انحلال شرکت چگونه است؟ راهنمای مراحل، مدارک، مالیات و هزینه انحلال شرکت

  • 16 اردیبهشت 1402
  • محسن شیخ ها
  • 81 پرسش و پاسخ

انحلال شرکت و اقدامات لازم قبل و بعد از آن از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. در این نوشته شما با 0 تا 100 آثار، مراحل و اقدامات قبل و بعد از ثبت انحلال انواع شرکتها و مدارک مورد نیاز آن، تصفیه شرکت و وظایف مدیر تصفیه، نحوه تقسیم اموال شرکت بعد از انحلال و همچنین مالیات و هزینه انحلال شرکت آشنا میشوید.

ثبت انحلال شرکت به چه معناست و مدارک لازم برای آن چیست؟ اقدامات قبل و بعد از مراحل انحلال شرکت دقیقاً شامل چه مواردی است؟ پروسه منحل نمودن یک شرکت در سال 1402 چقدر زمان میبرد؟ مالیات و هزینه انحلال شرکت چقدر است؟ در ادامه این نوشته پاسخ تمامی این سوالات و موارد مهم و مرتبط دیگر را بصورت کامل و شفاف ذکر کرده‌ایم که پیش روی شماست.

 

هر کسب و کار و فعالیتی ممکن است پس از مدتی و بنا به دلایلی به انتهای خود برسد که شرکت‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

پایان فعالیت یک شرکت، با انحلال و اعلام رسمی آن صورت می گیرد و چه بسا شرکتی که به پایان فعالیت حرفه‌ای خود رسیده ولی این پایان کار و فعالیت را در قالب انحلال به ثبت نرسانده و آن را به عموم اطلاع نداده باشد، دچار مشکلات مختلف و بعضاً بزرگی در برابر شرکا، مدیران، اداره مالیات و نیز اشخاص ثالثی که با شرکت معامله نموده اند شود که برای جلوگیری از این مسائل و مشکلات، راهکار منطقی و قانونی ثبت انحلال شرکت است.

 

شرکت در چه مواقعی منحل می شود؟

شرکت‌هایی که مطابق با اصول و قواعد قانونی به ثبت رسیده باشد، فارغ از آنکه چه مدت از تشکیل، به ثبت رسیدن و فعالیت‌شان سپری شده باشد یا چه میزان سرمایه داشته باشند، میتوانند با رعایت قوانین و مقررات امری قانون تجارت منحل شوند.

در پاره‌ای اوقات، انحلال شرکت ها اصطلاحاً قهری است. یعنی بدون آنکه رضایت و تصمیم شرکا و اشخاص شرکت در این مورد دخیل باشد، شرکت اجباراٌ و به حکم قانون منحل شده محسوب میگردد.

 

در پاره‌ای دیگر از موارد که البته بیشتر موارد انحلال شرکت در ایران از این نوع میباشد، شرکت بر اساس تصمیم مرجع تصمیم گیرنده شرکت که همان مجمع عمومی فوق العاده است منحل می شود.

تمامی شرکت‌های مندرج در قانون تجارت به یکی از دو صورت ذکر شده در بالا منحل می‌شوند و از این حیث هیچ گونه تفاوتی بین انواع شرکت‌های قانونی وجود ندارد.

 

مالیات انحلال شرکت چقدر است؟

میزان مالیات انحلال شرکت یکی از پر تکرار ترین سوالات و از مهمترین دغدغه‌های متقاضیان است که در پاسخ باید بگوییم در واقع انحلال شرکت هیچگونه مالیاتی ندارد. شما این اصل کلی را مد نظر داشته باشید که بطور کلی مالیات (هر نوع مالیاتی) بر اساس درآمد اشخاص است و از آنجاییکه علی الاصول انحلال شرکت و ثبت آن هیچگونه درآمدی برای شرکت در پی ندارد، طبیعتاً مالیاتی نیز به آن تعلق نمیگیرد.

 

گاهی ممکن است در هنگام مراحل ثبت انحلال شرکت در سامانه اداره ثبت شرکتها با این اخطار مواجه شوید که شرکت مورد نظر بدهی مالیاتی دارد یا شرکت مورد نظر بدهی معوقه بانکی دارد و در چنین شرایطی به دلیل لینک بودن سامانه اداره ثبت شرکتها به سامانه سازمان امور مالیاتی کل کشور و سامانه بانک مرکزی، این اخطار فوراً و بدون نیاز به استعلام قبلی برای متقاضیان ظاهر میشود اما این موضوع هیچ ارتباطی با مالیات انحلال شرکت ندارد.

بلکه شما باید الزاماً تمامی مالیات های قبلی شرکت که شامل مالیات بر درآمد و غیره میشود و همچنین بدهی ها و معوقات بانکی شرکت یا موسسه‌ای که در حال انحلال آن هستید را تعیین تکلیف کنید تا بتوانید اقدامات و مراحل ثبت انحلال شرکت خود را انجام دهید.

 

همچنین ممکن است شرکتی که در حال تصفیه است در زمان تصفیه معوقات و مطالبات خود از اشخاص ثالث را دریافت نماید و این مورد جزء درآمدهای شرکت محسوب میشود و مطابق با قانون به آن مالیات تعلق میگیرد که باز هم همانطور که گفتیم این مالیات نیز ارتباطی با انحلال شرکت و ثبت آن ندارد و در واقع مالیات بر درآمد شرکت محسوب میشود.

 

بنابراین بطور خلاصه باید عرض کنیم که در قوانین ایران و همچنین در رویه مرسوم اداره ثبت شرکتها و سازمان امور مالیاتی کشور، چیزی تحت عنوان مالیات انحلال شرکت وجود ندارد.

 

هزینه انحلال شرکت چقدر است؟

هزینه انحلال شرکت تا حدود زیادی بستگی به نوع شرکتی دارد که تصمیم به انحلال آن رادارید. بطور مثال هزینه انحلال شرکت با مسئولیت محدود و یا هزینه انحلال شرکت سهامی خاص بسیار کمتر از هزینه انحلال شرکت تعاونی است.

همچنین یکی از مسائلی که در میزان هزینه‌ها تاثیر گذار است حضور تمامی سهامداران و شرکاء در مجمع عمومی شرکت یا غیبت یک یا چند نفر از ایشان است که همین مسائل در هزینه نهایی کار تاثیر میگذارد.

 

برای اطلاع دقیق از تمامی جزئیات مربوط به هزینه انحلال شرکت و ثبت آن در مرجع ثبتی و همچنین هزینه انتشار آگهی انحلال در روزنامه رسمی و روزنامه کثیر الانتشار با کارشناسان ما تماس بگیرید.

 

در ادامه توضیحات مفید و جزئیات ثبت انحلال انواع شرکتها از جمله سهامی خاص، با مسئولیت محدود، تعاونی و غیره را مشاهده میکنید.

انحلال شرکت سهامی خاص

از آنجا که یکی از پر متقاضی ترین نوع شرکت ها در ایران، شرکت سهامی خاص است و به تبع آن یکی از بیشترین موارد انحلال شرکت ها به شرکت سهامی خاص تعلق دارد، ما در این مقاله به موارد انحلال این نوع شرکت می پردازیم. انحلال شرکت های سهامی خاص مطابق با ماده 199 لایحه اصلاحی قانون تجارت شامل موارد زیر است:

 

  •   وقتی که شرکت موضوعی را که برای آن تشکیل شده است انجام داده یا انجام آن غیر ممکن شود

 

  •   در صورتی که شرکت برای مدت معین تشکیل گردیده و آن مدت منقضی شده باشد مگر این که مدت قبل از انقضاء تمدید شده باشد

 

  •   در صورت ورشکستگی شرکت

 

  •   در هر موقع یا زمان که مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام به هر علتی رأی به انحلال شرکت بدهند

 

  •   در صورت صدور حکم قطعی دادگاه

 

در مورد بند آخر لازم به ذکر است، یکی از مهمترین مواردی که دادگاه حکم به انحلال شرکت می دهد، درخواست ذینفع شرکت از دادگاه برای انحلال است.

در همین راستا ماده ۲۰۱ لایحه اصلاحی قانون تجارت مقرر می دارد که در موارد زیر هر ذینفع می تواند انحلال شرکت را از دادگاه بخواهد:

 

۱- در صورتی که تا یک سال پس از به ثبت رسیدن شرکت هیچ اقدامی جهت انجام موضوع آن صورت نگرفته باشد و نیز در صورتی که فعالیت های شرکت در مدت بیش از یک سال متوقف شده باشد.

 

۲- در صورتی که مجمع عمومی سالانه (منظور مجمع عمومی عادی است) برای رسیدگی به حساب های هر یک از سال های مالی تا ده ماه از تاریخی که اساسنامه تعیین کرده است تشکیل نشده باشد.

 

۳- در صورتی که سمت تمام یا بعضی از اعضای هیات مدیره و همچنین سمت مدیر عامل شرکت مدتی زائد بر شش ماه بلا تصدی مانده باشد.

 

۴- در مورد بندهای یک و دو ماده ۱۹۹ (که ما عینا در بالا به آن اشاره کرده ایم) در صورتی که مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام جهت اعلام انحلال شرکت تشکیل نشود و یا رای به انحلال شرکت ندهد.

 

انجام امور ثبتی شرکت ها با توجه به مسائلی حقوقی و مالی مختلفی که شرکت و شرکا شرکت با آن مواجه می شوند از امور تخصصی است و تنها اشخاصی (اعم از حقیقی و حقوقی) می توانند امور گوناگون حقوقی و ثبتی شرکت ها را به نحو احسن و با موفقیت انجام دهند که در کنار تجربه در این زمینه، دارای سواد و اطلاعات حقوقی و ثبتی نیز باشند که متاسفانه اکثریت غریب به اتفاق موسسات ثبتی فعال در زمینه ثبت شرکت و تغییرات شرکت از این ۲ فاکتور بسیار مهم، علی الاخصوص فاکتور بسیار حیاتی و ریشه ای داشتن دانش و تحصیلات حقوقی بی بهره اند و به همین علت در موارد متعددی اقدامات نسنجیده و اشتباهی انجام می دهند که به راحتی شرکت ها را دچار مشکلات بعضاً بزرگی میکند.

 

دقت به این موضوع در مورد انحلال شرکت از اهمیت بسیاری برخوردار است، چرا که اگر انجام امور ثبت انحلال شرکت و پس از آن انجام امور تصفیه یک شرکت به درستی و از طریق قانونی انجام نگیرد می تواند مشکلات بسیاری را ایجاد نماید و وقت و هزینه زیادی از شما تلف کند.

 

لذا لازم است انجام امور حقوقی و ثبتی از جمله ثبت انحلال شرکت خود را به مجموعه ای بسپارید که از هر دو فاکتور تجربه و دانش حقوقی بهره مند باشد و به اطلاع شما می رسانیم که موسسه حقوقی مشهور یکی از معدود موسسات فعال در زمینه ثبت شرکت ها و علائم تجاری است که سالهاست کلیه امور ثبتی و حقوقی شرکت ها را توسط وکلای پایه یک دادگستری با تجربه و همچنین کارشناسان خبره ثبتی انجام می دهد.

 

قبل از انجام هرگونه امور حقوقی و ثبتی با وکلا و کارشناسان موسسه حقوقی مشهور در ارتباط باشید تا با مشاوره ای که دریافت می نمائید، با خیالی آسوده بهترین مسیر را در کوتاه ترین زمان ممکن طی کنید.

 

ثبت انحلال شرکت به چه معناست؟

انحلال شرکت به معنی از بین رفتن، برچیده شدن و تعطیل شدن شرکت است و مطابق با قانون تجارت، شرکاء و سهامداران شرکت وظیفه دارند که پس از انحلال و برچیده شدن شرکت، این موضوع را بصورت رسمی به مرجع ثبتی کشور که بنام اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیر تجاری شناخته می‌شود اعلام نمایند تا موضوع درخواست منحل نمودن شرکت بصورت رسمی به ثبت برسد که به این فرآیند در اصطلاح ثبت انحلال شرکت گفته می‌شود.

 

هنگامی که دو یا چند نفر سرمایه، تخصص، انرژی، کار، اندیشه و زمان خود را در قالب شرکت با یکدیگر تجمیع و اقدام به تشکیل و ثبت شرکت می‌‌نمایند در واقع یک شخصیت حقوقی جدید به نام شرکت را بوجود می آورند. اما این شرکت ممکن است پس از مدتی و بنا به دلایل گوناگونی بصورت اختیاری و یا قهری به پایان دوران فعالیت خود برسد و منحل شود.

 

با توجه به مواد گوناگونی از قانون تجارت که هر کدام اختصاص به نوع خاصی از شرکت‌ها اعم از شرکت با مسئولیت محدود، شرکت سهامی خاص، شرکت تضامنی، شرکت تعاونی و غیره دارند، موضوع انحلال شرکت باید به مرجع ثبت شرکت‌ها اعلام شده و پس از به ثبت رسیدن، به اطلاع عموم مردم برسد.

 

مطلب مفید: مراحل ثبت شرکت در سامانه اداره ثبت شرکتها از گام اول تا روزنامه رسمی

 

مراحل ثبت انحلال شرکت - مدارک ثبت انحلال شرکت - ثبت انحلال شرکت چگونه است - نحوه انحلال شرکت

مراحل ثبت انحلال شرکت – مدارک ثبت انحلال شرکت

شرکتهای تجاری چگونه منحل میشوند؟

بطور کلی انحلال شرکتها از چند طریق زیر صورت می‌گیرد:

 

  • از طریق مراجعه به مراجع ذی صلاح قضایی و به حکم دادگاه

 

  • توسط ارکان تصمیم گیرنده شرکت‌ها صورت می‌گیرد

 

  • بوسیله صدور حکم ورشکستگی شرکت

 

همچنین در مورد شرکت‌های تعاونی و شعب و نمایندگی شرکت‌های خارجی در ایران، بوسیله دستگاه‌های متولی و تصمیم گیرنده، شرکت منحل می‌گردد.

 

لازم به ذکر است که نحوه انحلال و مقام تصمیم گیرنده انحلال شرکتها و حد نصاب آن در انواع شرکت‌های تجاری متفاوت است.

 

انحلال شرکتها در کدام مجمع عمومی تصویب می‌شود؟

انحلال شرکت در تمامی شرکت‌های تجاری در اختیار انحصاری مجمع عمومی فوق العاده است واین مجمع می‌تواند با اکثریت آراء افراد حاضر در جلسه رسمی مجمع عمومی فوق العاده شرکت منحل می‌گردد.

 

آیا ثبت انحلال شرکت دارای محدودیت زمانی است؟

برای پاسخ به این سوال باید قائل به تفکیک شویم، چراکه در مورد شرکت سهامی خاص، قانونگذار محدودیت زمانی تعیین نموده و اعلام کرده است که شرکت پس از انحلال باید ظرف ۵ روز موضوع انحلال را به مرجع ثبت شرکت اطلاع دهد.

 

توضیح آنکه با توجه به  بخشی از ماده ۲۰۹ لایحه اصلاحی قانون تجارت، تصمیم راجع به انحلال و اسامی مدیر یا مدیران تصفیه و نشانی آنها باید با رعایت ماده ۲۰۷ لایحه اصلاحی قانون تجارت، باید ظرف مدت ۵ روز از طرف مدیران تصفیه به مرجع ثبت شرکت اعلام شود تا پس از ثبت برای اطلاع عموم در روزنامه رسمی و روزنامه کثیر الانتشاری که اطلاعیه‌ها و آگهی های مربوط به شرکت در آن نشر میگردد آگهی شود.

 

اما در مورد شرکت‌های با مسئولیت محدود، تضامنی، تعاونی، نسبی، مختلط سهامی و مختلط غیر سهامی محدودیتی زمانی وجود ندارد.

 

در عمل نیز کارشناسان اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیر تجاری فقط در مورد شرکت سهامی خاص، رعایت مهلت ۵ روزه را بررسی می‌نمایند.

مراحل ثبت انحلال شرکت چیست؟

مراحل ثبت انحلال شرکت - مدارک ثبت انحلال شرکت - ثبت انحلال شرکت چگونه است - نحوه انحلال شرکت

مراحل ثبت انحلال شرکت – مدارک ثبت انحلال شرکت

  •   اولین گام از مراحل ثبت انحلال شرکت، تشکیل مجمع عمومی فوق العاده و تصمیم به انحلال شرکت است

 

  •   پس از تصمیم گیری در این مورد در مجمع عمومی فوق العاده شرکت، همان مجمع باید اقدام به تعیین مدیر تصفیه نماید

 

نکته: از زمان انتخاب مدیر تصفیه، وظایف و اختیارات اعضاء هیئت مدیره شرکت خاتمه یافته تلقی می‌شود و مدیر تصفیه نماینده شرکت منحل شده و در حال تصفیه محسوب می‌شود.

 

  •   باید نسخه‌ای از صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده شرکت که تصمیم به انحلال شرکت گرفته و مدیر تصفیه را نیز تعیین نموده است و به امضاء شرکاء و سهامداران شرکت و مدیر تصفیه رسیده است به همراه مدارک ذیل به اداره ثبت شرکت‌ها از طریق باجه‌های پستی منتخب و بوسیله پست پیشتاز ارسال گردد

 

  •   پس از بررسی پرونده توسط کارشناس مرجع ثبت شرکت‌ها چنانچه کلیه موارد قانونی رعایت شده باشد و مدارک نیز تکمیل باشد، مرجع ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری اقدام به ثبت انحلال شرکت می‌نماید و در سامانه اداره ثبت شرکت ها به متقاضی اعلام می‌شود که به اداره ثبت شرکت‌ها مراجعه نموده و ضمن پرداخت هزینه‌های قانونی مربوط به ثبت انحلال شرکت ، ذیل دفاتر مربوطه را نیز امضاء نماید و مدارک را تحویل بگیرد

 

نکته: در این مرحله مدیر تصفیه شرکت و یا وکیل دادگستری می‌توانند به اداره ثبت شرکت‌ها مراجعه و اقدامات مندرج در بند ۴ را به انجام برسانند.

 

  •   پس از این مرحله باید ثبت انحلال شرکت در روزنامه رسمی کشور و روزنامه کثیر الانتشار مربوط به آگهی‌های شرکت، آگهی شده و به اطلاع عموم مردم برسد

 

  •   از این پس مدیر تصفیه کلیه اقداماتی که در جهت تصفیه امور شرکت و وصول مطالبات شرکت و پرداخت دیون و بدهی‌های شرکت به افراد خارج از شرکت و سهامداران و شرکاء است را انجام میدهد و در واقع نماینده شرکت منحل شده و در حال تصفیه محسوب می‌گردد

 

  •   پس از منحل نمودن شرکت، در تمامی آگهی‌ها و اوراق و نوشتجات و اسناد شرکت، باید پس از نام شرکت عبارت “در حال تصفیه” ذکر گردد.

 

مطلب مفید: آموزش تصویری ثبت انواع آگهی در روزنامه رسمی 

آثار انحلال شرکت چیست؟

مطابق با قانون تجارت، ثبت انحلال شرکت آثار قانونی مهمی دارد که در ادامه به مهمترین این آثار اشاره می‌نماییم:

 

  •   حفظ نام و اقامتگاه شرکت

 

  •   تمام دارایی‌های شرکت در مالکیت خود شرکت باقی می‌ماند

 

  •   اگر علت انحلال شرکت ورشکستگی نباشد، شرکت می‌تواند پس از انحلال و در زمان تصفیه، از دادگاه صالح درخواست صدور حکم ورشکستگی بنماید

 

  •   مدیر تصفیه و یا اداره تصفیه امور ورشکستگی می‌تواند اقدام به انعقاد قرارداد و انجام معاملات جدیدی که برای پرداخت بدهی‌های شرکت لازم است بنماید و چنین معاملاتی کاملاً نافذ و قانونی است 

 

  •   پس از منحل شدن شرکت، قابلیت تبدیل شرکت از نوعی به نوع دیگر از بین می‌ رود، زیرا شخصیت حقوقی با همان نوع قبل از شرکت صرفاً برای انجام امور تصفیه و پرداخت دیون و وصول مطالبات باقی می‌ماند و امکان تبدیل شرکت به نوعی دیگر از شرکت‌ها بطور کل از بین می‌رود.

 

مدارک ثبت انحلال شرکت با مسئولیت محدود

مراحل ثبت انحلال شرکت - مدارک ثبت انحلال شرکت - ثبت انحلال شرکت چگونه است - نحوه انحلال شرکت

مراحل ثبت انحلال شرکت – مدارک ثبت انحلال شرک

  •  اصل صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده که به امضا شرکاء و مدیر تصفیه رسیده باشد

 

  •  اگر وکیل دادگستری امور مربوط به ثبت انحلال را انجام می‌دهد، اصل وکالتنامه نیز لازم است

 

  •  چنانچه مجمع عمومی فوق العاده با حضور کلیه شرکاء تشکیل نشده و بلکه با حضور اکثریت شرکاء باشد، ارائه اصل روزنامه کثیر الانتشار شرکت که حاکی از رعایت تشریفات دعوت از مجمع عمومی فوق العاده است الزامی است

مدارک ثبت انحلال شرکت سهامی خاص

  •  اصل صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده که به امضاء سهامداران، بازرسین و مدیر تصفیه رسیده باشد

 

  •  اگر وکیل دادگستری امور مربوط به ثبت انحلال شرکت را انجام می‌دهد،  اصل وکالتنامه نیز لازم است

 

  •  چنانچه مجمع عمومی فوق العاده با حضور کلیه سهامداران تشکیل نشده و بلکه با حضور اکثریت سهامداران باشد، ارائه اصل روزنامه کثیر الانتشار شرکت که حاکی از رعایت تشریفات دعوت از مجمع عمومی فوق العاده است الزامی است.

 

مدارک ثبت انحلال شرکت تضامنی

  •  اصل صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده که به امضا شرکاء و مدیر تصفیه رسیده باشد

 

  •   اگر وکیل دادگستری امور مربوط به ثبت انحلال را انجام می‌دهد، اصل وکالتنامه نیز لازم است

 

  •  چنانچه مجمع عمومی فوق العاده با حضور کلیه شرکاء تشکیل نشده و بلکه با حضور اکثریت شرکاء باشد، ارائه اصل روزنامه کثیر الانتشار شرکت که حاکی از رعایت تشریفات دعوت از مجمع عمومی فوق العاده است الزامی است.

 

مدارک ثبت انحلال موسسه غیر تجاری

مراحل ثبت انحلال شرکت - مدارک ثبت انحلال شرکت - ثبت انحلال شرکت چگونه است - نحوه انحلال شرکت

مراحل ثبت انحلال شرکت – مدارک ثبت انحلال شرکت

  •  اصل صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده که به امضا شرکاء و مدیر تصفیه رسیده باشد

 

  •  اگر وکیل دادگستری امور مربوط به انحلال را انجام می‌دهد، اصل وکالتنامه نیز لازم است

 

  •  چنانچه مجمع عمومی فوق العاده با حضور کلیه شرکاء تشکیل نشده و بلکه با حضور اکثریت شرکاء باشد، ارائه اصل روزنامه کثیر الانتشار شرکت که حاکی از رعایت تشریفات دعوت از مجمع عمومی فوق العاده است الزامی است

آثار منحل نمودن شرکت

بعد از منحل شدن شرکت، باید اموال شرکت میان شرکا تقسیم بشود. اما به خاطر این که شرکت قبل از انحلال معاملاتی با دیگران انجام داده و تعهداتی را نیز بر عهده گرفته است و طلب‌هایی دارد اول باید به کار تصفیه شرکت پرداخته شود، بعد از آن در صورتی که سرمایه‌ای باقی ماند، میان شرکا تقسیم بشود.

 

تصفیه شرکت

تصفیه شرکت سبب به نقد کردن دارایی، دریافت مطالبات شرکت، پرداخت دیون و انجام تعهدات می‌شود. البته بدیهی است که برای انجام این اعمال شرکت باید شخصیت خود را حفظ کند. توجه به م ۲۰۸ ق.ت مشخص می کند که شرکت را پس از انحلال، همچنان می‌توان متعهد ساخت.

 

آثار بقای شخصیت حقوقی شرکت پس از منحل شدن شرکت

برجا ماندن شخصیت حقوقی شرکت پس از انحلال آثاری دارد، از قبیل: حفظ نام و اقامتگاه شرکت، باقی ماندن دارایی شرکت در مالکیت خودش، برعهده گرفتن تعهدات جدیدی که برای انجام تصفیه ضرورت دارد، امکان تقاضای ورشکستگی پس از انحلال؛ در صورتی که علت انحلال ورشکستگی نباشد. عدم قابلیت تبدیل شرکت به شرکتی دیگر، چون شخصیت شرکت تنها برای تصفیه و تقسیم اموال شرکت باقی مانده است.

 

مدیر تصفیه کیست و چه وظایفی دارد؟

فردی که وظیفه تصفیه شرکت پس از انحلال را بر عهده می گیرد، مدیر تصفیه نام دارد. در شرکت با مسئولیت محدود امر تصفیه بر عهده مدیران شرکت است، مگر اساسنامه شرکت ترتیب دیگری مشخص کرده باشد. (م ۲۱۳ ق.ت)

 

طبق ماده ۲۰۷ ق.ت وظیفه مدیران تصفیه خاتمه دادن به کارهای جاری شرکت و اجرای تعهدات و وصول مطالبات و تقسیم دارایی شرکت است. در اجرای این وظایف، مدیران تصفیه می‌توانند در صورت نیاز معاملات جدیدی برای شرکت انجام دهند.(م ۲۰۸ ق.ت)

 

همچنین مدیران تصفیه حق دارند از طرف شرکت اقامه دعوا کنند؛ (م ۲۰۹ ق.ت) دعاوی مربوط به شرکت را با اجازه مجمع عمومی یا اساسنامه، به صلح خاتمه دهند و یا به داوری ارجاع دهند.(م ۲۱۴ ق.ت)

 

نحوه تقسیم اموال شرکت بعد از منحل نمودن شرکت

بر اساس ماده ۲۱۱ قانون تجارت، آن قسمت از دارایی شرکت که در مدت تصفیه مورد نیاز نیست به طور موقت بین شرکا تقسیم می‌شود. اما متصدیان تصفیه باید معادل بدهی‌هایی که هنوز موعد پرداخت آن نرسیده و همچنین معادل مبلغی که بین شرکا مورد اختلاف است کنار بگذارد.

 

در هر صورت تقسیم دارایی شرکت بین شرکا خواه در حین تصفیه (م ۲۱۱ ق.ت) و خواه پس از ختم تصفیه، وقتی ممکن است که قبلاً سه مرتبه در مجله رسمی قوه قضاییه و یکی از جراید اعلام و یک سال از تاریخ انتشار اولین اعلام در مجله گذشته باشد.(م ۲۱۹ ق.ت) تخلف از این ماده متصدیان تصفیه را مسئول جبران خسارات طلبکارانی قرار می‌دهد که به طلب خود نرسیده اند. (م ۲۱۶ ق.ت)

 

در مورد تقسیم اموال ذکر دو نکته لازم است:

۱- با از بین رفتن شرکت، اموال باقی مانده، به همه شرکا تعلق می‌گیرد. در هرصورت شریکانی که اموالی غیر از پول را به صورت سهم خود هنگام تشکیل شرکت، آورده باشند، حق مطالبه عین اموال را ندارند، بلکه به نسبت میزان آورده خود در شرکت، نسبت به عین این اموال حق مالکیت خواهند داشت. البته شرکا می‌توانند حین تنظیم قرارداد شرکت یا اساسنامه یا هنگام تقسیم دارایی توافق کنند که عین اموال، با پرداخت تفاوت قیمت به دیگر شرکا، به صاحبان قبلی آنها باز گردد

 

۲- هرگاه دارایی شرکت پس از پرداخت همه بدهی‌ها دقیقاً به اندازه سرمایه اولیه باشد، شریکی که آورده‌اش به شرکت فقط کار و تخصص خود او بوده است، حقی نسبت به دارایی شرکت نخواهد داشت.

 

البته اگر دارایی باقی مانده، بیش از سرمایه اولیه باشد، منطقی این است که این دارایی اضافه بر سرمایه اولیه، میان همه شرکا و از جمله این شریک تقسیم شود. و به دلیل آنکه این زیادی در واقع همان منفعت و سود است، باید میان همه شرکا تقسیم بشود.

 

در پایان لازم به ذکر است ثبت انحلال شرکتها و اقدامات و الزامات قانونی قبل و بعد از آن از موارد بسیار مهم است که دارای تبعات قانونی و حقوقی متعددی است و از امور تخصصی حقوقی و ثبتی محسوب می‌شود. لذا پیشنهاد می‌نماییم قبل از هر اقدامی ضمن تماس با موسسه حقوقی مشهور با کارشناسان خبره ثبتی و وکلای پایه یک دادگستری باتجربه موسسه ما مشاوره داشته باشید تا بتوانید بهترین تصمیم ممکن را اتخاذ کنید.

 

⚖ موسسه حقوقی مشهور، تخصصی‌ترین مرکز ثبت شرکت، ثبت برند و خدمات حقوقی در ایران

 

«پاسخ به سوالات متداول شما»

 

چنانچه سوالات خود را در لیست زیر مشاهده نمی‌نمایید با ما تماس بگیرید ۴۳۰۰۰۴۳۰-۰۲۱

 

پس از تنظیم صورتجلسه (که تنظیم صورتجلسه و ورود اطلاعات انحلال شرکت در سامانه اداره ثبت شرکت‌ها در موسسه مشهور یک روزه انجام می‌شود) و امضاء صورتجلسه توسط سهامداران و شرکاء، حدوداً بین ۵ الی ۷ روز کاری زمان می‌برد تا انحلال شرکت در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت برسد. برای کسب اطلاعات تکمیلی، این مقاله را مطالعه بفرمایید.

خیر!، از آنجائیکه انحلال شرکت از اختیارات مجمع عمومی فوق العاده است، هر زمانی که این مجمع مطابق با قانون تجارت و اساسنامه شرکت تشکیل شود (حتّی با وجود غیبت یک یا چند نفر از سهامداران و شرکاء شرکت)، می‌تواند تصمیم به انحلال شرکت بگیرد، امّا نکته مهم این است که اگر حتی یک نفر از سهامداران و شرکاء شرکت در جلسه مجمع عمومی فوق العاده غایب باشند، رعایت تشریفات دعوت الزامی است. در همین مقاله توضیحات کاملی در این زمینه وجود دارد.

در این مقاله در مورد اختیارات و تشریفات الزامی مربوط به انحلال شرکت و نحوه ثبت آن، توضیحات کاملی وجود دارد که توصیه می‌نماییم حتماً مطالعه کنید. امّا بطور خلاصه باید عرض کنیم که در تمامی انواع شرکت‌ها و موسسات غیر تجاری، تصمیم گیری در مورد منحل نمودن شرکت از اختیارات انحصاری مجمع عمومی فوق العاده است.

طبق قانون تجارت، در شرکت‌های سهامی خاص، از تاریخ برگزاری مجمع عمومی صرفاً ۵ روز فرصت دارید تا انحلال شرکت را در اداره ثبت شرکتها به ثبت برسانید، اما در مورد انواع شرکت‌های دیگر مانند شرکت با مسئولیت محدود و غیره، هیچگونه محدودیت زمانی‌ای وجود ندارد. از آنجائیکه در انحلال شرکت و ثبت آن، بحث زمان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و دارای اثرات حقوقی می‌باشد، توضیحات کاملی در این زمینه در مقاله وجود دارد که می‌توانید مطالعه نمایید.

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید 81 دیدگاه
  • آرمان پاسخ

    آیا میتوان در هنگام ارسال و پست مدارک صورتجلسه چون دیگر شرکتی نیست آدرس دیگری را نوشت؟ حتی از این آدرس میتوان به جای محل شرکت برای تصفیه در صورتجلسه استفاده و آن را قید کرد؟

    6 بهمن 1401 در 16:47
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      بله با رعایت یک شرط مشکی وجود ندارد (آدرس جدید باید در همان واحد ثبتی سابق باشد)

      16 اردیبهشت 1402 در 14:02
  • امید پاسخ

    سلام . شرکت تعاونی ثبت شده داشتم . در سال 95 انحلال داده شده
    برای غیر فعال کردن کل پرونده ام برای بحث مالیاتش ، چه مراحلی رو با سپری و چه مدارکی رو میخوان ؟

    15 دی 1401 در 09:10
  • Faezeh پاسخ

    مادرم سالها پیش حدودا ۱۰ سال شرکت ثبت کرد کاغذی دفتر اینا نداشتیم برای کاری تجارت منتها مشکلاتی پیش اومد ورشکست شدیم و شرکا مادرم و خودم و برادرم هستیم اخیرا از طرف بیمه تامین اجتماعی ماشین برادرم که عضو شرکت و مدیر عامل هست ماشینشو به خاطر بیمه توقیف کردن به هر کی میگیم تعجب میکنن ما زینفع هستیم و دوست نداریم بیمه بشیم و شکابتی نداریم آیا با انحلال شرکت بیمه تصفیف میشه چون دلیلی نداره پول بدیم وقتی کار اصلا نکردیم نه مالیاتی داریم هیچی هیچ خواهشا راهنمایی کنید چیکار کنیم

    18 آذر 1401 در 08:27
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      خیر، انحلال شرکت موجب تسویه حساب با بیمه نمیشه.
      تنها راه حل موجود مراجعه به بیمه و تسویه حساب با بیمه هست.

      19 آذر 1401 در 12:49
  • محسن شیخ ها پاسخ

    درود بر شما
    نسخه الکترونیکی روزنامه که معمولاً بصورت فایل pdf هست رو دانلود و پرینت کنین.
    با همون کارتون انجام میشه

    23 آبان 1401 در 17:04
  • مسعود پاسخ

    باسلام شرکتی با مسئولیت محدود در سال 1385 به همراه خودم و همسرم و فرزندم ثبت نموده ایم.
    و تا قبل از کرونا فعالیت داشته و بعد از کرونا فعالیتی نداریم ..
    الان درصد منحل نمودن شرکت هستیم.
    لطفا شرایط و هزینه های مربوط برای این انحلال را برایم ایمیل فرمائید.
    با سپاس

    15 مهر 1401 در 12:42
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      جهت اطلاع از مراحل انجام کار و هزینه انحلال شرکت با ما تماس بگیرید.

      23 آبان 1401 در 17:19
  • جواد پاسخ

    سلام. روزنامه کثیر الانتشار دعوت از بستانکاران شرکت منحل شده که بایستی سه نوبت چاپ شود ، نوبت اول مورخه ۱۵ بهمن چاپ شده است. نوبت بعدی یعنی ۱۵ اسفند مصادف با جمعه شده و به ناچار مجبوریم روز بعد یعنی شنبه ۱۶ اسفند نوبت دوم را چاپ کنیم. حال به نظر شما نوبت سوم را با فاصله یک ماه از نوبت دوم یعنی ۱۶ فروردین چاپ کنیم یا بهتره ۱۵ فروردین چاپ کنیم ؟ باتشکر.

    28 بهمن 1399 در 13:11
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      با توجه به توضیحاتی که دادین نوبت سوم انتشار روزنامه کثیرالانتشار باید 16 فروردین ماه باشد.

      28 بهمن 1399 در 13:15
  • سیدرضایاقوتی پاسخ

    یک شرکت سهامی خاص که یک نفر ان غایب است و هرچه در روزنامه ام زده شده حاضر نشده و وکالتی هم از ایشان نیست برای انحلال باید چه کرد؟

    15 دی 1399 در 14:02
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      اگر شرکت شما 3 سهامدار داره و یک نفر از ایشان در مجمع عمومی حاضر نمیشود، برای انحلال باید به دادگاه مراجعه کنید (البته مشروط به رعایت مواد قانون تجارت و اساسنامه شرکت)

      16 دی 1399 در 16:43
  • مجتبی داداشی پاسخ

    سلام،حدود دوماه که شرکت رو به ادرس منزلی که در آن سکونت دارم ثبت کردم،و روزنامه رسمی هم شده،که شرط اولیه برای دریافت مجوز بود،ولی برای ادامه مراحل دریافت مجوز ممکن چند ماه دیگه زمان نیاز داشته باشه و باید ادرس شرکت هم به یک مکان تجاری تغییر بدم.آیا الان تا قبل دریافت مجوز و قبل از تغییر ادرس،نیازی به طی مراحل مالیاتی هست،کمی توضیح لطفا.تشکر

    26 آبان 1399 در 18:36
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      اگر مطمئن هستید که تا قبل از پایان سال مالی شرکت و قبل از انعقاد قرارداد و شروع درآمدزایی، مجوزهای لازم رو اخذ میکنین و تغییر آدرس شرکت رو به ثبت میرسونین توصیه میکنیم ابتدا تغییر آدرس شرکت رو ثبت و بعد سریعاً کد اقتصادی رو دریافت کنید.
      اما دفاتر پلمپ رو همین الان دریافت کنید

      26 آبان 1399 در 21:40
  • داریوش قضائی پاسخ

    باسلام شرکت ما در سال ۹۵ به ثبت رسید(دارای ۴عضو ) و بنده ۱۳درصد
    سهام آن شرکت را دارا هستم متاسفانه بعد از ۳سال که به هیچ مجمعی دعوت نشده ام وهیچ صورت مالی دراختیارم قرارداده نشده و متعاقبا هیچ سودی هم دریافت ننموده ام اخیرا بنده را دعوت به مجمع فوق العاده جهت انحلال شرکت نموده اند وقتی از ایشان طلب صورت های مالی را نمودم امتناع نمودن وگفتن که بدون حضور شما هم میتوانیم شرکت را منحل کنیم سئوال بنده اینه که به همین راحتی میتوانن شرکت را منحل کنند؟و تمام حقوق بنده را ازبین ببرند؟ لطفا راهنمایی بفرمایید .
    سپاسگزارم

    22 آبان 1399 در 09:57
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      با توجه به تعداد سهامداران شرکت (4 نفر) و همچنین با توجه به میزان سهام شما در شرکت (13 درصد)، شرکت فوق الذکر اگر تشریفات دعوت از مجمع رو کاملاً رعایت کنه نیاز و الزامی به حضور شما در مجامع عمومی و متعاقباً نیازی به موافقت شما با تصمیمات اتخاذ شده در مجمع نداره (مگر آنکه خلاف آن در مواد اساسنامه ذکر شده باشه)
      بنابراین تصمیم به انحلال شرکت در مجمع عمومی (اگر تشریفات دعوت عایت شده باشه) قانونی است، حتی اگر شما با اون مخالف باشین
      نکته: اگر سایر سهامداران صورت‌های مالی شرکت رو در اختیار شما قرار نمیدهند، الزام ایشان را از دادگاه بخواهید.

      23 آبان 1399 در 19:42
  • هانیه پاسخ

    سلام .1.بنده یک موسسه غیر تجاری ثبت کردم سال 91 و هیچ فعالیتی انجام ندادم و موسسه تشکیل نشد از زمان ثبت تا الان. سوالم این هست که آیا مالیات برای موسسه من تعلق میگیره ؟
    2.آیا برای انحلال محل ومرکز موسسه میتواند محل تصفیه نباشد؟ آیا به محل موسسه هم مالیات تعلق میگیرد درصورتی که اصلا فعال نبوده؟
    3. سهام ذکر شده در اساسنامه برای انحلال فقط همان است که ثبت شده؟ در اساسنامه محل موسسه جزو سهام نبوده و فقط به عنوان مرکز موسسه ثبت شده .. آیا در صورت انحلال و تصفیه به عنوان اموال موسسه حساب میشود؟
    با تشکر فراوان

    9 آبان 1399 در 13:07
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      پاسخ سوالات شما مفصل هست و از طریق کامنت امکانپذیر نیست. لطفاً تماس بگیرین

      10 آبان 1399 در 14:41
  • ارش پاسخ

    با سلام ما یک شرکت سهامی خاص از سال 1385 تاسیس کردیم و تا الان غیر فعال بوده و امسال سال 1399 ان را منحل کردیم و کارهای مربوط به روزنامه رسمی شرکت در حال انحلال هم انجام شده و لطفا به من بگید برای ختم تسویه چه مراحلی راباید طی کنم وبه کجا بایستی مراجعه کنم و لطفا این پیغام من را پاک نکنید با تشکر از شما مسئول محترم اگر امکان دارد جواب سئوال من رابدهید

    23 مهر 1399 در 18:34
  • جهان کرانی پاسخ

    شرکتی با مزمون خدمات مهندسی داریم
    1- که در سال 96 نام انرا تغییر دادیم و مجددا بدلیل اینکه کاری نداشتیم
    2-درخواست عدم فعالیت به دارای شهرستان اعلام نمودیم
    3-در سال 98 با مراجعه به بانک دسته چک را تحویل دادیم چون دوسال از ثبت تغییرات گذشته و کار اجرایی نداشتیم
    4- در همین مدت دوسال دو نفر از اعضای هیئت مدیره و نایب رئیس و یک نفر عضو از کشور خارج شدند و عملا امکان هرگونه ثبت انحلال و تشکیل مجمع متوقف مانده و اعضاء امکان حضور در کشور را ندارند.
    5- میخواهم در صورت امکان با جایگزینی اعضا و تغییراتی در حوزه فعالیت در بخشی دیگر از امور عمرانی تحقیقات دانشاهی داشته ام بعنوان شرکت دانش بنیان ثبت نمایم چه روندی را برای این اقدام صلاح میدانید و به کجا باید مراجعه نمایم

    16 مهر 1399 در 15:41
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      برای مشاوره کامل لطفاً تماس بگیرین

      16 مهر 1399 در 16:45
  • ارش پاسخ

    با سلام ما یک شرکت سهامی خاص از سال 1385 تاسیس کردیم و تا الان غیر فعال بوده و امسال سال 1399 ان را منحل کردیم و کارهای مربوط به روزنامه رسمی شرکت در حال انحلال هم انجام شده و هیچ پرونده ای در بیمه سازمان تامین اجتماعی تشکیل ندادیم ایا الان لازم است که مفاصا حساب بیمه تامین اجتماعی بگیریم ایالازم است که به بیمه تامین اجتماعی مراجعه کنیم یانه ؟؟؟؟؟ با تشکر از شما مسئول محترم اگر امکان دارد جواب سئوال من رابدهید

    3 مهر 1399 در 20:58
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      خیر، با توجه به توضیحاتی که دادین هیچ نیازی به مراجعه به بیمه تامین اجتماعی و اخذ مفاصا حساب وجود نداره

      5 مهر 1399 در 13:20
  • غریبه پاسخ

    با سلام من خیلی سال پیش تعداد 20 سهم از این شرکت را خریده بودم الان چکار باید بکنم /؟لطفا جواب به ایمیل ارسال شود باتشکر

    9 شهریور 1399 در 10:58
  • اشکان پاسخ

    درود،
    آیا امکان کناره گیری از شرکت با مسئولیت محدود برای اعضایی که دارای سهم الشرکه هستند وجود دارد؟

    29 تیر 1399 در 03:17
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      چنین اشخاصی باید با انتقال سهم الشرکه خود از شرکت خارج شوند (البته رعایت تشریفات ذکر شده در قانون تجارت و اساسنامه شرکت الزامی هست)

      30 تیر 1399 در 17:51
  • زهتابی پاسخ

    شرکتی را که منحل کرده ایم ایا میشود دوباره شرکتی با همان نام را به ثبت برسانبم متشکرم

    30 اردیبهشت 1399 در 15:11
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      خیر

      30 اردیبهشت 1399 در 15:33
  • صابر قمریه پاسخ

    با سلام و احترام وعرض خسته نباشید:
    بنده مدیر تصفیه شرکت سهامی خاص با تعداد سه نفر سهامدار هستم که حکم ورشکستگی شرکت از سوی دادگستری صادر شده و دادگستری نیز بنده را طی حکمی بعنوان مدیر تصفیه انتخاب نموده است ضمناً سهامداران شرکت هیچگونه مسئولیتی ندارند و تمامی امورات شرکت توسط مدیر تصفیه انجام می شود.
    بعنوان مدیر تصفیه، مراحلی را که در خصوص تصفیه شرکت انجام داده ام بطور خیلی خلاصه بشرح ذیل بحضورتان اعلام می نمایم:
    1- تمامی مراحل مربوط به مزایده در خصوص فروش ساختمانها و ماشین آلات را انجام داده ام .
    2-ماشین آلات شرکت را بفروش رسانده ام.
    3-بدهی بیمه تأمین اجتماعی شرکت را تسویه نموده ام.
    4-بدهی معوق مالیاتی را با اداره امورمالیاتی تسویه نموده ام.
    5-بدهی تمامی اشخاص ثالث را تسویه نموده ام.
    6–بدهی های شرکت به تمامی بانکها و موسسات مالی واعتباری را پرداخت وتسویه نموده ام.
    7-بدهی سنگین یک بانک دیگر را بصورت نقدی پرداخت وتسویه نموده ام.
    8- ساختمانها وتأسیسات شرکت را درقبال بدهی شرکت ورشکسته به نام بانک دیگر انتقال داده ام.
    9-مالیات نقل وانتقال وحق واگذاری ساختمانها وتأسیسات شرکت بنام بانک را به اداره امورمالیاتی پرداخت نموده ام.
    10-تمامی اسناد مالکیت اعضاءهیأت مدیره و نیز اشخاص ثالث را که درقبال اخذ تسهیلات توسط شرکت ورشکسته ، اسناد مالکیت آنان در رهن بانک بود را آزادسازی و فک رهن نموده ام.
    11-برای سال مالی 97 اظهارنامه مالیاتی شرکت را در سامانه مربوطه ثبت نموده ام.
    12-از اداره امورمالیاتی نامه پرداخت بدهی مالیاتی، مالیات فروش ماشین آلات ،مالیات حق واگذاری ساختمانها وتأسیسات بنام بانک را دریافت نموده ام.ولی اداره امورمالیاتی صدور مفاصاحساب مالیاتی را موکول به ثبت انحلال شرکت نموده است.
    13- و انجام دهها مراحل دیگر که بدلیل اطاله، به آنها اشاره نمی کنم.
    14- میخواهم نسبت به انحلال شرکت اقدام نمایم. لطفا در خصوص موارد ذیل حقیر را راهنمائی فرمائید:
    14-1- مقداری وجوه حاصل از فروش ماشین آلات شرکت باقی مانده که سهامداران درخواست تقسیم وجوه بین آنها را از بنده(مدیرتصفیه) می نمایند، آیا مدیر تصفیه می تواند قبل از انحلال شرکت ، وجوه باقیمانده را بین سهامداران تقسیم نماید؟
    14-2-آیا برای ثبت انحلال شرکت ، اصولاً مالیاتی تعلق می گیرد یا خیر؟
    14-3-برای ثبت انحلال شرکت ورشکسته که حکم ورشکستگی آن از سوی دادگستری صادر شده و برای انجام امورات شرکت مدیر تصفیه انتخاب شده ،چه مدارکی لازم است ؟
    14-4- مدیر تصفیه چه مراحلی را برای انجام انحلال شرکت ورشکسته باید انجام دهد؟
    14-5-تکالیف و مسئولیتهای مدیر تصفیه بعد از ثبت انحلال شرکت ورشکسته چیست؟
    لطفاً پاسخها را درهمینجا بارگذاری فرمائید تا سایر عزیزان نیز در خصوص موارد مشابه استفاده های لازم را ببرند.
    **با تقدیر و تشکر از مشاورین محترم موسسه حقوقی مشهور**

    23 فروردین 1399 در 09:55
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      پاسخ سوالات شما به اندازه‌ای مفصل هست که در قالب کامنت امکانپذیر نیست

      23 فروردین 1399 در 11:48
  • محمد پاسخ

    متشکرم از پاسخ حضرتعالی
    خب در این مواقع که همکاری صورت نمیگیرد ، راه قانونی جهت انحلال شرکت چیست ؟

    17 فروردین 1399 در 10:38
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      اگر موارد انحلال شرکت (طبق قانون تجارت) در شرکت شما وجود داشته باشه و باقی سهامداران از حضور در جلسه مجمع عمومی و تصمیم بر انحلال شرکت خودداری می‌کنند، تنها راه حل موجود ارائه دادخواست به دادگاه و اخذ حکم انحلال شرکت است
      امّا اگر موارد قانونی انحلال، در شرکت وجود نداشته باشه، اجبار سهامداران به انحلال شرکت امکانپذیر نیست

      17 فروردین 1399 در 18:38
  • محمد پاسخ

    سلام کل سهامداران سه نفر هستند و دو نفر آنها که در کل دو درصد سهام را دارند همکاری ننمایند ، از چه مسیری می‌توان انحلال را به صورت افرادی که حداکثر سهام ۹۸ درصدی را دارد انجام داد ؟ متشکرم

    16 فروردین 1399 در 11:00
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      برای تشکیل مجمع عمومی فوق العاده و ثبت انحلال شرکت حضور هر 3 نفر الزامی هست

      16 فروردین 1399 در 14:07
  • محمد پاسخ

    سلام و روز بخیر
    شرکت سهامی خاص (نماینده حقوقی بیمه) دارم و سال ۹۵ تغییر هیات مدیره و سهامدار داشته و الان میخوام منحل نمایم و خودم سهامدار ۹۸ درصد می‌باشم و دو نفر دیگر از اعضا هیات مدیره که سهامدار هم هستند هر کدام یک سهم دارند و برای انحلال شرکت همکاری نمی کنند و امضا نمیکنند ، چگونه می‌توانم منفردا منحل نمایم ؟

    14 فروردین 1399 در 23:47
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      برای تشکیل مجمع عمومی فوق العاده و تصمیم بر انحلال شرکت سهامی خاص، حضور حداقل 3 سهامدار الزامی هست

      14 فروردین 1399 در 23:49
  • بینا هوشیار پاسخ

    باسلام ببخشید مایک شرکت سهامی خاص سال ۷۲ تاسیس شده خریداریکه ازچهارسال پیش فعالیت خود را باهیئت که تشکیل دادیم آغاز وحدودnتومان درآمد کسب نموده ضمنا ۵۰درصدسهام مال من دونفردیگر ۱۰و۴۰درصدسهام دارند اولا مدیرعامل واون دونفر هیچ سود سهام به من پرداخت نکردند واکنون میخواد شرکت منحل کند آیامیتونه اعتبارشرکت رابه شرکت جدید تاسیس انتقالبدهد تشکر

    4 فروردین 1399 در 01:33
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      خیر امکان انتقال اعتبار شرکت منحل شده به شرکت دیگر وجود ندارد

      4 فروردین 1399 در 15:18
  • صابر قمریه پاسخ

    با سلام و احترام وعرض خسته نباشید:
    بنده مدیر تصفیه شرکت سهامی خاص با تعداد سه نفر سهامدار هستم که حکم ورشکستگی شرکت از سوی دادگستری صادر شده و دادگستری نیز بنده را طی حکمی بعنوان مدیر تصفیه انتخاب نموده است. بعنوان مدیر تصفیه، مراحلی را که در خصوص تصفیه شرکت انجام داده ام بطور خیلی خلاصه بشرح ذیل بحضورتان اعلام می نمایم:
    1- تمامی مراحل مربوط به مزایده در خصوص فروش ساختمانها و ماشین آلات را انجام داده ام .
    2-ماشین آلات شرکت را بفروش رسانده ام.
    3-بدهی بیمه تأمین اجتماعی شرکت را تسویه نموده ام.
    4-بدهی معوق مالیاتی را با اداره امورمالیاتی تسویه نموده ام.
    5-بدهی تمامی اشخاص ثالث را تسویه نموده ام.
    6–بدهی های شرکت به تمامی بانکها و موسسات مالی واعتباری را پرداخت وتسویه نموده ام.
    7-بدهی سنگین یک بانک دیگر را بصورت نقدی پرداخت وتسویه نموده ام.
    8- ساختمانها وتأسیسات شرکت را درقبال بدهی شرکت ورشکسته به نام بانک دیگر انتقال داده ام.
    9-مالیات نقل وانتقال وحق واگذاری ساختمانها وتأسیسات شرکت بنام بانک را به اداره امورمالیاتی پرداخت نموده ام.
    10-تمامی اسناد مالکیت اعضاءهیأت مدیره و نیز اشخاص ثالث را که درقبال اخذ تسهیلات توسط شرکت ورشکسته ، اسناد مالکیت آنان در رهن بانک بود را آزادسازی و فک رهن نموده ام.
    11-برای سال مالی 97 اظهارنامه مالیاتی شرکت را در سامانه مربوطه ثبت نموده ام.
    12-از اداره امورمالیاتی نامه پرداخت بدهی مالیاتی، مالیات فروش ماشین آلات ،مالیات حق واگذاری ساختمانها وتأسیسات بنام بانک را دریافت نموده ام.ولی اداره امورمالیاتی صدور مفاصاحساب مالیاتی را موکول به ثبت انحلال شرکت نموده است.
    13- و انجام دهها مراحل دیگر که بدلیل اطاله، به آنها اشاره نمی کنم.
    14- میخواهم نسبت به انحلال شرکت اقدام نمایم. لطفا در خصوص موارد ذیل حقیر را راهنمائی فرمائید:
    14-1- مقداری وجوه حاصل از فروش ماشین آلات شرکت باقی مانده که سهامداران درخواست تقسیم وجوه بین آنها را از بنده(مدیرتصفیه) می نمایند، آیا مدیر تصفیه می تواند قبل از انحلال شرکت ، وجوه باقیمانده را بین سهامداران تقسیم نماید؟
    14-2-آیا برای ثبت انحلال شرکت ، اصولاً مالیاتی تعلق می گیرد یا خیر؟
    14-3-برای انحلال شرکت ورشکسته که حکم ورشکستگی آن از سوی دادگستری صادر شده و برای انجام امورات شرکت مدیر تصفیه انتخاب شده ،چه مدارکی لازم است ؟
    14-4- مدیر تصفیه چه مراحلی را برای انجام انحلال شرکت ورشکسته باید انجام دهد؟
    14-5-برای ثبت انحلال شرکت ورشکسته ، چه مدارکی لازم است؟
    14-6-تکالیف و مسئولیتهای مدیر تصفیه بعد از ثبت انحلال شرکت ورشکسته چیست؟
    لطفاً پاسخها را درهمینجا بارگذاری فرمائید تا سایر عزیزان نیز در خصوص موارد مشابه استفاده های لازم را ببرند.
    **با تقدیر و تشکر از مشاورین محترم موسسه حقوقی مشهور**

    23 اسفند 1398 در 13:42
  • سمیعی پاسخ

    با سلام
    عضو هئءت مدیره شرکتی هستم که 4 عضو دارد وهر کدام 25 درصد سهامدار هستند که سال 95 تاسیس شده واخیرا بخاطر فوت یکی از اعضا واختلافات بین خودم ودیگر اعضا که در این 4 سال هیچ مجمعی چه سالیانه و فوق العاده مبنی بر تقسیم سود ویا تغییرات انجام نشده در ضمن در اساسنامه امده که در صورت فوت ولی یا وراث قانونی میتواند به شرکت خود ادامه دهدمن برای رسیدن به حق قانونی خود چه کارهای میتوانم انجام دهم با تشکر

    21 اسفند 1398 در 12:46
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      پاسخ سوال شما خیلی مفصل هست و همچنین نیاز به اطلاعات بیشتری داره که بشه پاسخ کامل و دقیقی ارائه داد.
      در صورت تمایل تماس بگیرین

      21 اسفند 1398 در 12:54
  • گلسرخی پاسخ

    با سلام ،
    قصد انحلال شرکت سهامی خاص رو داریم . مکان آدرس ثبتی شرکت که در اجاره شرکت بوده توسط مالک محل به فروش رسیده و لیکن تغییر آدرسی رو به ثبت نرسوندیم . آیا این موضوع اشکالی رو در ثبت انحلال بوجود نمیاره ؟

    6 اسفند 1398 در 09:45
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      خیر مشکلی بوجود نمیاره

      6 اسفند 1398 در 14:04
  • m پاسخ

    با سلام
    شعبه یک شرک خارجی در ایران فعالیت دارد که سال 96 منحل شده از اداره ی دارایی و تامین اجتماعی رسیدگی شده و برگه اعلام بدهی و برگه تشخیص صادر شده و پرداخت شده است، آیا در پایان انحلال نیز می بایست مجددا آگهی شود؟

    26 بهمن 1398 در 07:04
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      بله ختم تصفیه هم باید آگهی بشه

      26 بهمن 1398 در 10:47
  • هاشاریان پاسخ

    با سلام
    ایا اگر شرکتی در سال هیچ خرید و فروشی در اظهار نامه اعلام نکرده باشد باز هم مشمول مالیات می شود؟

    17 بهمن 1398 در 10:10
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      بله باز هم ممکنه به دلایل دیگری مشمول مالیات بشه

      19 بهمن 1398 در 06:45
  • اميرعلي پاسخ

    با سلام، عذر ميخوام شايد سوال بنده كمي متفاوت باشه اما ممنون ميشم پاسخ بديد. آيا شركتي كه منحل شده بازم ميتونه فعاليت كنه؟ من از يك موسسه خواستم وام بگيرم استعلام كه گرفتم وضعيت شركت رو زده منحل شده تماس گرفتم باهاشون ، گفتن قسمت بازرگاني ما منحل شده قسمتي كه وام ميده برقراره. همچين چيزي امكان داره؟؟!! ممنونم

    14 بهمن 1398 در 19:00
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      طبق قانون تجارت، شرکتی که منحل میشه میتونه صرفاً به منظور پرداخت بدهی ها و دریافت مطالباتش به فعالیت خودش ادامه بده و هدف از ادامه فعالیت شرکت منحل شده نباید کسب سود باشه

      15 بهمن 1398 در 08:05
  • رضا پاسخ

    از جواب شما خیلی متشکرم

    3 بهمن 1398 در 11:45
  • رضا پاسخ

    درود
    سال 93 شرکتی مسئولیت محدود با پدرم در محل مسکونی ایشان ثبت کردم تا پروژه خاصی رو بگیریم. شرکت کد اقتصادی می خواست منتهی اداره مالیات می گفت برای کد اقتصادی شما باید مکان تجاری با کد رهگیری و قولنامه رسمی داشته باشید. و چون زمان پروژه گذشت دیگه بیخیال شدیم تا امروز.
    شرکت هیچ فعالیت اقتصادی نداشته فقط یک حساب بانکی بدون فعالیت به اسم شرکت ثبت کردیم که هیچ گردشی مالی ندارد.
    حالا ما درخواست انحلال بدهیم کاری به اداره مالیات داریم یا نه؟
    چون اداره مالیات میگه اول پرونده تشکیل بدید. برای تشکیل پرونده هم مکان می خواهد اصلا کاری برای ما نمی کنه.

    1 بهمن 1398 در 20:43
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      با توجه به توضیحاتی که دادین، برای ثبت انحلال شرکتتون هیچ نیازی به مراجعه به اداره مالیات ندارین و ثبت انحلال در اداره ثبت شرکت‌ها و سپس آگهی انحلال در روزنامه رسمی کافیه

      2 بهمن 1398 در 13:13
  • عباس پاسخ

    سلام
    من یک شرکت با مسئولیت محدود ثبت کردم و تا مرحله روزنامه پیش رفتم ولی هزینه روزنامه را پرداخت نکردم الان میخوام انحلالش کنم چیکار باید بکنم .

    6 آذر 1398 در 18:55
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      باید ابتدا هزینه روزنامه رسمی مرحله ثبت شرکت رو بپردازید و بعد نسبت به انحلال شرکت مطابق با توضیحات همین مقاله اقدام کنید.

      7 مهر 1400 در 23:25
  • fatemi پاسخ

    سلام و وقت بخیر
    شرکت مسئولیت محدود دارم . دو شریک هستیم با سهم هر کدام 50 درصد می خوام منحل کنم شریک هم راضی هستند
    برای انجام دادنش توسط شما شرایط را ایمیل بفرمائید.

    6 آبان 1398 در 08:57
    • ادمین پاسخ

      درود بر شما
      شرایط و مدارک لازم براتون ایمیل شد
      برای اطلاعات بیشتر لطفاً با کارشناسان ما تماس بگیرین

      6 آبان 1398 در 11:50
  • ابراهيم پوياصفت پاسخ

    با سلام. من يك شركت سهامي خاص داشتم كه از سال 94 غير فعاله و 2 سال هيئت مديره هم تموم شده. الان مي خوام انحلال بدم. آيا بايد دوباره هيئت مديره تشكيل بدم يا با همون قبليه ميشه؟

    11 مهر 1398 در 12:28
    • ادمین پاسخ

      درود بر شما
      نه هیچ نیازی به تشکیل دوباره هیئت مدیره نیست.
      انحلال شرکت صرفاً با تشکیل و تصمیم مجمع عمومی فوق العاده امکانپذیر خواهد بود

      14 مهر 1398 در 11:31
  • سعید طلایی پاسخ

    با سلام، آیا امکان انحلال شرکت مسئولیت محدود که سه سهامدار و عضو هیئت مدیره داره، ولی یکی از سهامداران که کمتر از 50 درصد سهام رو داره حضور نداره، وجود داره؟

    13 شهریور 1398 در 08:24
    • ادمین پاسخ

      درود بر شما
      بله با انجام تشریفات مربوطه، امکان انحلال شرکت شما با شرایطی که گفتین وجود داره

      16 شهریور 1398 در 21:28
  • امیری پاسخ

    سلام ، وقت بخیر .
    درصورتیکه شرکت سهامی خاص که مجمع عمومی فوق العاده تصمیم بهانحلا گرفته باشد و اگهی انحلا ل ثبت اگهی شده باشد، و مدیر تسویه انتخاب شده باشد و شرکت از لحاظ دفاتر رسمی امکاناتی نداشته باشد و حتی دیون به سهامداران داشته باشد ، و اداره دارایی و یا تامین اجتماعی بدهکار باشد ، این دیون به چه شکل باید پرداخت گرد؟ اگر منوت اینکه سهامداران تمکین به پرداخت نداشته باشند ،

    3 شهریور 1398 در 18:19
    • ادمین پاسخ

      درود بر شما
      چنانچه شرکت به اداره مالیات و یا تامین اجتماعی بدهی داشته باشه اصلاً امکان ثبت انحلال شرکت وجود نداره و سامانه اداره ثبت شرکتها بصورت خودکار ارور میده و اجازه چنین کاری رو نمیده
      امّا اگر شرکت به سهامداران و یا اشخاص ثالث بدهی داشته باشه، پرداخت بدهی ها و همچنین دریافت مطالبات شرکت بر عهده مدیر تصفیه خواهد بود و طبق قانون تجارت شرکتی که منحل شده حتی پس از انحلال نیز میتونه به منظور پرداخت دیون و بدهی ها و وصول مطالبات همچنان به فعالیت های حرفه ای خودش ادامه بده.
      اما دقت کنین که هدف از ادامه فعالیت های شرکت پس از انحلال توسط مدیر تصویه، صرفاً پرداخت بدهی های شرکت و وصول مطالبات شرکت است نه درآمدزایی و کسب سود.

      5 شهریور 1398 در 17:42
  • s.pour پاسخ

    استفاده کردم
    سپاسگزارم

    24 مرداد 1398 در 11:44
  • وحید پاسخ

    سلام من در شرکتی کار می کنم که سهامی خاص هست تعداد سهامدارانش خیلی زیادن یعنی تعداد سهامدار زیاد تعداد سهام کم در مقایسه با سهامدار اصلی ، برای انحلال چنین شرکتهایی چگونه باید عمل کردکه 90 درصد سهام دست یک نفر هست و 10 درصد سهام دست 150 نفر لطفا راهنمایی کنین، آیا این 150 نفر حتما باید جهت دریافت خالص دارایی های خودشون به شرکت مراجعه کنن یا روش های دیگری نیز وجود دارد؟

    24 مرداد 1398 در 08:50
    • تحریریه مشهور پاسخ

      درود بر شما
      انحلال شرکت سهامی خاص از 2 طریق امکانپذیره
      1- مطابق با تصمیم مجمع عمومی فوق العاده شرکت که برای تشکیل چنین مجمعی حضور صاحبان بیش از یک سوم سهامی که حق رای دارند (در نوبت دوم دعوت) الزامی است و در شرکت شما اگر شخصی که دارای 90% سهام شرکت است موافق انحلال شرکت نباشه عملاً امکان انحلال شرکت با تصمیم مجمع عمومی فوق العاده وجود نداره
      2- انحلال شرکت با حکم دادگاه (طبق شرایط مندرج در قانون تجارت)

      24 مرداد 1398 در 20:26
  • ملکی پاسخ

    سلام وقت بخیر. برای انحلال شرکت سهامی خاص، بعد از اینکه جلسه فوق العاده تشکلیل شد و صورتجلسه تنظیم شد، باید در سامانه irsherkatقسمت صورتجلسه تغییرات ثبت بشه و بعد مدارک برای اداره ثبت شرکتها ارسال بشه؟ممنون

    22 مرداد 1398 در 11:43
    • تحریریه مشهور پاسخ

      درود بر شما
      بله

      22 مرداد 1398 در 16:54
  • حسین پاسخ

    درود بر شما
    اگر شرکتی را منحل کنیم آیا مالیات های پرداخت نشده شرکت هم کنسل می شود یا خیر ؟

    20 مرداد 1398 در 08:20
    • تحریریه مشهور پاسخ

      درود بر شما
      خیر بدی های شرکت (مانند مالیات) در صورت انحلال نیز به قوّت خودش باقی هست، به علاوه اینکه چنانچه شرکت بدهی مالیاتی داشته باشه اصلاً امکان ثبت هیچگونه تغییراتی از جمله انحلال شرکت وجود نداره و شما باید ابتدا بدهی مالیاتیتون رو پرداخت کنین تا بتونین شرکت و منحل کنین

      20 مرداد 1398 در 11:34
  • محمد رضا پاسخ

    سلام اگه شرکت مسئولیت محدودم را منحل کنم بعدا اگه خواستم همان نام را دوباره برای خودم ثبت کنم؟ ممنون

    19 مرداد 1398 در 16:26
    • تحریریه مشهور پاسخ

      سلام
      خیر در صورت انحلال هم شما نمیتونین همون اسم رو دوباره برای شرکت دیگه ای ثبت کنین

      20 مرداد 1398 در 11:39
  • موسوی پاسخ

    سلام اگر شرکت مسیولیت محدودم را منحل کنم ٱیا میتونم اسمشو نگه دارم و با اون اسم شرکت خاص راه بندازم؟درکل اسم برام مهمه ممنون

    11 مرداد 1398 در 00:06
    • تحریریه مشهور پاسخ

      درود بر شما
      خیر چنین امکانی وجود نداره

      11 مرداد 1398 در 21:31
  • موسوی پاسخ

    سلام سال٨٨ شرکتی ثبت کردم با مسیولیت محدود ولی تا حالا روزنامه رسمی نرفتم ٱیا شرکت منحل است یا دایر و سوال دوم میشود شرکت مسیولیت محدود را تبدیل به سهامی خاص کرد؟ ممنونم

    8 مرداد 1398 در 02:43
    • تحریریه مشهور پاسخ

      درود بر شما
      پاسخ سوال اول: شرکت شما پا برجا و دایر است
      پاسخ سوال دوم: امکان تبدیل شرکت با مسئولیت محدود به سهامی خاص و بالعکس وجود ندارد

      8 مرداد 1398 در 12:10
  • مهدی پاسخ

    سلام ما یک ثبت شرکت انجام دادیم و تا پرداخت هزینه آگهی روزنامه هم پیش رفتیم و پرداخت کردیم و بنا به دلایلی مشکلی پیش اومد و این قضیه کنسل شد تو سایت نگاه کردم آگهی ثبت موجود هست و پرینت گرفتم اما اصلش رو پست برای من نیورده و اینکه ما که بیمه و کارای دیگه رو انجام ندادیم نیاز هست اونجا هم مراجعه کنیم و اینکه با پرینتی که از سایت گرفتم نمیشه درخواست انحلال زد؟

    19 تیر 1398 در 17:10
    • تحریریه مشهور پاسخ

      با درود خدمت شما
      شما میتونین از سایت روزنامه رسمی، روزنامه ثبت تاسیس شرکتتون رو پرینت کنین و با همون اقدام به ثبت انحلال شرکت بکنین

      19 تیر 1398 در 17:40
  • ناجی پاسخ

    سلام
    ما شرکتی در سال 95 با مسئولیت محدود ثبت کردیم ولی هیچ فعالیتی نداشته و دفاتر هم پلمپ نکردیم چندین بار به اداره مالیات هم مراجعه کردم و گفتند اگر فعالیتی نداشتید هیچ مالیاتی برای ما در نظر گرفته نمیشه الان میخوام شرکت رو منحل کنم البته بگم 2 سهام دار داره که جدودا 75 درصد سهم برای یک نفر و 25 سهم دیگه برای نفر دیگه ای هستش میشه بدون حضور نفری که 25 درصد داره منحل کرد شرکت رو ؟ سوال دوم اگر این شرکت منحل بشه میشه همین سهام دار ها در جند سال دیگه دوباره درخواست تاسیس شرکت بزنند ؟

    اگر ممکنه قیمت های(موسسه خودتون) انحلال شرکت رو برای بنده ایمیل کنید ممنون

    7 تیر 1398 در 19:19
    • تحریریه مشهور پاسخ

      با درود خدمت شما
      پاسخ سوال اوّل: با توجه به اینکه در شرکت شما کلاً 2 نفر شریک وجود داره و یکی از شرکاء (صرفنظر از میزان سهم الشرکه ای که داره) حضور نداره در نتیجه تشکیل مجمع عمومی فوق العاده و اتخاذ تصمیم مبنی بر انحلال شرکت امکان پذیر نخواهد بود.
      اگر اصرار به انحلال شرکت دارین یا باید شریک دوّم رو راضی به حضور در جلسه مجمع عمومی فوق العاده و امضاء ذیل صورتجلسه انحلال بکنین و یا مطابق با مواردی که در قانون تجارت وجود داره، انحلال شرکت رو با تقدیم دادخواست از دادگاه تقاضا کنین که در چنین حالتی چنانچه شرایط مندرج در قانون تجارت در مورد شرکتتون توسط دادگاه احراز بشه، دادگاه حکم به انحلال شرکت میده
      پاسخ سوال دوّم: با توجه به اینکه در قانون ما هیچ منعی برای حضور افراد در شرکت های متعدد وجود نداره (تنها محدودیت ممکن اینه که یک نفر نمیتونه همزمان مدیرعامل بیش از یک شرکت باشه)، در نتیجه شما چه شرکتتون رو منحل کنین و چه منحل نکنین، میتونین با همین شرکاء و یا با شرکاء جدید در هر زمانی که تمایل داشته باشین اقدام به تاسیس و ثبت شرکت جدید بکنین

      قیمت ثبت انحلال شرکت رو هم براتون ایمیل کردیم
      موفق باشین

      10 تیر 1398 در 23:36
  • جوادس پاسخ

    سلام. من سال 90 یه شرکت سهامی خاص ثبت کردم و تصمیم داشتم که دفتر بگیرم و کارهای نرم افزاری و خدمات شبکه راه اندازی کنم ولی به دلایلی موفق به راه اندازی کسب و کارم نشدم و چند ماه بعد در یک شرکت دولتی مشغول به کار شدم. حالا بعد از 8 سال شنیدم که یه سری کارهای قانونی برای اداره دارایی و مالیات و بیمه باید هر ساله انجام میشده و انجام نشدنش جریمه داره. الان باید چکار کنم و چجوری میشه شرکت رو منحل کرد ؟

    9 خرداد 1398 در 12:11
    • تحریریه مشهور پاسخ

      سلام دوست گرامی
      بله همانطور که اشاره کردین بعد از ثبت شرکت یکسری از تکالیف و وظایف وجود داره که باید حتماً در موعد مقرر انجام بشه. برای مشاوره در زمینه تکالیف الزامی پس از ثبت شرکت و همچنین اقدامات، مراحل و مدارک لازم برای ثبت انحلال شرکت با کارشناسان ما تماس بگیرید 02143000430

      9 خرداد 1398 در 19:36