پلیس فتا چیست و چه وظایف و اهدافی بر عهده این نهاد قرار داده شده است؟

  • 29 اردیبهشت 1399
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

پلیس فتا یک نهاد رسمی است که جهت نظارت بر تخلفات و جرایم اینترنتی فعالیت می کند و کاربران می توانند جهت رسیدگی به شکایت های خود در خصوص جرایم فضای مجازی از طریق آن اقدام کنند. ما در این مطلب قصد داریم به معرفی وظایف و اهداف پلیس فتا بپردازیم.     پلیس فتا […]

پلیس فتا یک نهاد رسمی است که جهت نظارت بر تخلفات و جرایم اینترنتی فعالیت می کند و کاربران می توانند جهت رسیدگی به شکایت های خود در خصوص جرایم فضای مجازی از طریق آن اقدام کنند. ما در این مطلب قصد داریم به معرفی وظایف و اهداف پلیس فتا بپردازیم.

 

پلیس فتا چیست و چه وظایف و اهدافی بر عهده این نهاد قرار داده شده است؟

 

پلیس فتا چیست؟

 

پلیس فتا یا پلیس امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات، یک نهاد رسمی است که از طرف نیروی انتظامی کل کشور ایجاد شده تا بر تخلفات و جرایم صورت گرفته در فضای مجازی نظارت داشته و کاربران بتوانند در صورت مواجهه با مشکلات این چنینی به این سازمان مراجعه کرده و از طریق آن اقدام به طرح شکایت نمایند.

این نهاد در سال ۱۳۸۹ به عنوان یک مرجع مرکز رسمی جهت مواجهه با جرایم رایانه‌ای و اینترنتی تشکیل و شروع به فعالیت کرده و به دلیل توسعه و پیشرفته فناوری های اطلاعات و ارتباطات در کشور و افزایش روز افزون کاربران اینترنت و فضای مجازی و همچنین توسعه خطوط تلفن های سیار و اپراتورهای شبکه های تلفن همراه، شبکه های دیتا، ارتباطات ماهواره ای و … ضرورت وجود چنین نهادی را بیش از پیش نمایان خواهد کرد.

به طور کلی، این پلیس فتا جهت رسیدگی به تخلفات اینترنتی همچون جعل هویت، سرقت اطلاعات، کلاهبرداری اینترنتی، تجاوز به حریم خصوصی، نفوذ و تخریب سیستم‌های رایانه‌ای، سرقت مالی و کلاهبرداری‌های اقتصادی، جرایم اخلاقی و اجتماعی و فرهنگی و هک سیستم‌های رایانه‌ای و مخابراتی فعالیت داشته و هر نوع گزارش و شکایت در خصوص چنین مواردی را پیگیری می‌کند.

همانطور که میدانید کاربران بسیاری در اینترنت و فضای مجازی وجود دارد و انواع مختلفی از تخلفات و جرائم اینترنتی توسط سارقین و کلاهبرداران در اینترنت انجام می شود که باعث سوء استفاده از اطلاعات شخصی و مالی بسیاری از کاربران می گردد.

در نتیجه پلیس فتا با هدف نظارت و کنترل فعالیت‌های کاربران به منظور جلوگیری از وقوع جرایم اینترنتی نظیر جعل هویت، فیشینگ، درگاه های پرداخت جعلی، روزنامه ها و ایمیل های مخرب. و… تشکیل شده و وظیفه تامین امنیت کاربران و حفظ حریم خصوصی در اینترنت و فضای مجازی را بر عهده دارد.

پلیس فتا چه وظایفی و اهدافی بر عهده دارد؟

 

به طور کلی، پلیس امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات یا فتا وظایفی همچون ایجاد امنیت جهت انجام فعالیت های علمی، اقتصادی و اجتماعی در اینترنت، حفاظت و صیانت از دین و هویت ملی، جلوگیری از تعرض به ارزش ها و هنجارهای جامعه و نظارت و مراقبت و فعالیت‌های انجام شده در فضای مجازی جهت جلوگیری از فعالیت های غیرقانونی را بر عهده دارد.

 

از مهمترین اهداف این نهاد نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حفظ حریم خصوصی
  • تامین امنیت از فضای مجازی
  • صیانت از ارزش‌های انسانی و هویت دینی
  • حفظ زیرساخت‌های امنیتی کشور
  • حفظ بستری هم جهت انجام فعالیت‌های مالی و تجاری در اینترنت

چگونه می توان به پلیس فتا ارائه شکایت کرد؟

 

در صورتی که هر یک از کاربران در فضای مجازی و اینترنت دچار مشکلات مختلف از جمله سوء استفاده های مالی و سرقت اطلاعات و … شدن میتوانند از طریق تماس تلفنی و مراجعه حضوری یا از طریق وب سایت رسمی این نهاد، اقدام به طرح شکایت خود نمایند.

 

۱) ارائه شکایت از طریق مراجعه حضوری

 

اولین روش برای ارائه شکایت به پلیس امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات، مراجعه حضوری به دادسرای جرایم رایانه ای و پیگیری مشکلات ایجاد شده است.

در نتیجه شما می توانید به دادسرای جرایم رایانه ای مراجعه کرده و با استفاده از مدارک و مستندات خود پرونده ای را تشکیل دهید تا براساس قوانین و مراحل اداره مربوطه نسبت به آن اقدام شود. دادسرا نیز بر اساس ضرورت و نوع حساسیت پرونده اقدام به بررسی بیشتر موضوع کرده و پرونده را به پلیس فتا ارجاع می دهد.

    

در صورتی که شکایت شما از شخص یا اشخاصی بوده که آنها را می شناسید و می دانید که چه کسی جرم را انجام داده است، پرونده با سرعت بیشتری انجام شده و شخص مظنون به دادگاه احضار می‌شود تا پاسخگوی شکایت مربوطه باشد.

اما اگر در مورد هجوم حملات سایبری قرار گرفته اید و نمی دانید که چه کسی جرم را انجام داده است، باید اجازه دهید تا پرونده به پلیس امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات ارجاع داده شود تا پیگیری های عملیاتی لازم انجام گیرد.

 

پلیس فتا چیست و چه وظایف و اهدافی بر عهده این نهاد قرار داده شده است؟

 

۲) ارائه شکایت از طریق وب سایت پلیس فتا

 

در صورتی که در فضای مجازی و سایت های اینترنتی جرمی علیه شما انجام شده و میخواهید نسبت به آن طرح شکایت نماید، می توانید به سایت رسمی پلیس امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات به آدرس www.cyberpolice.ir مراجعه کرده و شکایت خود را از طریق بخش ارتباطات مردمی مطرح نمایید.

برای این کار نیز تنها کافیست تا مشخصات، نشانی محل سکونت،شماره تلفن و توضیحات به مربوط به شکایت خود را ثبت کرده و منتظر بمانید تا مسئولین نسبت به آن پیگیری‌های لازم را انجام داده و با شما تماس بگیرند.

 

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه