شرایط تعلق نگرفتن مهریه به زن چیست؟ موارد عدم تعلق مهریه به زن

  • 25 اردیبهشت 1399
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

شرایط تعلق نگرفتن مهریه به زن چیست؟ در چه صورتی مهریه به زن تعلق نمی‌گیرد؟ در ادامه این مطلب با بررسی عوامل عدم تعلق مهریه به زن به این سوالات پاسخ خواهیم داد؛ پس ادامه این مطلب را از دست ندهید.     همانطور که می‌دانید براساس قانونی که در کشور ما وجود دارد، به […]

شرایط تعلق نگرفتن مهریه به زن چیست؟ در چه صورتی مهریه به زن تعلق نمی‌گیرد؟ در ادامه این مطلب با بررسی عوامل عدم تعلق مهریه به زن به این سوالات پاسخ خواهیم داد؛ پس ادامه این مطلب را از دست ندهید.

 

شرایط تعلق نگرفتن مهریه به زن چیست؟ موارد عدم تعلق مهریه به زن

 

همانطور که می‌دانید براساس قانونی که در کشور ما وجود دارد، به محض اینکه زن و مرد با یکدیگر عقد می‌کنند، مرد متناسب با میزان مهریه‌ای که هنگام عقد متعهد شده است تا به زن خود پرداخت کند به او بدهکار می‌شود؛ زن نیز هر زمان که بخواهد، می‌تواند مهریه را به عنوان یکی از مهم‌ترین حقوق قانونی خود از مرد دریافت کند.

 

البته گاهی اوقات به دلیل بروز اتفاقاتی مانند ترک خانواده و زندگی توسط زن، مرد از خود می‌پرسد که چرا باید مهریه همسرم را درصورتی که او خانه و زندگی را ترک کرده است و هیچ یک از وظایف خود را انجام نمی‌دهد، پرداخت کنم؟ در این صورت شرایط تعلق نگرفتن مهریه به زن برای مرد اهمیت پیدا می‌کند؛ به همین دلیل تصمیم داریم در ادامه این مقاله شرایطی که مهریه به زن تعلق نمی‌گیرد را مورد بررسی قرار دهیم.

 

تعریف مهریه و انواع آن

 

قبل از اشاره به شرایط تعلق نگرفتن مهریه به زن لازم است دیدی نسبت به مهریه و مهم‌ترین انواع آن پیدا کنید. درواقع مهم‌ترین حقوق مالی که به موجب ازدواج زن به او تعلق خواهد گرفت، مهریه است. مهریه می‌تواند علاوه‌بر سکه، هر چیزی که ارزش مادی داشته باشد مانند: زمین، خانه و … نیز باشد. براساس قانون، زن به محض اینکه با مرد عقد می‌کند می‌تواند هر نوع تصرفی در مهم‌ترین حقوق خود یعنی مهریه داشته باشد؛ منظور از هر نوع تصرف در مهریه، گرفتن مهریه از مرد یا بخشیدن آن است.

 

مهم‌ترین انواع مهریه که امروزه بین برخی زن و شوهرها بر سر آن‌ها بحث و جدل است شامل: مهریه عندالمطالبه و مهریه عندالاستطاعه می‌باشد؛ این دو نوع مهریه از نظر نوع وصول با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند اما از این نظر که به موجب عقد نکاح مهریه به زن تعلق می‌گیرد و مرد موظف است که آن را به زن پرداخت کند با یکدیگر وجه اشتراک دارند.

 

 

مهریه در هر شرایطی به جزء موارد قانونی که باید مرد در دادگاه به اثبات آن‌ها بپردازد به زن تعلق می‌گیرد و مرد به هیچ وجه نمی‌تواند از پرداخت آن به زن سرباز زند؛ حتی درصورتی که مرد فوت کند، زن می‌تواند از اموال او مهریه خود را بردارد علاوه‌بر این گرفتن مهریه تنها براساس جدایی زن و شوهر از یکدیگر نیست بلکه زن می‌تواند در طول زندگی زناشویی خود و بدون جدا شدن و طلاق گرفتن از شوهر خود، مهریه خود را از او بگیرد.

 

مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه

 

همانطور که اشاره کردیم مهریه عندالمطالبه و همچنین مهریه عندالاستطاعه تنها از نظر نوع وصول با یکدیگر متفاوت هستند.

 

منظور از مهریه عندالمطالبه همان مهریه‌ای است که زن می‌تواند بلافاصله پس از عقد با مرد از او دریافت کند؛ البته براساس قانون جدیدی که چندین سال است جهت پرداخت مهریه وضع شده است، ۱۱۰ سکه از مهریه زن زندانی دارد؛ به گونه‌ای که مرد باید ۱۱۰ سکه از مهریه زن را پرداخت کند تا به زندان نیافتد، باقی مهریه او را نیز می‌تواند به صورت اقساطی پرداخت کند؛ البته اگر مرد توانایی مالی برای پرداخت مهریه زن را نداشته باشد می‌تواند از دادگاه درخواست پرداخت مهریه به صورت اقساطی را بکند، دادگاه نیز به بررسی درآمد مرد و مال و اموال آن می‌پردازد و بر اساس عدم توانایی مالی مرد با درخواست او موافقت می‌کند.

 

 

در مقابل مهریه عندالاستطاعه به این شکل است که هر وقت مرد توانایی مالی داشته باشد، مهریه زن را پرداخت می‌کند و هیچ زندان رفتنی در کار نیست! البته اثبات میزان دارایی مرد و همچنین توانایی مالی او جهت پرداخت مهریه برعهده زن است به گونه‌ای که زن باید به دادگاه اثبات کند که مرد توانایی مالی برای پرداخت مهریه را دارد؛ تنها از این طریق است که زن می‌تواند مهریه خود را از مرد بگیرد.

 

 

بررسی شرایط تعلق نگرفتن مهریه به زن

 

شرایط تعلق نگرفتن مهریه به زن چیست؟ موارد عدم تعلق مهریه به زن

 

درصورتی که عقد بین زن و مرد به دلایلی باطل شود و بین آن‌ها هیچ رابطه زناشویی صورت نگرفته باشد، هیچ مهریه‌ای به زن تعلق نخواهد گرفت. البته درصورتی که عدم ایجاد رابطه زناشویی بین زن و مرد به دلیل ناتوانی مرد در برقراری رابطه جنسی باشد، زن مستحق نصف مهریه خواهد بود.

 

درصورتی که زن قبل از اینکه با مرد بر سر میزان مهریه به توافق برسد، فوت کند و هیچ رابطه زناشویی هم بین آن‌ها صورت نگرفته باشد، هیچ مهریه‌ای به او تعلق نخواهد گرفت اما اگر رابطه زناشویی بین زن و مرد شکل گرفته باشد، ورثه زن می‌توانند تنها مهرالمثل او را از مرد دریافت کنند؛ درواقع از نظر دین اسلام زن جزء تمکین از شوهر و تربیت فرزندان وظیفه‌ای در زندگی زناشویی ندارد از این‌رو زن می‌تواند در ازای انجام کارهای خانه و حتی شیر دادن به فرزندان از شوهر خود پول بگیرد که به آن مهرالمثل گفته می‌شود.

 

اگر هیچ رابطه زناشویی بین زن و مرد صورت نگرفته باشد و آن دو قصد جدایی از یکدیگر را داشته باشند درصورتی که زن باکره باشد تنها نصف مهریه به زن تعلق می‌گیرد.

 

 

 

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه