آیا امکان دریافت مهریه بعد از طلاق و به اجرا گذاشتن آن وجود دارد؟

  • 24 شهریور 1399
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

همانطور که می‌دانید قانون کشور ما اهمیت ویژه‌ای برای مهریه زن قائل است و یکی از مهم‌ترین حقوق زن را پرداخت مهریه به او می‌داند. تا جایی که زن در هر شرایطی به جزء موارد بسیار معدودی می‌تواند مهریه‌اش را از مرد طلب کند. مرد نیز موظف است مهریه زن را پرداخت کند، حتی اگر […]

همانطور که می‌دانید قانون کشور ما اهمیت ویژه‌ای برای مهریه زن قائل است و یکی از مهم‌ترین حقوق زن را پرداخت مهریه به او می‌داند. تا جایی که زن در هر شرایطی به جزء موارد بسیار معدودی می‌تواند مهریه‌اش را از مرد طلب کند. مرد نیز موظف است مهریه زن را پرداخت کند، حتی اگر یک دقیقه از جاری شدن صیغه عقد بین زن و مرد گذشته باشد و زن مهریه‌اش را مطالبه کند، مرد موظف است مهریه او را پرداخت کند. درواقع قانون این امکان را به زنان داده است که امکان هرگونه دخل و تصرفی را در مهریه خود داشته باشند. اما آیا امکان دریافت مهریه بعد از طلاق هم وجود دارد؟ ادامه این مطلب را دنبال کنید تا پاسخ این سوال را بگیرید.

 

آیا امکان دریافت مهریه بعد از طلاق و به اجرا گذاشتن آن وجود دارد؟

نگاهی گذرا به مهریه

 

مهریه مالی است که در عقدنامه ثبت می‌شود و زن می‌تواند پس از جاری شدن صیغه عقد هر زمان که خواست هر گونه دخل و تصرفی در آن به خرج بدهد. به گونه‌ای که هم می‌تواند مهریه‌اش را به صورت کامل از شوهرش بگیرد هم می‌تواند کل مهریه‌اش را به او ببخشید و هم می‌تواند بخشی از مهریه‌اش را از شوهرش بگیرد و بخش دیگر آن را به او ببخشد. نکته حائز اهمیت در زمینه مهریه این است که مهریه هم از بعد شرعی و هم از بعد قانونی قابل بررسی است. به گونه‌ای که اگر زن مهریه‌اش را به صورت شرعی به همسرش ببخشد از بعد قانونی حق او پایمال نخواهد شد. حتی اگر مرد به اجبار دستخطی را از زن خود مبنی بر بخشش مهریه‌اش بگیرد، آن دستخط قابل اثبات نیست و از بعد حقوقی رد خواهد شد.

 

 

با این وجود تنها در دادگاه است که مهریه قابل دریافت و پرداخت خواهد بود. حتی اگر مرد با عنوان دادن مهریه به زن برای او زمین، خانه یا ماشین بخرد تا زمانی که در محضر دادگاه مال و اموالی که به زن داده است با عنوان مشخص مهریه قید نشود، حکم هدیه به زن را خواهد داشت نه پرداخت مهریه به او.

 

 

بررسی کلی مراحل دریافت مهریه

 

قبل از پاسخ به این سوال که ” آیا امکان دریافت مهریه بعد از طلاق وجود دارد یا خیر؟ ” لازم است شما را با مراحل کلی دریافت مهریه آشنا کنیم. با وجود اینکه گفته می‌شود مهریه یکی از مهم‌ترین حقوق زن است و او هر زمان که بخواهد می‌تواند آن را مطالبه کند، اگر زن در طول زندگی مشترک مهریه‌اش را از شوهرش مطالبه نکند و بخواهد در زمان جدایی از او مهریه‌اش را بگیرد باید رفت و آمد زیادی به دادگاه داشته باشد و انرژی زیادی صرف کند. در کل خانم‌ها می‌توانند از طریق دو روش مهریه خود را وصول کنند که شامل: دریافت مهریه از طریق دادگاه و دریافت مهریه از طریق اجرای ثبت می‌باشد.

 

 

زن برای دریافت مهریه از طریق دادگاه باید خودش یا وکیلش به دفاتر خدمات الکترونیکی قضائی مراجعه کند و دادخواست دریافت مهریه را تنظیم کند. اما اگر بخواهد مهریه‌اش را از طریق اجرای ثبت دریافت کند باید خود او یا وکیلش با در دست داشتن مدارکی شامل: اصل کارت ملی، شناسنامه، سند ازدواج به همان دفترخانه‌ای که با شوهرش عقد کرده‌اند مراجعه کند و دادخواست دریافت مهریه‌اش را ثبت کند.

 

 

آیا امکان دریافت مهریه بعد از طلاق وجود دارد؟

 

حالا که به خوبی با مهریه و مراحل دریافت آن آشنا شدید لازم است بدانید که امکان دریافت مهریه بعد از طلاق وجود دارد یا خیر؟ جالب است بدانید که بعد از طلاق هم می‌توان مهریه را مطالبه کرد. درواقع مطالبه مهریه بعد از طلاق متناسب با نوع طلاق از نظر بعد حقوقی مورد بررسی قرار می‌گیرد. با این وجود نوع طلاق در گرفتن مهریه بعد از طلاق تاثیر بسزایی دارد و به عنوان یکی از مهم‌ترین نکات گرفتن مهریه بعد از جدایی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. انواع طلاق و تاثیرات آن در دریافت مهریه بعد از طلاق به شرح زیر می‌باشند:

 

 

  • طلاق رجعی: در طلاق رجعی، دادخواست طلاق از سوی مرد ارائه داده می‌شود. در این نوع طلاق مرد می‌تواند در زمان عده به زن خود رجوع کرده و بدون اینکه مجبور باشد دوباره با او عقد کند با زن خود زندگی مشترکش را ادامه دهد.

 

  • طلاق بائن: در این نوع طلاق مرد حق رجوع به زن خود را در دوران عده ندارد. از این‌رو درصورتی که تمایل دارد به زندگی مشترک با همسرش بازگردد باید مجدداً با زن خود عقد کند.

 

  • طلاق خلع: در این نوع طلاق که به آن طلاق توافقی هم گفته می‌شود و زیرمجموعه طلاق بائن است، زن به دلایل مختلف مانند: عسر و حرج، بخشی یا مبلغی از مهریه خود را به شوهرش می‌بخشد تا در مقابل شوهرش او را طلاق دهد. در این نوع طلاق هم مرد نمی‌تواند در دوران عده به زن خود رجوع کند اما زن می‌تواند در زمان عده از بخشش مهریه خود به شوهرش صرف نظر کرده و مهریه خود را دریافت کند.

 

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه