شرایط طلاق غیابی چیست؟ | شرایط طلاق غیابی از طرف زن و مرد

  • 14 اردیبهشت 1399
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

شرایط طلاق غیابی از طرف زن و مرد چیست؟ شرایط طلاق غیابی در دوران عقد چگونه است؟ هر آنچه که لازم است درمورد شرایط طلاق غیابی بدانید را در ادامه این مطلب بخوانید.   طلاق غیابی چیست؟   قبل از اینکه با شرایط طلاق غیابی آشنا شوید، لازم است بدانید که به چه طلاقی، طلاق […]

شرایط طلاق غیابی از طرف زن و مرد چیست؟ شرایط طلاق غیابی در دوران عقد چگونه است؟ هر آنچه که لازم است درمورد شرایط طلاق غیابی بدانید را در ادامه این مطلب بخوانید.

 

طلاق غیابی چیست؟

 

قبل از اینکه با شرایط طلاق غیابی آشنا شوید، لازم است بدانید که به چه طلاقی، طلاق غیابی می‌گویند؛ زمانی که دادخواستی علیه شخصی در دادگاه تنظیم می‌شود، ابلاغیه‌ای برای آن فرد از سوی دادگاه ارسال می‌شود و از او خواسته می‌شود تا در جلسات دادگاه حضور پیدا کند؛ اما درصورتی که ابلاغیه توسط خود آن شخص تحویل گرفته نشود یا اینکه آن شخص ابلاغیه دادگاه را دریافت کند اما در جلسات دادگاه حاضر نشود؛ قاضی به دلیل عدم حضور آن شخص در دادگاه رأی غیابی صادر می‌کند.

 

رأی غیابی در زمینه بررسی دادخواست طلاق در دادگاه نیز صدق می‌کند به گونه‌ای که اگر یکی از زوجین دادخواست طلاق خود را به دادگاه ارائه داده باشد اما طرف دیگر در جلسات دادگاه حاضر نشود یا اینکه ابلاغیه توسط او دریافت نشده باشد، قاضی دادگاه رأی را به صورت غیابی صادر می‌کند که به آن طلاق غیابی می‌گویند؛ البته شخصی که دادخواست بر علیه او تنظیم شده است می‌تواند تا 20 روز بعد از صدور رأی غیابی با ذکر دلیل به دادگاه مراجعه کرده و درخواست خود را مبنی بر اعتراض به رأی صادر شده به دادگاه ارائه دهد تا مورد بررسی قرار بگیرد.

 

شرایط طلاق غیابی از طرف زن چیست؟

 

درصورتی که زن بخواهد از شوهر خود جدا شود باید به دادگاه خانواده مراجعه کرده و دادخواست طلاق بدهد؛ با ارائه دادخواست طلاق از سوی زن به دادگاه خانواده، ابلاغیه‌ای برای مرد از سوی دادگاه ارسال می‌شود؛ درصورتی که این ابلاغیه توسط خود مرد دریافت نشود یا اینکه او ابلاغیه را دریافت کند اما در جلسات دادگاه حضور پیدا نکند، دادگاه حکم طلاق غیابی را صادر می‌کند؛ البته طلاق غیابی از سوی زن شرط و شروط خاصی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

 

غایب بودن مرد به مدت چهار سال

 

یکی از مهم‌ترین شرایط طلاق غیابی از طرف زن غایب بودن مرد به مدت چهار سال می‌باشد؛ یعنی اینکه به مدت چهار سال هیچ خبری از مرد نباشد؛ در این صورت زن می‌تواند به دادگاه خانواده مراجعه کرده و دادخواست طلاق خود را ارائه دهد؛ البته در این صورت طلاق غیابی کمی زمان‌بر خواهد بود چراکه دادگاه در سه نوبت با فاصله یک ماه یک بار در روزنامه‌های کثیرالانتشار آگهی منتشر می‌کند و هزینه آن را نیز از زن دریافت می‌کند؛ سپس باید یک سال از انتشار آخرین آگهی بگذرد و هیچ خبری از مرد نشود تا دادگاه حکم فوت فرضی مرد را صادر کند و زن بتواند طلاق غیابی خود را بگیرد.

 

عدم پرداخت نفقه به مدت 6 ماه

 

یکی دیگر از شرایط طلاق غیابی از طرف زن این است که شوهر او به مدت حداکثر 6 ماه نفقه او را پرداخت نکرده باشد؛ همانطور که می‌دانید، منظور از نفقه خرج و مخارج زن مانند خرید پوشاک است. پروسه طلاق غیابی از طرف زن به دلیل عدم پرداخت نفقه به این شکل است که ابتدا زن باید به دادگاه مراجعه کرده و درخواست خود را مبنی بر دریافت نفقه به ثبت برساند و درصورتی که مرد از پرداخت نفقه خودداری کرد، دادخواست طلاق بدهد؛ البته اگر مرد بتواند در دادگاه ثابت کند که زن او از انجام تکالیفش در زندگی مشترک خودداری می‌کرده است، هیچ نفقه‌ای به زن طلاق نخواهد گرفت.

 

داشتن زندگی پرمشقت و تحمل‌ناپذیر با مرد (عسر و حرج)

 

اگر زن زندگی پرمشقت و تحمل ناپذیری با مرد داشته باشد که اصطلاحاً به آن عسر و حرج نیز می‌گویند می‌تواند طلاق غیابی خود را بگیرد البته هر یک از موارد عسر و حرج باید در دادگاه به اثبات برسند تا زن بتواند طلاق غیابی خود را از مرد بگیرد؛ مصادیق عسر و حرج به شرح زیر می‌باشند:

  • اعتیاد مرد به مواد مخدر
  • اعتیاد مرد به مشروبات الکلی
  • ترک زندگی به مدت 6 الی 9 ماه
  • محکوم شدن مرد به حبس (حداقل 5 سال)
  • کتک زدن زن توسط مرد
  • ابتلای مرد به بیماری‌های روانی یا غیر قابل درمان
  • عدم برقراری رابطه جنسی با زن
  • بی‌اعتنایی و اهانت به زن

 

شرایط طلاق غیابی از طرف مرد چیست؟

 

از آن جایی که در کشور ما حق طلاق با مرد است، چه زن در دادگاه حضور داشته باشد و چه حضور نداشته باشد، حکم طلاق او با ارائه درخواست طلاق از سوی مرد به دادگاه صادر خواهد شد؛ البته درصورت عدم حضور او در دادگاه این حکم به صورت غیابی خواهد بود؛ زن نیز 20 روز پس رأی صادر شده از سوی دادگاه فرصت دارد تا به دادگاه مراجعه کند و درخواست اعتراض دهد تا درخواستش مورد بررسی قرار بگیرد. توجه داشته باشید که درصورتی که طلاق از طرف مرد باشد او باید حق و حقوق زن را شامل: مهریه، نفقه، اجرت‌المثل و … به او بپردازد.

 

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه