جرایم فضای مجازی در کدام شبکه اجتماعی رخ می دهد؟

  • 15 آبان 1397
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

جرایم فضای مجازی   شبکه های اجتماعی بدون شک امروزه سهمی غیر قابل انکار در سهولت زندگی و کسب و کار ما دارند و حتی تصور نبودن آن ها در زندگی ما، وحشتناک و غیر قابل تحمل است.   شبکه های اجتماعی بستری برای تبادل اطلاعات، سرگرمی، تفریح، ارتباطات نوین، ارسال و دریافت مطالب در […]

جرایم فضای مجازی

 

شبکه های اجتماعی بدون شک امروزه سهمی غیر قابل انکار در سهولت زندگی و کسب و کار ما دارند و حتی تصور نبودن آن ها در زندگی ما، وحشتناک و غیر قابل تحمل است.

 

شبکه های اجتماعی بستری برای تبادل اطلاعات، سرگرمی، تفریح، ارتباطات نوین، ارسال و دریافت مطالب در کوتاه ترین زمان ممکن است که مرزهای جغرافیای را در نوردیده و مطالب آن با سرعتی بسیار زیاد فراگیر می شود.

 

هر پدیده نوظهوری که پا به عرصه وجود می گذارد، مزایا و معایب خاصی را با خود به همراه دارد و اگر به درستی از آن استفاده بشود، قطعا سود آن بسیار بیشتر از ضرر آن است.

 

جرایم فضای مجازی

جرایم فضای مجازی

یکی از شبکه های اجتماعی که به سرعت در بین ایرانیان محبوب و فراگیر شد، تلگرام است. این شبکه اجتماعی محبوب و پر کاربر، در تلفن همراه همه اقشار ایرانی از پیر و جوان، شهری و روستایی، زن و مرد، کم سواد و دارای تحصیلات عالیه و غیره وجود داشت و دارد و قطعا با این فراگیری گسترده می تواند بستری مناسب برای ارتکاب جرائم در فضای مجازی باشد که البته با اطلاع رسانی و فرهنگ سازی، می توان از ارتکاب بخش بزرگی از جرایم فوق پیشگیری نمود.

 

به گفته رئیس پلیس فتای نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، حدود ۱۰ تا ۱۲ ملیون نفر از VPN و فیلترشکن‌ها استفاده می‌کنند، اما بعد از فیلتر تلگرام، شاهد کاهش استفاده از تلگرام و ریزش کاربران آن بوده‌ایم، اما همچنان بیشترین جرایم در تلگرام و پس از آن در اینستاگرام رخ می‌دهد.

 

اغلب مجرمان با هویت جعلی اقدام به ارتکاب جرائم در این فضا می‌کنند این در حالی است که ۹۶ درصد از مردم کشور ما مشکلی با احراز هویت خود در فضای مجازی ندارند.

 

بیشترین و کمترین جرایم فضای مجازی در کدام استان ها اتفاق می افتد؟

 

طبق گفته رئیس پلیس ناجا، استان های زیر به ترتیب دارای بیشترین و کمترین سهم در جرایم فضای مجازی هستند:

 

الف) بیشترین سهم جرایم فضای مجازی

 

تهران بزرگ، خراسان رضوی، اصفهان، فارس و مازندران بیشترین جرایم فضای مجازی را به خود اختصاص داده‌اند.

 

ب) کمترین سهم جرایم فضای مجازی

 

استان های گلستان، سیستان و بلوچستان، لرستان، کهگیلویه و بویر احمر و منطقه آزاد کیش دارای کمترین سهم جرایم فضای مجازی هستند.

 

منبع: ایسنا

 

لینک های مفید:  وکیل  |  کلاهبرداری  |  ثبت شرکت  |  طلاق توافقی

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه