مقایسه سرمایه گذاری در بانک و خرید بیمه عمر ، کدام یک بهتر است؟

  • 18 مرداد 1399
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

مردم از قدیم‌الایام تا امروز عادت داشته‌اند که برای روز مبادا پول پس‌انداز کنند. پس‌انداز کردن پول یک عادت قدیمی است که به دلایل مختلفی اعم از جمع کردن سرمایه برای دوران پیری و سالخوردگی، برای خرج دوا و درمان هنگام مریضی و … در مردم به وجود آمده است. خیلی از مردم سپرده‌گذاری در […]

مردم از قدیم‌الایام تا امروز عادت داشته‌اند که برای روز مبادا پول پس‌انداز کنند. پس‌انداز کردن پول یک عادت قدیمی است که به دلایل مختلفی اعم از جمع کردن سرمایه برای دوران پیری و سالخوردگی، برای خرج دوا و درمان هنگام مریضی و … در مردم به وجود آمده است. خیلی از مردم سپرده‌گذاری در بانک را برای اندوخته کردن پس‌انداز خود به هر روش دیگری ترجیح می‌دهند و برخی از مردم هم پس‌انداز خود را به خرید بیمه‌ عمر اختصاص می‌دهند. اما کدام یک بهتر است؟ در ادامه این مطلب با مقایسه سرمایه‌ گذاری در بانک و خرید بیمه عمر به این پرسش، پاسخ می‌دهیم.

 

مقایسه سرمایه گذاری در بانک و خرید بیمه عمر، کدام یک بهتر است؟

هدف شما از سرمایه‌گذاری در بانک یا سرمایه‌گذاری در بیمه عمر چیست؟

 

قبل از مقایسه سرمایه گذاری در بانک و خرید بیمه عمر باید به این سوال پاسخ دهید که هدف شما از سرمایه‌گذاری چیست؟ اگر هدف شما پس‌انداز کردن پولتان است، خرید بیمه عمر می‌تواند گزینه بسیار مناسبی برای شما باشد چراکه خرید بیمه عمر به معنای جمع‌شدن پس‌اندازهای کوچک طی طولانی‌مدت و یک سرمایه‌گذاری مناسب و تضمین‌شده است. در مقابل اگر تصمیم دارید پولتان همیشه در دسترس باشد و ماهیانه سود آن را دریافت کنید، بانک گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری است. بنابراین قبل از اینکه سرمایه‌گذاری در بانک یا بیمه عمر را انتخاب کنید یا اینکه بخواهید این دو را با یکدیگر مقایسه کنید، باید هدف خود را از سرمایه‌گذاری پیدا کنید.

 

مقایسه سرمایه گذاری در بانک و خرید بیمه عمر از نظر امنیت

 

اولین و مهم‌ترین مسئله‌ای که پیش از سپردن پس‌انداز و سرمایه خود به بانک یا بیمه باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید، امنیت است. خوشبختانه از لحاظ امنیت، بیمه و بانک در یک رده قرار دارند. به گونه‌ای که هم بانک پشتوانه محکمی برای سرمایه‌گذاری است و هم بیمه عمر. بنابراین چه برای سرمایه‌گذاری بلند‌مدت و چه برای سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت از نظر امنیت، هم بانک گزینه مناسبی است و هم بیمه.

 

مقایسه سرمایه گذاری در بانک و خرید بیمه عمر از نظر بازخرید بیمه و برداشت از حساب

 

در مقایسه سرمایه گذاری در بانک و خرید بیمه عمر از نظر بازخرید بیمه و برداشت از حساب باید به این مسئله توجه کنید که اگر بیمه‌نامه عمر را خریداری کرده باشید و بخواهید زودتر از ۵ سال آن را بازخرید کرده و بیخیال پرداخت باقی حق این بیمه شوید، عملاً ضرر می‌کنید. چراکه هزینه‌های تقریباً زیادی مانند: هزینه‌های اداری از پس‌انداز شما در این بیمه کسر خواهد شد و درنهایت مقدار کمی به شما پرداخت می‌شود. البته اگر بعد از ۱۰ سال بیمه عمر خود را بازخرید کنید، می‌توانید تا ۹۰ درصد از اندوخته خود را در این بیمه به صورت وام با کارمزد خیلی کم دریافت کنید.

 

در مقابل برداشت از حساب‌های بلندمدت بانک کار چندان سختی نیست اما هنگامی که می‌خواهید پول خود را از بانک برداشت کنید، مقداری از سود پولتان کم می‌شود. با وجود اینکه دریافت وام از بانک کار خیلی سخت و کلافه‌کننده‌ای است اما مبلغی که می‌توانید از بانک به عنوان وام دریافت کنید، بیشتر از مبلغی است که می‌توانید به عنوان وام از بیمه عمر دریافت کنید. چراکه در بیمه عمر شما می‌توانید تا سقف ۹۰ درصد از اندوخته‌ای که در این بیمه دارید، وام بگیرید درصورتی که چنین محدودیتی برای وام گرفتن از بانک وجود ندارد.

مقایسه سرمایه گذاری در بانک و خرید بیمه عمر از نظر سود پس‌انداز

 

مقایسه سرمایه گذاری در بانک و خرید بیمه عمر، کدام یک بهتر است؟

 

همانطور که می‌دانید سود پس‌انداز در بانک‌ها به دلیل تغییر شرایط اقتصادی در سال‌های اخیر دچار کاهش شده است. در حالی که سود حق بیمه‌ای که جهت خرید بیمه عمر پرداخت می‌کنید در یک بازه زمانی مشخص، ثابت است و تغییری نمی‌کند. البته سوددهی بانک نسبت به بیمه عمر کمتر تحت تاثیر تورم است چراکه معمولاً حساب بانکی کوتاه‌مدت‌تر از بیمه عمر می‌باشد.

 

جدا از مقایسه سود حساب بانکی و بیمه عمر، باور عموم مردم براساس تجاربی که دارند این است که خرید بیمه عمر در درازمدت سودی ندارد چراکه با کاهش ارزش سرمایه اندوخته شده در بیمه مواجه می‌شود. برای مثال اگر الان در بیمه عمر، سرمایه خود را ۱۵۰ میلیون تومان انتخاب کنید تا ۲۰ سال بعد با سرمایه اندوخته شده خود هیچ چیز خاصی نمی‌توانید بخرید. در حالی که اکنون با ۱۵۰ میلیون تومان می‌توانید یک ماشین بخرید.

 

مقایسه سرمایه گذاری در بانک و خرید بیمه عمر از نظر پرداخت بدهی

 

در بیمه عمر اگر فرد بیمه‌شده فوت کند، هیچ‌کس به جزء وارثان و ذینفعان او حق برداشت از اندوخته بیمه او را ندارند حتی طلبکاران فرد بیمه‌شده و دولت. علاوه‌بر این دارندگان بیمه عمر معاف از مالیات هستند. در حالی که اندوخته افراد در حساب بانکی آن‌ها پس از فوتشان، شامل مالیات بر ارث می‌شود. بنابراین اگر فرد دچار ازکارافتادگی شود و توان پرداخت بدهی‌های خود را نداشته باشد، طلبکار او می‌تواند براساس قانون از حساب بانکی فرد برداشت کند.

 

مقایسه سرمایه‌گذاری در بانک و خرید بیمه عمر از نظر بازگشت سپرده سرمایه‌گذاری

 

درصورتی که فرد بیمه‌شده دچار سکته‌های قبلی، مغزی و سرطان شود، می‌تواند بابت این بیماری‌ها تا سقف مشخص شده از بیمه پول دریافت کند بدون اینکه مبلغ دریافت‌شده از سپرده سرمایه‌گذاری او در بیمه کم شود. در مقابل اگر فرد بیمارشده دارای بیمه عمر نباشد، می‌تواند هزینه‌های درمان بیماری خود را از حساب بانکی‌اش دریافت کند اما مبلغی که از حساب بانکی‌اش برمی‌دارد دیگر به حساب او باز نمی‌گردد.

 

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه