ثبت انحلال شرکت با مسئولیت محدود و راهنمای کامل آن

  • 16 مهر 1399
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

ثبت انحلال شرکت با مسئولیت محدود   ثبت انحلال شرکت با مسئولیت محدود چگونه است و چه دلایلی دارد؟ در نوشته پیش رو، توضیحات کاملی در این مورد خدمت شما ارائه داده ایم که در ادامه مشاهده می فرمایید.   شرکت بامسئولیت محدود برابر ماده ۹۴ قانون تجارت، شرکتی است که بین دو یا چند نفر […]

ثبت انحلال شرکت با مسئولیت محدود

 

ثبت انحلال شرکت با مسئولیت محدود چگونه است و چه دلایلی دارد؟ در نوشته پیش رو، توضیحات کاملی در این مورد خدمت شما ارائه داده ایم که در ادامه مشاهده می فرمایید.

 

شرکت بامسئولیت محدود برابر ماده ۹۴ قانون تجارت، شرکتی است که بین دو یا چند نفر جهت انجام امور تجاری تشکیل می‌شود و هر یک از شرکاء بدون این که سرمایه به سهام یا قطعات سهام تقسیم شود، فقط تا میزان یا مقدار سرمایه خود در شرکت مسئول پرداخت بدهی‌ها و تعهدات شرکت است.

 

قابلیت دارا بودن عمر نامحدود برای شرکت، مانع از آن نیست که بنا به ضرورت، به حیات شرکت با مسئولیت محدود خاتمه داده شود.

 

موارد انحلال شرکت با مسئولیت محدود در ماده ۱۱۴ قانون تجارت بیان شده است، البته باید دانست که انحلال این شرکت مانند سایر شرکت‌ها ممکن است یا بنا بر علل عام انحلال شرکت‌ها باشد یا بنا به دلایلی که مخصوص این شرکت است.

 

دلایل انحلال شرکت با مسئولیت محدود

 

شرکت با مسئولیت محدود مانند هر شرکت دیگری در موارد زیر منحل می‌شود، ابتدا به دلایل عام آن می پردازیم و در ادامه دلایل خاص انحلال را شرح می دهیم:

 

الف) دلایل عام انحلال شرکت

 

۱- انجام دادن موضوع شرکت

 

در صورتی که شرکت موضوعی را که برای انجام آن ایجاد شده بود انجام بدهد، یا انجام آن غیر ممکن شود (بند الف م ۱۱۴ ق.ت)

 

مانند آنکه موضوع فعالیت شرکتی استخراج معدن معینی باشد و کالای معدن تماماً استخراج شود.

 

۲- انقضاء مدت

 

وقتی که شرکتی برای مدت معینی تشکیل شده باشد، و آن مدت سپری شود (بند الف م ۱۱۴ ق.ت)

 

۳- با تصمیم همه شرکاء

 

از آنجایی که قرارداد تشکیل شرکت توسط تمام شرکاء منعقد شده است، بنابراین خودشان هم می‌توانند از این قرارداد با توافق همه شرکاء صرف نظر کنند.

 

۴- منتفی شدن تعداد شرکاء از حداقل قانونی

 

اگر تنها یک شریک در شرکت باقی بماند، شرکت بطور طبیعی منحل خواهد شد.

 

۵- درصورت ورشکستگی

 

ورشکستگی یک شرکت تجاری زمانی مطرح می‌شود که، شرکت از پرداخت وجوهی که به عهده دارد بر نیاید و به دلیل اینکه از تاریخ صدور حکم ورشکستگی، شرکت از دخالت در امور خود ممنوع است، در نتیجه طبیعتاً در صورت ورشکستگی منحل خواهد شد.

 

ب) دلایل خاص انحلال شرکت

 

قانون تجارت در بند‌های «ب»، «ج» و «د» ماده ۱۱۴ موارد اختصاصی انحلال شرکت با مسئولیت محدود را بیان می نماید که عبارتند از موارد زیر.

 

۱- تصمیم شرکاء

 

در صورت تصمیم عده‌ای از شرکاء که میزان سهم آن‌ها بیش از نصف سرمایه شرکت باشد و این اکثریت، یک اکثریت سرمایه‌ای است.

 

بنابراین اگر حتی دو نفر از بیست نفر شریک بیش از ۵۰% سرمایه شرکت را دارا باشند، هر وقت که اراده بکنند قادرند شرکت را به استناد این بند منحل کنند.

 

این بند جنبه آمره (الزام آور) دارد و به هیچ وجه نمی‌توان اکثریت سرمایه‌ای را تغییر داد. مثلاً نمی‌توان اکثریت را ۷۰% یا ۳۰% قرارداد.

 

لازم به ذکر است که این بند ممکن است باعث سو استفاده برخی شرکاء که دارای اکثریت سرمایه‌اند و در نتیجه از بین رفتن حقوق سایر شرکاء شود، چرا که آن‌ها قادرند با تهدید سایر شرکاء به انحلال، نظرات و تصمیمات خودشان را به شرکاء دیگر تحمیل نمایند.

 

۲- نصف شدن سرمایه شرکت

 

در صورتی که به واسطه ضررهای وارده به شرکت نصف سرمایه شرکت از بین برود و یکی از شرکاء تقاضای انحلال بکند و دادگاه نیز دلایل او را موجه بداند.

 

سایر شرکاء نیز حاضر نباشند سهمی را که در صورت انحلال به او تعلق می‌گیرد بپردازند و او را از شرکت خارج کنند (بند ج م ۱۱۴ ق.ت)

 

در مورد بند ۲ ذکر چند نکته ذیل دارای اهمیت زیادی است:

 

الف. انحلال شرکت با مسئولیت محدود موکول به این است که یکی از شرکا از دادگاه تقاضای انحلال بنماید

 

پ. درخواست انحلال شرکت با مسئولیت محدود از دادگاه فقط در صورت ایجاد ضرری است که نصف سرمایه شرکت را از بین ببرد

 

ت‌. حکم انحلال شرکت با مسئولیت محدود در صورتی توسط دادگاه صادر می‌شود که سایر شرکاء حاضر نباشند سهم شریک متقاضی انحلال در شرکت را پرداخت کنند.

 

این مطلب نشان می‌دهد که شریک متقاضی انحلال باید ثابت کند که رفع ضرر شخصی او بدون انحلال میسر نیست، پس هرگاه شرکاء بتوانند سهم او را پرداخت کنند دلیلی برای انحلال وجود ندارد

 

۳- فوت یکی از شرکاء

 

به موجب بند د ماده ۱۱۴ قانون تجارت در صورتی که یکی از شرکاء فوت شود و به موجب اساسنامه شرکت، فوت شریک باعث انحلال شرکت باشد، شرکت منحل خواهد شد.

 

دلیل وجود این بند، وجود جنبه شخصی بودن شرکت با مسئولیت محدود است یعنی در این شرکت تا حدی شخصیت شریک مهم است.

 

 

⚖ موسسه حقوقی مشهور، تخصصی ترین مرکز ثبت شرکت، ثبت برند و خدمات حقوقی در ایران

 

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه