مهریه دختر باکره در دوران عقد چقدر است؟ آیا به دختر باکره مهریه تعلق می‌گیرد؟

  • 1 تیر 1399
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

همیشه شنیده‌ایم که مهریه حق زن است و چه زن با مرد در عقد موقت باشد و چه در عقد دائم، مهریه به او تعلق می‌گیرد به جزء مواردی خاص اما آیا این قانون درمورد دختره باکره هم صدق می‌کند؟ یعنی اگر زن و شوهر در دوران عقد به سر می‌برند و بین آن‌ها اختلافی […]

همیشه شنیده‌ایم که مهریه حق زن است و چه زن با مرد در عقد موقت باشد و چه در عقد دائم، مهریه به او تعلق می‌گیرد به جزء مواردی خاص اما آیا این قانون درمورد دختره باکره هم صدق می‌کند؟ یعنی اگر زن و شوهر در دوران عقد به سر می‌برند و بین آن‌ها اختلافی رخ داده است و تصمیم دارند از یکدیگر جدا شوند اما هیچ رابطه زناشویی بین آن‌ها شکل نگرفته است و دختر همچنان باکره است باز هم مهریه به او تعلق می‌گیرد؟ ادامه این مطلب را از دست ندهید تا با قانون مهریه دختر باکره در دوران عقد آشنا شوید.

 

مهریه دختر باکره در دوران عقد | آیا مهریه به دختر باکره تعلق می‌گیرد؟

 

مهریه چیست؟ مهریه عندالمطالبه و مهریه عندالاستطاعه

 

مطمئناً می‌دانید که در قانون کشور ما مهم‌ترین حقوق مالی که به زن تعلق گرفته است، مهریه است. براساس قانون مهریه، زن هر زمان که به عقد مرد دربیاید می‌تواند مهریه خود را از او دریافت کند مرد نیز موظف است که مهریه زن را پرداخت کند. اینجاست که بحث مهریه عندالمطالبه و مهریه عندالاستطاعه به میان می‌آید.

 

همانطور که در مقالات قبلی اشاره کردیم مهریه عندالمطالبه به این معناست که زن هر وقت که بخواهد می‌تواند مهریه خود را از مرد مطلب کند. شوهر نیز موظف است که مهریه زن را به او پرداخت کند حتی اگر زن یک دقیقه بعد از عقدش با مرد از او مهریه خود را درخواست کند. اما مهریه عندالاستطاعه برخلاف مهریه عندالمطالبه به این معناست که هر وقت مرد توانایی مالی برای پرداخت مهریه را داشت می‌تواند مهریه زن را پرداخت کند. در مهریه عندالاستطاعه زن باید دارایی‌ها و اموال مرد را به دادگاه معرفی کند تا با توقیف آن‌ها توسط دادگاه بتواند مهریه خود را وصول کند.  

 

جدا از عندالمطالبه بودن یا عندالاستطاعه بودن مهریه، مهریه حق زن است و فرقی نمی‌کند که زن و مرد با یکدیگر عقد دائم کرده باشند یا عقد موقت به هر حال زن مالک مهریه است و می‌تواند هر وقت که خواست آن را از مرد مطالبه کند. منتهی شرایط مهریه دختر باکره در دوران عقد کمی متفاوت است که تصمیم داریم در ادامه به بررسی آن بپردازیم.

 

بیشتر بخوانید: شرایط طلاق توافقی

 

مهریه دختره باکره در دوران عقد؛ آیا مهریه به دختر باکره در عقد تعلق می‌گیرد یا نمی‌گیرد؟

 

مهریه دختر باکره در دوران عقد | آیا مهریه به دختر باکره تعلق می‌گیرد؟

 

همانطور که اشاره کردیم زن به محض عقد با مرد می‌تواند مهریه‌اش را مطالبه کند منتهی این مسئله کمی در مورد پرداخت مهریه دختر باکره متفاوت است. درصورتی که مرد و زن در دوران عقد تصمیم بگیرند از یکدیگر جدا شوند و تا زمان جدایی نیز هیچ رابطه زناشویی با یکدیگر نداشته باشند به گونه‌ای که دختر همچنان باکره باشد، مهریه او نصف می‌شود. یعنی نصف مهریه‌ای که زن و مرد بر سر آن با یکدیگر به توافق رسیده‌اند به زن تعلق خواهد گرفت.

 

توجه داشته باشید درصورتی که زن پس از عقد با مرد مهریه‌اش را به طور کامل از او بگیرد و پس از گذشت مدتی بخواهد از مرد جدا شود و همچنان باکره باشد، باید نصف مهریه‌ای که از مرد دریافت کرده است را به او بازگرداند و تنها نصف مهریه‌ که براساس قانون به او تعلق می‌گیرد را نگه دارد. بنابراین دختر باکره هم می‌تواند مهریه خود را از شوهرش طلب کند اما تنها نصف مهریه را. ملاک نصف شدن مهریه دختر باکره در دوران عقد نیز باکره بودن آن است. با این وجود اگر زوجه باکره باشد نصف مهریه به او تعلق خواهد گرفت و اگر باکره نباشد کل مهریه به او تعلق خواهد گرفت.

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه