چه تصورات اشتباهی درمورد حق طلاق زنان در جامعه ما وجود دارد؟

  • 29 شهریور 1399
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

پیشگیری بهتر از درمان است! اگر همه ما قبل از ازدواج آگاهی کاملی درخصوص حق و حقوقی که هر یک از طرفین نسبت به یکدیگر در زندگی مشترک دارند داشته باشیم، می‌توانیم از بروز مشکلات حقوقی در زندگی مشترک خود با همسرمان جلوگیری کنیم. یکی از مهم‌ترین حقوقی که همیشه به دلیل عدم آگاهی و […]

پیشگیری بهتر از درمان است! اگر همه ما قبل از ازدواج آگاهی کاملی درخصوص حق و حقوقی که هر یک از طرفین نسبت به یکدیگر در زندگی مشترک دارند داشته باشیم، می‌توانیم از بروز مشکلات حقوقی در زندگی مشترک خود با همسرمان جلوگیری کنیم. یکی از مهم‌ترین حقوقی که همیشه به دلیل عدم آگاهی و داشتن تصورات غلط بر سر آن دعواست، حق طلاق زنان است. در ادامه این مطلب تصمیم داریم تمامی تصورات و باورهای اشتباهی که درمورد حق طلاق زنان در جامعه ما وجود دارد را بررسی کنیم. اگر شما هم نسبت به این مسئله آشنایی کاملی ندارید و تصورات اشتباهی درمورد آن دارید، بهتر است ادامه این مقاله را از دست ندهید.

 

چه تصورات اشتباهی درمورد حق طلاق زنان در جامعه ما وجود دارد؟

 

 

تصورات اشتباه درمورد حق طلاق زنان

 

  • دادن حق طلاق به زنان، تمامی اختیارات را به آن‌ها می‌دهد

 

اولین تصور اشتباهی که در خصوص حق طلاق زنان در جامعه ما وجود دارد این است که اگر زن حق طلاق را بگیرد، تمامی اختیارات به ویژه مطالبه مهریه به صورت کامل به او داده می‌شود. درصورتی که اینطور نیست! درواقع داشتن حق طلاق تنها حدودی از اختیارات را به زن می‌بخشد چراکه مرد می‌تواند برای زن خود شرط بگذارد و به او بگوید که ” من تنها درصورتی حق طلاق را به تو می‌دهم که بخشی یا کل مهریه خود را ببخشی “. در این صورت زن اگر می‌خواهد حق طلاق را بگیرد باید از سردفتردار تقاضا کند که در وکالتی که به او بابت دادن حق طلاق داده می‌شود، این مسئله قید شود که او در گرو بخشیدن بخشی از مهریه یا کل آن حاضر است حق طلاق را دریافت کند.

 

 

نکته حائز اهمیت این است که وکالت داده شده به زن، غیر قابل تخطی است یعنی اینکه نمی‌توان آن را منتفی یا عزل کرد. البته این شرایط تنها درصورتی است که مرد در دفترخانه به زن وکالت داده باشد. چراکه وکالت‌نامه‌ای که در دفترخانه بابت دادن حق طلاق  به زن داده شده است قابل عزل است اما وکالت‌نامه‌ای که در دادگاه به زن داده می‌شود، قابل عزل نیست. علاوه‌بر این مرد می‌تواند یک تاریخ مشخصی را در وکالت‌نامه حق طلاق مشخص کند و تا بازه زمانی مشخصی، حق طلاق را به زن خود بدهد. به گونه‌ای که پس از پایان آن بازه زمانی، مجدداً حق طلاق از زن گرفته شده و به مرد داده ‌شود. در کل این تصور که با دادن حق طلاق به زن، تمامی اختیارات به او داده می‌شود، اشتباه است و این مسئله بستگی به اختیاراتی دارد که مرد در وکالت‌نامه به زن می‌دهد.

 

  • تنها مزیت دادن حق طلاق به زنان این است که آن‌ها هر زمان که بخواهند، می‌توانند طلاق بگیرند

 

دومین تصور اشتباهی که درخصوص حق طلاق زنان در جامعه ما وجود دارد این است که تنها مزیتی که حق طلاق برای زن دارد این است که او هر زمان که بخواهد می‌تواند طلاق بگیرد. درصورتی که دادن حق طلاق به زن مزایای دیگری هم برای او دارد. برای مثال زن می‌تواند بدون حضور شوهرش به دادگاه مراجعه کرده و طلاق توافقی همراه با وکیل دادگستری بگیرد. درواقع برای ثبت هرگونه طلاقی، مراجعه به دادگاه و صدور رأی الزامی است. از این‌رو زنی که از همسر خود حق طلاق دارد، درصورتی که متقاضی طلاق است باید برای شوهر خود وکیل رسمی دادگستری بگیرد. خواسته رای طلاق که با حق طلاق از طرف زن در دادگستری دریافت و مورد تقاضاست تنها می‌تواند طلاق توافقی قلمداد شود. با این وجود زن می‌تواند بدون حضور شوهرش به دادگاه مراجعه کرده و برای طلاق توافقی همراه با وکیل دادگستری اقدام کند.

 

 

در مقابل مرد هم می‌تواند بدون حضور در دادگاه وکیل خود را به دادگاه بفرستد یا با امضاء وکالت‌نامه از طریق وکیلی که زن برای او گرفته است، اقدام به طلاق کند. البته هیچ منع قانونی برای اعطای وکالت‌نامه و حضور نداشتن خود مرد در دادگاه وجود ندارد. اما وکیل موردنظر باید پروانه وکالت داشته باشد ولی در مقابل زوجه نیازی به داشتن وکیل ندارد.

 

  • حق طلاق زنان دائمی است

 

تصور عمومی بر این است که حق طلاق زوجه دائمی است. اما این تصور اشتباه است و مرد امکان فسخ این وکالت نامه را دارد. درواقع این وکالت می تواند معلق یا مشروط باشد و در این مواقع گفته می شود حق طلاق مطلق نیست. با وجود چنین شرطی اگر زن اقدام به طلاق کند، مراحل طلاق بسیار کند پیش می رود. زوجه باید در دادگاه ثابت کند که شرط قید شده در وکالت محقق شده است تا بتواند از حق طلاقی که از سوی مرد دریافت نموده استفاده نماید.

 

نکته دیگری که در رابطه با وکالت طلاق زوجه وجود دارد این است که شرط گذاشتن در وکالتنامه حق طلاق زنان به نوعی سنگ اندازی است. مشروط کردن حق طلاق برای زن، محدودیت های زیادی برای او دارد و باید در دادگاه موضوع محقق شدن شرط را به اثبات برساند. اثبات این مسئله نیز در اغلب موارد، دردسرهایی برای زوجه ایجاد می کند که بعضا خانم ها از تصمیم خود صرف نظر می کنند. البته در صورتی که وکیل زوجه با تجربه باشد، می تواند این مشکل را به راحتی حل کند.

 

اهمیت نوشتن وکالت نامه حق طلاق زنان به شیوه صحیح

 

در تنظیم شروط و متن وکالتنامه حق طلاق، باید دقت بسیار زیادی به خرج داده شود. بسیاری از سردفترداران از عباراتی سطحی استفاده می کنند و حق طلاق را به صورت سرسری در وکالت نامه قید می کنند. مثلا در بسیاری از دادخواست ها عبارتهای سطحی همچون حق طلاق به زن داده شد را مشاهده می کنیم که به هیچ عنوان اعتبار ندارند. حتی چنین جملاتی اشتباه بوده و امکان طرح آنها در دادگاه وجود ندارد. در نتیجه زوجه نمی تواند از هیچ اثر حقوقی این مورد استفاده کند. زیرا این مورد تنها با دادن وکالت از سوی مرد به زن اعطا می گردد و امتیازی نیست که داده شود.

 

همچنین ذکر این مورد که دختر یا زوجه شرط کرده است که حق طلاق با او باشد و زوج هم قبول کرده است به تنهایی وجاهت قانونی ندارد؛ در این شرایط هم حق طلاق محسوب نمی شود و این چنین عبارت حق طلاقی، در دادگاه معتبر شناخته نشده و باطل خواهد بود. برای این که حق طلاق زنان در موارد وکالتی به درستی اجرا شود، ضروری است که وکالت نامه بسیار با دقت تنظیم شده و در آن از عبارات روشن، صریح، دقیق و قابل استناد توسط دادگاه استفاده گردد.

 

نوشتن وکالت نامه حق طلاق زنان

 

بدیهی است که از منظر قانون و عرف حق طلاق با مرد است و تقاضای طلاق از سوی زن، زمان بر و دشوار خواهد بود. البته حق طلاق زنان امتیاز بزرگی است اما توجه داشته باشید که وکالت نامه برای این منظور، باید ضمن عقد و بسیار دقیق و کامل تنظیم گردد. بیشتر وکالت های حق طلاق زنان به دلیل عدم آگاهی اطلاعات سردفتران در مرحله ثبت، ناقص بوده و به تبع آن غیر قابل استناد است.

 

بنابراین اگر به دنبال گرفتن حق طلاق هستید، حتما با یک وکیل خبره مشورت کنید تا در مرحله تنظیم وکالت نامه حق طلاق زنان، اشتباه یا کاستی رخ ندهد بحث فرجام خواهی و اسقاط تجدید نظر بیشتر به دلیل عدم رعایت دقیق پر کردن وکالت نامه حق طلاق زنان است. متاسفانه در حین دریافت حق طلاق اشتباهاتی صورت می گیرد که اساس وکالت نامه را زیر سوال می برد و ممکن است اثبات وکالت نامه مشکل شود. در این شرایط ممکن است دادگاه تشخیص دهد این حق از سمت همسر به زن اعطا نشده است. حتی ممکن است زن مجبور به بخشش کامل حقوق مالی خود شود در حالی که که با قید عبارت  “وکالت در قبول بذل” با این مشکلات مواجه نخواهد شد.

 

شرایط حضانت فرزند با داشتن وکالت حق طلاق زنان چگونه است؟

 

حق طلاق زنان مسئله ای گسترده است که یکی از ابعاد بسیار مهم آن، حق حضانت فرزندان است. با یک اشتباه از سوی سردفتردار، قاضی ممکن است (تنها به دلیل عدم قید یک عبارت “عدم اختیار زوجه در قبول بذل”) زوجه را دارای حق طلاق نداند. در این شرایط حکم صادر نشده و زوجه بعضا ناچار به بخشش مهریه خود می شود. با این حال آیا می دانید حضانت فرزند برای زنی که از سوی همسرش حق طلاق دارد به چه صورتی تعیین می شود؟ این موضوع هم به شرایطی که در وکالت نامه حق طلاق قید شده است بستگی دارد.

 

مرد می تواند از این طریق، زن را محدود کرده و برای اعطای حق طلاق به وی، شروطی را تعیین کند. نه تنها حضانت فرزندان بلکه نفقه و نحوه ملاقات با فرزندان هم بسته به وکالت فوق می باشد. به ویژه اگر زوجه با وجود داشتن حق طلاق، بخشی از مهریه را نبخشد، دادگاه سختگیری های ویژه ای خواهد کرد.

 

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه