سرقت اطلاعات بانکی در اینستاگرام به چه روش‌هایی انجام میگیرد؟

  • 30 خرداد 1399
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

سرقت اطلاعات بانکی در اینستاگرام یکی از انواع روش‌های سرقت در فضای مجازی است که توسط سارقین و کلاهبرداران اینترنتی انجام می‌شود. این روش با استفاده لینک‌های مخرب ساخته شده توسط هکرها و برنامه نویسان جهت ایجاد دسترسی لازم به اطلاعات انجام میگیرد و جزو جرایم اینترنتی محسوب می‌گردد. به همین جهت ما در این […]

سرقت اطلاعات بانکی در اینستاگرام یکی از انواع روش‌های سرقت در فضای مجازی است که توسط سارقین و کلاهبرداران اینترنتی انجام می‌شود.

این روش با استفاده لینک‌های مخرب ساخته شده توسط هکرها و برنامه نویسان جهت ایجاد دسترسی لازم به اطلاعات انجام میگیرد و جزو جرایم اینترنتی محسوب می‌گردد.

به همین جهت ما در این مطلب قصد داریم تا نحوه سرقت اطلاعات بانکی کاربران اینستاگرامی به روش فیشینگ را بررسی نماییم پس با ما همراه باشید.

 

سرقت اطلاعات به روش فیشینگ چیست؟

 

فیشینگ یکی از انواع روش‌های سرقت اطلاعات توسط هکرها و کلاهبرداران اینترنتی است که انواع مختلفی داشته و جهت استخراج اطلاعات بانکی و مالی کاربران فضای مجازی استفاده می‌گردد.

سرقت اطلاعات بانکی در اینستاگرام در سال‌های اخیر با استفاده از تکنیک‌های فیشینگ انجام می‌گیرد و از این تکنیک‌ها جهت استخراج اطلاعات استفاده می‌شود.

زیرا همانطور که در مطالب قبلی گفته شد، فیشینگ یکی از آسان‌ترین راه‌ها جهت سرقت اطلاعات است زیرا کاربران خودشان به طور مستقیم اطلاعات را در اختیار دیگران قرار می‌دهند و برداشت اطلاعات از این روش بسیار ساده‌تر است.

بنابراین سارقین و متخلفین می‌توانند به راحتی نام کاربری و رمز عبور اطلاعات حساب بانکی شماره کارت‌های بانکی و غیره را به دست آورده و جهت سرقت موجودی حساب‌ها از این روش استفاده کنند.

سارقین جهت انجام این روش، درگاه‌های جعلی ایجاد کرده و لینک‌های مخرب این صفحات را در قالب ایمیل یا پیام‌های شخصی به کاربران مختلف ارسال می‌کند کاربران نیز جهت خرید یا پرداخت هزینه خود به ای صفحات وارد می‌شوند.

 

فیشینگ اینستاگرام چیست؟

 

فیشینگ اینستاگرام یا سرقت اطلاعات بانکی در اینستاگرام، جزوه روش‌هایی است که توسط هکرها و سارقین فضای مجازی در سال‌های اخیر جهت دسترسی به اطلاعات مالی و سرقت حساب‌های بانکی در شبکه‌های اجتماعی انجام می‌گیرد.

همانطور که میدانید امروزه اینستاگرام بسیار محبوب و پرمخاطب بوده و کاربران در آن وجود دارد که به فعالیت‌های مختلف از جمله تبلیغات و فروش کالاهای تجاری می‌کنند.

یکی از روش‌های انجام تبلیغات در اینستاگرام این است که فرد متقاضی با پرداخت مبلغی از پیج‌های پرطرفدار می‌خواهد تا در قسمت لایو و یا در عکس ها و ویدیوهای خود، پیج فرد متقاضی را معرفی کنند یا لینک مرتبط با آن را در دسترس کاربران خود قرار دهد.

این روش یکی از معمول‌ترین روش‌های تبلیغات در اینستاگرام است. اما متاسفانه افراد سودجو برای سرقت اطلاعات بانکی در اینستاگرام از این روش استفاده کرده و لینک مخرب خود را به عنوان تبلیغات در پیج‌های شناخته شده قرار می‌دهند تا کاربران به این لینک‌ها وارد شوند.

لینک های مخرب در واقع به صفحات فیشینگ متصل بوده و تنها کافی است تا کاربر وارد لینک‌ها گردد تا زمینه لازم جهت سرقت اطلاعات بانکی ایجاد گردد.

 

سرقت اطلاعات بانکی در اینستاگرام چگونه ممکن است؟

 

همانطور که گفتیم لینک‌های مخرب یکی از راه‌هایی است که هکرها می‌توانند با استفاده از آنها به اطلاعات موجود در تلفن همراه شما دست پیدا کنند.

توجه داشته باشید که اطلاعات حساب بانکی و کارت‌های بانکی شما در تلفن همراه قبلاً ذخیره شده است و لینک‌های فیشینگ به گونه‌ای طراحی شده اند که این اطلاعات را از درون تلفن شما برداشت کنند.

علاوه براین برخی لینک‌ها نیز به صفحات پرداخت جعلی متصل بوده و کاربردها جهت پرداخت به این صفحات هدایت می‌کنند. استفاده از این صفحات معمولاً در پیج‌های فروشگاهی و تبلیغات فروش اجناس مختلف و دوره‌های آموزشی استفاده می گردد.

این صفحات جعلی بسیار شبیه به درگاه پرداخت اصلی بانک طراحی شده و شباهت بسیار زیادی دارند روش‌های نیز وجود دارد که می‌توان از اصلی بودن یا جعلی بودن این صفحات اطلاع پیدا کرد.

به طور کلی هکرها جهت سرقت اطلاعات بانکی در اینستاگرام از رینگ‌های مخرب استفاده می‌کند این کار را می‌تواند در تمام تبلیغات و عکس‌ها بگنجاند.

علاوه بر این، ممکن است این لینک‌ها به صورت پیام‌های متنی و با نام‌های مختلف از جمله تبلیغ کالا، کمک به خیریه، اخطار از طرف پشتیبانی و… در دایرکت برای شما ارسال شود و یا در زیر عکس ها و به صورت کامنت درج گردند.

پس هنگام استفاده از نرم افزار اینستاگرام توجه داشته باشید که وجود لینک‌های مخرب همیشه امکانپذیر بوده و باید احتیاط های لازم را انجام داد تا در دام سارقین قرار نگرفت.

 

راه‌های جلوگیری از سرقت اطلاعات بانکی در اینستاگرام

 

بهترین توصیه این است که در هنگام مشاهده لینک‌ها، ترجمه از آنها استفاده نکنید، پیام‌های حاوی لینک‌های ناشناس را پاک کنید، در هنگام پرداخت اینترنتی حتماً به ویژگی‌های درگاه پرداخت اصلی توجه داشته باشید، اطلاعات بانکی را به هیچ وجه در تلفن همراه ذخیره نکنید و هر چند وقت یکبار تمام حافظه مرورگرها و سابقه آنها را پاک کنید و رمزهای ذخیره شده در مرورگر را حذف نمایید.

از قفل‌های امنیتی و شخصی سازی‌های موجود در نرم افزار اینستاگرام حتماً استفاده کرده و حساب خود را شخصی سازی کنید.

به هیچ عنوان افراد ناشنوا را فالو نکرده و حتماً آنها را از لیست دوستان خود حذف نمایید.

جهت ورود به پیج‌های تبلیغ شده در لایوها و عکس‌های پیج‌های پرطرفدار، بهترین راه این است که نام بیگ مورد نظر را درون قسمت سرچ جستجو کرده و از لینک‌های موجود بر روی عکس‌ها یا متن‌ها استفاده نکنید.

درجه برای خرید کالا و به منظور جلوگیری از سرقت اطلاعات بانکی در اینستاگرام، بهتر است از کارت‌های استفاده کرده که موجودی آنها کم و به مقدار مورد نیاز باشد. پیچ و با کارت‌های پس انداز اصلی خود خریدهای اینترنتی انجام ندهید.

 

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه