ثبت علائم تجاری و بررسی زمان، مراحل و مدارک

  • 9 بهمن 1396
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

مهمترین دلایل ثبت علائم تجاری   ثبت برند یا ثبت علائم تجاری ، یکی از مهمترین اصول حرفه ای برای حضور قدرتمند و رقابت در بازار کسب و کار است.   شخص یا شرکتی که قصد برند سازی، تبلیغ در سطحی گسترده و همچنین حضوری موفق و طولانی مدت در بازار کسب و کار را […]

مهمترین دلایل ثبت علائم تجاری

 

ثبت برند یا ثبت علائم تجاری ، یکی از مهمترین اصول حرفه ای برای حضور قدرتمند و رقابت در بازار کسب و کار است.

 

شخص یا شرکتی که قصد برند سازی، تبلیغ در سطحی گسترده و همچنین حضوری موفق و طولانی مدت در بازار کسب و کار را دارد، الزاما باید قبل از هر اقدامی یک نشان تجاری و یا همان برند برای خود انتخاب کند و سپس نسبت به ثبت آن اقدام نماید. زیرا برند یا علامت تجاری ای که ثبت نشده است به راحتی در معرض سو استفاده قرار می گیرد که ممکن است به راحتی هزینه ها و زحمات صاحب اصلی برند را هدر بدهد.

 

بنابراین برای آنکه از این سو استفاده ها مصون باشید و از حمایت های قانونی برخوردار شوید، بهترین راه ثبت برند و علامت تجاری است.

 

همچنین ثبت برند می تواند کالاهای تولیدی یا خدمات ارائه شده توسط یک شخص یا شرکت را از کالاها یا خدمات ارائه شده از سوی اشخاص و شرکتهای رقیب متمایز کند.

 

جهت مشاوره تخصصی و رایگان ثبت علائم تجاری ، با کارشناسان خبره موسسه حقوقی مشهور در تماس باشید

 

مراحل ثبت برند و ثبت علامت تجاری

مراحل ثبت برند

برند چیست؟

 

برند یا نام تجاری عبارت است از طراحی منحصر به فرد، نشانه، نماد، کلمه یا ترکیبی از این موارد که  با هدف متمایز کردن و نشانه دار کردن کالاها یا خدمات یک شخص یا شرکت از کالاها و خدمات شخاص و شرکت های دیگر به کار می رود.

 

یک برند خوب و حرفه ای، ارزش و منافعی مشخص را برای مخاطبانش تعریف می کند تا از این طریق در بازارهای پر رقابت که انبوهی از کالاها و خدمات توسط اشخاص، شرکت ها و سازمان های گوناگون ارائه می شود، مخاطبان بتوانند کیفیت یک کالا و یا یک خدمت را با توجه به سابقه و شهرت برندی که دارد به سادگی تشخیص دهند.

 

انواع برند کدام است؟

 

۱) برندهای جمعی: برندهایی هستند که به یک جماعت و گروه قانونی تعلق دارند و دسته و گروه خاصی را که به تولید آن کالا یا خدمت می پردازند معرفی می کنند. مانند: اتحادیه شالیکاران شمال

 

۲) برندهای تضمینی: برندهایی هستند که ممکن است توسط هر شخصی که بتواند کالا و خدمات خود را با استانداردهای تعیین شده از سوی مراجع ذی ربط وفق دهد، مورد استفاده قرار می گیرند. مانند: ایزوها

 

تذکر: مالک این نوع برند به دلیل آنکه باید ضرورتا بی طرف باشد، حق استفاده شخصی و انحصاری از آن را ندارد.

 

۳) برند های مشهور: برندهای که در یک کشور مشهور شده است، چه آنکه ثبت شده باشد و چه ثبت نشده باشد.

 

مراحل ثبت برند و ثبت علامت تجاری

مراحل ثبت برند 

انواع ثبت برند

 

به طور کلی ثبت برندهای تجاری را به ثبت برند در ایران و ثبت برند بین المللی تقسیم میکنند.

 

۱) ثبت برند در ایران:

 

ثبت برند در ایران شامل ثبت برند فارسی و ثبت برند لاتین می شود.

 

برند فارسی برندی است که معنای اصیل آن الزاما در یکی از فرهنگ نامه های معتبر فارسی نظیر فرهنگ نامه دهخدا، معین یا عمید موجود باشد، در غیر اینصورت برندی که معنای لاتین داشته باشد هرچند به صورت فارسی نوشته شود باز هم جزء برند لاتین محسوب می شود. ثبت برند لاتین در ابتدا نیازمند اخذ کارت بازرگانی است.

 

• برای مطالعه تمام آنچه که در مورد کارت بازرگانی باید بدانید، بر روی کارت بازرگانی کلیک نمایید.

 

۲) ثبت برند بین المللی

 

به منظور حمایت از علائم تجارتی در سطح بین المللی به موجب کنوانسیون پاریس، صاحب برند چه شخص حقیقی باشد و چه شخص حقوقی، می بایست به طور جداگانه تعدادی تقاضانامه را به مراجع ثبت مالکیت معنوی کشورهای عضو سیستم مادرید، به زبانهای گوناگون با پرداخت هزینه های متفاوت تقدیم نماید.

 

لازم به توضیح است که درخواست ثبت بین المللی برند صرفا از طریق مراجع ثبت مالکیت معنوی کشورهای عضو سیستم مادرید امکان پذیر بوده و منوط به ثبت در کشور مبداء می باشد.

 

مراحل ثبت برند و ثبت علامت تجاری

مراحل ثبت برند

خصوصیات برند خوب چیست؟

 

۱. می بایست هدف از تولید محصول یا ارائه خدمت را نشان دهد

 

۲. باید ساده، کوتاه و دارای تلفظ ساده بوده و به خاطر سپردن آن، آسان باشد

 

۳. باید به سادگی تبلیغ و شناسایی شود

 

۴. باید بخشی از یک حالت و طبیعت دائمی باشد

 

۵. باید قابل ثبت و حمایت حقوقی باشد

 

۶. باید اصل و غیر تقلیدی باشد

 

۷. باید تصویر ذهنی خوبی ایجاد کند

 

۸. باید دارای جذابیت باشد

یک برند خوب چه مزایایی برای مصرف کننده دارد؟

 

۱. منشاء یا مبدا محصول را مشخص می کند

 

۲. نشان دهنده مسئولیت پذیری ارائه کننده کالا یا خدمات است

 

۳. برندی است که ریسک پذیری کمتری دارد

 

۴. هزینه بررسی برای یافتن کالای با کیفیت را کاهش میدهد

 

۵. نشانه کیفت کالا است

 

۶. روشی مطمئن برای معرفی یک محصول یا خدمت است

مراحل ثبت برند و ثبت علامت تجاری

مراحل ثبت برند

چرا باید برندمان را ثبت کنیم؟

 

برند یا نام تجاری به اسم کالا، محصول و یا خدمات اختصاص دارد. با ثبت برند ، دارای مالکیت و حق انحصاری آن می شوید و می توانید آسوده خاطر باشید که رقبایتان نمی توانند از اسم و نشان کالا یا خدمات شما کپی برداری کنند.

به عبارتی شما مالک و صاحب آن برند می شوید و هیچ شخص دیگری حق استفاده از آن را نخواهد داشت و این حق را خواهید داشت که در صورت استفاده دیگران از آن و یا حتی نمونه مشابه آن، علیه آنان در مراجع قضایی مربوطه شکایت کنید.

اما اگر آن را ثبت نکرده باشید، ثابت کردن این که شما پیش تر از آنان از آن برند استفاده می کردید، سخت و دشوار خواهد بود.

 

برند خود را در چه طبقاتی ثبت نماییم؟

 

برای آشنایی با طبقه بندی کامل علائم تجاری ، بر روی طبقه بندی علامت تجاری کلیک نمایید

برند خود را چگونه ثبت کنیم؟

 

باید ابتدا تعیین نمایید که تصمیم دارید برند مورد نظر شما به نام شخص حقیقی ثبت شود یا به نام شخص حقوقی (شرکت یا موسسه)، چرا که هر کدام از این موارد مدارک و شرایط مختص به خود را دارد که در ادامه به مدارک مورد نیاز برای ثبت علائم تجاری شخص حقیقی و ثبت علائم تجاری شخص حقوقی اشاره می نماییم.

 

مراحل ثبت برند و علامت تجاری

مراحل ثبت برند

مدارک مورد نیاز برای ثبت علائم تجاری کدام موارد است؟

 

الف) مدارک مورد نیاز برای علائم تجاری شخص حقیقی:

 

۱- کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی شخص متقاضی

 

۲- کپی برابر اصل کارت بازرگانی در صورت لاتین بودن برند

 

۳- کپی برابر اصل مجوز فعالیت (پروانه بهره برداری، جواز تاسیس، پروانه ساخت یا هرگونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی)

 

۴- ۱۰ نمونه از برند در ابعاد ۶ در ۶ سانتی متر

ب) مدارک مورد نیاز برای علائم تجاری شخص حقوقی:

 

۱- کپی روزنامه رسمی تاسیس شرکت

 

۲- کپی آخرین روزنامه رسمی تغییرات شرکت (در صورت وجود)

 

۳- کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی کسانی که در شرکت حق امضاء دارند

 

۴- کپی برابر اصل مجوز فعالیت (پروانه بهره برداری، جواز تاسیس، پروانه ساخت یا هرگونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی)

 

۵- کپی برابر اصل کارت بازرگانی در صورت لاتین بودن برند

 

۶- ۱۰ نمونه از برند در ابعاد ۶ در ۶ سانتی متر

مراحل ثبت برند و ثبت علامت تجاری

مراحل ثبت برند

ثبت علائم تجاری چه مراحلی دارد و چقدر زمان میبرد؟

 

پس از تصمیم گیری در مورد انتخاب نام علامت مورد نظر و اقدام برای ثبت آن و تکمیل مدارک مورد نیاز و ارائه آن، حدوداً شصت روز کاری زمان می برد تا کارشناسان ثبت علائم تجاری در اداره مالکیت معنوی نظر فنی و تخصصی خود مبنی بر قابل ثبت بودن یا نبودن برند مورد تقاضا را بصورت رسمی اعلام نمایند.  

 

در صورتی که برند مورد نظر مشکل قانونی نداشته باشد یا قبلا ثبت نشده باشد و مشابه برندی که قبلا در همان طبقه ثبت شده نیز نباشد، با طی نمودن مراحل لازم و واریز وجوهات قانونی مربوطه، ثبت نهایی صورت می گیرد و در صورتی که یکی از مشکلات فوق را داشته باشد اخطاری برای رفع نقص یا رد علامت مورد نظر صادر می گردد.

 

• برای آشنایی بیشتر با مراحل ثبت برند ، آن را کلیک نمایید.

 

برندی که ثبت می شود تا چه مدتی اعتبار دارد؟

 

مدت اعتبار برندها  «۱۰ سال از تاریخ تقدیم اظهارنامه» است و در خاتمه هر دوره ۱۰ ساله، یک مهلت قانونی حداکثر «۶ ماهه» نیز برای تمدید علامت فرصت وجود دارد که اگر این فرصت از دست برود، شخص دیگری می تواند آن برند را بنام خود ثبت نماید!

 

آیا امکان استفاده از برند ثبت شده توسط شخص دیگر وجود دارد؟

 

صاحب علامت تجاری ثبت شده می تواند اجازه استفاده از علامت تجاری خود را به هر شخص ثالثی که بخواهد بدهد. این اجازه در صورتی معتبر است که اجازه نامه مربوطه در ایران به ثبت رسیده باشد.

 

مراحل ثبت برند و ثبت علامت تجاری

مراحل ثبت برند | ثبت علائم تجاری

چند نکته در مورد ثبت علائم تجاری

 

۱. برای ثبت علائم تجاری ، گواهی صادر می شود

 

۲. مدت اعتبار سند علامت تجاری «۱۰ سال» است

 

۳. برای ثبت چند برند تجاری باید به تعداد آنها اظهارنامه جداگانه تقدیم شود

 

۴. اجازه استفاده از برند ثبت شده به دیگران، می بایست در ایران به ثبت برسد

 

۵. تغییرات مربوط به نشانی رسمیت نخواهد داشت مگر اینکه به ثبت رسیده باشد

 

۶. داشتن علامت تجاری اختیاری است مگر در مواردی که دولت آن را الزامی قرار دهد

 

۷. علامت تجاری قابل نقل و انتقال است و باید مطابق مقررات قانون ثبت علائم و اختراعات ایران به ثبت برسد

 

۸. حق استعمال انحصاری علامت تجاری فقط برای کسانی محسوب می شود که علامت خود را به ثبت رسانده باشند

مراحل ثبت برند و ثبت علامت تجاری

 ثبت برند | ثبت  علائم تجاری

در پایان لازم به ذکر است که چنانچه برای شروع حرفه ای یک کسب و کار نیاز به انتخاب و ثبت علائم تجاری دارید و یا چنانچه مدتی است که با علامت تجاری خاصی به فعالیت می پردازید اما بنا به هر علتی هنوز علامت تجاری خود را ثبت نکرده اید و برای حفظ و ثبت آن نیاز به مشاوره دارید، می توانید با کارشناسان با تجربه موسسه حقوقی مشهور در تماس باشید و یا از طریق تکمیل و ارسال فرم ذیل درخواست مشاوره رایگان خود را برای ما ارسال نمایید تا در کوتاه ترین زمان ممکن از مشاوره حقوقی تخصصی رایگان و راهنمایی های کارشناسان مجرب و حرفه ای ما بهره مند گردید.

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه