لزوم خرید پوشش نوسانات قیمت خودرو به دلیل گران شدن قیمت خودرو

  • 22 دی 1399
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

با افزایش قیمت خودرو، هزینه تعمیر و قطعات یدکی ماشین هم به موازات آن افزایش پیدا کرده است. این مسئله موجب شده است که حتی یک تصادف یا آسیب دیدگی جزئی هم هزینه زیادی روی دست مالک خودور بگذارد. پرداخت هزینه‌ های ناشی از تصادف و سوانح، بعضا برای افراد سنگین است و نیاز به […]

با افزایش قیمت خودرو، هزینه تعمیر و قطعات یدکی ماشین هم به موازات آن افزایش پیدا کرده است. این مسئله موجب شده است که حتی یک تصادف یا آسیب دیدگی جزئی هم هزینه زیادی روی دست مالک خودور بگذارد. پرداخت هزینه‌ های ناشی از تصادف و سوانح، بعضا برای افراد سنگین است و نیاز به پوشش های بالا و گسترده بیمه دارد. پوشش نوسانات قیمت خودرو ، راه حل مناسبی است که در چنین شرایطی، مفید به نظر می رسد.

 

در ایران دو نوع بیمه اتومبیل داریم که شامل بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه می شود. قبلا در مورد بیمه بدنه و جزئیات آن صحبت کرده ایم. این نوع بیمه، برای جبران خسارتهای ناشی از تصادف و آسیب دیدگی بدنه ماشین کاربرد دارد. اما با دریافت پوشش نوسانات قیمت خودرو ، مالک این امکان را دارد که خسارت ماشین خود را مطابق با قیمت روز، دریافت نماید. برای اطلاع از جزئیات این نوع بیمه، کافی است ادامه مقاله پیش رو را مطالعه کنید.

 

پوشش نوسانات قیمت خودرو

 

نحوه پرداخت خسارت در پوشش نوسانات قیمت خودرو چگونه است؟

 

نوسانات بازار خودرو گاهی به گونه ای است که ارزش یک ماشین را ظرف چند ماه تغییر می دهد. با این شرایط، موارد بسیاری پیش می آید که فردی که ماشین خود را با یک قیمت مشخص بیمه کرده است، چند ماه بعد مشاهده می کند که پوشش بیمه اش، متناسب با قیمت جدید خودرو نیست. پوشش نوسانات قیمت خودرو ، دقیقا در چنین شرایطی کاربرد دارد. اگر مالک، چنین پوششی را نیز در بیمه بدنه ماشینش لحاظ کرده باشد، قیمت بازار ارزیابی شده و خسارت، بر اساس قیمت جدید محاسبه و پرداخت می گردد. زمانی که خسارت وارد شده به ماشین زیاد باشد و یا خودرو دزدیده شده باشد، ارزش این سطح از پوشش بیمه بیشتر مشخص می شود. در این شرایط، خسارت پرداخت شده تقریبا معادل قیمت روز ماشین است.

 

برای خرید پوشش نوسانات قیمت خودرو چه کنیم؟

 

خرید پوشش نوسانات قیمت خودرو کار بسیار راحت و کم دردسری است. برای این منظور می توانید به صورت آنلاین و یا حضوری اقدام کنید. پس از مراجعه به شرکت بیمه مورد نظرتان، مشخصات بیمه نامه و اتومبیل قدیمی را ارائه دهید. سپس  می توانید پوشش نوسانات قیمت را انتخاب کرده و خریداری کنید. برخی از شرکتها امکان خرید قسطی هم دارند. عکس پشت و روی کارت ماشین یا برگ سبز و همچنین عکس سند کمپانی یا برگه ترخیص گمرک، برای خرید پوشش نوسانات قیمت لازم بوده و باید ارائه شوند. اطلاعات خود و یا شخصی که قرار است بیمه ‌نامه به نام او صادر شود را ارائه داده و روند خرید را مطابق با آنچه از شما خواسته می شود، ادامه دهید. کارشناس به آدرسی که شما ارائه می دهید مراجعه می کند و ضمن بررسی شرایط خودرو، اقدامات لازم برای پرداخت خسارت را انجام می دهد.

 

بیمه بدنه خودرو همان‌طور که گفتیم خسارت‌های واردشده به خودرو را پرداخت می‌کند. این خسارت‌ها باید ناشی از تصادف و یا حوادث تحت پوشش بیمه بدنه باشند. تعداد پوشش‌های بیمه بدنه زیاد است، بعضی از آن‌ها که اصطلاحاً پوشش‌های اصلی هستند به طور پیش‌فرض در بیمه‌نامه وجود دارند ولی بعضی دیگر از این پوشش‌ها را بیمه‌گزار در زمان خرید بیمه بدنه با توجه به نیاز خود، انتخاب می‌کند که به آن‌ها پوشش‌های تکمیلی یا اضافی بیمه بدنه می‌گویند. پوشش‌های بیمه بدنه به طور مختصر شامل موارد زیر است.

 

پوشش‌های اصلی بیمه بدنه

 

پیش تر در خصوص بیمه بدنه، مفصلا صحبت کرده ایم. برای اطلاع دقیق تر از پوشش نوسانات قیمت خودرو ، لازم است پوشش های اصلی بیمه بدنه را هم بشناسید که به شرح زیر هستند:

 

  • پرداخت خسارت ناشی از تصادفات و برخورد دیگر اجسام ثابت یا متحرک با خودرو

 

  • واژگونی و سقوط خودرو

 

  • آتش‌سوزی، انفجار و برخورد آذرخش با خودرو

 

  • سرقت کلی خودرو

 

پوشش‌های تکمیلی بیمه بدنه هم موارد زیر را در بر می گیرند:

 

  • پوشش خسارت‌های ناشی از سیل، زلزله و بلایای طبیعی

 

  • پوشش خسارت‌های ناشی از پاشیده شدن رنگ، مواد شیمیایی و اسیدی روی بدنه خودرو

 

  • پوشش شکست شیشه و پرداخت خسارت شکست شیشه به خاطر تغییرات دما و دیگر موارد تحت تعهد بیمه‌نامه

 

  • پوشش ترانزیت برای خودروهایی که از کشور خارج می‌شوند

 

  • پوشش کاهش ارزش خودرو برای زمانی که از ارزش خودرو بر اثر تصادف کاسته می‌شود

 

  • پوشش هزینه ایاب‌وذهاب

 

  • پوشش هزینه توقف

 

  • سرقت درجا یا سرقت جزیی

 

  • پوشش نوسانات قیمت برای پرداخت خسارت مناسب در زمانی که قیمت خودرو کرده است.

 

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه