آیا در صورت عدم تمکین زن از شوهر مهریه به او تعلق خواهد گرفت؟

  • 5 تیر 1399
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

عدم تمکین زن از شوهر به چه معناست؟ آیا در صورت عدم تمکین زن از مرد باز هم مهریه به او تعلق می‌گیرد و او حق دارد مهریه‌اش را مطالبه کند؟ این سوالات از پرتکرارترین پرسش‌هایی هستند که برای آقایانی که با مشکل عدم تمکین زن خود مواجه شده‌اند و قصد جدایی از او را […]

عدم تمکین زن از شوهر به چه معناست؟ آیا در صورت عدم تمکین زن از مرد باز هم مهریه به او تعلق می‌گیرد و او حق دارد مهریه‌اش را مطالبه کند؟ این سوالات از پرتکرارترین پرسش‌هایی هستند که برای آقایانی که با مشکل عدم تمکین زن خود مواجه شده‌اند و قصد جدایی از او را دارند به وجود می‌آید. اگر شما هم چنین دغدغه‌ای دارید و می‌خواهید بدانید که اگر زن از مرد تمکین نکند باز هم مهریه حق او است یا خیر؟ ادامه این مطلب را از دست ندهید.

 

آیا در صورت عدم تمکین زن از شوهر مهریه به او تعلق خواهد گرفت؟

مطلب مفید: طلاق توافقی

 

مهم‌ترین وظایف مرد نسبت به زن به موجب عقد نکاح

 

از زمانی که زن و شوهر با یکدیگر عقد می‌کنند یکسری وظایف و مسئولیت‌ها نسبت به یکدیگر بر روی دوش آن‌ها گذاشته می‌شود که موظفند هر یک از آن‌ها را انجام دهند. برای مثال مرد پس از عقد نکاح با زن موظف می‌شود حقوق زن شامل: مهریه، نفقه و … را به او پرداخت کند. البته برخی‌ها به اشتباه فکر می‌کنند که پرداخت مهریه زن تنها زمانی است که او اقدام به جدایی و طلاق از مرد می‌کند؛ درصورتی که بعد از عقد، زن می‌تواند هر وقت که خواست و حتی بدون اینکه از مرد جدا شود مهریه خود را از او طلب کند. حتی زن می‌تواند مهریه خود را ببخشد.

درواقع مهریه حق زن است و او می‌تواند هر گونه تصرفی در آن داشته باشد یعنی اینکه هم می‌تواند بخشی از مهریه‌اش را ببخشد و باقی آن را از مرد بگیرد و هم می‌توانید کل مهریه خود را از مرد بگیرد یا کل آن را ببخشد و هر کاری که دوست دارد با مهریه خود انجام دهد.

 

مهم‌ترین وظایف زن نسبت به مرد به موجب عقد نکاح

 

جدا از وظایف و مسئولیت‌هایی که مرد به موجب عقد نکاح در برابر زن دارد، زن نیز مسئولیت‌هایی در قبال همسر خود دارد که موظف است آن‌ها را به بهترین شکل ممکن انجام دهد. یکی از مهم‌ترین وظایف زن به موجب عقد نکاح در زندگی مشترک، تمکین از مرد است. جالب است بدانید که انجام کارهای خانه و حتی شیر دادن به فرزندان از وظایف زن نیست و او می‌تواند در ازای انجام هر یک از این کارها از مرد پول دریافت کند که اصطلاحاً به آن اجرت‌المثل می‌گویند.

 

متاسفانه برخی از خانم‌ها به دلایلی از شوهر خود تمکین نمی‌کنند و مسئولیت‌ها و وظایفی که در برابر همسر خود دارند را انجام نمی‌دهند. همین مسئله موجب جدایی خیلی از زن و شوهرها از یکدیگر شده است. سوالی که در این زمینه برای همه پیش می‌آید این است که در صورت عدم تمکین زن از شوهر باز هم مهریه که گفته شده حق قانونی زن است و او می‌تواند به محض عقد با مرد، مهریه‌اش را از او طلب کند به او تعلق خواهد گرفت یا نه؟ در ادامه به بررسی مفهوم عدم تمکین زن از مرد و رابطه این مسئله با تعلق گرفتن یا نگرفتن مهریه به زن می‌پردازیم.

عدم تمکین زن از شوهر به چه معناست؟

 

آیا در صورت عدم تمکین زن از شوهر مهریه به او تعلق خواهد گرفت؟

 

همانطور که اشاره کردیم زن و مرد به موجب عقد نکاح با یکدیگر وظایف و مسئولیت‌هایی در قبال یکدیگر دارند که یکی از مهم‌ترین وظایف زن در قبال همسرش، تمکین کردن است. درواقع تمکین از شوهر شامل دو نوع می‌باشد به گونه‌ای که یا تمکین از نوع عام است یا تمکین از نوع خاص اما هر یک از این موارد چه معنایی دارند؟ منظور از تمکین عام، انجام امور کلی زندگی است و منظور از تمکین خاص، برطرف کردن نیازهای جنسی مرد است.

 

آیا در صورت عدم تمکین زن از شوهر مهریه به او تعلق می‌گیرد؟

 

به موجب قانون، مهریه حق زن است و او می‌تواند به محض عقد نکاح آن را از مرد طلب کند. به همین دلیل عدم تمکین زن از شوهر موجب نمی‌شود که او نتواند مهریه خود را از مرد دریافت کند. بنابراین در صورت عدم تمکین زن از همسر باز هم او می‌تواند مهریه خود را از مرد بگیرد چراکه مهریه در هر صورت به جزء مواردی خاص حق زن است و به او تعلق می‌گیرد.

 

شاید فکر کنید که قانون در این زمینه عادلانه عمل نکرده است اما اینطور که فکر می‌کنید نیست! چراکه قانون در این مورد به این شکل است که در صورت عدم تمکین زن از مرد، مهریه به او تعلق می‌گیرد اما نفقه به او تعلق نمی‌گیرد. بنابراین اگر مرد بتواند در دادگاه ثابت کند که زن از او تمکین نمی‌کند از نظر قانون هیچ نفقه‌ای به زن تعلق نخواهد گرفت.

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه