نهادهای رسیدگی به جرایم اینترنتی کدامند؟ چگونه میتوان ارائه شکایت کرد؟

  • 16 اردیبهشت 1399
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

نهادهای رسیدگی به جرایم اینترنتی ، نهادهایی هستند که جهت مبارزه با انواع تخلفات و کلاهبرداری اینترنتی عمل کرده و هدف آنها برقراری نظم و کاهش جرایم در فضای مجازی است. ما در این مطلب قصد داریم تا نهادهای مرتبط و نحوه ارائه شکایات به آنها را به شما معرفی کنیم.   منظور از نهادهای […]

نهادهای رسیدگی به جرایم اینترنتی ، نهادهایی هستند که جهت مبارزه با انواع تخلفات و کلاهبرداری اینترنتی عمل کرده و هدف آنها برقراری نظم و کاهش جرایم در فضای مجازی است. ما در این مطلب قصد داریم تا نهادهای مرتبط و نحوه ارائه شکایات به آنها را به شما معرفی کنیم.

 

نهادهای رسیدگی به جرائم اینترنتی کدامند؟ چگونه میتوان ارائه شکایت کرد؟

منظور از نهادهای رسیدگی به جرایم اینترنتی چیست؟

 

همانطور که می‌دانید در سال‌های اخیر و با گسترش و پیشرفت تکنولوژی، فضای مجازی نیز به یکی از پایه‌های اصلی زندگی روزمره تبدیل شده و تقریباً تمام خدمات و اطلاعات از سراسر دنیا را می‌توان در آن پیدا کرد و روز به روز به تعداد کاربران آن افزوده می‌شود.

در کنار این پیشرفت، افراد بسیاری نیز برای سودجویی و کسب درآمد از راه‌های مختلف سعی می‌کنند تا برخلاف قوانین و مقررات فضای مجازی عمل کرده و اقدام به کلاهبرداری، سرقت اطلاعات، نقض حریم خصوصی و … نمایند.

بنابراین ممکن است بسیاری از کاربران اینترنت با مشکلاتی این چنینی مواجه شده و اطلاعاتی از رایانه یا دستگاه هوشمند متصل به اینترنت آنها به سرقت برود. در نتیجه نهادهای مختلفی تشکیل شده تا از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کرده و به مبارزه با مجرمین در فضای مجازی بپردازند.

این نهادها پذیرای شکایات و گزارشات تخلفات اینترنتی از طرف کاربران نیز هستند و جهت پیگیری اطلاعات به سرقت رفته اقدام خواهند کرد.

بنابراین شما می‌توانید با ارائه شکایات خود در خصوص انواع جرایم اینترنتی صورت گرفته برای شما یا دیگران، به نهادهای مربوطه در کاهش تخلفات و دستگیری کلاهبرداران کمک کنید.

چه مواردی را می‌توان به این نهادها گزارش کرد؟

 

به طور کلی جرائمی از جمله دسترسی غیرمجاز به داده‌ها و اطلاعات موجود در رایانه‌ها و سیستم‌های مخابراتی، شنود و استراق سمع غیر مجاز، جاسوسی و جعل هویت اینترنتی، تخریب و ایجاد اختلال در سیستم‌های رایانه‌ای و اطلاعات، هتک حرمت و جریحه دار کردن عفت عمومی، انتشار اکاذیب و اطلاعات جعلی، به سرقت بردن اطلاعات محرمانه و امنیتی و … مواردی هستند که می‌توان به نهادهای رسیدگی به جرایم اینترنتی گزارش داده تا در خصوص آنها اقدامات لازم صورت گیرد.

 

نهادهای مرتبط با جرایم اینترنتی کدامند؟

 

نهادهای رسیدگی به تخلفات و جرایم انجام شده در فضای مجازی به طور کلی به دو دسته زیر تقسیم می‌شوند:

الف) نهادهایی که وظیفه رسیدگی به جرائم و تخلفات رایانه‌ای و مخابراتی را برعهده داشته و شامل دادستانی کل کشور، دادسرای جرایم رایانه‌ای و پلیس فتا می‌باشد.

ب) نهادهایی که جهت رسیدگی به تخلفات در خصوص مسائل اداری و اصناف و امور انضباطی هستند و برای رسیدگی به جرائم و تخلفات رایانه‌ای اقدام نمی‌کند.

این‌ها عبارتند از سازمان‌ نظام صنفی رایانه‌ای، اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی، انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی، مرکز مدیریت راهبردی افتای ریاست جمهوری، مرکز ماهر و پورتال کاشف.

این نهادها صرفاً جهت تنظیم مناسبات در بخش‌های خصوصی و دولتی در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات بوده و نمی‌توان جهت ارائه شکایات و رسیدگی به تخلفات رایانه‌ای و مخابراتی از طریق آنها اقدام کرد.

ارائه شکایت به نهادهای رسیدگی به جرایم اینترنتی

 

۱) ارائه شکایت به پلیس فتا

 

پلیس فتا اولین نهادی است که جهت رسیدگی به شکایت مربوط به فضای مجازی می‌توان به آن مراجعه کرده و از طریق آن اقدام نمود.

این نهاد جهت رسیدگی به تخلفاتی از جمله جعل هویت و سرقت اطلاعات، کلاهبرداری اینترنتی، تجاوز به حریم خصوصی، نفوذ و تخریب سیستم‌های رایانه‌ای، سرقت مالی و کلاهبرداری‌های اقتصادی، جرایم اخلاقی، اجتماعی و فرهنگی و هک سیستم‌های رایانه‌ای و مخابراتی می‌تواند اقدام کند.

بنابراین اگر در چنین زمینه‌هایی دچار مشکلاتی شدید می‌توانید به سایت این نهاد کرده و گزارش خود را در آنجا ثبت کنید.

برای این کار ابتدا باید وارد سایت مربوطه شده و در آن ثبت نام کنید.

 

نهادهای رسیدگی به جرائم اینترنتی کدامند؟ چگونه میتوان ارائه شکایت کرد؟

.

.

سپس به صفحه اصلی مراجعه کرده و در بخش خدمات الکترونیکی، گزینه ثبت گزارشات مردمی را کلیک نمایید.

.

نهادهای رسیدگی به جرائم اینترنتی کدامند؟ چگونه میتوان ارائه شکایت کرد؟

.

.

پس از آن، نوع گزارش و استان مورد نظر را انتخاب کرده و آدرس سایت یا صفحه اجتماعی مورد نظر را به همراه عکس مربوط به آن در سایت ثبت کنید.

.

نهادهای رسیدگی به جرائم اینترنتی کدامند؟ چگونه میتوان ارائه شکایت کرد؟

 

پس از ثبت گزارش در وب سایت پلیس فتا، باید حتماً به مرکز پلیس فتا در شهر خود مراجعه کرده و شکایت خود را به صورت حضوری نیز تنظیم و ارائه دهید تا بتوان از طریق دادسرا نسبت به آن اقدام کرد.

 

۲) ارائه شکایت به دادسرای جرایم رایانه‌ای

 

دادسرای جرایم رایانه‌ای یکی دیگر از نهادهای رسیدگی به جرایم اینترنتی محسوب می‌شود. این نهاد جهت رسیدگی به جرائم مربوط به فضای مجازی مانند کلاهبرداری‌ها و سوء استفاده‌های مالی و برداشت‌های غیرمجاز از حساب بانکی در صورت خرید اینترنتی می‌باشد.

بنابراین در صورت بروز چنین مشکلاتی می‌توان به دادسرای ویژه رسیدگی به جرایم رایانه‌ای و فناوری اطلاعات در منطقه ۲۱ تهران مراجعه کرده و نسبت به جرائم اینترنتی صورت گرفته شکایت خود را مطرح کنید.

البته در شهرهای مشهد و شیراز نیز مراکزی از این نهاد وجود دارد، اما در سایر شهرها می‌بایست به پلیس فتا یا دادسرای انقلاب مراجعه نمایید.

 

نهادهای رسیدگی به جرائم اینترنتی کدامند؟ چگونه میتوان ارائه شکایت کرد؟

 

۳) ارائه شکایات به دادستانی کل کشور

 

دادسرای دیوان عالی یا دادسرای کل کشور بالاترین نهاد جهت رسیدگی به شکایات مربوط به فضای مجازی و اینترنتی می‌باشد و وظیفه نظارت بر امور تمامی دادسراهای کشور را بر عهده دارد.

به طور کلی نهاد در خصوص انواع مختلفی از جرائم فعالیت کرده و معمولاً در زمینه جرایم اینترنتی تنها در مواردی مانند فیلترینگ و سایت‌های شرط‌بندی، کازینو و قمار اقدام می‌کند.

یکی از کارگروه‌های دادستانی کل کشور، کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه است که وظیفه بررسی و نظارت بر فضای مجازی و سایت‌های حاوی محتوای مجرمانه را بر عهده دارد. بخشی در خصوص رسیدگی به شکایات مردمی نیز در سایت این کارگروه وجود دارد که می توان از طریق آن گزارشات تخلفات صورت گرفته را ارائه داد.

البته در این سایت تنها می‌توان گزارشات مربوط به جرایم فقرا ارائه داده و نمی‌توان اقدام به گزارش در خصوص جرائمی مانند کلاهبرداری اینترنتی انتشار اکاذیب و اطلاعات خصوصی و شخصی را در آن ثبت کرد.

 

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه