نحوه طرح دادخواست در شورای حل اختلاف و مراحل رسیدگی به آن

  • 22 آذر 1399
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

شورای حل اختلاف چیست و نحوه طرح دادخواست در شورای حل اختلاف چگونه است؟ درواقع شورای حل اختلاف یک مرجع قضایی است که زیر نظر دادگستری فعالیت می کند و مسئول رسیدگی به پرونده های سبک می باشد. مثلا پرونده هایی با سقف مالی کم و یا دعاوی غیر مالی، به جای دادگستری، در شورای […]

شورای حل اختلاف چیست و نحوه طرح دادخواست در شورای حل اختلاف چگونه است؟ درواقع شورای حل اختلاف یک مرجع قضایی است که زیر نظر دادگستری فعالیت می کند و مسئول رسیدگی به پرونده های سبک می باشد. مثلا پرونده هایی با سقف مالی کم و یا دعاوی غیر مالی، به جای دادگستری، در شورای حل اختلاف رسیدگی می شوند. از فواید راه اندازی این شوراها این است که دیگر لازم نیست افراد، روند پیچیده و طولانی حضور در دادگاه را برای رسیدگی به پرونده های مورد نظرشان طی کنند.

به عبارت تخصصی تر، پرونده هایی که در شوراهای حل اختلاف قابل رسیدگی باشند، دیگر نیازی به ثبت شکایت در دادگاه نداشته و طرفین، از سختی اقامه دعوی در دادگاه ها و مراحل پیچیده آن معاف خواهند بود. البته این شورا تنها برای تسهیل رسیدگی به پرونده ها راه اندازی نشده و هدف دیگری هم دارد؛ برقراری صلح و سازش بین افراد و طرفین دعاوی. اما نحوه طرح دادخواست در شورای حل اختلاف چگونه است و برای این منظور باید به چه شکلی اقدام کرد؟

 

نحوه طرح دادخواست در شورای حل اختلاف و مراحل رسیدگی به آن

 

با شورای حل اختلاف آشنا شوید

 

بیشتر افراد با شنیدن ماجرای دعوا بین دو طرف و شکایت و این قبیل اصطلاحات حقوقی، به یاد دادگاه های شلوغ و پر رفت و آمد می افتند. در گذشته دقیقا به همین شکل بود و افراد برای طرح دعاوی حقوقی، باید زمان قابل توجهی را صرف مراجعه به دادگاه ها می کردند. با توجه به شلوغی شعب، ممکن بود روند رسیدگی به یک پرونده، حتی تا چند ماه هم به طول بینجامد. این درحالی است که شورای حل اختلاف، بسیاری از این مشکلات و معطلی ها را از بین برد. این شورا درواقع  یک مرجع قانونی ذیصلاح است که مسائل و پرونده های حقوقی در آن بررسی می شوند. به ویژه در خصوص دعاوی که امکان برقراری صلح و سازش بین طرفین وجود داشته باشد، شورای حل اختلاف، بهترین گزینه است.

مراحل شکایت و روند رسیدگی به دعاوی در شورای حل اختلاف، به مراتب راحت تر و البته سریع تر از دادگاه انجام می شود. پرونده ها و دعاوی غیر مالی که از طرف قانونگذار مشخص شده اند و نیز دعاوی مالی تا سقف بیست میلیون تومان، در این شورا قابل بررسی و رسیدگی هستند. جالب است بدانید که در هر محله، یک شورای حل اختلاف راه اندازی شده است تا ساکنین برای پیشبرد پرونده خود، زمان و هزینه کمتری صرف کنند. برای آشنایی با نحوه طرح دادخواست در شورای حل اختلاف، از شما دعوت می کنیم به بخش های بعدی توجه کنید.

 

با انواع دعاوی قابل حل در شورای حل اختلاف آشنا شوید

 

گفتیم که شورای حل اختلاف، مسئول رسیدگی به پرونده های حقوقی و دعاوی است که امکان سازش در آنها وجود دارد. اما منظور دقیقا کدام دعاوی است؟ ممکن است که در پرونده های قتل عمد هم امکان سازش وجود داشته باشد؛ آیا جای رسیدگی به این پرونده ها نیز شورای حل اختلاف است؟! خیر. تنها دعاوی مشخصی در شوراهای حل اختلاف، قابل پیگیری و رسیدگی هستند. این نکته بسیار مهمی است که باید پیش از نحوه طرح دادخواست در شورای حل اختلاف، مورد توجه قرار بگیرد. به طور کلی، دعاوی و پرونده های زیر در شورای حل اختلاف رسیدگی می شوند:

 

  • دعاوی مالی (در شهر زیر بیست میلیون تومان و در روستا تا سقف دو میلیون تومان)

 

  • دعاوی مربوط به مالک و مستاجر

 

  • عدم پرداخت اجاره از سوی مستاجر

 

  • صدور گواهی انحصار وراثت

 

  • تخلفات راهنمایی و رانندگی تا سه میلیون تومان

 

  • کلیه امور مدنی و حقوقی

 

  • جرائم قابل بازگشت

 

نحوه طرح دادخواست در شورای حل اختلاف چگونه است؟

 

با توجه به توضیحات بالا، می رویم سراغ اصل موضوع یعنی نحوه طرح دادخواست در شورای حل اختلاف. برای این منظور  باید مراحل مشخصی را طی کنید که اولین آن، طرح دعوی و ثبت درخواست شاکی است. فردی که به هر دلیلی، از شخصی شکایتی دارد که در شورای حل اختلاف قابل رسیدگی است، شاکی نام می گیرد و باید به یکی از دفاتر الکترونیک قضایی مراجعه کند. برای ثبت شکایت در شورای اختلاف، لازم است که شاکی، طرح شکایت را تکمیل و درخواست خود را ثبت نماید.

 

اگر فرد شاکی قبلا در سامانه قضایی ثبت نام نکرده باشد، لازم است که اطلاعاتش را ثبت و هزینه آن را نیز پرداخت نماید. مرحله بعدی پس از ثبت طرح دعوی، مربوط به رسیدی است که به شاکی داده می شود. پس  از آن هم فرد باید منتظر دریافت پیامکی باشد مبنی بر این که درخواستش در سیستم قضایی ثبت شده است. پس از ارسال این پیام به شماره تلفن همراه شاکی، پرونده او به نزدیکترین شورای حل اختلاف ارجاع داده می شود.

 

نحوه رسیدگی به شکایات در شورای حل اختلاف چگونه است؟

 

پس از طرح دادخواست در شورای حل اختلاف، شاکی توضیحات بیشتر و کامل تری را ارائه می دهد. پس از آن نوبت به رسیدگی به شکایات می رسد که آن هم روند خاص خود را دارد. به این ترتیب که شورا، موضع را بررسی کرده و در مورد آن تحقیق و تفحص می کند تا تنها به توضیحات شاکی اکتفا نکرده باشد. همچنین از متشاکی (یعنی فردی که شکایت علیه او انجام شده) هم تحقیقاتی صورت می گیرد. سپس شورای حل اختلاف از متشاکی می خواهد که به آنجا مراجعه کرده و در خصوص اختلافات پیش آمده بین او و شاکی، سوالاتی را مطرح می کند. توجه داشته باشید که در هیچ یک از این مراحل، حکمی از جانب شورای حل اختلاف صادر نمی شود و اولویت، کسب رضایت دو طرف و برقراری صلح و صفا و سازش بین آنهاست.

 

جرائم حقوقی قابل گذشت، امور حقوقی و مدنی و جنبه خصوصی جرائمی که عمومی نبوده و شاکی مدعی العموم ندارد، از جمله مواردی هستند که شورای حل اختلاف سعی در برقراری آشتی بین طرفین پرونده ها دارد و در ابتدای امر، حکم صادر نمی کند. در صورتی که امکان سازش وجود نداشت، رای شورا صادر شده و طرفین ملزم به اجرای آن خواهند بود. در مرحله بعد از صدور حکم، هم شاکی و هم متشاکی می توانند نسبت به رای صادر شده، اعتراض کنند. همچنین آنها حق این را دارند که درخواست رسیدگی مجدد از مقام قضایی داشته باشند. توجه داشته باشید که حکم صادره از سوی شورای حل اختلاف، اعتبار اجرایی معادل حکم دادگاه را دارد و نباید از اجرای آن سر باز زد.

 

چه زمانی شورای حل اختلاف گزارش اصلاحی صادر می کند؟

 

گاهی ممکن است پس از طرح دادخواست در شورای حل اختلاف و اجرای روند رسیدگی به پرونده، شورا گزارش اصلاحی صادر کند. این گزارش در شرایط و موارد خاصی صادر می شود که یکی از آنها مربوط به زمانی است که دو طرف اختلاف، توافق کنند اختلافشان را در شورای حل اختلاف مطرح کنند تا شورا بین آنها صلح و سازش بر قرار کند. یعنی طرفین خواهان صلح باشند و در مورد این موضوع توافق نظر داشته باشند. همچنین موضوعات مدنی، حقوقی، جرائم قابل گذشت و جنبه خصوصی جرایم غیر قابل گذشت نیز در شورای حل اختلاف بررسی شده و مشمول گزارش اصلاحی قرار می گیرند.

 

نکته ویژه این که گزارش اصلاحی، کاملا قطعی است و طرفین حق اعتراض کردن به آن را ندارند. همچنین باید بدانید که شورا به دلیل توافق دو طرف، اجازه صدور گزارش اصلاحی را دارد. چنانچه در هریک از موارد بالا تنها یکی از طرفین دعوا درخواست صلح و سازش داشته باشد، طرف دیگر باید تا پایان جلسه اول رسیدگی نظر خود را اعلام کند. اگر طرف دوم، موافق نباشد که اختلاف در شورا مورد بررسی قرار بگیرد، شورای حل اختلاف، درخواست را بایگانی می کند تا در دادگاه بررسی شود.

 

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه