راهنمای 0 تا 100 شرایط، مراحل، زمان، مدارک و هزینه ثبت لوگو شخصی و شرکتی

  • 15 آبان 1400
  • محسن شیخ ها
  • 6 پرسش و پاسخ

ثبت لوگو و نشان تجاری بقدری دارای اهمیت است که امروزه از ضروریات هر کسب و کاری محسوب میشود. اگر تمایل به کسب اطلاعات دقیق از شرایط و مراحل ثبت لوگو شخصی و شرکتی به علاوه مدت زمان، مدارک لازم و هزینه ثبت لوگو و نشان تجاری دارید، در این نوشته با ما همراه باشید.

مراحل ثبت لوگو و علامت تجاری شخصی و شرکتی چگونه است و چه مدارکی لازم دارد؟ شرایط و مزایای ثبت لوگو چیست و هنگامی که تصمیم داریم لوگوی خود را به صورت حرفه‌ای به ثبت برسانیم دقیقاً باید به چه نکاتی توجه داشته باشیم؟ مدت زمان ثبت نشان تجاری از اولین گام تا انتها چقدر است و مدت اعتبار لوگویی که به ثبت میرسد تا چه زمانی است؟ همچنین ثبت کردن یک لوگو بطور کامل چقدر هزینه دارد؟

 

با توجه به رشد فزاینده و روز افزون متقاضیان ثبت علائم تجاری اعم از لوگو و برند و مزایای ثبت لوگو ، تصمیم گرفتیم تا با تهیه و به اشتراک گذاشتن مقاله‌ای کامل و جامع، ضمن پاسخگویی به تمامی سوالات بالا که از متداول‌ترین سوالات است، متقاضیان و علاقه‌مندان گرامی را با فرآیند و مراحل ثبت لوگو و علامت تجاری از 0 تا 100 آشنا نماییم که در ادامه مطالعه می‌فرمایید. 

 

لوگو یا نشان تجاری به چه معناست؟

لوگو یا علامت تجاری به معنای شکل و یا طرحی خاص است که بصورتی هنرمندانه طراحی شده تا از طریق مواردی همچون: الصاق آن بر روی کالاها و محصولات و یا استفاده از آن در مورد خدمات، بتوانیم تمایز و تفاوتی خلاقانه و قدرتمندانه در مقایسه با رقبا ایجاد و تصویری ماندگار از کیفیت و مرغوبیت در ذهن مخاطب و مشتریان ثبت کنیم.

 

چنانچه تصمیم به طراحی و ثبت لوگو و علامت تجاری خود دارید، قبل از انجام هر اقدامی با کارشناسان با تجربه موسسه حقوقی مشهور مشاوره کاملاً تخصصی و رایگان داشته باشید: ۴۳۰۰۰۴۳۰-۰۲۱

مزایای ثبت لوگو چیست؟ - مراحل ثبت لوگو

دلایل اهمیت و مزایای ثبت لوگو

تصور نمایید با استفاده از نشان تجاری و لوگویی خاص، تولید کننده کالا و یا محصولی با کیفیت هستید و یا خدماتی خاص و حرفه‌ای ارائه می‌نمایید، به گونه‌ای که کیفیت و تعهد خدمات و کالاهای ارائه شده و تولید شده از سوی شما زبانزد، محبوب و مشهور است و به محض اینکه مخاطبین شما نشان تجاری و لوگوی محصولات و خدمات شما را مشاهده می‌نمایند، ناخودآگاه به یاد کیفیت و ویژگی‌های خاص و دوست داشتنی محصولات و خدمات شما می‌افتند و از بین رقبایی که دارید، شما را انتخاب می‌کنند.

 

همین موضوع یکی از مهمترین دلایل امکان سوء استفاده از نشان تجاری و لوگوی شما از سوی رقبایتان است و آنها احتمالاً سعی خواهند کرد تا از عین یا شبیه لوگو یا نشان تجاری محبوب شما بر روی محصولات و یا خدمات خود استفاده نمایند تا از این طریق بتوانند بازار را در دست بگیرند و اگر لوگو و نشان تجاری خود را قبلاً در اداره مالکیت معنوی ثبت نکرده باشید، اثبات این موضوع که مالک حقیقی آن لوگو یا نشان تجاری شما هستید و رقیبتان از آن سوء استفاده کرده و حقی در استفاده از آن ندارد، کاری سخت، زمانبر و دشوار خواهد بود.

 

لذا اکیداً توصیه میکنیم اگر نشان تجاری و یا لوگو خود را ثبت نکرده‌اید، آن را پنهان کنید! تا از سوء استفاده‌های احتمالی رقبا در امان باشید و برای اطمینان از بهره‌مندی از حمایت‌های قانونی، ثبت نشان تجاری، لوگو و برند را در اولویت‌های کاری و حرفه‌ای خود قرار دهید.

 

مراحل ثبت لوگو و نشان تجاری

  • اولین اقدام جهت ثبت لوگو استعلام لوگوی مورد نظر است، چرا که اگر عین و یا حتی شبیه لوگویی را که تصمیم به ثبت آن را دارید، قبلاً در همان طبقه مورد نظر شما ثبت شده باشد، امکان ثبت این لوگو و نشان تجاری را نخواهید داشت.
برای اطلاع دقیق از این موضوع توصیه می نماییم حتما با کارشناسان خبره و با تجربه ما مشاوره داشته باشید.

 

  • پس از استعلام لوگو و نشان تجاری مورد نظر و احراز قابل ثبت بودن آن، اقدام بعدی تهیه مدارک مورد نیاز است که در ادامه همین نوشته، بصورت کامل مدارک مورد نیاز برای ثبت لوگو و نشان تجاری اشخاص حقیقی و حقوقی را شرح داده ایم

 

  • گام بعدی از مراحل ثبت لوگو ، تکمیل و ثبت اظهارنامه لوگو مورد نظر است که برای این منظور می توانید از تجربه و تخصص کارشناسان و وکلای موسسه حقوقی مشهور بهره‌مند شوید.

همچنین می توانید از طریق همین سامانه و از قسمت “خدمات آنلاین مشهور” خودتان به راحتی و با توجه به راهنمایی که در مراحل ثبت اظهارنامه علامت و نشان تجاری وجود دارد، بصوت کاملاً آنلاین و غیر حضوری لوگو و برند مورد نیاز خود را ثبت نمایید.

 

  • پس از تکمیل و ارسال اینترنتی اظهارنامه ثبت نشان تجاری و لوگو مورد نظر شما، پرونده شما در نوبت بررسی کارشناسان (۳ کارشناس) و در نهایت رئیس اداره علائم تجاری قرار می‌گیرد و چنانچه ثبت علامت مورد نظر شما از نظر همگی این افراد بلامانع تشخیص داده شود این موضوع در سامانه و همچنین از طریق ارسال پیامک به شماره همراه شما، به اطلاعتان خواهد رسید که باید اقدام به پرداخت هزینه‌های نهایی نمایید که شامل: ۲ نوبت روزنامه رسمی ثبت علامت (مرحله دوم پرداخت هزینه روزنامه رسمی، ۳۰ روز پس از انتشار روزنامه رسمی مرحله اول است) و همچنین پرداخت هزینه حق الثبت علامت تجاری است.

 

  • مرحله آخر از مراحل ثبت لوگو و نشان تجاری ، مراجعه حضوری به اداره مالکیت معنوی و دریافت سند علامت مورد نظر است.

مراحل ثبت لوگو - مزایای ثبت لوگو

مدارک ثبت لوگو شخصی و شرکتی

مدارک لازم برای ثبت علامت و لوگو اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی تا حدودی با یکدیگر متفاوت است که در ادامه هر دوی آنها را شرح داده‌ایم:

 

مدارک لازم برای ثبت لوگو شخصی

  • کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی شخص متقاضی
  • کپی برابر اصل کارت بازرگانی یا کارت عضویت اتاق بازرگانی (در صورت لاتین بودن لوگو مورد نظر)
  • کپی برابر اصل مجوز فعالیت (پروانه بهره برداری، جواز تاسیس، پروانه ساخت یا هرگونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی)
  • ۱۰ نمونه از لوگو مورد نظر در ابعاد ۶ در ۶ سانتی متر

 

مدارک لازم برای ثبت لوگو شرکتی

  • کپی روزنامه رسمی تاسیس شرکت
  • کپی آخرین روزنامه رسمی تغییرات شرکت (در صورت وجود)
  • کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی کسانی که در شرکت حق امضاء دارند
  • کپی برابر اصل مجوز فعالیت (پروانه بهره برداری، جواز تاسیس، پروانه ساخت یا هرگونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی)
  • کپی برابر اصل کارت بازرگانی و یا کارت عضویت اتاق بازرگانی (در صورت لاتین بودن لوگوی درخواستی)
  • ۱۰ نمونه از لوگوی مورد نظر در ابعاد ۶ در ۶ سانتی متر

 

نکته: همانطور که از این نوشته مشخص است، ثبت برند ، ثبت نشان تجاری و لوگو هم برای اشخاص حقیقی و هم برای اشخاص حقوقی امکانپذیر است و همچنین این امکان وجود دارد که مالکیت یک لوگو و نشان تجاری متعلق به دو یا چند شخص حقیقی و حقوقی باشد.

 

مراحل ثبت لوگو | ثبت نشان تجاری | مزایای ثبت لوگو

مزایای ثبت لوگو

هزینه ثبت لوگو شخصی و شرکتی چقدر است؟

هزینه‌های ثبت نشان تجاری و لوگو به تفصیل شامل موارد ذیل است:

نکته: قیمت‌ها همگی به “تومان” است.

 

  • هزینه ثبت لوگو شخصی

 

۱- حق ثبت اظهارنامه برای یک طبقه: ۲۰۰/۰۰۰

 

۲- حق ثبت اظهارنامه برای هر طبقه اضافه‌تر: ۲۰/۰۰۰

 

۳- حق الثبت لوگو برای یک طبقه: ۱/۲۰۰/۰۰۰

 

۴- حق الثبت لوگو برای هر طبقه اضافه‌تر: ۱۰۰/۰۰۰

 

۵- حق الثبت تمدید لوگو برای دوره‌های ۱۰ ساله: معادل حق الثبت لوگو

 

۶- جریمه تاخیر در تمدید لوگو: نصف حق الثبت لوگو

 

۷- هزینه استعلام برای انتقال، اجازه بهره‌برداری یا اِعراض: ۵۰/۰۰۰

 

۸- حق الثبت انتقال قهری و یا قراردادی لوگو برای هر طبقه: ۱۰۰/۰۰۰

 

۹- حق الثبت انتقال لوگو برای هر طبقه اضافه‌تر: ۵۰/۰۰۰

 

۱۰- حق الثبت اجازه بهره‌برداری از لوگوی ثبت شده یا فسخ و خاتمه آن برای هر طبقه: ۱۰۰/۰۰۰

 

۱۱- حق الثبت اجازه بهره‌برداری از لوگوی ثبت شده یا فسخ و خاتمه آن برای هر طبقه اضافه‌تر: ۵۰/۰۰۰

 

۱۲- هزینه اصلاح اظهارنامه و هریک از ضمائم آن برای هر بار: ۵۰/۰۰۰

 

۱۳- حق الثبت انتقال اظهارنامه لوگو و یا اجازه بهره‌برداری از آن: ۵۰/۰۰۰

 

۱۴- حق الثبت تغییرات در لوگو (به استثناء انتقال مالکیت و اجازه بهره‌برداری): ۵۰/۰۰۰

 

۱۵- هزینه صدور نسخه المثنی از گواهی: ۱۰۰/۰۰۰

 

۱۶- هزینه رونوشت مصدق از گواهی: ۵/۰۰۰

 

۱۷- هزینه اخذ تاییدیه تسلیم اظهارنامه یا صدور گواهی‌نامه: ۱۵/۰۰۰

 

۱۸- هزینه رسیدگی به اعتراض به رد ثبت (کمیسیون): ۵۰۰/۰۰۰

 

۱۹- هزینه رسیدگی به اعتراض به تقاضای ثبت (کمیسیون): ۱/۵۰۰/۰۰۰

 

۲۰- هزینه دادرسی مربوط به تقاضای ابطال علامت تجاری ثبت شده از دادگاه: ۳۰۰/۰۰۰

 

۲۱- هزینه بررسی اظهارنامه ثبت بین المللی به عنوان اداره مبداء: ۲۰۰/۰۰۰

 

۲۲- هزینه روزنامه رسمی آگهی تقاضای ثبت (بصورت سیاه و سفید): از ۲۰۰/۰۰۰ تومان به بالا (بسته به تعداد حروف)

 

۲۳- هزینه روزنامه رسمی آگهی تقاضای ثبت (بصورت رنگی): از ۲۴۰/۰۰۰ تومان به بالا (بسته به تعداد حروف)

 

۲۴- هزینه روزنامه رسمی آگهی ثبت (بصورت سیاه و سفید): از ۲۰۰/۰۰۰ تومان به بالا (بسته به تعداد حروف)

 

۲۵- هزینه روزنامه رسمی آگهی ثبت (بصورت رنگی): از ۲۴۰/۰۰۰ تومان به بالا (بسته به تعداد حروف)

 

۲۶- هزینه برگه خام سند لوگو: ۵۵۰

 

  • هزینه ثبت لوگو شرکتی

 

۱- حق ثبت اظهارنامه برای یک طبقه: ۴۰۰/۰۰۰

 

۲- حق ثبت اظهارنامه برای هر طبقه اضافه‌تر: ۴۰/۰۰۰

 

۳- حق الثبت لوگو برای یک طبقه: ۲/۴۰۰/۰۰۰

 

۴- حق الثبت لوگو برای هر طبقه اضافه‌تر: ۲۰۰/۰۰۰

 

۵- حق الثبت تمدید لوگو برای دوره‌های ۱۰ ساله: معادل حق الثبت لوگو

 

۶- جریمه تاخیر در تمدید برند: نصف حق الثبت لوگو

 

۷- هزینه استعلام برای انتقال، اجازه بهره‌برداری یا اِعراض: ۱۰۰/۰۰۰

 

۸- حق الثبت انتقال قهری و یا قراردادی لوگو برای هر طبقه: ۲۰۰/۰۰۰

 

۹- حق الثبت انتقال لوگو برای هر طبقه اضافه‌تر: ۱۰۰/۰۰۰

 

۱۰- حق الثبت اجازه بهره‌برداری از لوگوی ثبت شده یا فسخ و خاتمه آن برای هر طبقه: ۲۰۰/۰۰۰

 

۱۱- حق الثبت اجازه بهره‌برداری از لوگوی ثبت شده یا فسخ و خاتمه آن برای هر طبقه اضافه‌تر: ۱۰۰/۰۰۰

 

۱۲- هزینه اصلاح اظهارنامه و هریک از ضمائم آن برای هر بار: ۱۰۰/۰۰۰

 

۱۳- حق الثبت انتقال اظهارنامه لوگو و یا اجازه بهره‌برداری از آن: ۱۰۰/۰۰۰

 

۱۴- حق الثبت تغییرات در لوگو (به استثناء انتقال مالکیت و اجازه بهره‌برداری): ۱۰۰/۰۰۰

 

۱۵- هزینه صدور نسخه المثنی از گواهی: ۲۰۰/۰۰۰

 

۱۶- هزینه رونوشت مصدق از گواهی: ۱۰/۰۰۰

 

۱۷- هزینه اخذ تاییدیه تسلیم اظهارنامه یا صدور گواهی‌نامه: ۳۰/۰۰۰

 

۱۸- هزینه رسیدگی به اعتراض به رد ثبت (کمیسیون): ۷۵۰/۰۰۰

 

۱۹- هزینه رسیدگی به اعتراض به تقاضای ثبت (کمیسیون): ۳/۰۰۰/۰۰۰

 

۲۰- هزینه دادرسی مربوط به تقاضای ابطال علامت تجاری ثبت شده از دادگاه: ۴۵۰/۰۰۰

 

۲۱- هزینه بررسی اظهارنامه ثبت بین المللی به عنوان اداره مبداء: ۴۰۰/۰۰۰

 

۲۲- هزینه روزنامه رسمی آگهی تقاضای ثبت (بصورت سیاه و سفید): از ۲۰۰/۰۰۰ تومان به بالا (بسته به تعداد حروف)

 

۲۳- هزینه روزنامه رسمی آگهی تقاضای ثبت (بصورت رنگی): از ۲۴۰/۰۰۰ تومان به بالا (بسته به تعداد حروف)

 

۲۴- هزینه روزنامه رسمی آگهی ثبت (بصورت سیاه و سفید): از ۲۰۰/۰۰۰ تومان به بالا (بسته به تعداد حروف)

 

۲۵- هزینه روزنامه رسمی آگهی ثبت (بصورت رنگی): از ۲۴۰/۰۰۰ تومان به بالا (بسته به تعداد حروف)

 

۲۶- هزینه برگه خام سند لوگو: ۵۵۰

 

در پایان لازم به ذکر است با توجه به آنکه ثبت لوگو و نشان تجاری نیاز به تخصص و تجربه دارد، برای جلوگیری از اتلاف زمان و هزینه خود، توصیه میکنیم قبل از هر اقدامی با کارشناسان خبره و وکلای با تجربه موسسه حقوقی مشهور مشاوره رایگان داشته باشید.

 

موسسه حقوقی مشهور، تخصصی ترین مرکز ثبت شرکت، نام و علائم تجاری در ایران

 

پاسخ به سوالات متداول

مدّت زمان ثبت لوگو و علامت تجاری تا حدود زیادی بستگی به این دارد که در کارتابل هر کدام از کارشناسان اداره علامت، چند نفر جلوتر از شما باشند. امّا حدوداً ۱۵ روز بررسی‌های اولیه طول می‌کشد و بعد از تایید نیز، پروسه نهایی کار حدوداً ۴۵ روز زمان می‌برد. در مورد مدت زمان ثبت لوگو و موارد مهم دیگر، در این مقاله بطور مفصل توضیح داده‌ایم. ✳️

هزینه ثبت لوگو بستگی به مسائل مهمی مانند تعداد طبقات درخواستی، روزنامه‌های رسمی (۲ نوبت روزنامه)، حق الثبت، حق الوکاله وکیل (در صورت وجود وکیل) و غیره دارد. برای اطلاع دقیق از هزینه ثبت لوگو و نشان تجاری و مشاهده تمامی جزئیات مربوط به آن، همین مقاله را مطالعه بفرمایید.

مدارک مورد نیاز برای ثبت لوگو بنام شخص حقوقی (شرکت یا موسسه)، با مدارک مورد نیاز برای ثبت لوگو بنام شخص حقیقی (افراد)، با یکدیگر متفاوت است. همچنین اینگونه نیست که برای ثبت لوگو لاتین در هر شرایطی مجبور به ارائه کارت بازرگانی باشید و این امکان وجود دارد تا با انجام اقداماتی، لوگو لاتین را بدون نیاز به کارت بازرگانی به ثبت برسانیم. در همین مقاله بصورت کامل به بحث مدارک لازم برای ثبت لوگو (چه حقیقی و چه حقوقی) و موضوع کارت بازرگانی پرداخته‌ایم که توصیه می‌نماییم مطالعه بفرمایید.

لوگوهایی که ثبت می‌شوند تا ۱۰ سال اعتبار دارند و پس از پایان ۱۰ سال نیز یک مهلت ۶ ماهه وجود دارد تا نسبت به تمدید برند برای مدّت ۱۰ سال دیگر اقدام شود و این پروسه برای دوره‌های متوالی تکرار می‌شود. برای کسب اطلاعات تکمیلی مقاله را مطالعه کنید. ✳️

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید 6 دیدگاه
  • OmimO پاسخ

    درود بر شما و سپاس بیکران از زحماتتان
    حقیقتا مقاله خوبی بود ولی خیلی کلی نوشته شده مثلا خود بنده با مطالعه مقاله چارچوب اصلی رو متوجه شدم ولی سوالات زیادی برام پیش اومد که ای کاش در مورد اونها هم یه توضیح مختصر لطف میکردین میدادین، مثلا منظور از طبقه چیه؟ و اینکه آیا لوگو هم باید مثل اسم برای شرکت از قوانین خاصی پیروی کنه؟
    بازهم ممنونم ازتون

    6 بهمن 1401 در 02:31
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      دوست عزیز طبیعتا نوشتن مقاله‌ای که تمامی سوالات همه افراد رو پاسخ عملاً امکانپذیر نیست.
      ما سعی کردیم مخاطبان گرامی با توجه به شرایط و رویه روز اداره مالکیت معنوی و همچنین قوانین موجود به زبان ساده و کامل با نحوه ثبت لوگو و مزایای آن آشنا بشوند.
      همه مخاطبان گرامی میتوانند برای کسب اطلاعات تکمیلی و دریافت پاسخ سوالات احتمالی خود با ما تماس بگیرند.
      موفق باشید.

      16 اردیبهشت 1402 در 14:07
  • علی پاسخ

    سلام
    اگر هنوز نشان (لوگو) موسسه رو ثبت نکرده باشیم، اشکالی داره از اون به عنوان عکس کانال (یا همون پروفایل) استفاده کنیم؟
    (آیا از لحاظ حقوقی و مالکیت معنوی، کار خطرناکی هست؟)
    با تشکر از پاسخ گویی شما

    1 مرداد 1400 در 16:43
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      توصیه میکنم تا لوگو رو ثبت نکردین در هیچ جا ازش استفاده نکنین
      امکان سوء استفاده وجود داره

      20 مرداد 1400 در 02:20
  • علی پاسخ

    سلام علیکم
    بنده برای سایت و کانالی که ان شاء الله قرار هست خدمات آموزشی و مشاوره ای ارائه بده، سفارش طراحی «نشان» (لوگو) دادم و البته خیلی وقت هست که آماده شده. ممکنه بفرمایید برای این نوع فعالیت ها، آیا جواز کسب صادر می شه (که قبل از ثبت نشان، نیاز به اقدام در این زمینه داشته باشم)؟
    اگر جواب، مثبت هست، چه طوری باید اقدام کنیم؟
    و لطفا ممکنه بفرمایید که آیا از لحاظ حقوقی و امنیت فعالیتمون و مالکیت معنوی، اشکالی نداره قبل از ثبت لوگو، عکسش رو به عنوان عکس کانال قرار بدیم (در حالی که هنوز ثبت نشده) ؟

    26 تیر 1400 در 23:21
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      پاسخ سوال اول: یکی از مجوزهایی که میتونید بگیرید، اینماد هست.
      در مودر سایر مجوزها کاملاً بستگی به نوع دقیق فعالیت و مشاوره‌هایی داره که ارائه میدین
      پاسخ سوال دوم: توصیه میکنم تا قبل از ثبت لوگو، اصلاً ازش استفاده نکنید.

      20 مرداد 1400 در 02:23