دادخواست استرداد جهیزیه چیست و تنظیم دادخواست استرداد جهیزیه چگونه است؟

  • 3 مرداد 1399
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

دادخواست استرداد جهیزیه چیست و نحوه تنظیم آن چگونه است؟ ادامه این مطلب را از دست ندهید تا با هر آنچه که لازم است در مورد نحوه تنظیم دادخواست استرداد جهیزیه بدانید، آشنا شوید.     از قدیم الایام تاکنون رسم است که خانواده دختر، لوازم و وسایلی را در قالب جهیزیه به دختر خود می‌دهند. […]

دادخواست استرداد جهیزیه چیست و نحوه تنظیم آن چگونه است؟ ادامه این مطلب را از دست ندهید تا با هر آنچه که لازم است در مورد نحوه تنظیم دادخواست استرداد جهیزیه بدانید، آشنا شوید.

 

دادخواست استرداد جهیزیه چیست و تنظیم دادخواست استرداد جهیزیه چگونه است؟

 

از قدیم الایام تاکنون رسم است که خانواده دختر، لوازم و وسایلی را در قالب جهیزیه به دختر خود می‌دهند. اما جالب است بدانید که تهیه کردن جهیزیه توسط خانواده دختر تنها هدیه‌ای از سمت آن‌ها به زن و شوهر به حساب می‌آید. چرا که از نظر قانونی خانواده دختر وظیفه‌ای در قبال تهیه جهیزیه ندارد. در واقع از نظر قانون، جهیزیه جزئی از نفقه است که بر گردن مرد می‌باشد. بنابراین خرید لوازم و وسایل زندگی از سوی خانواده دختر در قانون مدنی تنها یک رسم است نه بیشتر و به عنوان هدیه‌ای از سوی خانواده دختر در نظر گرفته می‌شود. با این وجود دختر مالک جهیزیه خود است و به هر دلیلی می‌توانند اثاث و لوازامی که به خانه شوهر آورده است را استرداد کند یا به زبان ساده پس بگیرد.

 

به همین دلیل یکی از دعاوی که معمولاً هنگام طلاق زن و شوهر از یکدیگر طرح می‌شود، دعوای استرداد جهیزیه است. زن برای اینکه بتواند جهیزیه خود را پس بگیرد باید از راه‌ های قانونی استفاده کند. اولین گام برای گرفتن جهیزیه به صورت قانونی تنظیم دادخواستی در این زمینه است که به آن دادخواست استرداد جهیزیه می‌گویند اما این دادخواست چیست و نحوه تنظیم آن چگونه است؟ در ادامه این مطلب به این پرسش‌ها پاسخ خواهیم داد.

 

 

اهمیت تنظیم دادخواست استرداد جهیزیه

 

دادخواست استرداد جهیزیه چیست و تنظیم دادخواست استرداد جهیزیه چگونه است؟

 

استرداد جهیزیه به سه شیوه امکان‌پذیر است که در حالت اول، زن و شوهر بر سر استرداد جهیزیه با یکدیگر به توافق می‌رسند و این مسئله به راحتی و بدون کوچک‌ترین دردسری برطرف می‌شود. اما حالت دوم و سوم شامل: استرداد جهیزیه با داشتن سیاهه و بدون داشتن سیاهه است که در این دو حالت زوجین با یکدیگر بر سر استرداد جهیزیه اختلاف خواهند داشت. به همین دلیل در هر یک از این دو حالت جهت طی کردن یکسری مسائل قانونی باید دادخواست استرداد جهیزیه ارائه داده شود. به گونه‌ای که زن برای استرداد جهیزیه خود چه با داشتن سیاهه و چه بدون داشتن سیاهه باید مراحل قانونی را که مهم‌ترین آن‌ها تنظیم این دادخواست است را پشت سر بگذارد. پس از تهیه و تنظیم این دادخواست نیز باید آن را به دادگاه خانواده یا شورای حل اختلاف ارائه دهد.

نحوه تنظیم دادخواست استرداد جهیزیه چگونه است؟

 

دادخواست استرداد جهیزیه چیست و تنظیم دادخواست استرداد جهیزیه چگونه است؟

 

فرمی که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، فرم دادخواست استرداد جهیزیه می‌باشد که دارای سه ستون اصلی می‌باشد. ستون اول این فرم با عنوان: خواهان، به مشخصات زن اشاره دارد که شامل: نام، نام خانوادگی، نام پدر، شغل و آدرس محل اقامت می‌باشد. ابتدا باید این ستون را با دقت پر کنید. ستون دوم با عنوان خوانده، به مشخصات مرد اشاره دارد و ستون سوم نیز به مشخصات وکیل قانونی شما اشاره دارد. بعد از نوشتن مشخصات کامل شوهر خود در صورتی که وکیل دارید باید ستون سوم این فرم را هم پر کنید و مشخصات دقیق وکیل خود را قید کنید.

 

ستون چهارم از این فرم که مهم‌ترین بخش آن به حساب می‎آید، تعیین خواسته و بهای جهیزیه است. توجه داشته باشید که این قسمت را باید با نهایت دقت پر کنید چرا که دادگاه صرفا به همان میزانی که در این قسمت درج شده است، ترتیب اثر خواهد داد. 

 

دلایل و منضمات دادخواست استرداد جهیزیه

 

در فرم تنظیم دادخواست استرداد جهیزیه می‌توانید قسمتی را با عنوان دلایل و منظمات این دادخواست مشاهده کنید. این بخش به مدارک مورد نیازی که با استناد به آن‌ها می‌توان دعوای استرداد جهیزیه را ثابت کرد، اشاره دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به اصل یا کپی سند ازدواج، شناسنامه و کارت ملی اشاره کرد. جدا از این مدارک، یکی دیگر از مهم‌ترین مدارکی که جزء ضمائم این دادخواست محسوب می‌شود، لیست جهیزیه یا سیاهه آن است. در صورتی که این لیست به امضاء خود مرد یا تعدادی از بستگان او به عنوان شاهد رسیده باشد می‌توان از آن به عنوان یک سند در دادگاه خانواده استفاده کرد.

 

در صورتی که این سیاهه موجود نباشد دادگاه به شهادت شهود استناد می‌کند. البته پذیرش شهادت شهود در این زمینه به تشخیص قاضی بستگی دارد و قاضی می‌تواند شهادت شهود را بپذیرد یا رد کند. علاوه‌بر این زن می‌تواند قبل از تنظیم دادخواستی برای پس گرفتن جهیزیه خود، اظهارنامه‌ای را تنظیم کرده و برای مرد بفرستد که اکثر اوقات راهگشاست. از طرفی اگر مرد به اظهارنامه پاسخی ندهد زن می‌تواند از آن نیز به عنوان مدرکی در دادگاه خانواده جهت اثبات دعوای استرداد جهیزیه استفاده کند.

 

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه