت خواهد شد.

مدارک دریافت بیمه بیکاری چیست؟

 

مدارک بیمه بیکاری

 

  • چهار قطعه عکس 4 × 3 جدید
  • اصل و کپی مدرک تحصیلی
  • اصل و کپی قرارداد کار
  • اصل و کپی کارت ملی
  • اصل و کپی کارت پایان خدمت
  • اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه
  • اصل و کپی گواهی کار از شرکت
  • کپی صفحه اول دفترچه بیمه

 

مدت زمان دریافت بیمه بیکاری چقدر است؟

 

مطمئناً از خودتان می‌پرسید که چقدر طول می‌کشد تا بیمه بیکاری به شما تعلق بگیرد؟ درواقع مدت زمانی که طول می‌کشد با درخواست دریافت بیمه بیکاری توسط شما موافقت شود و حق این بیمه به شما پرداخت شود به خود شما بستگی دارد؛ به گونه‌ای که اگر سعی کنید به موقع و تا 30 روز پس از تاریخ بیکاری خود به اداره کار و رفاه اجتماعی مراجعه کنید و مدارک بیمه بیکاری را به کارشناسان این اداره ارائه دهید، نهایتاً 10 روز طول می‌کشد تا کارشناسان اداره کار و رفاه اجتماعی به بررسی شرایط شما و همچنین غیر اداری بودن یا نبودن بیکاری شما بپردازند و حق بیمه بیکاری به شما تعلق بگیرد؛ بنابراین اگر به موقع به اداره کار و رفاه اجتماعی مراجعه کنید، 40 تا 50 روز طول می‌کشد که حق بیمه بیکاری به شما پرداخت شود.

 

حق بیمه بیکاری چقدر است؟

 

براساس قوانین اداره کار و رفاه اجتماعی مبلغ بیمه بیکاری که به فرد متقاضی تعلق می‌گیرد باید به اندازه 55 درصد از میزان متوسط مزدی باشد که او به صورت روزانه دریافت می‌کرده است؛ البته میزان حق بیمه بیکاری نباید از حداقل دستمزد فرد در همان سال کمتر باشد برای مثال اگر حقوق پایه سال 98 برابر با یک میلیون و هفتصد هزار تومان بوده است، حق بیمه بیکاری فرد متقاضی در سال 98 نیز از این میزان کمتر نبوده است.

از طرفی هم میزان پرداختی بیمه بیکاری برای افرادی که میزان دستمزد آن‌ها زیاد است نباید بیشتر از 80 درصد متوسط حقوق آن‌ها باشد برای مثال اگر حقوق فرد ماهانه پنج میلیون تومان باشد تنها 80 درصد از آن به عنوان حق بیمه بیکاری به فرد پرداخت خواهد شد.

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه