صفر تا صد بیمه موتور سیکلت | از انواع بیمه موتور سیکلت تا قیمت آن

  • 25 آبان 1399
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

در مورد بیمه موتور سیکلت چه می دانید؟ بیشتر مردم اطلاعاتی در خصوص بیمه خودرو دارند. اما بیمه موتور سیکلت و جزئیات آن کمتر شناخته شده است. علت هم مشخص است؛ در مقایسه با مالکین اتومبیل، تعداد افرادی که از موتور سیکلت برای تردد استفاده می کنند به مراتب کمتر است. بیمه های موتور سیکلت […]

در مورد بیمه موتور سیکلت چه می دانید؟ بیشتر مردم اطلاعاتی در خصوص بیمه خودرو دارند. اما بیمه موتور سیکلت و جزئیات آن کمتر شناخته شده است. علت هم مشخص است؛ در مقایسه با مالکین اتومبیل، تعداد افرادی که از موتور سیکلت برای تردد استفاده می کنند به مراتب کمتر است. بیمه های موتور سیکلت هم انواع مختلفی داشته و موارد متعددی را تحت پوشش قرار می دهند. اگر از این وسیله نقلیه استفاده می کنید، بهتر است اطلاعات کامل تری در خصوص بیمه آن داشته باشید تا در مواقع نیاز، بتوانید خسارت های ایجاد شده را راحت تر پیگیری و جبران کنید. در ادامه شما را با انواع بیمه موتور سیکلت و جزئیات مربوط به آن آشنا می کنیم.

 

انواع بیمه موتور سیکلت

 

با انواع بیمه موتور سیکلت آشنا شوید

مانند بیمه خودرو، موتور سیکلت هم دارای دو نوع اصلی است که شامل موارد زیر هستند:

 

  • بیمه شخص ثالث موتور سیکلت

یکی از انواع بیمه موتور سیکلت ، بیمه شخص ثالث موتور سیکلت است که بسیار شبیه به بیمه شخص ثالث اتومبیل است. خسارات مالی به اشخاص ثالث، خسارات جانی به اشخاص ثالث و خسارت جانی به راننده مقصر، موارد تحت پوشش این نوع بیمه به شمار می روند.

  • بیمه بدنه موتور سیکلت

حتما با بیمه بدنه خودرو و موارد تحت پوشش آن آشنا هستید. بیمه بدنه موتور سیکلت اما با آن تفاوت دارد. در واقع بیمه موتور سیکلت در بخش بدنه، موارد و حوادث زیر را تحت پوشش قرار می دهد:

  • تصادم، تصادف و در کل برخورد به هر جسم متحرک یا ثابتی که منجر به ایجاد خسارت به موتور سیکلت شود.
  • آتش‌سوزی، صاعقه و یا انفجار موتور سیکلت

 

به همین دلیل هم بیمه بدنه برای راکبین موتور سیکلت چندان اهمیت ندارد و مورد استقبال واقع نمی شود.

 

نرخ بیمه موتور سیکلت چگونه محاسبه می شود؟

حالا که با انواع بیمه موتور سیکلت آشنا شدید نوبت به محاسبه نرخ این نوع بیمه نامه است که به طور کلی به ۴ عامل زیر وابسته است:

 

  • سال تولید موتور: سال تولید موتور سیکلت در تعیین نرخ بیمه موتور نقش اساسی دارد. موتورهای جدیدتر ریسک آسیب پذیری و نرخ بیمه کمتری دارند.

 

  • نوع موتور سیکلت: جالب است بدانید علی رغم این که بیشتر موتور سیکلت ها از نوع دوچرخ هستند، نرخ بیمه موتور سیکلت سه‌ چرخ نسبت به موتور سیکلت ۲ چرخ بیشتر است.

 

  • تعداد سیلندر: عامل مهم دیگر در تعیین نرخ بیمه موتور سیکلت، تعداد سیلندرهای آن است. موتور سیکلت ها می ‌توانند دارای ۱ سیلندر، ۲ سیلندر، ۳ سیلندر و بیشتر باشند. هر چه تعداد سیلندرها موتور بیشتر باشد، یعنی موتور سیکلت قدرت بیشتری دارد و در نتیجه نرخ بیمه آن هم بیشتر خواهد بود.

 

  • نوع و ساختار موتور: نرخ بیمه موتور سیکلت برای موتور سیکلت های برقی و دنده‌ ای متفاوت است. هر چه موتر قوی‌ تر باشد، نرخ بیمه آن هم بیشتر می باشد.

 

برای آشنایی بیشتر با نرخ بیمه موتور سیکلت، جدول زیر را مطالعه کنید که مربوط به نرخ بیمه در سال 1399 است:  

 

نوع موتور سیکلت مبلغ حق بیمه پایه در سال ۹۹ براساس تومان
گازی ۳۵۱.۱۰۰
دنده ای تک سیلندر ۴۲۸.۹۰۰
دو سیلندر و بیشتر ۴۷۱.۲۰۰
دنده ای دارای سه چرخ یا سایدکار ۵۰۶.۷۰۰

 

کدام عوامل به صورت غیر مستقیم بر روی نرخ بیمه موتور تاثیر گذارند؟

جدا از انواع بیمه موتور سیکلت که به صورت مستقیم بر روی نرخ این بیمه تاثیرگذار هستند؛ یکسری عوامل نیز وجود دارند که به صورت غیر مستقیم بر روی نرخ بیمه موتور سیکلت تاثیرگذارند. در ادامه به این عوامل اشاره خواهیم کرد.

 

  • تخفیف عدم خسارت بیمه موتور سیکلت

عدم استفاده از بیمه نامه در چند سال، تخفیف هایی را برای بیمه گذار به همراه دارد. میزان تخفیف عدم خسارت به طور خودکار محاسبه و روی بیمه ‌نامه شما درج شده است. سقف تخفیف عدم خسارت ۷۰ درصد است و بیشتر از این مقدار، شامل تخفیف نمی گردد.

 

  • جریمه دیرکرد بیمه موتور سیکلت

عامل دیگری که بر نرخ بیمه شخص ثالث بیمه گذار، البته به طور غیر مستقیم تاثیر می گذارد، جریمه دیرکرد است. چنانچه سررسید بیمه موتور سیکلت گذشته باشد و شخصی بخواهد در این شرایط اقدام به تمدید بیمه نامه کند، باید مبلغی را بابت جریمه دیرکرد پرداخت نماید. پیشنهاد ما این است که قبل از اتمام سررسید بیمه موتور سیکلت، نسبت به تمدید آن اقدام کنید تا مشمول این جریمه دیرکرد نشوید.

 

امکان پرداخت انواع بیمه موتور سیکلت به صورت اقساطی وجود دارد؟

 

برای پاسخ دهی به این سوال، اول باید یادآور شویم که نرخ بیمه موتور سیکلت سال ۹۹ حدود ۵۰۰ هزار تومان می ‌شود. با توجه به کم بودن نرخ بیمه موتور، دور از ذهن نیست اگر شرکت ‌های بیمه انگیزه ‌ای برای ارائه بیمه موتور سیکلت اقساطی نداشته باشند و این بیمه بیشتر به ‌صورت نقد قابل خریداری باشد. با این حال برخی از شرکت ‌های بیمه نیز به خاطر رفاه حال بیمه ‌گذار، ممکن است بیمه موتور سیکلت را به صورت قسطی بفروشند.

 

شرایط و نحوه انتقال بیمه موتور سیکلت به چه شکل است؟

 

بحث انتقال بیمه در بیمه نامه های خودرو بسیار مهم و پر حاشیه است. این کار زمانی انجام می شود که مالک بخواهد خودروی خود را بفروشد و بیمه آن را به خریدار منتقل کند. برای انتقال بیمه موتور سیکلت هم شرایط و قواعد خاصی وجود دارد. اول این که رایج ترین روش برای این منظور، واگذاری و انتقال مالکیت موتور سیکلت است. بیمه شخص ثالث موتور سیکلت در واقع برای وسیله نقلیه است و با انتقال مالکیت موتور به مالک جدید، بیمه نیز منتقل می ‌شود. همچنین مالک می تواند به یکی از شعب بیمه مراجعه و به منظور انتقال بیمه شخص ثالث موتور سیکلت خود اقدام نماید.

اگر مالک جدید نخواهد بیمه را به مالک جدید منتقل کند و یا قصد استفاده از آن برای موتور جدید را داشته باشد، باید سند موتور را به شعبه بیمه ببرید تا تخفیف ها هم حفظ شوند. این تخفیف‌ها را می ‌توان بین ۶ ماه تا ۱ سال حفظ کرد و حتی در صورت خرید موتور جدید، آنها را منتقل نمود.

 

یک نکته‌ مهم درباره بیمه موتور سیکلت

 

توجه داشته باشید که در بیشتر موارد می توان بیمه ها را به صورت کوتاه مدت خریداری کرد. مثلا امکان خرید بیمه شخص ثالث ۳ ماهه، ۶ ماهه و… هم وجود دارد. اما در بیمه موتور سیکلت این موضوع وجود ندارد و نمی‌ توان بیمه موتور چند ماهه خرید. امکان خرید این بیمه فقط به صورت ۱ ساله وجود دارد.

 

نحوه استعلام قیمت بیمه موتور سیکلت

 

چگونه می توان قیمت بیمه موتور را استعلام کرد؟ برای محاسبه قیمت بیمه موتور سیکلت از شرکت‌ های مختلف بیمه، می توان به شکل های زیر عمل کرد:

 

  • استعلام بیمه موتور به روش سنتی

در این روش باید با یکی از نمایندگی های بیمه مورد نظر تماس بگیرید و یا به صورت حضوری مراجعه کرده و قیمت بیمه مورد نظر خود را دریافت و آن را خریداری نمایید. اما با توجه به مشغله های زندگی امروزی، این روش چندان به صرفه نیست و نیاز به صرف زمان دارد. همچنین اگر راننده فاقد بیمه شخص ثالث در حادثه رانندگی زیان ‌دیده باشد، مشکلاتی برای او به وجود خواهد آمد چون پلیس راهنمایی و رانندگی برای ارائه گزارش به مدارک هر دو طرف نیاز دارد. نکته دیگر این که ممکن است شرکت بیمه طرف قرارداد با خودروی مقصر، در پرداخت خسارت به راننده زیان ‌دیده فاقد بیمه شخص ثالث مشکلاتی را ایجاد کند.

 

  • استعلام آنلاین بیمه موتور سیکلت

اما روش بهتر برای استعلام بیمه موتور سیکلت، روش آنلاین است. برای این منظور می توانید به سامانه های اینترنتی که شرکت بیمه شما مشخص کرده است مراجعه کرده و بیمه موتور را استعلام نمایید. در این روش وقت چندانی از شما گرفته نمی شود و کافی است به اینترنت دسترسی داشته باشید.

 

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه