نرم افزارهای جعلی چیست؟ شناسایی نرم افزارهای جعلی چگونه امکان پذیر است؟

  • 20 اردیبهشت 1399
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

نرم افزارهای جعلی همانطور که از نامشان مشخص است، نوعی نرم افزار هستند که مشابه با نرم افزارهای اصلی برنامه نویسی و منتشر شده تا با استفاده از آن بتوان علاوه بر کسب درآمد، اقدام به سوء استفاده از اطلاعات کاربران نمود. ما در این مطلب سعی داریم تا معرفی نرم افزارهای جعلی و راه‌های […]

نرم افزارهای جعلی همانطور که از نامشان مشخص است، نوعی نرم افزار هستند که مشابه با نرم افزارهای اصلی برنامه نویسی و منتشر شده تا با استفاده از آن بتوان علاوه بر کسب درآمد، اقدام به سوء استفاده از اطلاعات کاربران نمود. ما در این مطلب سعی داریم تا معرفی نرم افزارهای جعلی و راه‌های شناسایی آنها بپردازیم.

 

نرم افزارهای جعلی چیست؟ شناسایی نرم افزارهای جعلی چگونه امکان پذیر است؟

 

نرم افزارهای جعلی چیست؟

 

در سال‌های اخیر و با دستگاه‌ها و سیستم‌های هوشمند پر قدرت، نرم افزارهای متفاوتی نیز جهت استفاده کاربران تهیه شده تا بتوان از آن‌ها جهت انجام کارهای مختلف استفاده کرد.

از جمله کاربردی‌ترین نرم افزارها نیز می‌توان به نرم افزارهای شبکه اجتماعی، ارسال پیام و ویرایش عکس اشاره کرد که در تلفن‌های هوشمند بسیار از آنها استفاده شده و روزانه به دفعات بسیار زیاد دانلود و در گوشی‌های هوشمند نصب می‌شوند.

راه‌های مختلفی نیز برای دانلود و نصب آنها بر روی تلفن‌های همراه وجود دارد که مطمئن‌ترین این راه‌ها، دانلود از مارکت‌های شرکت‌های تولید کننده مانند App Store و Google play است.

علاوه بر اینها، مارکت‌های معتبر دیگر مانند بازار، مایکت و ایران اپس نیز وجود دارد که می‌توان به آنها مراجعه کرده و نرم افزارهای مختلفی را در آن‌ها جستجو و دانلود نمود. اما در تمامی این مارکت‌ها، از راه‌های مختلف، نرم افزارهای جعلی و مخرب قرار داده شده و امکان دانلود و نصب آن‌ها نیز فراهم گردیده است.

همانطور که گفته شد این نرم افزار برای کسب درآمد بیشتر و همچنین به سرقت بردن اطلاعات کاربران توسط هکرها و سارقین طراحی و منتشر شده‌اند و باعث ایجاد اختلال و مشکل در تلفن‌های همراه می‌شوند. البته انجام این کار جزو جرایم اینترنتی محسوب شده و نهادهای مربوطه در صورت شناسایی، با چنین افرادی برخوردهای لازم را انجام می‌دهند.

شناسایی نرم افزارهای جعلی چگونه ممکن است؟

 

این نرم افزارها بسیار مشابه با نرم افزارهای اصلی طراحی و تولید شده و از فضای کاربری و آیکون مشابه نیز در آنها استفاده گردیده است که در نگاه اول تشخیص تفاوت بین جعلی یا اصلی بودن آنها کمی مشکل است اما راه‌هایی نیز وجود دارد تا بتوان نرم افزارهای جعلی را از نرم افزارهای اصلی تشخیص داد. از جمله این راه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

نرم افزارهای جعلی چیست؟ شناسایی نرم افزارهای جعلی چگونه امکان پذیر است؟

 

۱) از مارکت‌های رسمی و معتبر دانلود کنید

 

یکی از اولین راه‌های پیشگیری جهت روبرو نشدن با نرم افزارهای جعلی این است که به سایت‌ها یا نرم افزارهای مارکت معتبر مراجعه کرده و از طریق آنها اقدام به دانلود نرم افزار نمایید.

زیرا این فروشگاه‌ها قبل از قرار دادن صفحه دانلود یک نرم افزار، حتماً آن را بررسی کرده و از اعتبار و سلامت آن مطمئن می‌شوند تا برای کاربران مشکلی ایجاد نکند.

برخی افراد نیز اقدام به مراجعه به سایت‌های دانلود نرم افزار کرده و سعی می‌کنند تا از اینترنت، نرم افزار مورد نظر خود را دانلود نمایند. در این شرایط بهتر است که به سایت‌های معتبر و شناخته شده مراجعه نمایید و از سایت‌های ناآشنا دانلود نکنید.

 

۲) سیستم عامل تلفن همراه خود را آماده هک نکنید!

 

بسیاری از افراد برای بهره بردن از قابلیت‌های متفاوت و همچنین ایجاد تغییرات در سیستم عامل تلفن همراه خود، اقدام به هک و جیلبریک نموده و قفل امنیتی را حذف می‌کنند. این کار باعث می شود تا امنیت سیستم عامل دستگاه شما پایین آمده و شرایط مناسب جهت نفوذ هکرها و بدافزارهای مخرب فراهم گردد.

 

۳) توضیحات و اطلاعات نرم افزار را بررسی کنید

 

در صفحه دانلود مربوط به نرم‌افزار، همیشه بخش به عنوان توضیحات و اطلاعات جامع در خصوص نرم‌افزار مورد نظر وجود دارد که کاربر می‌تواند با مطالعه آن به اطلاعات بیشتری در خصوص نرم افزار پی ببرد.

یکی از راههای شناسایی نرم افزارهای جعلی این است که بخش مربوط به توضیحات و اطلاعات نرم افزار را مطالعه کرده و در متن آن به دنبال جملات و کلمات مشکوک و مبهم بگردید. همچنین می‌توانید غلط‌های املایی را نیز در این متن‌ها پیدا کنید که نشان دهنده عدم اعتبار کافی نرم افزار است.

 

نرم افزارهای جعلی چیست؟ شناسایی نرم افزارهای جعلی چگونه امکان پذیر است؟

 

۴) بخش نظرات صفحه‌های دانلود را مطالعه نمایید

 

یکی دیگر از روش‌های شناسایی نرم افزارهای جعلی این است که در هنگام مراجعه به صفحه دانلود، حتماً امتیازات درج شده کاربران را مشاهده کرده و نظرات آنها را در خصوص نرم افزار مورد نظر مطالعه نمایید.

در واقع نظرات و امتیازات درج شده برای نرم افزار می‌تواند تا حدود زیادی در خصوص کیفیت و کارایی نرم افزار و همچنین معتبر بودن آن به شما راهنمایی دهد.

البته ممکن است که نظرات درج شده در صفحه دانلود نیز جعلی بوده و توسط هکرها در این صفحه قرار داده شده باشند. در چنین شرایطی بهترین کار این است که دنبال متن‌های مشکوک و غلط‌های املایی موجود در آن‌ها بگردید.

۵) بخش سازندگان نرم افزار را بررسی کنید

 

همانطور که می‌دانید نرم افزارهای معتبر و اصلی دارای قسمتی به نام بخش سازندگان یا نویسندگان هستند که در آن توضیحاتی قرار داده شده است. بنابراین زمانی که به صفحه دانلود نرم افزار مراجعه کردید حتماً به بخش سازندگان وارد شده و اسامی را بررسی کنید. حتی بهتر است در گوگل نیز این اسامی را جستجو کرده تا از صحت اطلاعات اطمینان حاصل نمایید. زیرا بسیاری از هکرها و سارقین توجه زیادی به این بخش نکرده و از اسامی و نام‌های ساده استفاده می‌کنند.

 

۶) به عکس‌ها و آیکون نرم افزار دقت کنید

 

یکی دیگر از راه‌های شناسایی نرم افزارهای جعلی این است که در هنگام دانلود، عکس‌ها و آیکون نرم افزار را بررسی کرده و آن‌ها را با عکس‌ها و آیکون مربوط به نرم افزار معرفی شده در وب سایت شرکت سازنده مقایسه کنید.

بسیاری از هکرها سعی می‌کنند تا با استفاده از عکس‌ها و آیکون‌های بسیار شبیه به نرم افزار اصلی، کاربر را فریب داده و وی را ترغیب به دانلود نمایند از بی‌توجهی کاربر سوء استفاده کنند.

 

نرم افزارهای جعلی چیست؟ شناسایی نرم افزارهای جعلی چگونه امکان پذیر است؟

 

۷) سابقه تعداد دانلودهای نرم افزار را بررسی کنید

 

سابقه تعداد دانلودهای نرم افزار، یکی دیگر از راه‌های شناسایی نرم افزارهای جعلی است که بسیار ساده می‌باشد.

برای انجام این کار تنها کافیست در زمان مراجعه به صفحه دانلود نرم افزار مربوطه، قسمت مربوط به تعداد دانلودهای پیشین را ملاحظه کرده و مقدار آن را با سابقه و محبوبیت نرم افزار بسنجید.

به طور مثال یک نرم افزار پرکاربرد و محبوب دارای تعداد دانلودهای بیشتر از از یک میلیون بار خواهد بود و برعکس، یک نرم‌افزار ناآشنا و نه چندان ضرورری باید دارای تعداد دانلود کمتر از ۱۰ هزار بار باشد.

 

بعد از شناسایی نرم افزارهای جعلی چه باید کرد؟

 

بعد از بررسی و اطمینان از جالب بودن یک نرم افزار، بهترین کار این است که به بخش مربوط به گزارشات نرم افزار گوگل پلی یا اپ استور مراجعه کرده و علاوه بر معرفی نرم افزار به عنوان یک نرم افزار جعلی، علت جعلی بودن آن را نیز بیان نموده تا نسبت به آن اقدامات لازم انجام گیرد و حذف شود.

 

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه