بررسی انواع دعاوی از دعاوی کیفری گرفته تا دعاوی ملکی و طلاق

  • 15 مرداد 1399
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

افرادی که درگیر دعاوی کیفری، ملکی یا طلاق می‌شوند از دوستان و آشنایان خود می‌خواهند که یک وکیل مجرب که با قوانین حقوقی آشنایی کامل داشته باشد و بتواند پرونده مورد نظر را در کوتاه‌ترین زمان با هزینه‌ای مناسب به سرانجام برساند را به آن‌ها معرفی کنند. چرا که دخالت یک وکیل در پرونده‌های کیفری، […]

افرادی که درگیر دعاوی کیفری، ملکی یا طلاق می‌شوند از دوستان و آشنایان خود می‌خواهند که یک وکیل مجرب که با قوانین حقوقی آشنایی کامل داشته باشد و بتواند پرونده مورد نظر را در کوتاه‌ترین زمان با هزینه‌ای مناسب به سرانجام برساند را به آن‌ها معرفی کنند. چرا که دخالت یک وکیل در پرونده‌های کیفری، ملکی و خانوادگی می‌تواند یک پایان خوش را برای چنین پرونده‌هایی رقم بزند. به همین دلیل تصمیم داریم در ادامه این مطلب ضمن بررسی انواع دعاوی، اهمیت داشتن وکیل را مورد بررسی قرار دهیم.

 

بررسی انواع دعاوی از دعاوی کیفری گرفته تا دعاوی ملکی و طلاق

با انواع دعاوی در قانون مدنی آشنا شوید

 

دعاوی کیفری چیست و چه تفاوتی با دعاوی حقوقی دارد؟

 

یکی از انواع دعاوی، دعاوی کیفری است که به آن دعاوی جزائی هم گفته می‌شود زمانی مطرح می‌شود که فردی مرتکب رفتاری شده باشد که در قانون به عنوان جرم تلقی شود. در این شرایط باید فرد بزه دیده یعنی فردی که از وقوع جرم آسیب دیده است یا وکیل او به مرجع قضائی یا همان دادسرای محلی که جرم اتفاق افتاده است مراجعه کند و طرح شکایت خود را مطرح نماید. براساس ماده ۲ قانون مجازات اسلامی، انجام هر رفتار یا ترک هر رفتاری که موجب نقض قانون شود، جرم شناخته شده و مجازاتی در پی دارد.

 

دعاوی کیفری با دعاوی حقوقی دو تفاوت بسیار مهم دارد. اول اینکه دعاوی حقوقی مربوط به حقوق مالی است ولی دعاوی کیفری مربوط به جرم و جنایت است. دوم اینکه به دعاوی حقوقی در دادگا‌ه‌های حقوقی رسیدگی می‌شود اما به دعاوی کیفری در دادگاه‌های کیفری ۱ یا ۲ رسیدگی می‌شود.

 

اهمیت داشتن وکیل در دعاوی کیفری

 

قانون‌گذار در دعاوی کیفری به عنوان یکی از انواع دعاوی، تمرکز ویژه‌ای بر روی حق داشتن وکیل برای شاکی و همچنین حق داشتن وکیل برای متهم دارد چراکه در چنین پرونده‌هایی بحث آبرو و حیثیت افراد در میان است. از طرفی یکی از مهم‌ترین تضمینات برای حفظ حقوق متهم در دادرسی‌های کیفری، حق داشتن وکیل است. داشتن وکیل در دعاوی کیفری به این دلیل اهمیت دارد که نحوه طرح شکایت، اظهارنامه، شکواییه، زمان طرح شکایت و … در سرنوشت پرونده تاثیر بسزایی دارد.

دعاوی ملکی

یکی از مهم ترین انواع دعاوی، مربوط به مسائل ملکی است که البته جزء دعواهای حقوقی محسوب می شود. دعاوی ملکی، به اموال غیر منفول مربوط هستند و در دادگاه های حقوقی رسیدگی می شود. نکته این که رسیدگی به این دعاوی تشریفات خاص خود را دارد و به دلیل پیچیدگی پرونده ها معمولا فرایند دادرسی در آنها طولانی بوده و نیازمند دخالت یک وکیل کار کشته دارند. البته دعوای ملک ممکن است شکل کیفری هم داشته باشد. مثلا دعوی الزام به فک رهن یا الزام به تنظیم سند رسمی، از دعاوی ملکی حقوقی محسوب می شود. اما مواردی همچون فروش غیر قانونی ملک شخصی به یک یا چند نفر، دعاوی ملکی کیفری هستند. گاهی ممکن است دادگاه کیفری برای اثبات مالکیت، قرار اناطه صادر کند که در این صورت، دادگاه رسیدگی خود را متوقف بر رسیدگی دادگاه حقوقی می کند.

 

مهارت یک وکیل خوب ملکی چه تاثیری در پیشبرد پرونده های دعاوی ملکی دارد؟

 

به طور کلی معاملات ملکی ابعاد بسیاری دارد و بهتر است در صورت درگیری با چنین پرونده هایی حتما از یک وکیل باتجربه و حرفه ای کمک بگیرید. وکلای املاک، تمام قوانین مربوط به حوزه املاک اعم از حقوقی و کیفری، آرای وحدت رویه، رویه قضایی و همجنین نظرات دکترین حقوقی را به خوبی می داند و بر آنها تسلط کامل دارد. در کنار این ویژگی، تسلط وکیل ملکی  به قوانین شکلی آیین دادرسی مدنی به او کمک می کند تا پرونده ها را به بهترین شکل به نتیجه برساند.

 

دعاوی طلاق

 

دعوای طلاق هم یکی دیگر از انواع دعاوی است که پرونده های بسیاری را در دادسراها به خود اختصاص داده است. لازم است بدانید که از نظر علم حقوق ایران، طلاق یعنی انحلال عقد ازدواج با رعایت تشریفات ویژه که برای پایان دادن به درگیری ها و تنش های موجود بین زوجین انجام می شود. طلاق، موضوع بیشترین دعاوی در دادگاه های خانواده بوده و این مسئله در تمامی شهرها صدق می کند. البته برای جاری شدن صیغه طلاق، اجازه حاکم نیاز است و ثبت و اجرای صیغه طلاق صرفا با حکم و اجازه دادگاه امکان پذیر است. بر اساس قوانین جمهوری اسلامی ایران، طلاق به سه شکل زیر انجام می شود:

 

  • طلاق به درخواست زوج

در این صورت نیاز به دلیل خاصی نیست و بر اساس قانون، مرد هرگاه بخواهد می تواند زنش را طلاق باید. البته باید حقوق مالی زوجه پرداخت شود؛ در غیر این صورت امکان ثبت طلاق وجود نخواهد داشت.

 

  • طلاق به درخواست زوجه

اگر درخواست طلاق از طرف زن مطرح شود، حق با مرد است و زن باید ثابت کند که همسرش از شرایط ضمن عقد تخطی کرده و یا عسر و حرج اتفاق افتاده است. در این صورت ممکن است بتواند به صورت یک طرفه طلاق بگیرد.

 

  • توافق زوجین برای طلاق

در طلاق توافقی پیچیدگی کمتری وجود دارد و دو طرف می توانند بر سر مواردی همچون مهریه و … به توافق برسند.

 

نقش وکیل در دعاوی طلاق چیست؟

 

در دعاوی خانواده و طلاق، ضرورت قانونی برای داشتن وکیل وجود ندارد. اما اگر یک وکیل مجرب داشته باشید، قطعا پرونده شما به نتیجه بهتری خواهد رسید. با این حال بیشتر افراد، هم مرد و هم زن، به حقوق خود آگاه نیستند و نمی دانند که چه رویه ای را باید طی کنند. از این رو دخالت وکیل در پرونده های طلاق می تواند باعث تضمین دستیابی کامل موکل به حقوق خود شود. حضور وکیل در پرونده های مربوط به دعاوی طلاق، کمک می کند که انواع و اقسام شکایت‌ ها مطرح نشود تا هزینه های زیاد بر زوجین و خانواده ها تحمیل نماید و همچنین از تنش بیشتر بین زوج و زوجه جلوگیری می شود. ذکر این نکته ضروری است که وکیل دعاوی طلاق به دنبال سازش زوجین است و در صورت عدم سازش، آنها را در خصوص طلاق توافقی راهنمایی می کند.

 

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه