انتشار عکس و فیلم خصوصی در اینستاگرام چه مجازاتی دارد؟  

  • 18 خرداد 1399
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

انتشار عکس و فیلم خصوصی در اینستاگرام یکی از انواع روش‌هایی است که متخلفین و افراد سودجو جهت ایجاد مزاحمت و آزار زنان و دختران و همچنین هتک حیثیت آنها انجام می‌دهند. ما در این مطلب قصد داریم تا مجازات تعیین شده جهت برخورد با انتشار عکس و فیلم خصوصی و یا تغییر آنها در […]

انتشار عکس و فیلم خصوصی در اینستاگرام یکی از انواع روش‌هایی است که متخلفین و افراد سودجو جهت ایجاد مزاحمت و آزار زنان و دختران و همچنین هتک حیثیت آنها انجام می‌دهند. ما در این مطلب قصد داریم تا مجازات تعیین شده جهت برخورد با انتشار عکس و فیلم خصوصی و یا تغییر آنها در اینستاگرام را بررسی کنیم.

 

انتشار عکس و فیلم خصوصی در اینستاگرام چه مجازاتی دارد؟

 

انتشار عکس و فیلم خصوصی در اینستاگرام چگونه جرمی است؟

 

در سال‌های اخیر و با افزایش کاربران نرم افزار اینستاگرام و سایر نرم افزارهای اجتماعی نظیر فیسبوک، تلگرام و واتساپ، بسیاری از کاربران به ویژه زنان و دختران در پروفایل و یا پیج خود اقدام به انتشار عکس و فیلم‌های خصوصی خود نموده و تصاویر مختلفی را با دیگر دوستان خود به اشتراک می گذارند. 

 

اما در این بین کاربران بسیار نیز وجود دارد که به دلایل مختلف از جمله سوء استفاده و تهدید، اقدام به نفوذ و سرقت تصاویر و ویدیوهای خصوصی کاربران مختلف به ویژه زنان و دختران کرده و با ایجاد دستکاری و تغییر، سعی در انتشار آنها داشته تا بتوانند از این طریق به اخاذی و کسب سود بپردازند.

البته برخی افراد نیز جهت اذیت و آزار زنان و دختران تنها به سرقت تصاویر و ویدیوها پرداخته و اقدام به تهدید و ترساندن آنها می‌کنند. برخی نیز با تغییرات مختلف و یا ارسال تصاویر و ویدیوها به افرادی خاص، سعی دارند تا حیثیت کاربر را زیر سوال ببرند.

 

تمامی این اقدامات جهت انتشار و تغییر عکس و فیلم خصوصی در اینستاگرام در نهایت منجر به ایجاد اختلال و یا نابودی در زندگی فرد مورد نظر شده و باعث جریحه دار شدن احساسات و همچنین لکه دار شدن آبروی فرد می‌گردد.

 

توجه داشته باشید که چنین مشکلاتی زمان ایجاد می‌شود که فاکتورهای امنیتی کافی در شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام توسط کاربران رعایت نشده و فضای مناسب جهت ورود و دسترسی به دیگر کاربران از جمله افراد غریب و ناشناس وجود داشته باشد. بر طبق آمار، بیشترین افرادی که اطلاعات، اسناد، عکس‌ها، ویدیو ها و فایل‌های آنها به سرقت رفته، کسانی هستند که به فاکتورهای امنیتی بی توجه بوده و به افراد مختلف اجازه دسترسی به اطلاعاتشان را دادند.

 

 

جهت مقابله با متخلفین چه تدابیری تعیین شده است؟

 

جهت مقابله با متخلفین و سارقین شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی، نهادها و سازمان‌های مختلف ایجاد شده تا بتوان فعالیت‌های آنها را زیر نظر داشته و با چنین اقدامات مبارزه کرد.

از جمله‌ترین این نهادها جهت انجام پیگیری‌های لازم و فعالیت‌های اجرایی، پلیس فتا و دادسرای جرایم رایانه‌ای است. این نهادها می توانند به راحتی پیگیری‌های لازم جهت شناسایی و برخورد قانونی با متخلفین و سارقین را انجام داده و آن ها را به جزای اعمال خود برساند.

 

انتشار عکس و فیلم خصوصی در اینستاگرام چه مجازاتی دارد؟

 

مجازات انتشار عکس و فیلم خصوصی در اینستاگرام چیست؟

 

جهت برخورد با متخلفین و افراد سودجو در فضای مجازی قوانین و مجازات‌های تعیین شده است و بر اساس ماده ۱۷ قانون جرایم رایانه‌ای، انتشار عکس، فیلم، صدا، متن و یا اسناد مختلف بدون رضایت و اجازه صاحب آن، جرم محسوب شده و با متخلفین برخورد می‌گردد.

 

به همین ترتیب انجام چنین تخلفاتی با استفاده از سیستم‌های رایانه‌ای یا مخابراتی نظیر گوشی‌های هوشمند و یا کامپیوتر، مجازات معادله ۹۱ روز تا ۲ سال حبس و یا ۵ تا ۴۰ میلیون ریال جریمه نقدی و یا هر دو میزان را به همراه دارد.

همچنین بر اساس ماده ۱۶ قانون جرایم رایانه‌ای، ایجاد تغییر در اصل عکس، فیلم، متن اسناد و غیره و دستکاری کردن آنها با استفاده از سیستم‌های رایانه‌ای و مخابراتی همچون گوشی‌های هوشمند و رایانه نیز جرم محسوب شده و معادله ۹۱ روز تا ۲ سال حبس و یا ۵ تا ۴۰ میلیون ریال جریمه نقدی و یا هر دو میزان را به همراه دارد.

 

این مجازات برای متخلفین و سارقینی تعیین شده که اقدام به انتشار فیلم و عکس خصوصی در اینستاگرام و یا سایر نرم افزارها و سایت‌های اجتماعی کرده و باعث هتک حیثیت و حرمت شده‌اند و برای زنان و دختران ناراحتی و مشکلات بسیار زیادی را ایجاد نموده‌اند.

 

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه