مهریه عقد موقت چقدر است؟ و مطالبه مهریه عقد موقت چگونه است؟

  • 2 خرداد 1399
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

مهریه عقد موقت چقدر است؟ مهریه عقد موقت و مطالبه آن چگونه است؟ احکام مهریه در عقد موقت چیست؟ ادامه این مطلب را از دست ندهید تا با هر آنچه که لازم است درمورد مهریه ازدواج موقت بدانید، آشنا شوید.   مهریه عقد موقت چگونه است؟   خیلی از مردم تصور می‌کنند که در عقد […]

مهریه عقد موقت چقدر است؟ مهریه عقد موقت و مطالبه آن چگونه است؟ احکام مهریه در عقد موقت چیست؟ ادامه این مطلب را از دست ندهید تا با هر آنچه که لازم است درمورد مهریه ازدواج موقت بدانید، آشنا شوید.

 

مهریه عقد موقت چگونه است؟

 

خیلی از مردم تصور می‌کنند که در عقد موقت به این دلیل که مدت زمان مشخصی برای اتمام آن تعیین می‌شود و در مقایسه با عقد دائم ارج و قرب آنچنانی ندارد، خبری از تعیین مهریه نیست یا اینکه در عقد موقت هیچ مهریه‌ای به زن تعلق نمی‌گیرد؛ درصورتی که تمامی این تصورات اشتباه است.

 

جالب است بدانید که تعیین مهریه عقد موقت و میزان آن یکی از ارکان اصلی عقد موقت می‌باشد. براساس ماده ۱۰۹۵ قانون مدنی،  یکی از شروطی که موجب صحت ازدواج موقت می‌شود، تعیین مهریه است از این‌رو اگر مهریه در ازدواج موقت ذکر نشود، آن ازدواج باطل خواهد بود؛ درصورتی که در ازدواج دائم، تعیین مهریه ضروری نیست به گونه‌ای که زن و مرد می‌توانند حتی بعد از عقد هم نسبت به تعیین مهریه با یکدیگر به توافق برسند. اگر هم در عقد دائم مهریه‌ای تعیین نشود، زن می‌تواند از مهرالمثل و مهرالمتعه استفاده کند.

 

احکام مهریه عقد موقت چیست؟

 

به جزء مواردی خاص که در زمینه مهریه عقد موقت احکام ویژه‌ای وجود دارد، احکام مهریه در عقد موقت با مهریه در عقد دائم مشابه و یکسان می‌باشد. احکام ازدواج موقت به شرح زیر می‌باشند:

 

مهرالمتعه و مهرالمثل مخصوص عقد دائم است؛ درواقع این دو نوع مهریه زمانی به زن تعلق می‌گیرند که مرد بخواهد قبل یا بعد از رابطه زناشویی همسر خود را طلاق بدهد اما از آن جایی که عدم تعیین مهریه در عقد موقت موجب باطل شدن آن می‌شود این دو نوع مهریه به زن تعلق نخواهد گرفت.

در ازدواج موقت، فوت زن موجب از بین رفتن مهریه او نمی‌شود به گونه‌ای که ورثه زن می‌توانند مهریه او را از مرد دریافت کنند؛ علاوه‌بر این درصورتی که در مدت زمان عقد موقت، مرد با زن نزدیکی نکند و هیچ رابطه زناشویی با یکدیگر نداشته باشند، باز هم مهریه زن از بین نخواهد رفت.

مطالبه مهریه ازدواج موقت ثبت شده و ثبت نشده

 

در ازدواج موقت، زن به محض اینکه با مرد عقد می‌کند، می‌تواند هر زمان که بخواهد مهریه را مطالبه کند. مطالبه مهریه عقد موقت به دو شکل شامل: مطالبه مهریه در عقد موقتی که در دفتر ازدواج ثبت شده باشد و مطالبه مهریه در عقد موقتی که در دفتر ازدواج ثبت نشده باشد، است.

 

در حالت اول که ازدواج موقت در دفتر ازدواج به ثبت رسیده است، مطالبه مهریه خیلی راحت‌تر است به گونه‌ای که زن می‌تواند با استناد به سند رسمی مربوط به ازدواجش با مرد، مهریه خود را از او مطالبه کند. مراحل مطالبه مهریه ازدواج موقت ثبت شده به این شکل است که ابتدا زن باید به دفتر ازدواجی که در آن عقد موقت او با شوهرش به ثبت رسیده است، مراجعه کرده و درخواست خود را مبنی بر صدور اجرائیه و ابلاغ آن به شوهر خود ارائه دهد. اگر مرد نتواند در مهلت مقرر شده مهریه زن را پرداخت کند، زن به دلیل برخوردار بودن از یک سند رسمی می‌تواند مهریه‌اش را به اجرا بگذارد که در این صورت امکان توقیف اموال مرد و همچنین ممنوع ‌الخروج شدن آن از کشور وجود دارد.

 

مطالبه مهریه عقد موقتی که در دفتر ازدواج به ثبت نرسیده باشد و تنها به خواندن صیغه محرمیت اکتفا شده باشد، خیلی سخت است چراکه زن هیچ سند رسمی برای اثبات صیغه ندارد از این‌رو باید از طریق اثبات سایر ادله دعوا مانند: شهادت شهود، موفق به دریافت مهریه خود شود. البته اگر مبلغ مهریه تا بیست میلیون تومان باشد زن باید برای مطالبه آن، دادخواستی به شورای حل اختلاف ارائه دهد اما اگر مبلغ مهریه بیشتر از بیست میلیون تومان باشد زن باید برای مطالبه مهریه خود به دادگاه خانواده مراجعه کند.

مهریه در عقد موقت چقدر است؟

 

همانطور که اشاره کردیم موقت بودن عقد نباید موجب شود که تصور کنید هیچ مهریه‌ای به زن تعلق نمی‌گیرد چراکه در عقد موقت نیز بلافاصله پس از اینکه زن و مرد با یکدیگر عقد می‌کنند، زن می‌تواند مهریه خود را از مرد مطالبه کند. میزان مهریه عقد موقت و مدت آن به توافق طرفین با یکدیگر بستگی دارد علاوه‌بر این نحوه پرداخت آن که یا باید به صورت یکجا باشد یا به صورت اقساطی نیز به توافق زن و مرد با یکدیگر بستگی دارد.

 

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه