لطفا منتظر بمانید

ثبت شرکت مشهور تخصصی ترین مرکز ثبتی و حقوقی در ایران

ثبت انحلال شرکت و بررسی صفر تا ۱۰۰ مراحل، مدارک، آثار و هزینه ها

2020-03-29
محسن شیخ ها

 ثبت انحلال شرکت به چه معناست؟

 

انحلال شرکت به معنی از بین رفتن، برچیده شدن و تعطیل شدن شرکت است و مطابق با قانون تجارت، شرکاء و سهامداران شرکت وظیفه دارند که پس از انحلال و برچیده شدن شرکت، این موضوع را بصورت رسمی به مرجع ثبتی کشور که بنام اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیر تجاری شناخته می‌شود اعلام نمایند تا موضوع انحلال شرکت بصورت رسمی به ثبت برسد که به این فرآیند در اصطلاح ثبت انحلال شرکت گفته می‌شود.

 

هنگامی که دو یا چند نفر سرمایه، تخصص، انرژی، کار، اندیشه و زمان خود را در قالب شرکت با یکدیگر تجمیع و اقدام به تشکیل و ثبت شرکت می‌‌نمایند در واقع یک شخصیت حقوقی جدید به نام شرکت را بوجود می آورند.

 

این شرکت ممکن است پس از مدتی و بنا به دلایل گوناگونی بصورت اختیاری و یا قهری به پایان دوران فعالیت خود برسد و منحل شود.

 

با توجه به مواد گوناگونی از قانون تجارت که هر کدام اختصاص به نوع خاصی از شرکت‌ها اعم از شرکت با مسئولیت محدود، شرکت سهامی خاص، شرکت تضامنی، شرکت تعاونی و غیره دارند، موضوع انحلال شرکت باید به مرجع ثبت شرکت‌ها اعلام شده و پس از به ثبت رسیدن به عموم مردم نیز اعلام گردد.

مراحل ثبت انحلال شرکت - مدارک ثبت انحلال شرکت - ثبت انحلال شرکت چگونه است - نحوه انحلال شرکت

مراحل ثبت انحلال شرکت – مدارک ثبت انحلال شرکت

 

شرکت های تجاری چگونه منحل می شوند؟

 

بطور کلی انحلال شرکتها از چند طریق زیر صورت می‌گیرد:

 

  • از طریق مراجعه به مراجع ذی صلاح قضایی و به حکم دادگاه

 

  • توسط ارکان تصمیم گیرنده شرکت‌ها صورت می‌گیرد

 

  • بوسیله صدور حکم ورشکستگی شرکت

 

همچنین در مورد شرکت‌های تعاونی و شعب و نمایندگی شرکت‌های خارجی در ایران، بوسیله دستگاه‌های متولی و تصمیم گیرنده، شرکت منحل می‌گردد.

 

لازم به ذکر است که کیفیت مربوط به انحلال و مقام تصمیم گیرنده انحلال شرکتها و حد نصاب آن در انواع شرکت‌های تجاری متفاوت است.

 

 

تصمیم به انحلال شرکتها در اختیار کدام مجمع عمومی قرار دارد؟

 

انحلال شرکت در اغلب شرکت‌های تجاری در اختیار انحصاری مجمع عمومی فوق العاده است.

 

این مجمع می‌تواند با اکثریت آراء افراد حاضر در جلسه رسمی مجمع عمومی فوق العاده شرکت منحل می‌گردد.

 

 

آیا ثبت انحلال شرکت دارای محدودیت زمانی است؟

 

برای پاسخ به این سوال باید قائل به تفکیک شویم، چراکه در مورد شرکت سهامی خاص، قانونگذار محدودیت زمانی تعیین نموده و اعلام کرده است که شرکت پس از انحلال باید ظرف ۵ روز موضوع انحلال را به مرجع ثبت شرکت اطلاع دهد.

 

توضیح آنکه با توجه به  بخشی از ماده ۲۰۹ لایحه اصلاحی قانون تجارت، تصمیم راجع به انحلال و اسامی مدیر یا مدیران تصفیه و نشانی آنها باید با رعایت ماده ۲۰۷ لایحه اصلاحی قانون تجارت، باید ظرف مدت ۵ روز از طرف مدیران تصفیه به مرجع ثبت شرکت اعلام شود تا پس از ثبت برای اطلاع عموم در روزنامه رسمی و روزنامه کثیر الانتشاری که اطلاعیه‌ها و آگهی های مربوط به شرکت در آن نشر میگردد آگهی شود.

 

اما در مورد شرکت‌های با مسئولیت محدود، تضامنی، تعاونی، نسبی، مختلط سهامی و مختلط غیر سهامی چنین محدودیتی وجود ندارد.

 

در عمل نیز کارشناسان اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیر تجاری فقط در مورد شرکت سهامی خاص، رعایت مهلت ۵ روزه را بررسی می‌نمایند.

 

مراحل ثبت انحلال شرکت کدام است؟

 

مراحل ثبت انحلال شرکت - مدارک ثبت انحلال شرکت - ثبت انحلال شرکت چگونه است - نحوه انحلال شرکت

مراحل ثبت انحلال شرکت – مدارک ثبت انحلال شرکت

 

۱- اولین گام از مراحل ثبت انحلال، تشکیل مجمع عمومی فوق العاده و تصمیم به انحلال شرکت است

 

۲- پس از تصمیم گیری در این مورد در مجمع عمومی فوق العاده شرکت، همان مجمع باید اقدام به تعیین مدیر تصفیه نماید

 

نکته: از زمان انتخاب مدیر تصفیه، وظایف و اختیارات اعضاء هیئت مدیره شرکت خاتمه یافته تلقی می‌شود و مدیر تصفیه نماینده شرکت منحل شده و در حال تصفیه محسوب می‌شود.

 

۳- باید نسخه‌ای از صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده شرکت که تصمیم به انحلال شرکت گرفته و مدیر تصفیه را نیز تعیین نموده است و به امضاء شرکاء و سهامداران شرکت و مدیر تصفیه رسیده است به همراه مدارک ذیل به اداره ثبت شرکت‌ها از طریق باجه‌های پستی منتخب و بوسیله پست پیشتاز ارسال گردد

 

۴- پس از بررسی پرونده توسط کارشناس مرجع ثبت شرکت‌ها چنانچه کلیه موارد قانونی رعایت شده باشد و مدارک نیز تکمیل باشد، مرجع ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری اقدام به ثبت انحلال شرکت می‌نماید و در سامانه اداره ثبت شرکت ها به متقاضی اعلام می‌شود که به اداره ثبت شرکت‌ها مراجعه نموده و ضمن پرداخت هزینه‌های قانونی مربوط به ثبت انحلال شرکت ، ذیل دفاتر مربوطه را نیز امضاء نماید و مدارک را تحویل بگیرد

 

نکته: در این مرحله مدیر تصفیه شرکت و یا وکیل دادگستری می‌توانند به اداره ثبت شرکت‌ها مراجعه و اقدامات مندرج در بند ۴ را به انجام برسانند.

 

۵- پس از این مرحله باید ثبت انحلال شرکت در روزنامه رسمی کشور و روزنامه کثیر الانتشار مربوط به آگهی‌های شرکت، آگهی شده و به اطلاع عموم مردم برسد

 

۶- از این پس مدیر تصفیه کلیه اقداماتی که در جهت تصفیه امور شرکت و وصول مطالبات شرکت و پرداخت دیون و بدهی‌های شرکت به افراد خارج از شرکت و سهامداران و شرکاء است را انجام میدهد و در واقع نماینده شرکت منحل شده و در حال تصفیه محسوب می‌گردد

 

۷- پس از منحل نمودن شرکت، در تمامی آگهی‌ها و اوراق و نوشتجات و اسناد شرکت، باید پس از نام شرکت عبارت “در حال تصفیه” ذکر گردد.

آثار انحلال شرکت چیست؟

 

مطابق با قانون تجارت، ثبت انحلال شرکت آثار قانونی مهمی دارد که در ادامه به مهمترین این آثار اشاره می‌نماییم:

 

۱- حفظ نام و اقامتگاه شرکت

 

۲- تمام دارایی‌های شرکت در مالکیت خود شرکت باقی می‌ماند

 

۳- اگر علت انحلال شرکت ورشکستگی نباشد، شرکت می‌تواند پس از انحلال و در زمان تصفیه، از دادگاه صالح درخواست صدور حکم ورشکستگی بنماید

 

۴- مدیر تصفیه و یا اداره تصفیه امور ورشکستگی می‌تواند اقدام به انعقاد قرارداد و انجام معاملات جدیدی که برای پرداخت بدهی‌های شرکت لازم است بنماید و چنین معاملاتی کاملاً نافذ و قانونی است

 

۵- پس از منحل شدن شرکت، قابلیت تبدیل شرکت از نوعی به نوع دیگر از بین می‌ رود، زیرا شخصیت حقوقی با همان نوع قبل از شرکت صرفاً برای انجام امور تصفیه و پرداخت دیون و وصول مطالبات باقی می‌ماند و امکان تبدیل شرکت به نوعی دیگر از شرکت‌ها بطور کل از بین می‌رود.

 

مدارک مورد نیاز برای ثبت انحلال شرکت

 

 

الف) مدارک ثبت انحلال شرکت با مسئولیت محدود :

 

مراحل ثبت انحلال شرکت - مدارک ثبت انحلال شرکت - ثبت انحلال شرکت چگونه است - نحوه انحلال شرکت

مراحل ثبت انحلال شرکت – مدارک ثبت انحلال شرکت

 

الف-۱ : کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی همه شرکاء و مدیر تصفیه

 

الف-۲ : روزنامه رسمی مربوط به مرحله ثبت شرکت و مرحله آخرین تغییرات شرکت

 

الف-۳ : اصل صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده که به امضا شرکاء و مدیر تصفیه رسیده باشد

 

الف-۴ : اگر وکیل دادگستری امور مربوط به ثبت انحلال را انجام می‌دهد، اصل وکالتنامه نیز لازم است

 

الف_۵ : چنانچه مجمع عمومی فوق العاده با حضور کلیه شرکاء تشکیل نشده و بلکه با حضور اکثریت شرکاء باشد، ارائه اصل روزنامه کثیر الانتشار شرکت که حاکی از رعایت تشریفات دعوت از مجمع عمومی فوق العاده است الزامی است

 

 

ب) مدارک ثبت انحلال شرکت سهامی خاص :

 

ب-۱ : روزنامه رسمی مربوط به مرحله ثبت شرکت و مرحله آخرین تغییرات شرکت

 

ب-۲ : کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی همه سهامداران، بازرسین و مدیر تصفیه

 

ب-۳ : اصل صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده که به امضاء سهامداران، بازرسین و مدیر تصفیه رسیده باشد

 

ب-۴ : اگر وکیل دادگستری امور مربوط به ثبت انحلال شرکت را انجام می‌دهد،  اصل وکالتنامه نیز لازم است

 

ب_۵ : چنانچه مجمع عمومی فوق العاده با حضور کلیه سهامداران تشکیل نشده و بلکه با حضور اکثریت سهامداران باشد، ارائه اصل روزنامه کثیر الانتشار شرکت که حاکی از رعایت تشریفات دعوت از مجمع عمومی فوق العاده است الزامی است.

 

 

ج) مدارک ثبت انحلال شرکت تضامنی :

 

ج-۱ : کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی همه شرکاء و مدیر تصفیه

 

ج-۲ : روزنامه رسمی مربوط به مرحله ثبت شرکت و مرحله آخرین تغییرات شرکت

 

ج-۳ : اصل صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده که به امضا شرکاء و مدیر تصفیه رسیده باشد

 

ج-۴ : اگر وکیل دادگستری امور مربوط به ثبت انحلال را انجام می‌دهد، اصل وکالتنامه نیز لازم است

 

ج_۵ : چنانچه مجمع عمومی فوق العاده با حضور کلیه شرکاء تشکیل نشده و بلکه با حضور اکثریت شرکاء باشد، ارائه اصل روزنامه کثیر الانتشار شرکت که حاکی از رعایت تشریفات دعوت از مجمع عمومی فوق العاده است الزامی است.

 

د) مدارک ثبت انحلال موسسه غیر تجاری :

 

مراحل ثبت انحلال شرکت - مدارک ثبت انحلال شرکت - ثبت انحلال شرکت چگونه است - نحوه انحلال شرکت

مراحل ثبت انحلال شرکت – مدارک ثبت انحلال شرکت

 

د-۱ : کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی همه شرکاء و مدیر تصفیه

 

د-۲ : روزنامه رسمی مربوط به مرحله ثبت شرکت و مرحله آخرین تغییرات شرکت

 

د-۳ : اصل صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده که به امضا شرکاء و مدیر تصفیه رسیده باشد

 

د-۴ : اگر وکیل دادگستری امور مربوط به انحلال را انجام می‌دهد، اصل وکالتنامه نیز لازم است

 

د_۵ : چنانچه مجمع عمومی فوق العاده با حضور کلیه شرکاء تشکیل نشده و بلکه با حضور اکثریت شرکاء باشد، ارائه اصل روزنامه کثیر الانتشار شرکت که حاکی از رعایت تشریفات دعوت از مجمع عمومی فوق العاده است الزامی است

 

 

در پایان لازم به ذکر است ثبت انحلال شرکتها و اقدامات و الزامات قانونی قبل و بعد از آن از موارد بسیار مهم است که دارای تبعات قانونی و حقوقی متعددی است و از امور تخصصی حقوقی و ثبتی محسوب می‌شود.

 

لذا پیشنهاد می‌نماییم قبل از هر اقدامی ضمن تماس با موسسه حقوقی مشهور با کارشناسان خبره ثبتی و وکلای پایه یک دادگستری باتجربه موسسه ما مشاوره داشته باشید تا بتوانید بهترین تصمیم ممکن را اتخاذ نمایید.

 

 

⚖ موسسه حقوقی مشهور، تخصصی ترین مرکز ثبت شرکت، ثبت برند و خدمات حقوقی در ایران

 

 

سوالات متداول شما

 

چنانچه سوالات خود را در لیست زیر مشاهده نمی‌نمایید با ما تماس بگیرید ۴۳۰۰۰۴۳۰-۰۲۱

 

 

✔️ پس از تنظیم صورتجلسه (که تنظیم صورتجلسه و ورود اطلاعات انحلال شرکت در سامانه اداره ثبت شرکت‌ها در موسسه مشهور یک روزه انجام می‌شود) و امضاء صورتجلسه توسط سهامداران و شرکاء، حدوداً بین ۵ الی ۷ روز کاری زمان می‌برد تا انحلال شرکت در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت برسد. برای کسب اطلاعات تکمیلی، این مقاله را مطالعه بفرمایید.

خیر!، از آنجائیکه انحلال شرکت از اختیارات مجمع عمومی فوق العاده است، هر زمانی که این مجمع مطابق با قانون تجارت و اساسنامه شرکت تشکیل شود (حتّی با وجود غیبت یک یا چند نفر از سهامداران و شرکاء شرکت)، می‌تواند تصمیم به انحلال شرکت بگیرد، امّا نکته مهم این است که اگر حتی یک نفر از سهامداران و شرکاء شرکت در جلسه مجمع عمومی فوق العاده غایب باشند، رعایت تشریفات دعوت الزامی است. در همین مقاله توضیحات کاملی در این زمینه وجود دارد.

✔️ در این مقاله در مورد اختیارات و تشریفات الزامی مربوط به انحلال شرکت و نحوه ثبت آن، توضیحات کاملی وجود دارد که توصیه می‌نماییم حتماً مطالعه کنید. امّا بطور خلاصه باید عرض کنیم که در تمامی انواع شرکت‌ها و موسسات غیر تجاری، تصمیم گیری در مورد منحل نمودن شرکت از اختیارات انحصاری مجمع عمومی فوق العاده است.

✔️ طبق قانون تجارت، در شرکت‌های سهامی خاص، از تاریخ برگزاری مجمع عمومی صرفاً ۵ روز فرصت دارید تا انحلال شرکت را در اداره ثبت شرکتها به ثبت برسانید، اما در مورد انواع شرکت‌های دیگر مانند شرکت با مسئولیت محدود و غیره، هیچگونه محدودیت زمانی‌ای وجود ندارد. از آنجائیکه در انحلال شرکت و ثبت آن، بحث زمان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و دارای اثرات حقوقی می‌باشد، توضیحات کاملی در این زمینه در مقاله وجود دارد که می‌توانید مطالعه نمایید.

لینک کوتاه: کپی لینک
مشاوره تخصصی در امور حقوقی و ثبتی شما شروع مشاوره

مطالب مشابه

نظرات و بازتاب ها

  • درود،
    آیا امکان کناره گیری از شرکت با مسئولیت محدود برای اعضایی که دارای سهم الشرکه هستند وجود دارد؟

    • درود بر شما
      چنین اشخاصی باید با انتقال سهم الشرکه خود از شرکت خارج شوند (البته رعایت تشریفات ذکر شده در قانون تجارت و اساسنامه شرکت الزامی هست)

  • شرکتی را که منحل کرده ایم ایا میشود دوباره شرکتی با همان نام را به ثبت برسانبم متشکرم

  • با سلام و احترام وعرض خسته نباشید:
    بنده مدیر تصفیه شرکت سهامی خاص با تعداد سه نفر سهامدار هستم که حکم ورشکستگی شرکت از سوی دادگستری صادر شده و دادگستری نیز بنده را طی حکمی بعنوان مدیر تصفیه انتخاب نموده است ضمناً سهامداران شرکت هیچگونه مسئولیتی ندارند و تمامی امورات شرکت توسط مدیر تصفیه انجام می شود.
    بعنوان مدیر تصفیه، مراحلی را که در خصوص تصفیه شرکت انجام داده ام بطور خیلی خلاصه بشرح ذیل بحضورتان اعلام می نمایم:
    1- تمامی مراحل مربوط به مزایده در خصوص فروش ساختمانها و ماشین آلات را انجام داده ام .
    2-ماشین آلات شرکت را بفروش رسانده ام.
    3-بدهی بیمه تأمین اجتماعی شرکت را تسویه نموده ام.
    4-بدهی معوق مالیاتی را با اداره امورمالیاتی تسویه نموده ام.
    5-بدهی تمامی اشخاص ثالث را تسویه نموده ام.
    6–بدهی های شرکت به تمامی بانکها و موسسات مالی واعتباری را پرداخت وتسویه نموده ام.
    7-بدهی سنگین یک بانک دیگر را بصورت نقدی پرداخت وتسویه نموده ام.
    8- ساختمانها وتأسیسات شرکت را درقبال بدهی شرکت ورشکسته به نام بانک دیگر انتقال داده ام.
    9-مالیات نقل وانتقال وحق واگذاری ساختمانها وتأسیسات شرکت بنام بانک را به اداره امورمالیاتی پرداخت نموده ام.
    10-تمامی اسناد مالکیت اعضاءهیأت مدیره و نیز اشخاص ثالث را که درقبال اخذ تسهیلات توسط شرکت ورشکسته ، اسناد مالکیت آنان در رهن بانک بود را آزادسازی و فک رهن نموده ام.
    11-برای سال مالی 97 اظهارنامه مالیاتی شرکت را در سامانه مربوطه ثبت نموده ام.
    12-از اداره امورمالیاتی نامه پرداخت بدهی مالیاتی، مالیات فروش ماشین آلات ،مالیات حق واگذاری ساختمانها وتأسیسات بنام بانک را دریافت نموده ام.ولی اداره امورمالیاتی صدور مفاصاحساب مالیاتی را موکول به ثبت انحلال شرکت نموده است.
    13- و انجام دهها مراحل دیگر که بدلیل اطاله، به آنها اشاره نمی کنم.
    14- میخواهم نسبت به انحلال شرکت اقدام نمایم. لطفا در خصوص موارد ذیل حقیر را راهنمائی فرمائید:
    14-1- مقداری وجوه حاصل از فروش ماشین آلات شرکت باقی مانده که سهامداران درخواست تقسیم وجوه بین آنها را از بنده(مدیرتصفیه) می نمایند، آیا مدیر تصفیه می تواند قبل از انحلال شرکت ، وجوه باقیمانده را بین سهامداران تقسیم نماید؟
    14-2-آیا برای ثبت انحلال شرکت ، اصولاً مالیاتی تعلق می گیرد یا خیر؟
    14-3-برای ثبت انحلال شرکت ورشکسته که حکم ورشکستگی آن از سوی دادگستری صادر شده و برای انجام امورات شرکت مدیر تصفیه انتخاب شده ،چه مدارکی لازم است ؟
    14-4- مدیر تصفیه چه مراحلی را برای انجام انحلال شرکت ورشکسته باید انجام دهد؟
    14-5-تکالیف و مسئولیتهای مدیر تصفیه بعد از ثبت انحلال شرکت ورشکسته چیست؟
    لطفاً پاسخها را درهمینجا بارگذاری فرمائید تا سایر عزیزان نیز در خصوص موارد مشابه استفاده های لازم را ببرند.
    **با تقدیر و تشکر از مشاورین محترم موسسه حقوقی مشهور**

    • درود بر شما
      پاسخ سوالات شما به اندازه‌ای مفصل هست که در قالب کامنت امکانپذیر نیست

  • متشکرم از پاسخ حضرتعالی
    خب در این مواقع که همکاری صورت نمیگیرد ، راه قانونی جهت انحلال شرکت چیست ؟

    • درود بر شما
      اگر موارد انحلال شرکت (طبق قانون تجارت) در شرکت شما وجود داشته باشه و باقی سهامداران از حضور در جلسه مجمع عمومی و تصمیم بر انحلال شرکت خودداری می‌کنند، تنها راه حل موجود ارائه دادخواست به دادگاه و اخذ حکم انحلال شرکت است
      امّا اگر موارد قانونی انحلال، در شرکت وجود نداشته باشه، اجبار سهامداران به انحلال شرکت امکانپذیر نیست

نظر خود را ارسال کنید:

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد

phone برای تماس کلیک کنید ۰۲۱-۴۳۰۰۰۴۳۰