ثبت برند در تبریز چگونه است؟ راهنمای مراحل، مدارک و هزینه ثبت برند در تبریز

  • 16 فروردین 1399
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

ثبت برند در تبریز چگونه است؟   چگونگی ثبت برند در تبریز و مراحل آن، مدارکی که برای ثبت برند مورد نیاز است، هزینه های ثبت برند و همچنین مدت زمانی که طول می‌کشد تا برند به ثبت برسد، همگی در این مقاله توضیح داده شده است، به گونه ای که با مطالعه متن پیش […]

ثبت برند در تبریز چگونه است؟

 

چگونگی ثبت برند در تبریز و مراحل آن، مدارکی که برای ثبت برند مورد نیاز است، هزینه های ثبت برند و همچنین مدت زمانی که طول می‌کشد تا برند به ثبت برسد، همگی در این مقاله توضیح داده شده است، به گونه ای که با مطالعه متن پیش رو، پاسخ بسیاری از سوالات خود در مورد ثبت برند را دریافت می نمایید و خیلی بعید است نیاز به مطالعه متن دیگری داشته باشید.

 

از همین رو توصیه می نماییم چنانچه تصمیم به ثبت برند در تبریز و یا هرجای دیگری از ایران عزیزمان را دارید و یا علاقه مند به فراگیری اطلاعات مفید و کاربردی در این زمینه هستید، مقاله پیش رو را بصورت کامل مطالعه نمایید.

 

همچنین می توانید ضمن تماس با موسسه حقوقی مشهور، پاسخ سوالات احتمالی خود را بصورت رایگان از کارشناسان خبره و وکلای با تجربه موسسه دریافت نمایید

مطالعه این مطلب را از دست ندهید!: مراحل ثبت برند و ثبت علامت تجاری در ۷ گام ساده

مراحل ثبت برند در تبریز چگونه است | هزینه ثبت برند در تبریز

مراحل ثبت برند در تبریز – هزینه ثبت برند در تبریز

آشنایی بیشتر با تبریز

 

هرگاه نام تبریز و آذربایجان به میان می‌آید یاد رشادت ها، جانفشانی ها و غیرت دلیر مردان و شیر زنان آذری که همواره در تمام برهه ها در طول تاریخ ایران زمین از ایشان ثبت و ضبط شده است به ذهن متبادر می شود.

 

تبریز به عنوان یکی از کلان شهرهای پر جمعیت و بسیار مهم کشور عزیزمان ایران است که در قسمت شمال غربی ایران قرار گرفته و مرکز استان آذربایجان شرقی محسوب می گردد.

 

از جمله عناوین و القاب این شهر به عنوان هایی همچون شهر بدون متکدی، شهر بسیار امن، شهر اولین ها، شهر زیر گذرها و رو گذرها، شکلاتی ترین شهر ایران، قطب تولید چرم طبیعی ایران، دومین شهر دانشگاهی ایران، دومین شهر صنعتی ایران، دومین شهر برج ساز ایران، دومین شهر برتر ایران در علوم پزشکی، شهر تراکتور و همچنین شاید از همه معروف تر عنوان شهر جهانی بافت شهر می توان اشاره نمود.

 

ثبت برند در تبریز چه مزایایی دارد؟

 

از آنجایی که صنایع بزرگی و مطرحی همچون صنعت فرش و گلیم، قطعه سازی خودرو، گردشگری سلامت، صنایع مختلف علم پزشکی، صنعت ساختمان و صنایع وابسته، خودرو سازی، تولید شکلات، صنایع بسته بندی، تولید خودرو، تولید تراکتور، تولید موتور دیزل، صنایع دستی، صنعت حمل و نقل، صنعت چرم و بسیاری از صنایع بزرگ و کوچک دیگر در این شهر دارای رونق چشمگیری است و شرکت ها، موسسات و سازمان های بسیاری در این شهر به فعالیت می پردازند.

 

لذا شهر تبریز از پتانسیل بسیار زیادی برای فعالیت و کسب و کار و تولید اشتغال و تولید ثروت برخوردار است و از همین رو در طی سال های اخیر بر تعداد متقاضیان ثبت برند در تبریز به تعداد قابل توجهی افزوده شده است.

 

برند یا علامت تجاری به چه معناست؟

 

به ترکیبی از حروف یا تصاویر و یا جمع هر دوی آن ها که برای کالاها و خدمات استفاده می شود تا از طریق آن بتوان کیفیت کالا و خدمت مورد نظر را در اذهان مردم به نیکی تثبیت کرد، به گونه ای که به مرور زمان و با رعایت دو شرط اساسی حفظ کیفیت مطلوب و تبلیغات هوشمند و مستمر، هرگاه نام یا تصویر برند مورد نظر به سمع و نظر مخاطب برسد، بی درنگ آن کالا یا خدمت خاص، با قدرت و کیفیت مطلوب به ذهن متبادر شود و یا بالعکس آن اتفاق بیفتد، یعنی آن برند آنقدر خوب و عالی باشد تا به محض اینکه از یک کالا یا خدمت خاص صحبت به میان بیاید، برند و لوگوی مورد نظری که در همان زمینه فعالیت می کند در ذهن مخاطب نقش ببندد.

 

مراحل ثبت برند در تبریز چگونه است | هزینه ثبت برند در تبریز

هزینه ثبت برند در تبریز

شرح مراحل ثبت برند در تبریز

 

۱- انتخاب نام و تصویر زیبا و با معنا که اولاً با نوع کالا یا خدماتی که برند مورد نظر برای آن به ثبت میرسد دارای ربط و همخوانی باشدو دوماً بصورت بالقوه توانایی بزرگ شدن و مشهور شدن را داشته باشد، گام نخست و شاید مهمترین گام است

 

۲- گردآوری مدارک مورد نظر برای ثبت برند که در ادامه مقاله به تمامی آن ها اشاره نموده ایم

 

۳- گام مهم بعدی این است که قبل از ثبت برند مورد نظرتان، آن را استعلام نمایید تا متوجه شوید که آیا عین یا شبیه برند مورد نظر شما در همان طبقه ای که شما تصمیم به ثبت برند در آن طبقه را دارید، قبلا به ثبت رسیده است یا خیر

 

چرا که اگر عین یا شبیه برند مورد نظرتان، در همان طبقه ای که شما تصمیم به ثبت برند در آن طبقه را دارید، قبلاً توسط شخص (حقیقی یا حقوقی) دیگری به ثبت رسیده باشد، بدون تردید شما امکان ثبت آن را نخواهید داشت

 

برای استعلام رایگان، سریع و دقیق برند قبل از ثبت و اطلاع از درصد حدودی موفقیت ثبت نهایی برند یا لوگوی مورد نظرتان، با موسسه حقوقی مشهور در تماس باشید

 

۴- تکمیل و ارسال اظهارنامه ثبت برند در سامانه اینترنتی اداره مالکیت معنوی به آدرس http://iripo.ssaa.ir 

 

۵- پس از تکمیل و ارسال اظهارنامه ثبت برند، پرونده شما در نوبت و صف بررسی سه کارشناس و رئیس اداره ثبت علائم تجاری قرار می گیرید

 

توضیح اینکه هر کدام از کارشناسان فوق، بخشی از پرونده اظهارنامه برند شما را مورد بررسی تخصصی قرار می دهند و در صورتی که ثبت برند مورد نظر شما از دید هر سه کارشناس بلامانع تشخیص داده شود، پرونده در کارتابل رئیس اداره علامت تجاری قرار می گیرد تا مورد بازبینی نهایی قرار بگیرد و چنانچه ثبت برند مورد تقاضا، از نظر رئیس اداره هم بلامانع تشخیص داده شود، در همان سامانه اینترنتی مورد اشاره، برای شما ابلاغیه پذیرش صادر می شود و همچنین این موضوع از طریق ارسال پیامک به شماره همراهتان، به اطلاع شما خواهد رسید

 

۶- پس از دریافت و مطالعه ابلاغیه پذیرش باید مطابق با اطلاعاتی که در خود ابلاغیه وجود دارد، به همراه کپی برابر اصل کلیه مدارکی که در مرحله تکمیل و ثبت اظهارنامه، در سایت آپلود کرده اید، بصورت حضوری به اداره مالکیت معنوی مراجعه نمایید و پرونده فیزیکی تشکیل دهید

 

۷- پس از تشکیل پرونده فیزیکی، نوبت به پرداخت هزینه انتشار آگهی درخواست ثبت علامت تجاری در روزنامه رسمی میرسد و پس از پرداخت هزینه روزنامه رسمی نوبت اول و انتشار آن، مطابق با قانون، اشخاص ثالث ۳۰ روز از تاریخ انتشار این روزنامه فرصت دارند تا چنانچه نسبت به ثبت برند مورد تقاضای شما اعتراض و یا ادعایی دارند، بصورت رسمی و قانونی نسبت به طرح این اعتراض و ادعا اقدام نمایند

 

۸- پس از گذشت ۳۰ روز از تاریخ انتشار روزنامه رسمی نوبت اول و چنانچه اعتراض و یا ادعایی از سوی اشخاص ثالث نسبت به برند مورد تقاضای شما واصل نشده باشد، آنگاه نوبت پرداخت هزینه روزنامه رسمی نوبت دوم و انتشار آن و همچنین پرداخت حق الثبت می رسد

 

۹- پس از آنکه تمام مراحل بالا را طی نمودید، باید با به همراه داشتن هر دو روزنامه رسمی و همچنین الباقی مدارک، بصورت حضوری به اداره مالکیت معنوی مراجعه نمایید و با ارائه رسید، سند برند ثبت شده خود را تحویل بگیرید.

 

مراحل ثبت برند در تبریز چگونه است | هزینه ثبت برند در تبریز

مراحل ثبت برند در تبریز 

پس از تکمیل و ارسال اظهارنامه ثبت برند با چه تصمیماتی مواجه می شویم؟

 

پس از تکمیل و ارسال اینترنتی اظهارنامه ثبت برند و در هنگامی که کارشناسان و رئیس اداره علامت تجاری، پرونده و اظهارنامه ثبت برند شما را مورد بررسی های تخصصی قرار می دهند، ممکن است سه نوع تصمیم متفاوت مطابق ذیل بگیرند:

 

الف) صدور ابلاغیه پذیرش

 

در اینصورت ثبت برند مورد نظرتان بلامانع تشخیص داده شده است و پس از آن می توانید با تشکیل پرونده بصورت فیزیکی و پرداخت دو مرحله هزینه روزنامه رسمی و پرداخت هزینه حق الثبت و در نهایت با مراجعه حضوری شما یا وکیل شما به اداره مالکیت معنوی، سند برند مورد نظرتان را با ارائه رسید دریافت نمایید.

 

ب) صدور اخطار رفع نقص

 

گاهی اتفاق می افتد که اظهارنامه اینترنتی برند، مطابق شرایط و ضوابط قانونی تکمیل و ارسال نمی شود و یا پرونده دارای نواقصی است.

 

در این مواقع، کارشناس اداره ثبت علائم تجاری نسبت به صدور ابلاغیه ای مبنی بر اخطار رفع نقص صادر می کند که از زمان صدور این ابلاغیه، صرفاً ۳۰ روز فرصت دارید تا نقص یا نواقص مطروحه را بر طرف نمایید.

 

چنانچه در این مهلت ۳۰ روزه نسبت به رفع نواقص اعلامی اقدام نکنید، اظهارنامه شما بطور کل رد و کان لم یکن تلقی خواهد شد.

 

پ) صدور اخطار رد

 

چنانچه برند و علامت تجاری مورد نظر شما به دلایل قانونی (که تمام این دلایل در ابلاغیه صادره از سوی کارشناسان ثبت علائم تجاری ذکر می شود)، قابلیت ثبت نداشته باشد، موضوع رد اظهارنامه با صدور ابلاغیه ای به اطلاع شما می رسد.

سوال: چنانچه نسبت به رد اظهارنامه و عدم امکان ثبت، اعتراض داشته باشیم و کماکان به ثبت برند و علامت تجاری مورد نظرمان اصرار داشته باشیم چه اقدامی باید انجام دهیم؟

 

پاسخ: باید در خود سامانه اداره مالکیت معنوی و از قسمت ثبت انواع درخواست، نسبت به عدم ثبت برند مورد تقاضای خود اقدام نمایید که در اینصورت پس از مدت ها انتظار، نوبت به بررسی پرونده مورد اعتراض شما در هیئت رسیدگی می رسد که معمولاً این پاسخ این هیئت به اعتراض و درخواست شما منفی خواهد بود و به احتمال بسیار زیاد از این طریق نیز به نتیجه نخواهید رسید.

 

اما اگر همچنان نسبت به عدم ثبت برند مورد تقاضای خود اعتراض داشته باشید و نسبت به ثبت آن اصرار داشته باشید، اقدام پیش رو، تنظیم و تقدیم دادخواست مبنی بر طرح دعوای حقوقی در دادگاه است که در چنین دعوایی شما خواهان هستید و اداره ثبت علائم تجاری نیز خوانده است.

 

پس از تعیین وقت و رسیدگی به دعوای شما در دادگاه، چنانچه نسبت به حکم دادگاه نیز اعتراض داشته باشید، می توانید نسبت به این حکم در دادگاه تجدید نظر استان تهران، درخواست تجدیدنظر خواهی نمایید.

 

در نهایت هر تصمیمی که از سوی دادگاه تجدید نظر استان تهران در مورد پرونده شما اتخاذ می شود، تصمیم نهایی است و برای هر دو طرف دعوا لازم الاتباع خواهد بود.

 

مدارک مورد نیاز برای ثبت برند

 

با توجه به این موضوع که تصمیم دارید برند مورد تقاضای شما بصورت حقیقی (یعنی مالک آن اشخاص حقیقی هستند) ثبت شود یا حقوقی (یعنی مالک آن شرکت ها و موسسات هستند) و همچنین با توجه به اینکه برندی که تصمیم به ثبت آن را دارید، فارسی یا لاتین و یا ترکیبی از هر دو، مدارک مورد نیاز آن تا حدودی با هم متفاوت است که در ذیل به تمامی این موارد اشاره می نماییم:

 

الف) مدارک مورد نیاز ثبت برند برای شخص حقیقی:

 

۱- کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی متقاضی

 

۲- کپی برابر اصل کارت بازرگانی در صورت لاتین بودن برند

 

۳- کپی برابر اصل مجوز فعالیت (پروانه بهره برداری، جواز تاسیس، پروانه ساخت یا هرگونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی)

 

۴- ۱۰ نمونه از برند در ابعاد ۶ در ۶ سانتی متر

 

ب) مدارک مورد نیاز ثبت برند برای شخص حقوقی:

 

۱- کپی روزنامه رسمی تاسیس شرکت

 

۲- کپی آخرین روزنامه رسمی تغییرات شرکت (درصورت وجود)

 

۳- کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی کسانی که در شرکت حق امضاء دارند

 

۴- کپی برابر اصل مجوز فعالیت (پروانه بهره برداری، جواز تاسیس، پروانه ساخت یا هرگونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی)

 

۵- کپی کارت بازرگانی در صورت لاتین بودن برند

 

۶- ۱۰ نمونه از برند در ابعاد ۶ در ۶ سانتی متر

 

مراحل ثبت برند در تبریز چگونه است | هزینه ثبت برند در تبریز

مراحل ثبت برند در تبریز

ثبت برند چقدر زمان میبرد؟

 

ثبت برند و علائم تجاری یکی از اموری است که نسبت به دیگر خدمات ثبتی مانند ثبت شرکت و ثبت تغییرات شرکت و امثال آن، زمان بیشتری می برد.

 

برای ثبت برند زمان دقیقی نمی توان تعیین کرد و بسته به اینکه پس از ثبت نهایی اظهارنامه اینترنتی و در کارتابل هر کدام از سه کارشناس و همچنین رئیس اداره، پرونده چند نفر جلوتر از شما در نوبت بررسی باشد، زمان نهایی کار کاملا متفاوت و متغیر خواهد بود.

 

اما بطور حدودی و میانگین، ثبت هر برند چیزی در حدود ۲ الی ۳ ماه زمان میبرد.

 

هزینه ثبت برند در تبریز چقدر است؟

 

هیچگونه تفاوتی بین هزینه ثبت برند در تبریز و هزینه ثبت برند در دیگر شهرهای ایران وجود ندارد. ما قبلاً در همین سایت تمامی هزینه های ثبت برند را بصورت کامل و جزء به جزء بررسی نموده ایم.

 

شما می توانید در صورت تمایل از طریق لینک زیر با هزینه ثبت برند در تبریز و دیگر نقاط ایران آشنا شوید.

برندی که به ثبت می رسد تا چه مدت است؟

 

مدت اعتبار برندهای ثبت شده، ۱۰ سال از زمان ارسال اظهارنامه است.

 

همچنین پس از پایان مدت ۱۰ ساله، یک فرصت حداکثر ۶ ماهه برای تمدید آن وجود دارد.

 

نکته: اگر قبل از پایان مدت ۱۰ ساله نسبت به تمدید برند خود اقدام نکنید و همچنین مدت ۶ ماهه را هم از دست بدهید، برند شما از سوی هر کسی که متقاضی آن باشد، قابل ثبت است.

 

در پایان لازم به ذکر است با توجه به اینکه پروسه ثبت علائم تجاری نسبتا طولانی و زمان بر است و کوچکترین اشتباهی در روند مراحل ثبت علائم تجاری با اخطار رفع نقص یا حتی بدتر از آن با اخطار رد مواجه می شود که زمان و هزینه زیادی از شما به هدر می دهد.

 

لذا توصیه می نماییم چنانچه تصمیم به ثبت علامت تجاری و یا ثبت شرکت دارید و در این رابطه تسلط کافی ندارید، حتماً از راهنمایی و مشاوره کارشناسان خبره و با تجربه موسسه حقوقی مشهور بهره مند شوید و با خیال راحت علامت تجاری خود را ثبت کنید.

 

 

⚖ موسسه حقوقی مشهور، تخصصی ترین مرکز ثبت شرکت، نام و علائم تجاری در ایران

 

 

«سوالات متدول شما»

 

 

برند‌هایی که ثبت می‌شوند تا ۱۰ سال اعتبار دارند و پس از پایان ۱۰ سال نیز یک مهلت ۶ ماهه وجود دارد تا نسبت به تمدید برند برای مدّت ۱۰ سال دیگر اقدام شود و این پروسه برای دوره‌های متوالی تکرار می‌شود. برای کسب اطلاعات تکمیلی مقاله را مطالعه کنید.

مدارک مورد نیاز برای ثبت برند فارسی و لاتین بنام شخص حقوقی (شرکت یا موسسه)، با مدارک مورد نیاز برای ثبت برند بنام شخص حقیقی (افراد)، با یکدیگر متفاوت است. همچنین اینگونه نیست که برای ثبت برند لاتین در هر شرایطی مجبور به ارائه کارت بازرگانی باشید و این امکان وجود دارد تا با انجام اقداماتی، برند لاتین را بدون نیاز به کارت بازرگانی به ثبت برسانیم. در همین مقاله بصورت کامل به بحث مدارک لازم برای ثبت برند فارسی و لاتین (چه حقیقی و چه حقوقی) و موضوع کارت بازرگانی پرداخته‌ایم که توصیه می‌نماییم مطالعه بفرمایید.

هزینه ثبت برند بستگی به مسائل مهمی مانند تعداد طبقات درخواستی، روزنامه‌های رسمی (۲ نوبت روزنامه)، حق الثبت، حق الوکاله وکیل (در صورت وجود وکیل) و غیره دارد. برای اطلاع دقیق از هزینه ثبت برند و ثبت لوگو و مشاهده تمامی جزئیات مربوط به آن، همین مقاله را مطالعه بفرمایید.

مدّت زمان ثبت برند تا حدود زیادی بستگی به این دارد که در کارتابل هر کدام از کارشناسان اداره علامت، چند نفر جلوتر از شما باشند. امّا حدوداً ۱۵ روز بررسی‌های اولیه طول می‌کشد و بعد از تایید نیز، پروسه نهایی کار حدوداً ۴۵ روز زمان می‌برد. در مورد مدت زمان ثبت برند و موارد مهم دیگر، در این مقاله بطور مفصل توضیح داده‌ایم.

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه