بررسی تغییرات در سرمایه شرکت و لزوم ثبت آن

  • 9 فروردین 1397
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

بررسی تغییرات در سرمایه شرکت و لزوم ثبت آن   دلایل اهمیت سرمایه شرکت سرمایه شرکت یکی از مهمترین ارکان هر شرکتی است و به نوعی بیانگر اعتبار و پشتوانه، قدرت مالی، توانایی شرکت در انجام موضوع فعالیت آن و تضمینی مطمئن در مقابل طلبکاران شرکت است و به همین دلایل است که قانونگذار در […]

بررسی تغییرات در سرمایه شرکت و لزوم ثبت آن

 

دلایل اهمیت سرمایه شرکت

سرمایه شرکت یکی از مهمترین ارکان هر شرکتی است و به نوعی بیانگر اعتبار و پشتوانه، قدرت مالی، توانایی شرکت در انجام موضوع فعالیت آن و تضمینی مطمئن در مقابل طلبکاران شرکت است و به همین دلایل است که قانونگذار در مواد بسیاری از قانون تجارت به تفصیل به سرمایه شرکت و تغییرات سرمایه شرکت پرداخته است.

در ایران حداقل سرمایه شرکت ها چه میزان است؟

طبق قانون تجارت، قانونگذار تنها در مورد شرکت های سهامی خاص به تعیین حداقل مورد نیاز برای تاسیس و ادامه فعالیت شرکت اقدام کرده است و طبق ماده 5 لایحه اصلاحی قانون تجارت، حداقل سرمایه مورد نیاز برای تاسیس شرکت سهامی عام 000/ 000/ 5 ریال و برای تاسیس شرکت سهامی خاص 000/ 000/ 1 ریال است.
همچنین در ماده فوق ضمانت اجرای کاهش سرمایه شرکت بعد از تاسیس نیز ذکر گردیده است  که حتی ممکن است به درخواست ذی نفع، دادگاه حکم به انحلال شرکت بدهد.
ماده 5 لایحه اصلاحی قانون تجارت: در موقع تاسیس، سرمایه شرکت های سهامی عام از پنج میلیون ریال و سرمایه شرکت های سهامی خاص از یک میلیون ریال نباید کمتر باشد. در صورتی که که سرمایه شرکت بعد از تاسیس به هر علت از حداقل مذکور در این ماده کمتر شود باید ظرف یک سال نسبت به افزایش سرمایه تا میزان حداقل مقرر اقدام به عمل آید یا شرکت به نوع دیگری از انواع شرکت های مذکور در قانون تجارت تغییر شکل یابد وگرنه هر ذینفع می تواند انحلال آن را از دادگاه صلاحیت دار درخواست کند. هرگاه قبل از صدور رای قطعی موجب درخواست انحلال منتفی گردد دادگاه رسیدگی را موقوف خواهد نمود.

افزایش سرمایه شرکت چگونه انجام می گیرد؟

در بسیاری از موارد اتفاق می افتد که شرکت ها بنا به علل گوناگونی از جمله برخورداری از تسهیلات بانکی با مبالغ بالاتر، شرکت در مناقصه، افزایش توان مالی شرکت و درنتیجه پذیرش ریسک های بزرگتر، افزایش اعتبار مالی شرکت جهت کسب اعتماد طرف های معامله و غیره که در تمام موارد فوق باید سلسله مراتب قانونی افزایش سرمایه از جمله تصویب مجمع عمومی شرکت، ثبت تغییرات در سرمایه شرکت و افزایش سرمایه در مرجع ثبت شرکت ها و آگهی نمودن این افزایش سرمایه در روزنامه رسمی و روزنامه کثیر الانتشار مربوط به آگهی های شرکت، رعایت شود.
طبق ماده 157 لایجه اصلاحی قانون تجارت، سرمایه شرکت سهامی را می توان از طریق صدور سهام جدید و یا از طریق بالا بردن مبلغ اسمی سهام موجود افزایش داد.
در مورد شرکت  های دیگر مندرج در قانون تجارت مانند: شرکت با مسئولیت محدود ، شرکت تضامنی، شرکت نسبی، شرکت مختلط سهامی، شرکت مختلط غیر سهامی و شرکت تعاونی تولید و مصرف، در ارتباط با افزایس سرماسه شرکت حکم صریحی وجود ندارد اما با توجه به رویه موجود، این شرکت ها نیز برای افزایش سرمایه خود می بایست تشریفات قانونی مانند تصویب مجمع عمومی برای افزایش سرمایه ، ثبت تغییرات در سرمایه شرکت و افزایش سرمایه در مرجع ثبت شرکت ها و پس از آن انتشار و آگهی این افزایش سرمایه در روزنامه رسمی و روزنامه کثیر الانتشار مربوط به آگهی های شرکت را رعایت نمایند.

تصویب تغییرات در سرمایه شرکت در صلاحیت کدام مجمع عمومی است؟

در هر شرکتی اعم از سهامی خاص و عام، شرکت با مسئولیت محدود، شرکت تضامنی، شرکت تعاونی و غیره، تصمیم گیری در ارتباط با تغییرات در سرمایه شرکتها در صلاحیت انحصاری «مجمع عمومی فوق العاده» شرکت است.
در پایان لازم به ذکر است از آنجائیکه ثبت تغییرات شرکت از جمله ثبت تغییرات در سرمایه شرکت از امور تخصصی است و کوچکترین اشتباهی در آن منجر به رد شدن پرونده شما در اداره ثبت شرکت ها می شود و وقت و هزینه شما را هدر می دهد، لذا پیشنهاد می نماییم چنانچه بنا به هر علتی تصمیم به ثبت تغییرات در سرمایه شرکت خود را دارید می توانید برای برخورداری از مشاوره حقوقی تخصصی با کارشناسان خبره ثبتی و وکلای پایه یک با تجربه، و بهره مندی از خدمات تخصصی ثبتی و حقوقی با موسسه حقوقی مشهور در تماس باشید.

پیوند: ثبت برند  |  طرح صنعتی  |  ثبت اختراع  |  کارت بازرگانی  |  پلمپ دفاتر کد اقتصادی  |  جواز تاسیس

 

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه