مراحل طلاق از طرف مرد چگونه است؟ مدارک طلاق از طرف مرد

  • 13 اردیبهشت 1399
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

مراحل طلاق از طرف مرد چگونه است و چقدر طول میکشد؟ مدارک لازم جهت طلاق از طرف مرد چیست؟ ادامه این مطلب را دنبال کنید تا با مراحل درخواست طلاق از طرف مرد و همچنین مدارک لازم برای طلاق از طرف مرد آشنا شوید.     دلایل طلاق از طرف مرد چیست؟   قبل از […]

مراحل طلاق از طرف مرد چگونه است و چقدر طول میکشد؟ مدارک لازم جهت طلاق از طرف مرد چیست؟ ادامه این مطلب را دنبال کنید تا با مراحل درخواست طلاق از طرف مرد و همچنین مدارک لازم برای طلاق از طرف مرد آشنا شوید.

 

مراحل طلاق از طرف مرد

 

دلایل طلاق از طرف مرد چیست؟

 

قبل از اینکه به سراغ مراحل طلاق از طرف مرد برویم، لازم است که شما را با دلایل طلاق از طرف مرد آشنا کنیم. همانطور که می‌دانید حق طلاق با مرد است؛ در گذشته پروسه طلاق دادن زن از طرف شوهر به موجب همین قانون خیلی ساده بود به گونه‌ای که مرد می‌توانست با مراجعه به دفترخانه یک دادخواست طلاق تنظیم کرده و زن خود را طلاق دهد؛ همین مسئله موجب شده بود تا آمار طلاق در کشور افزایش پیدا کند از این‌رو قانون پروسه ارائه دادخواست طلاق را کمی سخت‌تر کرد تا از این مشکل جلوگیری کند.

 

بنابراین در حال حاضر اگر مردی بخواهد که همسر خود را طلاق دهد ابتدا باید به دادگاه خانواده مراجعه کند؛ دادگاه خانواده نیز گواهی عدم سازش بین زوجین را صادر کرده و آن را به داوری دادگاه برای برقراری صلح و سازش بین زوجین ارجاع می‌دهد.

 

توجه داشته باشید به این دلیل که حق طلاق با مرد است او می‌تواند چه با داشتن دلیل موجه و چه بدون داشتن دلیل موجه زن خود را طلاق دهد البته موجه بودن دلیل طلاق از طرف مرد بر روی تعلق گرفتن یا نگرفتن حق و حقوق زن موثر است. از دلایل موجه برای طلاق از طرف مرد می‌توان به عدم تمکین زن، محکومیت زن به حبس و زندان، بیمار بودن زن، عقیم بودن زن، سوء رفتار زن و ترک زندگی و خانواده از سوی او اشاره کرد.

مراحل طلاق از طرف مرد چگونه است؟

 

مراحل طلاق از طرف مرد

 

  1. مراجعه به دادگاه خانواده یا یکی از دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی
  2. ارائه دادخواستی مبنی بر صدور گواهی عدم سازش
  3. پرداخت هزینه دادرسی
  4. دریافت ابلاغیه تعیین مجتمع قضایی، شعبه و کلاس پرونده
  5. مراجعه به شعبه مربوطه پس از مشخص شدن حق و حقوق مالی زن در جلسات رسیدگی به دادخواست
  6. دریافت گواهی عدم امکان سازش
  7. ارائه گواهی عدم امکان سازش به دفترخانه و ثبت طلاق تا مدت زمان 3 ماه

 

مراحل طلاق از طرف مرد چقدر طول میکشد؟

 

در کل مراحل طلاق از طرف مرد ۵ ماه طول می‌کشد البته مهم‌ترین مزیت طلاق از طرف مرد این است که مرد در این مدت زمان ۵ ماهه بدون مراجعه به دادگاه شاهد طی شدن روند طلاق خواهد بود؛ البته طلاق از طرف مرد معایبی هم به دنبال دارد که شامل: پرداخت کامل مهریه زن، پرداخت نفقه تا زمان ثبت رسمی طلاق، پرداخت اجر‌ت‌المثل یا نحله می‌باشد.

 

منظور از اجرت‌المثل و نحله، حقوقی است که زن می‌توانید در قبال انجام کارهای خانه مانند: پخت و پز و شستشوی ظرف‌ها و همچنین شیر دادن به فرزندان از شوهر خود دریافت کند چراکه از نظر اسلام تنها وظایف زن در زندگی زناشویی، تمکین از شوهر و تربیت فرزندان است؛ بنابراین زن می‌تواند در صورت انجام کارهای خانه و شیر دادن به فرزندان از شوهر خود پول دریافت کند. درصورتی که شرایط پرداخت اجرت‌المثل وجود نداشته باشد، درخواست پرداخت نحله در دادگاه مطرح می‌شود.

 

مدارک لازم برای طلاق از طرف مرد چیست؟

 

  • اصل سند ازدواج
  • اصل شناسنامه مرد
  • کپی کارت ملی مرد

 

طلاق غیابی از طرف مرد چگونه است؟

 

قبل از اینکه به طلاق غیابی از طرف مرد اشاره کنیم لازم است درمورد این تصور غلط که برخی از خانم‌ها درمورد طلاق غیابی از طرف مرد دارند اشاره کنیم؛ درواقع برخی از خانم‌ها فکر می‌کنند که طلاق غیابی از طرف مرد به معنای پایمال شدن حق و حقوق آن‌هاست درصورتی که به این دلیل که حق طلاق با مرد است او می‌تواند با حضور یا بدون حضور زن در دادگاه او را طلاق دهد البته درصورت عدم حضور زن در دادگاه، او می‌تواند در مدت واخواهی قانونی به دادگاه مراجعه کند؛ در این صورت نیز رای طلاق از سوی دادگاه صادر می‌شود اما با اعتراض زن پروسه طلاق طولانی می‌شود و مرد موظف است که تمامی حق و حقوق زن را به او پرداخت کند؛ بنابراین هیچ حقی از زن ضایع نخواهد شد.

 

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه