هک موبایل چگونه رخ میدهد؟ معرفی روش های جلوگیری از هک شدن موبایل 

  • 22 اردیبهشت 1399
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

هک موبایل یکی از انواع روش‌های سرقت اطلاعات است که توسط سارقین و کلاهبرداران و به منظور تخریب و سرقت اطلاعات انجام شده و جزو جرایم اینترنتی محسوب می‌شود. ما در این مطلب قصد داریم تا به معرفی روش‌های جلوگیری از هک شدن موبایل بپردازیم. با ما همراه باشید.     هک موبایل چیست؟   […]

هک موبایل یکی از انواع روش‌های سرقت اطلاعات است که توسط سارقین و کلاهبرداران و به منظور تخریب و سرقت اطلاعات انجام شده و جزو جرایم اینترنتی محسوب می‌شود. ما در این مطلب قصد داریم تا به معرفی روش‌های جلوگیری از هک شدن موبایل بپردازیم. با ما همراه باشید.

 

هک موبایل چگونه رخ میدهد؟ معرفی روش های جلوگیری از هک شدن موبایل

 

هک موبایل چیست؟

 

همانطور که می‌دانید، سارقین و کلاهبرداران در شبکه‌های مجازی و اینترنت، جهت دسترسی و سرقت اطلاعات به منظور سوء استفاده از آن ها و کسب درآمد، از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند که یکی از آنها هک و تخریب کدهای امنیتی دستگاه متصل به اینترنت است.

در سال‌های اخیر و با پیشرفته‌تر شدن تلفن‌های هوشمند، استفاده از موبایل جهت اتصال به اینترنت توسط کاربران بسیار افزایش پیدا کرده و همین امر باعث شده که سارقین اقدام به هک و تخریب تلفن‌های همراه نموده و انواع مختلفی از حملات سایبری را جهت هک شدن موبایل کاربران انجام دهند.

از عمده‌ترین این روش‌ها می‌توان به هک، ارسال ایمیل جعلی و Spam، تماس با شماره‌های ناشناس، استفاده از نرم‌افزارهای جعلی و فیشینگ اشاره نمود.

حال برای جلوگیری از بروز چنین حملاتی روش‌های نیز وجود دارد که قصد داریم تا آنها را به شما معرفی کرده تا بتوانید از بروز چنین مشکلاتی پیشگیری نمایید.

روش های جلوگیری از هک شدن موبایل

 

۱) عدم جیلبریک یا روت موبایل

 

یکی از اقداماتی که ممکن است بسیاری از کاربران تلفن‌های همراه انجام دهند این است که دستگاه خود را جیلبریک یا روت نموده و به منظور دسترسی بیشتر به فایل‌های امنیتی و ایجاد تغییرات اساسی‌تر در گوشی‌های خود اقدام به این کار نمایند.

همانطور که می‌دانید، جیلبریک یا روت کردن تلفن همراه باعث برداشته شدن قفل‌های امنیتی و از بین رفتن برنامه نویسی‌های محافظتی شده و امکان هک موبایل را برای سارقین بسیار راحت‌تر می‌کند.

بنابراین جهت جلوگیری از چنین امری بهتر است هیچگاه اقدام به جیلبریک و یا روت کردن موبایل خود نکنید.

 

هک موبایل چگونه رخ میدهد؟ معرفی روش های جلوگیری از هک شدن موبایل

 

۲) نصب آنتی ویروس معتبر

 

یکی دیگر از راه‌های پیشگیری از هک شدن موبایل، نصب و استفاده از آنتی ویروس‌های معتبر و استاندارد بر روی گوشی‌های تلفن همراه است تا بتوان از نفوذ و فعالیت بدافزارها جلوگیری کرد و مانع از سرقت و انتشار اطلاعات شد.

۳) استفاده از رمز عبور و قفل صفحه

 

یکی دیگر از ساده‌ترین و پیش پا افتاده‌ترین راه‌های محافظت از اطلاعات موجود در تلفن همراه این است که برای تلفن خود رمز عبور تعریف کرده و قفل صفحه نمایشگر را فعال کنید تا از در دسترس قرار دادن اطلاعات به دیگران جلوگیری گردد.

استفاده از انواع مختلف قفل‌ها و رمزهای عبور باعث ایجاد موانعی برای هک موبایل شما و نفوذ سارقین می‌گردد و می‌تواند از اطلاعات شما بهتر محافظت کند.

 

هک موبایل چگونه رخ میدهد؟ معرفی روش های جلوگیری از هک شدن موبایل

 

۴) قفل کردن نرم افزارهای شخصی

 

همانطور که می‌دانید، حساس ترین و مهمترین اطلاعات موجود در تلفن‌های همراه مربوط به نرم افزارهای بانکی، شبکه‌های اجتماعی، دفترچه تلفن، مرورگر اینترنت، پیامک‌ها مدیریت فایل‌های داخلی و گالری تصاویر می‌باشد که برای محافظت از به سرقت رفتن آن‌ها بهترین راه استفاده از نرم افزارهای قفل گذاری داخلی است.

با استفاده از این نرم افزارها می‌توان قفل‌های مختلفی را بر روی اطلاعات داخلی تلفن همراه خود قرار داده و از هک شدن موبایل نیز جلوگیری نمود.

گاهی اوقات استفاده از یک کلمه عبور کافی نیست. برای اطمینان بیشتر باید برنامه‌های شخصی خود مانند: کیف پول تلفن همراه و… که حاوی اطلاعات محرمانه هستند را رمزگذاری کنید. برای این کار می‌توانید از اپلیکیشن‌های رمزگذاری کمک بگیرید.

 

۵) نصب نرم افزار از منابع معتبر

 

سایت‌ها و مارکت‌های مختلفی در اینترنت وجود دارد که می‌توان نرم افزارهای بسیاری را از این طریق دانلود را بر روی تلفن همراه خود نصب کرد، اما ممکن است در بسیاری از این سایت‌ها نرم افزارهای هک شده و جعلی قرار داده شده باشند که با نصب آن‌ها اطلاعات در خطر به سرقت رفتن قرار گیرند.

بنابراین بهترین کار جهت جلوگیری از هک موبایل خود این است که به سراغ مارکت‌ها و منابع معتبر نظیر گوگل پلی و اپ استور رفته و نرم افزارهای مورد نیاز را از این طریق دانلود نمایید.

البته توجه داشته باشید که در این مارکت‌ها نیز نرم افزارهای جعلی ممکن است وجود داشته باشد، بنابراین قبل از دانلود نرم افزار حتماً به نظرات کاربران، امتیاز نرم افزار و تعداد دانلودهای انجام شده آن دقت کرده و اطلاعات و مشخصات نرم افزار را حتماً مطالعه نمایید تا از هک شدن موبایل خود پیشگیری کنید.

 

۶) ایجاد محدودیت در صدور مجوزها

 

بسیاری از نرم افزارها در هنگام راه‌اندازی از شما مجوزهای دسترسی به قسمت‌های مختلف گوشی را تقاضا می‌کند که از جمله این مجوزها می‌توان به اجازه دسترسی به فایل‌ها، میکروفون، لیست مخاطبین، گالری تصاویر، دوربین، GPS و غیره را نام برد.

این مجوزها می‌تواند یکی از راه‌های هک موبایل توسط سارقین و متخلفین باشد و امکان دسترسی به اطلاعات را برای آن‌ها راحت‌تر کند.

بنابراین توجه داشته باشید که هنگام راه‌اندازی نرم افزار، مجوزهای غیر ضروری درخواست شده را لغو کرده و فقط مجوزهای مورد نیاز را صادر کنید.

 

هک موبایل چگونه رخ میدهد؟ معرفی روش های جلوگیری از هک شدن موبایل

 

۷) استفاده از نرم افزار Google Authenticator 

 

نرم‌افزار Google Authenticator نرم افزاری است که توسط شرکت گوگل طراحی و منتشر شده و جهت افزایش ایمنی اکانت‌ها و حساب‌های کاربری اینترنتی است و می‌تواند لایه‌های محافظتی بیشتری بر روی آنها ایجاد کند.

این کار از طریق احراز هویت انجام شده و در زمان ورود برای شما کدهای امنیتی موقت ارسال کرده تا بتوانید با استفاده از آن‌ها وارد حساب کاربری خود شوید و از هک شدن موبایل خود پیشگیری نمایید.

 

۸) عدم اتصال به وای فای عمومی

 

همانطور که در مطالب قبلی نیز به آن اشاره شد، وای فای عمومی یکی از روش‌های مورد استفاده توسط هکرها و سارقین اینترنتی جهت نفوذ به تلفن همراه و هک کردن موبایل شماست تا بتوان اطلاعات را به راحتی به سرقت برده و اقدام به جاسوسی نمایند.

بنابراین بهترین کار این است که از متصل شدن به وای فای‌های عمومی خودداری کردند و در هنگام خروج از منزل حتماً وای فای تلفن همراه خود را خاموش کنید.

 

هک موبایل چگونه رخ میدهد؟ معرفی روش های جلوگیری از هک شدن موبایل

 

۹) مخفی کردن نام بلوتوث دستگاه

 

اگر بلوتوث دستگاه خود را همیشه روشن گذاشته و جهت اتصال به دستگاه‌های دیگر از آن استفاده می‌کنید، بهترین راه جهت جلوگیری از هک شدن موبایل این است که نام بلوتوث خود را مخفی کرده تا از شناسایی آن توسط دیگران جلوگیری نمایید.

یکی دیگر از روش‌های هک موبایل توسط سارقین است که به بلوتوث دستگاه شما متصل شده و اقدام به تبادل اطلاعات و ارسال بدافزارها به دستگاه شما می‌کنند. بنابراین بهترین راه این است که به تنظیمات بلوتوث دستگاه خود مراجعه کرده و تیک مربوط به Non-discoverable را فعال نمایید.

همچنین اگر نیاز به بلوتوث نداشتید بهترین کار این است که آن را خاموش کرده تا در مصرف باتری نیز صرفه‌جویی گردد.

 

 

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه