بیمه بیکاری چیست و مبلغ حق بیمه بیکاری چقدر است؟

  • 22 فروردین 1399
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

مهم‌ترین مشکلی که زمان بیکار شدن ذهن همه ما به خود مشغول میکند این است که چگونه باید از پس خرج و مخارج زندگی تا زمان پیدا کردن یک شغل جدید بربیاییم؛ تنها راه حلی که در چنین شرایطی، می‌تواند ما را از منجلاب اقتصادی بیرون بکشد، بیمه بیکاری است اما بیمه بیکاری چیست و […]

مهم‌ترین مشکلی که زمان بیکار شدن ذهن همه ما به خود مشغول میکند این است که چگونه باید از پس خرج و مخارج زندگی تا زمان پیدا کردن یک شغل جدید بربیاییم؛ تنها راه حلی که در چنین شرایطی، می‌تواند ما را از منجلاب اقتصادی بیرون بکشد، بیمه بیکاری است اما بیمه بیکاری چیست و مبلغ آن دقیقاً چقدر است؟

 

بیمه بیکاری چیست و مبلغ بیمه بیکاری چقدر است

 

بیمه بیکاری چیست؟

 

بیمه بیکاری برای آن دسته از افراد شاغلی که به صورت غیر ارادی بیکار شده‌اند، در نظر گرفته شده است؛ درواقع ملاک اصلی برای پرداخت مبلغ بیمه بیکاری به افراد در کشور ما براساس غیر ارادی بودن بیکاری آن‌ها است.

 

بنابراین اگر شما به اراده و خواست خود محل کارتان را ترک کنید، نمی‌توانید از خدماتی که این بیمه به شما ارائه می‌دهد، استفاده کنید.

برای دریافت حق بیمه بیکاری چه کاری باید انجام داد؟

 

اگر یکی از متقاضیان دریافت مبلغ بیمه بیکاری هستید از تاریخ بیکاری خود تا حداکثر ۳۰ روز پس از آن فرصت دارید تا به یکی از واحدهای اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی مراجعه کرده و وضعیت بیکاری و آمادگی خود برای اشتغال به کار را اعلام کنید.

 

توجه داشته باشید که اگر پس از گذشت ۳۰ روز از زمانی که بیکار شده‌اید برای اعلام وضعیت بیکاری خود به یکی از شعب سازمان کار و رفاه اجتماعی مراجعه کنید، تنها درصورتی درخواست شما پذیرفته می‌شود که برای تاخیر در مراجعه به این سازمان، عذر موجهی داشته باشید.

 

پس از اینکه شما درخواست خود را مبنی بر دریافت بیمه بیکاری ارائه دادید، نمایندگان اداره کار و رفاه اجتماعی و نمایندگان تعاون و سازمان تامین اجتماعی، وظیفه دارند تا ارادی یا غیر ارادی بودن بیکاری شما را با دقت مورد بررسی قرار دهند؛ پس از اینکه مسئله بیکاری غیر ارادی شما مورد بررسی و تایید قرار گرفت، سازمان تامین اجتماعی درخصوص پرداخت حق بیمه بیکاری به شما اقدام خواهد کرد.

 

مدت زمان دریافت بیمه بیکاری چقدر است؟

 

درصورتی که به موقع و تا ۳۰ روز بعد از تاریخ بیکاری خود به سازمان کار و رفاه اجتماعی مراجعه کنید؛ نهایتاً ۱۰ روز طول می‌کشد تا نمایندگان سازمان تامین اجتماعی به بررسی غیر ارادی بودن بیکاری شما بپردازند و با تایید آن برای پرداخت حق بیمه بیکاری شما اقدام کنند.

 

بنابراین در کل ۴۰ تا ۵۰ روز از تاریخ بیکاری شما طول می‌کشد تا بتوانید مبلغ بیمه بیکاری خود را دریافت کنید البته این مدت زمان تنها به این مسئله بستگی دارد که به موقع و تا قبل از پایان مدت زمان ۳۰ روزه بعد از بیکاری خود به سازمان کار و رفاه اجتماعی مراجعه کنید.

 

مبلغ بیمه بیکاری چقدر است؟

 

بیمه بیکاری چیست و مبلغ بیمه بیکاری چقدر است

 

میزان حقوق بیمه بیکاری افراد، باید به اندازه ۵۵ درصد از متوسط مزدی که آن‌ها به صورت روزانه دریافت می‌کرده‌اند، باشد.

 

شاید فکر کنید که چون حقوق شما مبلغ زیادی نبوده است، ۵۵ درصد آن نیز خیلی کم است و قرار نیست که این بیمه مبلغ مناسبی به شما پرداخت کند که با استفاده از آن بتوانید خرج و مخارج زندگیتان را تا حدودی بگذرانید اما اینطور نیست.

 

یکی از مهم‌ترین قوانینی که در این زمینه وجود دارد این است که نباید میزان مبلغ واریزی برای افراد کمتر از حداقل دستمزد همان سال باشد. برای مثال حداقل دستمزد سال 98 برابر با یک میلیون و ششصد و هشتاد هزار تومان بود؛ حق بیمه بیکاری فرد در سال 98 نباید از این مقدار کمتر باشد.

 

یکی دیگر از مهم‌ترین قوانین در زمینه میزان پرداختی بیمه بیکاری این است که نباید میزان پرداختی فرد، بیشتر از ۸۰ درصد متوسط، حقوقی باشد که دریافت می‌کرده است.

 

بنابراین افرادی که ماهیانه حقوق زیادی دریافت می‌کرده‌‌اند مانند: ۵ میلیون تومان، نهایتاً ۸۰ درصد از این مبلغ را دریافت می‌کنند.

 

بنابراین حداقل میزان مبلغ بیمه بیکاری ۵۵ درصد از دستمزد فرد و حداکثر آن ۸۰ درصد از دستمزد فرد می‌باشد. البته مواردی شامل: مجرد بودن یا متاهل بودن و تعداد فرزندان یا افرادی که تحت تکفل فرد هستند بر روی میزان پرداختی او تاثیرگذار می‌باشد.

آیا بیمه بیکاری، عیدی هم دارد؟

 

برخی از افراد به اشتباه فکر می‌کنند که بیمه بیکاری، عیدی هم دارد؛ یعنی اگر تحت پوشش این بیمه دربیایند، علاوه‌بر اینکه مبلغی را ماهانه دریافت می‌کنند، می‌توانند سالانه مبلغی به عنوان عیدی نیز دریافت کنند درصورتی که چنین قانونی وجود ندارد.

 

اما دلیل این موضوع چیست؟ در قانون تاکید شده است که مزایایی مانند: پرداخت عیدی به کارکنان، نوعی پاداش از سوی کارفرما می‌باشد و یک حمایت اجتماعی به حساب نمی‌آید از این‌رو سازمان کار و رفاه اجتماعی تنها مبلغی را به عنوان کمک به افرادی که به صورت غیر ارادی بیکار شده‌اند، پرداخت می‌کند تا بتوانند تا زمان پیدا کردن یک شغل جدید با این مبلغ بخشی از خرج و مخارج زندگی خود را بپردازند.

 

در نتیجه سازمان کار و رفاه اجتماعی مبلغی را به عنوان عیدی به افرادی که تحت پوشش این بیمه قرار دارند، پرداخت نمی‌کند.

 

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه