میزان مالیات نقل و انتقال سهام شرکت چقدر است؟

  • 14 آبان 1397
  • محسن شیخ ها
  • 6 پرسش و پاسخ

مالیات نقل و انتقال سهام   طی سال ها فعالیت در زمینه امور حقوقی و ثبتی اشخاص حقوقی شامل انواع مختلف شرکت ها و موسسات غیر تجاری، بخوبی دریافته ایم که پرداخت مالیات و میزان آن همواره یکی از دغدغه های مهم و یکی از کلیدی ترین چالش های فکری مدیران اشخاص حقوقی و اشخاصی […]

مالیات نقل و انتقال سهام

 

طی سال ها فعالیت در زمینه امور حقوقی و ثبتی اشخاص حقوقی شامل انواع مختلف شرکت ها و موسسات غیر تجاری، بخوبی دریافته ایم که پرداخت مالیات و میزان آن همواره یکی از دغدغه های مهم و یکی از کلیدی ترین چالش های فکری مدیران اشخاص حقوقی و اشخاصی است که تمایل به ثبت شرکت و یا خرید و فروش و نقل و انتقال سهام و سهم الشرکه شرکت ها را دارند.

 

میزان مالیات نقل و انتقال سهام شرکت هم در زمره همین دغدغه ها و نگرانی ها است. لذا در این مقاله سعی داریم به نحوی کاملا شفاف و روشن، میزان مالیات نقل و انتقال سهام در انواع شرکت ها را با هم بررسی نماییم که در ادامه مشاهده می نمایید.

 

میزان مالیات نقل و انتقال سهام شرکت ها

میزان مالیات نقل و انتقال سهام شرکت ها

میزان مالیات نقل و انتقال سهام در انواع شرکت ها

 

 میزان مالیات نقل و انتقال سهام در شرکت های حاضر در بورس اوراق بهادار با دیگر شرکت ها متفاوت است که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم:

 

الف) مالیات نقل و انتقال سهام شرکت های بورسی

 

بر اساس قانون مالیات های مستقیم، از هر نقل و انتقال سهام و حق تقدم سهام شرکت های حاضر در بورس اوراق بهادار و همچنین سایر اوراق بهاداری که در بورس معامله می شوند، مالیات مقطوعی به میزان «نیم درصد» ارزش فروش سهام و حق تقدم سهام وصول می گردد و از این بابت هیچگونه وجه دیگری به عنوان مالیات بر درآمد نقل و انتقال سهام و حق تقدم سهام مطالبه نخواهد شد.

 

کارگزاران بورس مکلف هستند مالیات مذکور را در هنگام هر نقل و انتقال، از «انتقال دهنده» وصول نمایند و به حساب تعیین شده از طرف سازمان امور مالیاتی کشور واریز نمایند و ظرف مدت ۱۰ روز از تاریخ انتقال، رسید آن را به همراه فهرستی که حاوی تعداد و مبلغ فروش سهام مورد انتقال است، به اداره امور مالیاتی محل ارسال نمایند.

 

ب) مالیات نقل و انتقال سهام شرکت های غیر بورسی

 

بر اساس تبصره ۲ ماده ۱۴۳ قانون مالیات های مستقیم، از هر نقل و انتقال سهام و سهم‌الشرکه و حق تقدم سهام و سهم­‌الشرکه شرکا در سایر شرکتها مالیات مقطوعی به میزان «چهار درصد (۴%)» ‌ارزش اسمی آنها وصول می‌شود. از این بابت وجه دیگری به‌ عنوان مالیات بر درآمد نقل و انتقال فوق مطالبه نخواهد شد. انتقال دهندگان سهام و ‌سهم‌­الشرکه و حق تقدم سهام مکلفند قبل از انتقال، مالیات متعلق را به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز کنند.

 

ادارت ثبت یا دفاتر اسناد رسمی مکلفند در موقع ثبت تغییرات یا تنظیم سند انتقال حسب مورد گواهی پرداخت مالیات متعلق را اخذ و ضمیمه پرونده مربوط به ثبت یا انتقال کنند.

 

بنابراین در شرکت هایی همچون سهامی خاص، با مسئولیت محدود، تضامنی، تعاونی و غیره که در بورس حضور ندارند، یعنی در اکثر شرکت های فعال در کشور، میزان مالیات مقطوع نقل و انتقال سهام و یا سهم الشرکه «چهار درصد (۴%)» ‌ارزش اسمی هر میزان سهام و یا سهم­‌الشرکه ای است که مورد نقل و انتقال واقع می شود.

 

میزان مالیات نقل و انتقال سهام شرکت ها

میزان مالیات نقل و انتقال سهام شرکت ها

آیا تفاوتی بین میزان مالیات نقل و انتقال سهام بانام و سهام بی نام وجود دارد؟

 

علی رغم  ماده ۳۹ لایحه اصلاحی قانون تجارت، که سهم بی نام را در حکم سند در وجه حامل می داند که نقل و انتقال آن بدون انجام تشریفات خاص و به صرف قبض و اقباض انجام می گیرد، اما در عمل و با توجه به اطلاق ماده ۱۴۳ قانون مالیات های مستقیم که در بحث مالیات نقل و انتقال سهام ، از کلمه سهام بصورت مطلق یاد کرده که هم شامل سهام بانام و هم شامل سهام بی نام می شود و همچنین با توجه به مکاتبات بین دو دستگاه متولی امر (سازمان امور مالیاتی و اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری) و اعلام سازمان امور مالیاتی مبنی بر این موضوع که هرگونه نقل و انتقال سهام، چه بی نام و چه بانام، باید دارای گواهی موضوع ماده ۱۴۳ قانون مالیات های مستقیم باشد، باید گفت در عمل در هنگام نقل و انتقال هر گونه سهمی اعم از بی نام و بانام، انتقال دهنده مکلف به پرداخت مالیات نقل و انتقال سهام (حسب مورد مطابق با مقادیری که در بالا ذکر شد) و اخذ گواهی موضوع ماده ۱۴۳ قانون مالیات های مستقیم است.

 

چنانچه در هنگام نقل و انتقال سهام، گواهی ماده ۱۴۳ را دریافت ننمایید و در هنگام ثبت تغییرات شرکت آن را همراه با سایر مدارک، به اداره ثبت شرکت ها ارسال نکنید، مرجع ثبتی از ثبت صورتجلسه تغییرات شرکت خودداری می نماید و نسبت به عودت مدارک شما اقدام می نماید.

 

 

میزان مالیات نقل و انتقال سهام شرکت ها

میزان مالیات نقل و انتقال سهام شرکت ها

در پایان لازم به ذکر است چنانچه در ارتباط با میزان مالیات نقل و انتقال سهام و یا سهم الشرکه سوالی دارید که بدون پاسخ مانده است ویا اگر تصمیم به نقل و انتقال سهام و یا سهم الشرکه هر نوع شرکت و ثبت تغییرات مربوط به آن در اداره ثبت شرکت ها را دارید و برای این منظور نیاز به راهنمایی و مشاوره دارید، می توانید ضمن تماس با موسسه حقوقی مشهور از راهنمایی و مشاوره های تخصصی کارشناسان خبره و وکلای با تجربه موسسه بهره مند شوید.

 

 

لینک های مفید: وکیل | وکیل مالیاتی | وکیل شرکت | ثبت برند

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید 6 دیدگاه
  • عباس پاسخ

    سلام. خداقوت. ممنون
    اگر قیمت معامله سهم نصف ارزش اسمی باشه بازهم باید مالیات رو بر اساس ارزش اسمی محاسبه کرد.
    مثلا من سهام خریدم ۲۰۰ م ت در حالیکه اگه به نرخ اسمی محاسبه کنم ارزش سهام ۴۰۰ م ت بوده

    10 فروردین 1402 در 11:31
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      بله؛ مالیات نقل و انتقال سهام بر اساس ارزش اسمی سهام مورد نظر محاسبه و اخذ میشه

      16 اردیبهشت 1402 در 13:49
  • منوچهر شفى خانى پاسخ

    باسلام وسپاس از توضيحات خوب جناب محسن شيخ ها به پرسش كنندگان ، وكليه دست اندركاران محترم آن مؤسسه.

    18 اردیبهشت 1400 در 17:54
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما و سپاس از لطفتون

      20 اردیبهشت 1400 در 12:52
  • حسین امساکپور پاسخ

    سلام
    اگرسهام شرکت سهامی خاص را به ده برابرقیمت اسمی بفروشم و بنابه دلایلی دارایی متوجه قیمت معامله گردد کماکان فقط ۴درصدقیمت اسمی سهام مالیات بایدپرداخت شود؟

    29 آبان 1399 در 13:48
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      مالیات نقل و انتقال سهام بر اساس 4% ارزش اسمی سهام محاسبه میشود و قیمت معامله تاثیری در آن ندارد

      29 آبان 1399 در 19:56