نشوز چیست؟ نشوز زن چه آثار و تبعاتی برای وی به دنبال دارد؟

  • 7 شهریور 1400
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

نشوز چیست ؟ تکالیف هر یک از زوجین نسبت به یکدیگر در زندگی مشترک چیست؟ نشوز زن چه آثار و تبعاتی برای وی به دنبال دارد؟ رابطه نشوز با عدم تمکین چیست؟ ادامه این مطلب را دنبال کنید تا پاسخ هر یک از این پرسش‌ها را بگیرید.      همانطور که می‌دانید یکی از مهم‌ترین […]

نشوز چیست ؟ تکالیف هر یک از زوجین نسبت به یکدیگر در زندگی مشترک چیست؟ نشوز زن چه آثار و تبعاتی برای وی به دنبال دارد؟ رابطه نشوز با عدم تمکین چیست؟ ادامه این مطلب را دنبال کنید تا پاسخ هر یک از این پرسش‌ها را بگیرید. 

 

 

همانطور که می‌دانید یکی از مهم‌ترین نهادهای اجتماعی، نهاد خانواده است که با برقراری عقد نکاح بین زن و مرد شکل می‌گیرد. زمانی که عقد نکاح بین زن و مرد خوانده می‌شود، زندگی مشترک آن‌ها با یکدیگر رسماً آغاز می‌شود که برای هر یک از طرفین مسئولیت‌ها و وظایفی مشخصی را به همراه دارد. با این وجود اهمیت دارد که بدانیم هر یک از زوجین در برابر یکدیگر در زندگی زناشویی چه مسئولیتی دارند و درصورتی که به وظیفه خود عمل نکنند از حیث حقوقی با چه واکنش قانونی روبه‌رو خواهند شد؟ به همین دلیل تصمیم داریم در ادامه این مطلب تکالیف زوجین در برابر یکدیگر را مورد بررسی قرار دهیم و به پاسخ نشوز چیست ؟ و چه رابطه‌ای با عدم تمکین دارد؟ برسیم. پس ادامه این مطلب را از دست ندهید.

وظایف و مسئولیت‌های زوجین نسبت به یکدیگر چیست؟

 

قبل از اینکه به این سوال پاسخ دهیم که نشوز چیست ؟ لازم است وظایفی که زن و مرد نسبت به یکدیگر دارند را بررسی کنیم تا به مفهوم نشوز برسیم. زن و مرد باید برای شکل دادن به رابطه زوجیت، براساس قانون، عقدی به نام نکاح را بین یکدیگر منعقد کنند. زمانی که عقد نکاح بین زن و مرد برقرار می‌شود، رابطه زوجیت بین آن‌ها شکل گرفته و حقوق و تکالیف مشخصی به هر یک از طرفین براساس قانون تعلق خواهد گرفت. برخی از تکالیفی که برعهده زن و مرد در زندگی زناشویی می‌باشد، مشترک است و برخی از آن‌ها اختصاصی است. منتهی در قانون مدنی دو تکلیف مشترک بین زن و شوهر وجود دارد که هر یک از آن‌ها باید به این تکالیف عمل کنند. این تکالیف مشترک شامل: حسن معاشرت و معاضدت در تشیید مبانی خانواده و اولاد می‌باشند.

مفهوم تکلیف حسن معاشرت این است که زن و شوهر با خوش‌رویی و احترام در زندگی مشترک با یکدیگر رفتار کنند. البته داشتن روابط جنسی متعارف نیز شامل حسن معاشرت می‌باشد. دومین تکلیف مشترک زن و شوهر از نظر قانون مدنی نیز همانطور که اشاره کردیم، معاضدت در تشیید مبانی خانواده و اولاد می‌باشد. منتهی قانون مدنی دقیقاً مشخص نکرده است که منظور از معاضدت، انجام چه کارهایی در رابطه زوجیت است. اما معاضدت از نظر لغوی به معنای یاری کردن یکدیگر است. تشیید نیز از نظر لغوی به معنای استوار کردن است. جدا از اینکه معاضدت در قانون مدنی بررسی نشده است اما در عرف به این معناست که زن و مرد هر یک وظایف خود را انجام دهند. برای مثال خرید لوازم منزل برعهده مرد و اداره امور داخلی منزل برعهده زن است. انجام هر یک از این امور توسط مرد و زن به معنای معاضدت است.

 

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه