شماره بیمه و کد کارگاهی و مراحل، شرایط و مدارک اخذ کد کارگاهی بیمه تامین اجتماعی

  • 29 اسفند 1398
  • محسن شیخ ها
  • 7 پرسش و پاسخ

شماره بیمه چیست و مدارک مورد نیاز برای دریافت شماره بیمه تامین اجتماعی کدام است؟ کد کارگاهی بیمه به چه معناست؟ برای دریافت کد کارگاه بیمه تامین اجتماعی دقیقاً باید چه کارهایی انجام دهیم؟ در این نوشته ضمن پاسخ های کامل به این پرسش ها، شما را با نحوه و شرایط اخذ کد کارگاهی بیمه […]

شماره بیمه چیست و مدارک مورد نیاز برای دریافت شماره بیمه تامین اجتماعی کدام است؟ کد کارگاهی بیمه به چه معناست؟ برای دریافت کد کارگاه بیمه تامین اجتماعی دقیقاً باید چه کارهایی انجام دهیم؟ در این نوشته ضمن پاسخ های کامل به این پرسش ها، شما را با نحوه و شرایط اخذ کد کارگاهی بیمه و مراحل دریافت و همچنین مدارک مورد نیاز آن و موارد مفید دیگر آشنا می نماییم که در ادامه مشاهده می فرمایید.

 

شماره بیمه چیست؟

 

زمانی که کارفرما برای اخذ کد کارگاه اقدام می کند باید لیست تمامی کارکنان خود را به همراه اصل و کپی شناسنامه به واحد نامنویسی شعبه بیمه ارائه دهد تا برای هر یک از آنها شماره بیمه دریافت نماید تا کارکنان از خدمات و مزایای بیمه برخوردار شوند.

 

شماره بیمه تامین اجتماعی یک عدد ۸ رقمی است که برای شناسایی سوابق اشخاص بیمه شده در نظر گرفته می شود و هر بیمه شده با این شماره در کد کارگاهی محل کار خود نام نویسی می شود تا کارفرما بتواند با این شماره بیمه اقدام به تکمیل و ارسال لیست بیمه کند.

 

مدارک مورد نیاز جهت دریافت شماره بیمه

 

ذکر این نکته الزامی است که به هیچ عنوان اقدام به درخواست چندین شماره بیمه نکنید زیرا در جمع آوری سوابق دوران بازنشستگی خود دچار مشکل خواهید شد.

 

در صورتی که دارای سوابق بیمه در کارگاهی هستید و شماره بیمه شما بصورت موقت است، جهت پیگیری این امر در اسرع وقت اقدام نمایید تا بتوانید سوابق بیمه خود را به شماره بیمه اصلی انتقال دهید.

 

مدارک مورد نیاز برای اخذ شماره بیمه به قرار زیر است:

 

  • مراجعه حضوری به واحد ثبت نام

 

  • کپی و اصل شناسنامه و کارت ملی

 

  • انجام آزمایشات قبل از استخدام توسط مراکز مورد پذیرش سازمان و ارائه آن به سازمان

 

  • تکمیل پرسش‌نامه، مهر و امضا توسط فرد و کارفرما

 

کد کارگاهی بیمه

 

کد کارگاهی بیمه چیست و چرا یک کارگاه نیاز به کد کارگاه خواهد داشت؟ کد کارگاهی بیمه چه مزایایی برای کارفرما و کارکنان آن خواهد داشت؟

 

کلیه کارفرمایان شرکتها و کارگاهها بر اساس قانون کار موظف هستند ظرف مدت ۱۵ روز پس از تاسیس کارگاه یا شرکت خود جهت بیمه کارکنان خود اقدام نمایند. کارفرما می بایست همراه با مدارک مورد نیاز به نزدیکترین شعبه بیمه در محدوه کارگاه مراجعه نماید و پس از طی مراحل لازم کد کارگاه را دریافت نماید.

 

کد کارگاهی بیمه چیست؟

 

کد کارگاهی یک عدد ده رقمی است. کد کارگاه به کارگاهی اختصاص می یابد که در آن کارفرما دارای کارکنانی می باشد که در آن کار کرده و توسط کارفرما بیمه شده اند و مزد دریافت می کنند.

 

برای مثال کد 0192650127 یک کد کارگاه است که سه رقم اول از سمت چپ نشان دهنده شعبه بیمه کارفرما، سه رقم دوم از سمت چپ نشان دهنده زمینه فعالیت کارفرما در کارگاه و چهار رقم آخر نشان دهنده شماره پرونده است به این معنی که فرد چندمین مراجعه کننده از این فعالیت برای اخذ کد کارگاهی می باشد.

 

زمان اخذ کد کارگاهی بیمه

 

زمانی که شعبه تامین اجتماعی اقدام به شناسایی کارگاه و تعداد کارگران مشغول به کار در کارگاه مورد نظر کرد در جهت تشکیل پرونده و اختصاص کد کارگاه اقدام خواهد نمود و حداکثر ظرف ۳۰ روز کد کارگاهی بیمه را به کارگاه مورد تقاضا اختصاص خواهد داد.

 

کارفرما باید هر ماه لیستی از کارمندان و یا کارگران استخدامی خود را که مشمول قانون تامین اجتماعی می باشند را صرف نظر از نوع قرارداد کاری، نحوه پرداخت حقوق و مزایا در مهلت معین در قانون حداکثر تا آخرین روز ماه بعد به سازمان مربوطه و شعبه بیمه ارسال نماید.

 

مدارک اخذ کد کارگاهی بیمه برای اشخاص حقیقی

 

کارفرمایان دارای شخصیت حقیقی به دو صورت شناخته می شوند:

 

  1. کارفرمای دارای اجازه کار به فردی اطلاق می شود که پروانه بهره برداری یا تاسیس و یا پروانه کسب به نام آن شخص صادر شده است. و برای اخذ کد کارگاهی باید مدارک ذیل را ارائه دهد.

 

  • ارائه فرم نمونه امضاء و اثر انگشت در دفتر خانه اسناد رسمی

 

  • کارت ملی و شناسنامه

 

 

  • اجاره نامه رسمی یا سند مالکیت یا صلح نامه کارگاه (عادی یا رسمی)

 

  • در صورت نیاز تاییدیه اتحادیه امور صنفی مربوطه مبنی بر کارفرمایی و بهره برداری کارگاه

 

  1. کارفرمای که فاقد اجازه کار بوده و دارای مدارک زیر باشد.

 

  • سند اجاره رسمی

 

  • سند مالکیت اعم از اینکه بصورت رسمی، صلح حقوق و یا دعاوی است.

 

  • دارای آرای مراجع قضایی مبنی بر مالکیت یا اجاره کارگاه باشد.

 

  • بتواند اجاره نامه عادی در زمان فعالیت و تایید بازرسی ارائه کند.

 

  • دارای شراکت نامه عادی و یا محضری باشد.

 

  • دارای وکالت بلاعزل باشد.

 

  • گزارش بازرسی را ارائه دهد.

 

  • دارای تاییدیه اتحادیه های صنفی یا مجمع امور صنفی مربوطه باشد.

 

مدارک اخذ کد کارگاهی بیمه برای اشخاص حقوقی

 

  • اجاره نامه یا سند مالکیت

 

  • کارت ملی و شناسنامه مدیر عامل و اعضای هیئت مدیره

 

  • دفترچه بیمه مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره (در صورت وجود)

 

  • شماره حساب بانکی شرکت

 

  • درخواست کتبی روی سربرگ جهت دریافت کد کارگاهی

 

  • قبض تلفن، برق یا تاییدیه پستی

 

 

 

  • آخرین روزنامه تغییرات

 

پس از طی مراحل اخذ کد کارگاهی بیمه و شناسایی کارگاه و ارائه لیست افراد شاغل در کارگاه یا شرکت، کارفرما موفق به اخذ کد کارگاهی خواهد شد.

 

نکته: در صورتی که در مدارک ذکر شده هر گونه تغییری ایجاد شود اشخاص موظف به اعلام و ثبت آنها در اداره ثبت شرکتها بوده و می بایست در روزنامه رسمی درج شده و مدارک به مراکز تامین اجتماعی ارائه شود.

 

شرایط اخذ کد کارگاهی بیمه

 

زمانی که اولین لیست بیمه توسط کارفرما به شعبه بیمه ارائه می شود تحویل اصل و کپی شناسنامه تمامی پرسنل و کارکنان به واحد نام نویسی شعبه الزامی است تا با دریافت شماره بیمه کارکنان از خدمات و مزایای بیمه برخوردار شوند.

 

پس از ارائه مدارک و گذارندن مراحل اخذ کد کارگاهی بیمه، کارگاه توسط شعبه بیمه بازرسی خواهد شد و در نهایت حداکثر تا ۳۰ روز کد کارگاهی به کارگاه یا شرکت شما اختصاص خواهد یافت.

 

نکته ۱: کارکنان شاغل در صورت داشتن شماره بیمه نیازی به اخذ شماره بیمه مجدد ندارند. و شماره بیمه قبلی تخصص یافته کارکنان بیمه شده به اعتبار اشتغال به کار در کارگاهای دیگر مشمول قانون تامین اجتماعی دارای اعتبار است.

 

نکته ۲: در صورتی که کارکنان فاقد شماره بیمه باشند کارفرما مکلف است به محض اشتغال کارکنان در کارگاه خود جهت طی مراتب بیمه آنها و ارائه کپی کارت ملی و شناسنامه به شعب بیمه اقدام به بیمه کارکنان کارگاه یا شرکت نماید و به دریافت و تخصیص شماره بیمه افراد اقدام نماید.

 

در چه مواردی کد کارگاه تغییر خواهد یافت؟

 

  • کارفرما فعالیت اقتصادی خو در تغییر دهد. به عنوان مثال خواربار فروشی را به بنگاه املاک تغییر دهد.

 

  • محل کارگاه تغییر یابد. در صورت حقیقی بودن کارگاه به عنوان مثال اگر یک خواربار فروشی با کد کارگاهی خاصی نقل مکان کند، در محل باید کد جدید دریافت نماید.

 

  • در صورتی که اقدام به اخذ دو یا چند کد کارگاهی بیمه بصورت همزمان نمایید کد کارگاه تغییر نخواهد کرد
    1. در صورتی که کارفرما تغییر کند.
    2. بدون آنکه محل کارگاه تغییر کند در حوزه فعالیت شعبه دیگری قرار گیرد. (در صورت ایجاد تقسیمات کشوری مانند شهر شدن و غیره و یا ایجاد استان جدید)
    3. کارگاه دارای شخصیت حقوقی باشد و در صورتی که شرکت باشد و محل آن تغییر کند و محدوده فعالیت آن از محدوده یک شعبه به شعبه دیگری انتقال یابد.

 

شرایط اخذ کد کارگاهی بیمه برای پیمانکاران

 

برای تخصص کد کارگاهی بیمه برای پیمانکاران به روش متفاوتی صورت می گیرد و این کد یک شماره ۱۰ رقمی است که سه رقم اول از سمت چپ نشان دهنده کد شعبه، دو رقم بعدی همواره صفر خواهد بود و پنج رقم آخر شماره مسلسل کد پیمانکاری است و از شماره ۹۹۹۹۹ ادامه می یابد.

 

شماره پیمانکاری همانند سایر فعالیت های اقتصادی دارای عدد کنترل (دیجیت) می باشد. البته قابل ذکر است برای دفاتر مرکزی شرکت ها و موسسات پیمانکاری طبق روال معمول کد کارگاه اختصاص خواهد یافت.

 

نکته: درمواردی که یک کارفرما انجام کار را به صورت مقاطعه به اشخاص حقیقی یا حقوقی واگذار می کند رعایت موارد زیر در راستای اجرای ماده ۳۸ قانون تامین اجتماعی ضروری است:

 

کارفرما (واگذارنده کار) در متن قرارداد پیمانکار (مقاطعه کار) را متعهد می نماید که کارکنان خود و همچنین کارکنان پیمانکار فرعی را نزد سازمان تامین اجتماعی بیمه نماید وکل حق بیمه را بپردازد.

 

کارفرما (واگذارنده کار) در مورد قراردادهای غیرعمرانی، باید ۵% مبلغ ناخالص کارکرد را از هر صورت وضعیت مقاطعه کار، کسر کند و نزد خود نگه دارد.

 

پس از انعقاد قرارداد یک نسخه از آن باید به وسیله کارفرما (یا پیمانکار) به نزدیکترین شعبه سازمان تامین اجتماعی (واقع درمحل اجرای پروژه ) تحویل گردد.

 

شعبه تامین اجتماعی بعد از دریافت قرارداد برای کارگاه تشکیل پرونده داده و کد کارگاه و ردیف پیمان را اختصاص می دهد.

 

سرانجام پیمانکار صورت دستمزد و مزایای کارکنان شاغل در طرح را دردوره زمانی تعیین شده تنظیم نموده و مابه التفاوت حق بیمه طبق مصوبه مورخ ۱۳۷۰/۰۱/۲۴ شورای عالی تامین اجتماعی مربوطه را پرداخت و سپس مفاصاحساب دریافت خواهد نمود.

 

شعبه تامین اجتماعی پس از دریافت مدارک و انجام مراحل اداری ضمن تشکیل پرونده و اختصاص کد کارگاه مراتب را به صورت کتبی به شرکت اعلام خواهد نمود.

 

نکات مهم کد کارگاهی

 

  • کد کارگاهی شخصی یا حقیقی با تغییر فعالیت شخص یا تغییر آدرس شخص تغییر می کند و در هر یک از این دو حالت کارفرما می بایست کد کارگاهی جدید اخذ نماید.

 

  • کد کارگاهی حقوقی تغییری نمی کند به این معنی که زمانی که شما اولین کد کارگاهی را در اولین شعبه دریافت می کند تا زمان انحلال شرکت ثابت خواهد ماند.

 

  • دریافت مفاصاحساب از شعبه تامین اجتماعی به هنگام نقل و انتقالات کارگاه الزامی است.

 

بیمه بیکاری چیست؟

 

اگر شخصی بدون دلیل خاصی از محلی که در آن کار می کند اخراج شود، فرد می تواند برای استفاده از حق بیمه خود در دوران بیکاری به سازمان تامین اجتماعی مراجعه کند.

 

۵۵ درصد متوسط دستمزد یا حقوق فرد بیمه شده به عنوان مبلغ بیمه بیکاری در نظر گرفته شده است. برای افراد متاهلی که افرادی را تحت تکفل خود دارند (حداکثر تا ۴ نفر)، به ازای هر یک از افراد تحت تکفل خود ۱۰ درصد حداقل دستمزد زمان شروع بیکاری نیز به این مبلغ اضافه خواهد شد.

 

به طور کلی مبلغ بیمه بیکاری نباید بیشتر از ۸۰ درصد متوسط حقوق بیمه شده یا کمتر از حداقل دستمزد تعیین شده برای هر سال فرد باشد.

 

در صورتی که حوادثی مانند: آتش سوزی، سیل، زلزله و غیره باعث از دست دادن شغل فرد شود شخص تحت قانون بیمه بیکاری قرار می گیرد و می تواند از بیمه بیکاری خود استفاده کند.

 

در چنین مواردی افراد با افتتاح حساب در بانک رفاه هر ماه مبلغی از طرف سازمان تامین اجتماعی به عنوان بیمه بیکاری برای آنها واریز خواهد شد.

 

مزایای کد کارگاهی و شماره بیمه تامین اجتماعی

 

بیمه تامین اجتماعی دارای مزایای همچون حق اولاد، حق ماموریت، مرخصی، ارزاق تحویلی و غیره برای شخص بیمه شده است.

 

اخذ کد کارگاهی بیمه و بیمه کردن کارکنان برای بسیاری از مشاغل ضروری است، به عنوان مثال برای برخی از مشاغل که در آنها خطرات زیادی برای کارکنان وجود دارد بسیار ضروری و دارای اهمیت بسزایی است.

 

زیرا اگر برای یکی از کارکنان در محیط کار اتفاقی بیافتد بیمه هزینه های درمانی و خسارات وارده به شخص بیمه شده را تقبل می کند.

 

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید 7 دیدگاه
  • ترنم پاسخ

    ایا استعلام مشخصات کارفرما با ارائه کد کارگاهی مقدور میباشد

    12 آبان 1399 در 00:26
  • محمود پاسخ

    کد بیمه تامین اجتماعی شهرداری گوهردشت را چگونه میتوانم دریافت کنم

    10 آبان 1399 در 12:42
  • habib پاسخ

    عالی

    9 آبان 1399 در 12:52
  • Sh پاسخ

    سلام
    کارفرمای ما قبل از تاسیس شرکت به عنوان کارمند براش بیمه رد میشده و الان که میخوام به عنوان کارفرما براش لیست رد کنیم تو سایت بیمه که ثبت نامش کردم یه شماره بیمه متفاوت از شماره بیمه گذشتش بهم میده به نظرتون دلیلش چیه؟؟؟

    22 مهر 1399 در 21:25
  • حمید قربانی پاسخ

    سلام وقت بخیر
    بنده شرکتی دارم ک هنوز آخرین آدرس رو تعغیر ندادم و الان فعالیت رو در منطقه ای دیگر از آدرس قانونی فعالیت دارم و فعلا هم نمیتوانم تعغیرات آدرس داشته باشم .
    ممنون میشم راهنمایی کنید ک چطور میشه کد گارگاهی گرفت .
    با سپاس

    21 مهر 1399 در 21:35
  • بهار اطرائی پاسخ

    سلام درصورتیکه نماینده شرکت بیمه بوده و تازه پروانه خود را لغو کرده و هیچگونه سابقه ای در تامین اجتماعی نداریم و مشخص نیست در کدام بیمه یا کارگزاری شروع مجدد کنیم آیا نیازی به گرفتن کد کارگاهی هست؟

    24 شهریور 1399 در 12:00
  • جمال پازوکی پاسخ

    باسلام بنده رزمنده دفاع مقدس هستم و 24ماه حضور تاییدیه از سپاه برای شرگت گرفته ام ودر اولین حکم کارگزینی و قرارداد کاری نیز درج شده است ، لکن کارفرما بدون توجه به مفاد طرح توسسعه ششم درمورد رزمندگاه مخصوصاماده 21 تبصره هاب ذیل وماده 18 وتبصره های لاینغک آن و ماده 87 وتبصره های مرتبت و سایر موارد مرتبت اقدام به ترک کار ونموده ایت در صورتیکه بعد از سه ماه بصورت اتومات بنده رسمی قطی مبایسن میشد لازم به ذکر است حدود سه سال کار کرده ام و هر سال تذکر داده ام در اخرین سال 98 نیز بدیل همکاری با شورای محترم نگهبان با موافقت مدیر عامل و یکی از تعضای هیات مدیره بنده درخواست چها رماه مرخصی بدون حقوق و بیمه نموده ام که در شرکت اوراق آن موجود می باشد.علی ایحال این شرکت عیدی بنده را پرداخت نکرده ، دوماه حقوق در حین کار را پرداخت ننموده است و مهمتر این این در فیش حقوق بنده حدود 5میلیون ذکر شده لکن لیست بیمه حدود 70 میلیون ذکر شده است >مدارک موجود. هم اینک در خواست اجرای مواد صدالاشاره را دارم ودر ضمن مابین اتفاوت بیمه و پرداختی محاسبه و دوماه حقوق معوق و عیدی سال 98 مورد درخواست است و همچنین بازگشت به کار

    5 اردیبهشت 1399 در 20:34