بخشش مهریه بدون اذن پدر امکان دارد؟ مراحل بذل و بخشش مهریه

  • 28 دی 1399
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

موضوعی که در این مقاله راجع به آن صحبت می کنیم، مربوط به یکی از جنجالی ترین پرونده هایی است که در دادگاه های خانواده باز است. قانون مهریه و پرداخت آن، پر است از ماده ها و تبصره های مختلف که بیشتر افراد هیچ آشنایی با آنها ندارند. بخشش مهریه بدون اذن پدر یکی از […]

موضوعی که در این مقاله راجع به آن صحبت می کنیم، مربوط به یکی از جنجالی ترین پرونده هایی است که در دادگاه های خانواده باز است. قانون مهریه و پرداخت آن، پر است از ماده ها و تبصره های مختلف که بیشتر افراد هیچ آشنایی با آنها ندارند. بخشش مهریه بدون اذن پدر یکی از موارد نسبتا پیچیده ای است که زوجین ممکن است درگیر آن شوند.

 

بخشش مهریه بدون اذن پدر

 

به طور کلی بذل و بخشش مهریه، یکی از حقوق زن به حساب می آید. البته به همین اندازه هم حق دارد که مهریه خود را مطالبه کرده و دریافت نماید. برای این که اطلاعات دقیق تری در مورد بخشش مهریه بدون اجازه پدر داشته باشید، باید انواع مهریه را بشناسید. همچنین لازم است که با شرایط بذل مهریه و حالت های مختلف آن نیز آشنایی داشته باشید. در ادامه تمام این موارد را با بیانی ساده توضیح می دهیم.

 

مهریه چیست؟

 

حتما به صورت کلی با مهریه آشنایی دارد. اما از نظر حقوقی و به عنوان تعریف دقیق تر، باید چنین گفت که مهریه، مالی است که به هنگام عقد نکاح شرعا و عرفا و قانونا، از طرف مرد به زن پرداخت می گردد. مهریه، حق زن است و بلافاصله پس از جاری شدن عقد، شرعا و قانونا به وی تعلق می گیرد. قانون مدنی در این باره صراحتا ذکر کرده که زن پس از عقد، مالک مهریه است و می تواند آن را از همسرش طلب کرده و یا به وی ببخشد. با این که مهریه حق زن است و تقریبا هیچ چیزی این حق را از وی سلب نمی کند، اما برخی از بانوان اقدام به بخشش مهریه بدون اذن پدر می کنند که موضوع اصلی این مقاله است و در بخش های بعدی، مفصلا به آن خواهیم پرداخت.

 

با انواع مهریه آشنا شوید

 

مطلب بعدی که باید به عنوان مقدمه در خصوص بخشش مهریه بدانید، آشنایی با انواع مهریه است. بر اساس قانون، مهریه به دو نوع زیر دسته بندی می شود:

 

  • مهریه عندالمطالبه

بیشتر زوجین، مهریه را به شکل عند المطالبه در عقدنامه تعیین می کنند. این نوع مهریه، به محض جاری شدن عقد در اختیار زن قرار می گیرد و زوجه هر زمان که بخواهد، می توان آن را از شوهرش مطالبه کند. مرد موظف است که مهریه را هر زمان که زن تقاضا کند، پرداخت نماید. در طلاق توافقی، زن و شوهر بر سر این مسئله به توافق می رسند که مهریه پرداخت شود یا همه یا بخشی از آن، توسط زن به مرد بخشیده شود.

 

  • مهریه عندالاستطاعه

نوع دیگر مهریه، عندالاستطاعه است. کلمه استطاعه از استطاعت می آید و به معنی توانایی مالی است. این نوع مهریه بلافاصله پس از عقد قابل پرداخت نیست. البته همچنان زن مالک مهریه است اما زمانی آن را دریافت می کند که مرد استطاعت مالی کافی داشته باشد. قضیه بخشش مهریه بدون اذن پدر در مورد این نوع مهریه هم وجود دارد که در ادامه بیشتر آن را بررسی می کنیم.

 

انواع بخشش مهریه

 

  • هبه غیر معوض

قبل از این که هبه غیر معوض را توضیح دهیم، بدانید که هبه به معنای بخشش است و غیر معوض هم یعنی این که زن، چیزی از شوهرش دریافت نمی کند. پس تعریف ساده تر شد؛ هبه غیر معوض مربوط به زمانی است که زن در قبال بخشش مهریه، از شوهر خود مالی دریافت نکند. توجه داشته باشید که زن می توان هر زمان که خواست، به بخشش رجوع کرده و از مرد بخواهد که مهریه اش را پرداخت نماید.

 

  • هبه معوض

هبه معوض، برعکس مورد قبلی است. یعنی زن مهریه اش را می بخشد و در قبال آن، مالی از همسرش می گیرد یا از او می خواهد که کار خاصی را انجام دهد. مثلا زنی که نصف یا تمام مهریه اش را می بخشد و در قبال آن حضانت فرزند را می گیرد. هبه معوض قابل رجوع نیست. اما اگر زن پس از طلاق و در مدت عده بخواهد به بذل مهریه رجوع کند (یعنی مهریه اش را بخواهد) مرد هم می تواند به زن رجوع کند.

 

  • ابرا

ابرا حالت دیگری از بخشش مهریه بدون اذن پدر است که زن ذمه شوهر از پرداخت مهریه را بری می کند! یا به زبان ساده تر این که زن، دین خود را نسبت به شوهر برداشته و اصطلاحا دینش را حلال می کند. یعنی مرد از دین، مبراست. این را به یاد داشته باشید که بخشش ابرا هم قابل رجوع نیست!

 

مراحل بذل و بخشش مهریه

 

همانطور که اشاره کردیم، بخشش مهریه بدون اذن پدر و به طور کلی بذل مهریه، مراحل مشخصی دارد. البته این کار تشریفاتی نیست؛ یعنی زن می تواند یک کاغذ را نوشته و امضا و اثرانگشت بزند و در آن قید کند که مهریه اش را به همسرش بخشیده است. با این حال ممکن است سوء استفاده ای از این مسئله صورت بگیرد و بهتر است که برای اطمینان بیشتر، مراحل بخشش مهریه، در دفاتر اسناد رسمی انجام شده و ثبت گردد. روند کار به این ترتیب است که اقرار زن به بذل مهریه در دفتر اسناد رسمی ثبت می شود. سپس یک نسخه از اقرارنامه، به همان دفتر ازدواجی ارسال می شود که زن و شوهر در آن عقد کرده بوده اند.

 

قوانین مربوط به رجوع به بذل مهریه

 

بخشش مهریه بدون اذن پدر یا هر شکل دیگری، گاهی امکان رجوع دارد و گاهی هم نه؛ به عنوان مثال:

 

  • اگر زن در ازای بخشش مهریه اش چیزی از مرد بگیرد، نمی تواند به بخشش رجوع کند.

 

  • زن و شوهرهایی که پس از عقد، مقدار مهریه را به صورت کتبی کم و زیاد می کنند، کارشان غیر شرعی بوده و اثر اجرایی ندارد.

 

  • اگر زن تمام یا بخشی از مهریه خود را در قبال طلاق به شوهر ببخشد، در زمان عده می تواند به مهریه بخشیده شده اش رجوع کند. البته مرد هم در مقابل می تواند به زن رجوع نماید.

 

اقرار نامه بذل مهریه چیست؟

 

در بخش های قبلی مربوط به مراحل بخشش مهریه بدون اذن پدر، گفتیم که زن می تواند یک نوشته مبنی بر بخشش مهریه را امضا کند که به آن اقرارنامه بذل مهریه می گویند. حتی اگر اقرارنامه بذل مهریه در دفاتر اسناد رسمی ثبت نشود، اعتبار دارد و قابل اجراست. یعنی زن نمی تواند ادعا کند که مهریه اش را دریافت نکرده و یا آن را نبخشیده است.

 

بخشش مهریه بدون اذن پدر امکان‌پذیر است؟

 

می رسیم به موضوع اصلی بحث یعنی بخشش مهریه بدون اذن پدر. اصولا زن برای بخشیدن مهریه اش نیاز به اجازه پدر ندارد. مهریه جزو اموال زن است و بر اساس قانون می تواند هرطور که صلاح می داند در مورد آن تصمیم بگیرد. البته برخی از دفاتر اسناد رسمی ترجیح می دهند برخی مصالح را در نظر گرفته و بدون حضور خانواده دختر، بخشش مهریه را ثبت نکنند.

 

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه