طلاق توافقی در قم چگونه است؟

  • 23 بهمن 1399
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

زمانی که زن و شوهر تصمیم به جدایی از یکدیگر می‌گیرند، دائم به این مسئله فکر می‌کنند که از چه راهی برای انواع طلاق اقدام کنند که خیلی سریع به نتیجه برسند و بتوانند هر چه سریع‌تر بدون هیچ دردسری از هم جدا شوند. اگر شما هم درگیر این مسئله هستید، لازم است بدانید که […]

زمانی که زن و شوهر تصمیم به جدایی از یکدیگر می‌گیرند، دائم به این مسئله فکر می‌کنند که از چه راهی برای انواع طلاق اقدام کنند که خیلی سریع به نتیجه برسند و بتوانند هر چه سریع‌تر بدون هیچ دردسری از هم جدا شوند. اگر شما هم درگیر این مسئله هستید، لازم است بدانید که یکی از بی‌دردسرترین و ساده‌ترین نوع طلاق، طلاق توافقی است؛ که به دلیل زمان‌بر نبودن آن بین زن و شوهرهایی که قصد جدایی از یکدیگر را دارند، رواج پیدا کرده است. همانطور که از نام طلاق توافقی پیداست، در این نوع طلاق زوجین بر سر همه چیز با یکدیگر به توافق می‌رسند و بدون درگیری و نزاع از یکدیگر جدا می‌شوند. همین مسئله موجب می‌شود که طلاق توافقی خیلی زمان‌بر نباشد.

اگر شما هم قصد آشنایی با این نوع طلاق و مراحل آن را دارید، ادامه این مطلب را از دست ندهید تا ضمن آشنایی بیشتر با طلاق توافقی، مراحل، مدارک و هزینه آن با نحوه طلاق توافقی در قم آشنا شوید.

 

طلاق توافقی در قم چگونه است؟

 

طلاق توافقی چیست؟

 

همانطور که اشاره کردیم در طلاق توافق، زن و شوهر بر سر همه چیز با یکدیگر به توافق می‌رسند؛ به گونه‌ای که طی کردن مراحل طلاق توافقی، بدون درگیری است و قبل از مراجعه به وکیل طلاق و دادگاه همه توافقات بین زن و شوهر انجام می‌شود؛ با این وجود در طلاق توافقی، دعاوی احتمالی وجود ندارد و همه چیز از قبل تعیین می‌شود؛ در حالیکه تصورات اشتباه زیادی درمورد طلاق توافقی وجود دارد که یکی از آن‌ها این است که زن حتما باید مهریه‌اش را در طلق توافقی ببخشد تا مراحل آن طی شود؛ درصورتی که اصلا اینطور نیست! لازم نیست که زن به اجبار از حق قانونی‌اش که مهریه است بگذرد؛ به گونه‌ای که او باید بر سر بخشش قسمتی از مهریه یا کل آن و یا دریافت کل مهریه با شوهرش به توافق برسد و هیچ اجباری در این زمینه در کار نیست.

 

تنها مسئله‌ای که در این نوع طلاق اهمیت دارد، توافق زن و شوهر بر روی مسئله مهریه است مانند سایر مسائلی نظیر حضانت فرزند یا فرزندان، نفقه و … که باید بر سر آن‌ها نیز با یکدیگر به توافق برسند.

 

مراحل طلاق توافقی در قم

 

طلاق توافقی در قم نیز مانند طلاق توافقی در دیگر استان‌های کشور، نیاز به داوری در دادگاه ندارد! و همین مسئله تمایز بزرگ طلاق توافقی نسبت به دیگر انواع طلاق است. برای مثال در طلاق از طرف مرد یا طلاق از طرف زن، زوجین باید به داوری دادگاه ارجاع داده شوند و پس از گذشت مدتی با بررسی نظر داوران، رای نهایی دادگاه صادر خواهد شد؛ درصورتی که در طلاق توافقی اینچنین نیست. از آن‌جایی که در این نوع طلاق، زن و شوهر بر سر همه چیز با یکدیگر به توافق رسیده‌اند، تنها به یک مرکز مشاوره ارجاع داده می‌شوند؛ به گونه‌ای که زن و شوهر برای گرفتن وقت مشاوره باید در سامانه‌ای به نام تصمیم ثبت‌نام کنند تا از تاریخ و ساعت جلسه مشاوره مطلع شوند. پس از طی شدن جلسات مشاوره، قاضی به بررسی نظر مشاوره خانواده می‌پردازد و گواهی عدم امکان سازش را صادر می‌کند.

 

زوجین نیز باید تا سه ماه بعد از صدور گواهی عدم امکان سازش به یکی از مراکز ازدواج یا طلاق مراجعه کرده تا صیغه طلاق بین آن‌ها جاری شود. نکته حائز اهمیت در این زمینه این است که برای جاری شدن صیغه طلاق بین زوجین باید هر دوی آن‌ها در دفترخانه حضور داشته باشند؛ از آن‌جایی که این نوع طلاق با توافق زن و شوهر از یکدیگر صورت می‌گیرد، حتی اگر یکی از آن‌ها در دفترخانه حضور نداشته باشد، صیغه طلاق جاری نخواهد شد.

 

مدارک مورد نیاز برای طلاق توافقی

 

مدارک مورد نیاز برای طلاق توافقی در قم شامل: اصل شناسنامه و کپی آن، اصل کارت ملی و کپی آن، اصل سند ازدواج یا عقدنامه و کپی آن می‌باشند؛ البته درصورتی که زن دوشیزه باشد و تصمیم داشته باشد که از طریق طلاق توافقی از شوهرش جدا شود باید علاوه‌بر مدارک مذکور، یک گواهی سلامت از پزشکی قانونی مبنی بر اینکه دوشیزه است، دریافت کرده و به دفترخانه برای ثبت طلاق ارائه دهد. اگر هم زن دوشیزه نباشد و تصمیم به جدایی از همسرش از طریق طلاق توافقی را داشته باشد باید گواهی عدم بارداری خود را همراه با مدارک مذکور برای ثبت طلاق به دفترخانه ارائه دهد.

 

مدت زمان طلاق توافقی

 

از آذرماه سال ۹۱، مشاوره قبل از طلاق توافقی اجباری شده است. همانطور که اشاره کردیم زوجین باید برای تعیین روز و ساعت مشاوره جهت طلاق توافقی به سامانه تصمیم مراجعه کرده و در این سامانه ثبت‌نام کنند. بعد از تعیین روز و ساعت مشاوره، هم زن و هم شوهر موظفند که در تمامی جلسات مشاوره حضور داشته باشند. وقتی که جلسات مشاوره از زوجین می‌گیرد، حدودا ۴۵ روز است. پس از آن هم قاضی براساس نظر مشاور، گواهی عدم امکان سازش را صادر می‌کند و زوجین باید برای جاری شدن صیغه طلاق به دفترخانه‌ مراجعه کرده و مدارک خود را ارائه دهند. در کل می‌توان گفت که طلاق توافقی حدود ۲ ماه زمان می‌برد. 

 

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه