بررسی دستور موقت و هزینه، شرایط و زمان آن

  • 7 اسفند 1396
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

بررسی دستور موقت و هزینه، شرایط و زمان آن   دستور موقت چیست؟ دستور موقت در اموری صادر می شود که تعیین تکلیف آنها فوریت دارد، یعنی کارهایی است که باید بدون مهلت، تکلیف آنها مشخص شود. فوریت، امری موضوعی است که تشخیص آن به صلاحدید دادگاهی که به درخواست رسیدگی می‌کند، واگذار شده است. […]

بررسی دستور موقت و هزینه، شرایط و زمان آن

 

دستور موقت چیست؟

دستور موقت در اموری صادر می شود که تعیین تکلیف آنها فوریت دارد، یعنی کارهایی است که باید بدون مهلت، تکلیف آنها مشخص شود. فوریت، امری موضوعی است که تشخیص آن به صلاحدید دادگاهی که به درخواست رسیدگی می‌کند، واگذار شده است. بنابراین، نمی‌توان برای فوریت موضوع، معیار دقیقی بیان نمود و در خصوص هر پرونده، شرایط ممکن است کاملا متفاوت باشد.

نکات مهم و کاربردی قرار دستور موقت

1. جهت رسیدگی به دستور موقت وجود همه ی شرایط اقامه دعوا از جمله اهلیت، ذی نفعی، ذی سمتی و… لازم و ضروری می باشد..
2. در اموری که تعیین تکلیف آن فوریت دارد، دادگاه به درخواست ذی نفع این دستور را صادر می نماید.
3. قرار دستور موقت ممکن است دایر بر توقیف مال یا انجام کار و یا عدم انجام کاری باشد.
4. به هیچ وجه تاثیری در اصل دعوا نخواهد داشت. چنانچه اصل دعوا در دادگاهی مطرح باشد، مرجع درخواست همان دادگاه خواهد بود و در غیر این صورت مرجع درخواست، دادگاهی می باشد که صلاحیت رسیدگی به اصل دعوا را دارد.
5. اقدامی است که به تبع اصل دعوا می تواند قبل از تقدیم دادخواست یا ضمن دادخواست یا در جریان دادرسی طرح گردد و مستلزم تقدیم درخواست ذینفع می باشد.
6. دادگاه مکلف است برای جبران خسارت احتمالی که ممکن است از صدور این دستور حاصل شود از خواهان تامین مناسبی اخذ نماید، که این تامین می تواند پول نقد یا مال باشد و تنها متناسب بودن شرط است که تشخیص آن با دادگاه است و به صندوق دادگستری تسلیم یا تادیه می شود.
7. اجرای آن مستلزم تایید رئیس حوزه قضایی است.
 

دادگاه صالح جهت رسیدگی به درخواست دستور موقت چه دادگاهی است؟

برای رسیدگی به درخواست دستور موقت دادگاهی صالح است که نسبت به اصل دعوا صالح به رسیدگی باشد مگر اینکه موضوع درخواست خارج از حوزه دادگاه باشد که در این صورت درخواست از دادگاهی خواهد شد که موضوع دستور در حوزه آن دادگاه واقع است، اگرچه صلاحیت رسیدگی به اصل دعوا را نداشته باشد.
 البته مشروط بر اینکه صلاحیت ذاتی رعایت شود. به طور مثال چنانچه اصل دعوا در دادگاه انقلاب رسیدگی شود و در محل، دادگاه انقلاب نباشد، نمی توان از دادگاه عمومی درخواست دستور نمود.

آیا قرار دستور موقت قبل از اجرا، ابلاغ می شود؟

اصل بر این است که  قرار دستور موقت به خوانده ابلاغ و سپس اجرا شود، اما در مواردی که ابلاغ فوری امکان نداشته باشد و با توجه به فوریت موضوع، دادگاه می تواند ابتدا دستور را اجرا و سپس ابلاغ شود.

هزینه دادرسی دستور موقت چه میزان است؟

رسیدگی به درخواست دستور موقت مستلزم پرداخت هزینه دادرسی معادل 000/000/ 1 ریال است.
 

آیا قرار دستور موقت قابلیت اعتراض دارد؟

قبول یا رد درخواست قابل اعتراض، قابل فرجام خواهی و اعاده دادرسی نمی باشد و همچنین مستقلا قابل تجدیدنظر نیست، اما می توان ضمن تقاضای تجدیدنظر به اصل رای، نسبت به این دستور نیز تجدیدنظر خواهی نمود.
در پایان لازم به ذکر است از آنجایی که درخواست دستور موقت دارای شرایط و آثار حقوقی مختلفی است و در صورتی که شرایط این درخواست را رعایت نکنید هزینه و وقت زیادی از شما تلف خواهد شد، پیشنهاد می کنیم قبل از هر اقدامی ضمن تماس با موسسه حقوقی مشهور با وکلای پایه یک دادگستری مجرب و با تجربه ما مشاوره حقوقی داشته باشید تا بتوانید با دید بهتری تصمیم گیری نمایید.

 

پیوند:  وکیل ملکی  | وکیل چک  |  وکیل طلاقطلاق توافقی  |  تامین خواسته  |  ثبت شرکت  |  ثبت برند  

 

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه