مجازات جرایم اینترنتی برای هر یک از تخلفات در اینترنت چقدر است؟ (بخش اول)

  • 6 آبان 1400
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

مجازات جرایم اینترنتی با توجه به قوانین شرع و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به میزان خاصی از مجازات‌ها گفته می‌شود که فرد متخلف در صورت ارتکاب جرم اینترنتی، می‌بایست به حکم دادگاه مکافات آن را پرداخته و حکم مربوطه برای وی صادر گردد. ما در این مطلب قصد داریم تا میزان مجازات تعیین شده […]

مجازات جرایم اینترنتی با توجه به قوانین شرع و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به میزان خاصی از مجازات‌ها گفته می‌شود که فرد متخلف در صورت ارتکاب جرم اینترنتی، می‌بایست به حکم دادگاه مکافات آن را پرداخته و حکم مربوطه برای وی صادر گردد. ما در این مطلب قصد داریم تا میزان مجازات تعیین شده برای رایج‌ترین جرایم اینترنتی را بررسی نماییم. پس با ما همراه باشید.

 

جرایم اینترنتی چیست؟

به طور خلاصه به مجموعه فعالیت‌هایی که باعث نقض حقوق دیگران شده و برخلاف قوانین تعیین شده جهت استفاده از اینترنت باشد، جرم گفته می‌شود. 

 

جرایم صورت گرفته در اینترنت اشکال مختلفی داشته و به روش‌های گوناگون انجام می‌گیرد و افراد سودجو سعی می‌کنند تا با استفاده از این روش‌ها اقدام به سرقت اطلاعات و کلاهبرداری اینترنتی از دیگران نموده و از این طریق کسب درآمد کنند.

 

بسیاری از جرایم اینترنتی به شکل عمومی انجام شده و به منظور به سرقت بردن اطلاعات بانکی و شخصی مانند شماره حساب‌ها رمزهای بانکی یوزر و پسورد کاربری فایل‌های شخصی عکس فیلم و غیره است.

 

اما برخی از تخلفات در اینترنت نیز به منظور به دست آوردن اطلاعات سیاسی و امنیتی انجام شده و هدف آن به خطر انداختن امنیت کشور می‌باشد.

 

از جمله رایج‌ترین تخلفات انجام شده در اینترنت که شامل مجازات جرایم اینترنتی نیز هستند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • فیشینگ
  • جعل آی پی آدرس
  • جعل هویت
  • درگاه پرداخت جعلی
  • به سرقت بردن فایل های شخصی
  • انتشار خبرهای جعلی
  • توهین و فحاشی در اینترنت
  • جاسوسی
  • شنود و استراق سمع

 

مجازات تعیین شده برای انواع جرایم اینترنتی

۱) جرائم مربوط به اطلاعات رایانه‌ای و مخابراتی محرمانه

به طور کلی جرائم مربوط به اطلاعات محرمانه رایانه‌ها و سیگنال‌های مخابراتی دولتی که جنبه امنیتی نیز دارند، به سه دسته دسترسی غیر مجاز، شنود و جاسوسی تقسیم شده که هر کدام مجازات خاص خود را دارند. میزان این مجازات‌ها عبارتند از:

 

الف) جرایم مربوط به دسترسی غیرمجاز به اطلاعات محرمانه که با استفاده از سیستم‌های امنیتی مورد محافظت قرار گرفته و فرد متخلف اقدام به عبور از این لایه‌های امنیتی کرده است، مجازات نقدی بین ۵ تا ۲۰ میلیون ریال و مجازات حبس بین ۹۱ یک روز تا یک سال را در بر دارد.

 

ب) شنود غیر مجاز اطلاعات محرمانه و امنیتی در حال ارسال از طریق سیگنال‌های مخابرات تخلف محسوب شده و میزان تعیین شده مجازات جرایم اینترنتی این چنینی، به صورت نقدی بین ۱۰ تا ۴۰ میلیون ریال و در صورت حبس بین شش ماه تا دو سال خواهد بود. 

 

پ) اقدامات انجام شده جهت به دست آوردن اطلاعات محرمانه به صورت جاسوسی رایانه‌ای و انتشار و توزیع آن‌ها جرم محسوب شده و مجازات آن برای کسانی که اقدام به جاسوسی کرده‌اند، به صورت حبس بین یک تا سه سال و به صورت نقدی بین ۲۰ تا شصت میلیون ریال می‌باشد. 

 

در صورت انتشار این داده‌ها برای عموم، فرد متخلف به دو تا ده سال حبس محکوم می‌گردد. همچنین در صورت انتشار داده‌ها به گروه یا سازمان بیگانه، فرد متخلف به حبس بین ۵ تا ۱۵ سال محکوم می‌شود. علاوه براین، افرادی که قصد جاسوسی اطلاعات محرمانه را داشته باشند نیز شامل مجازات نقدی بین ۱۰ تا ۴۰ میلیون ریال و بین شش ماه تا دو سال می‌باشند.

 

۲) جرائم مربوط به درستی و اعتبار اطلاعات

به طور کلی، افرادی که اقدام به بی اعتبار کردن داده‌ها و اطلاعات کرده و درستی آنها را زیر سوال برده‌اند و همچنین افرادی که دست به ایجاد تغییر و افزودن اطلاعات جعلی در اسناد معتبر کرده‌اند، مجرم محسوب می‌گردد و مجازات جرایم اینترنتی شامل آنها می‌گردد.

 

همچنین افرادی که اقدام به دستکاری سیستم‌های رایانه‌ای یا مخابراتی و حافظه آنها کرده یا اطلاعات جعلی به آنها افزودند نیز مجرم شناخته شده و حکم تمامی آنها به صورت نقدی بین بیست تا یکصد میلیون ریال و یک تا پنج سال حبس می‌باشد.

 

افرادی که از روی عمد و با اطلاع قبلی اقدام به استفاده از چنین اطلاعاتی کرده باشند نیز موج محسوب شده و به همان میزان مجازات خواهند شد.

 

۳) ایجاد اختلال و تخریب اطلاعات سیستم‌های رایانه‌ای و مخابراتی

ایجاد اختلال و تخریب یکی دیگر از مواردی است که مجازات جرایم اینترنتی را شامل شده و با آنها برخورد می‌شود.

 

به طوری که هر کس به صورت غیرمجاز اقدام به حذف اطلاعات از سیستم‌های رایانه‌ای و مخابراتی نموده و یا در آنها اختلال و یا تخریب انجام دهد به طوری که دیگر قابله پردازش نباشند و همچنین افرادی که اقدام به افزودن اطلاعات جعلی و انتقال و پخش اطلاعات نماید محکوم شده و به صورت نقدی بین ۱۰ تا ۴۰ میلیون ریال و در صورت حبس بین شش ماه تا دوسال مجازات می‌گردد.

 

علاوه بر این، افرادی که به صورت غیر مجاز به مخفی کردن و یا ایجاد تغییر در یوزر و پسورد فایل اطلاعات نموده و مانع از دسترسی دیگر افراد به سیستم‌های رایانه‌ای و مخابراتی گردند نیز به صورت نقدی به پرداخت ۵ تا ۲۰ میلیون ریال و در صورت حبس بین ۹۱ روز تا یک سال محکوم می‌شوند.

 

افرادی که اقدام به اختلال در سیستم‌های رایانه‌ای و مخابراتی خدمات عمومی کرده و باعث به خطر انداختن امنیت و آسایش عمومی شده‌اند نیز به ۳ تا ۱۰ سال حبس محکوم می‌گردند.

۴) کلاهبرداری و سرقت اطلاعات

افرادی که به صورت غیر مجاز اقدام به سرقت اطلاعات دیگر افراد نموده و اقدام به کلاهبرداری کند، به صورت نقدی بین پنج تا بیست میلیون ریال و در صورت حبس ۹۱ روز تا یک سال محکوم می‌گردد.

 

همچنین افرادی که اقدام به ورود، ایجاد تغییر، حذف و یا متوقف کردن اطلاعات سیستم‌های رایانه‌ای و مخابراتی نموده و با استفاده از آن‌ها به نفع خود یا فرد دیگر اقدام به سودجویی و مال اندوزی کند، به صورت نقدی به پرداخت بیست تا یکصد میلیون ریال و در صورت حبس بین یک تا پنج سال محکوم می‌گردد.

 

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه