حق طلاق چیست؟ | همه چیز درمورد حق طلاق از طرف مرد را اینجا بخوانید

  • 22 خرداد 1399
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

امروزه به دلایل زیادی از جمله اختلاف، عدم تفاهم، افزایش چالش‌های ارتباطی و … زن و شوهرهای زیادی از یکدیگر جدا می‌شوند. هر کشوری اصول و قوانین خاصی برای طلاق دارد اما در کشور ما حق طلاق تنها برای مرد است البته زن هم می‌تواند در مواردی مشخص که به آن موارد عسر و حرج […]

امروزه به دلایل زیادی از جمله اختلاف، عدم تفاهم، افزایش چالش‌های ارتباطی و … زن و شوهرهای زیادی از یکدیگر جدا می‌شوند. هر کشوری اصول و قوانین خاصی برای طلاق دارد اما در کشور ما حق طلاق تنها برای مرد است البته زن هم می‌تواند در مواردی مشخص که به آن موارد عسر و حرج گفته می‌شود از مرد طلاق بگیرد. جدا از اینکه این قانون درست است یا اشتباه؟ حق طلاق براساس قانون مدنی به مرد تعلق دارد البته درصورتی که مرد تمامی حق و حقوق زن را به صورت کامل پرداخت کند. در ادامه شما را بیشتر با حق طلاق از طرف مرد آشنا خواهیم کرد.

 

حق طلاق چیست؟

حق طلاق چیست و به چه معناست؟

 

همانطور که اشاره کردیم حق طلاق در قانون مدنی کشور ما با مرد است. به موجب این قانون مرد می‌تواند به دادگاه مراجعه کرده و تقاضای طلاق همسرش را ارائه دهد. به این معنا که اراده و اختیار طلاق با مرد است و زن تنها در موارد مشخصی که باید آن‌ها را به دادگاه با در دست داشتن دلیل و مدرک اثبات کند، می‌تواند درخواست جدایی از مرد را مطرح کند.

تا قبل از سال ۱۳۷۲، مرد می‌توانست هر زمان که بخواهد با مراجعه به دفاتر ثبت طلاق زن خود را طلاق دهد اما این قانون موجب شد تا مردها بدون هیچ دلیل خاصی هر زمان که می‌خواستند زن خود را طلاق می‌دادند از این‌رو آمار طلاق به صورت چشم‌گیری افزایش پیدا کرد تا اینکه بعد از سال ۱۳۷۲ قانون مدنی مردها را موظف که برای ارائه درخواست طلاق زن خود به جای مراجعه به دفاتر ثبت طلاق به دادگاه خانواده مراجعه کنند تا در دادگاه خانواده دلایل مرد برای جدایی از همسرش مورد بررسی قرار بگیرد و از طلاق‌ در حالت عصبانیت جلوگیری شود.

 

حق طلاق از طرف مرد

 

حق طلاق چیست؟

مرد برای اینکه بتواند از حق طلاق خود برای جدا شدن از همسرش استفاده کند باید برای ارائه دادخواست طلاق به دادگاه خانواده مراجعه کند. دادگاه خانواده به موجب ثبت دادخواست طلاق از طرف مرد به بررسی اختلافات بین زن و مرد می‌پردازد. درصورتی که دادگاه خانواده طی روند رسیدگی به اختلافات زن و مرد نتواند سازش بین آن دو را برقرار کند و آن‌ها را از طلاق منصرف کند، یک گواهی عدم امکان سازش صادر می‌کند. دفتر اسناد رسمی نیز براساس این گواهی طلاق زن و مرد را به ثبت می‌رساند.

 

نکته حائز اهمیتی که در زمینه حق طلاق مرد وجود دارد این است که مرد تنها درصورتی می‌تواند بدون رضایت و تمایل زن او را طلاق دهد که تمامی حق و حقوق آن را به صورت کامل پرداخت کند. در ادامه تمامی حق و حقوقی که به زن تعلق می‌گیرد را به صورت کامل بررسی خواهیم کرد.

 

مهریه

 

مهریه زن یا به صورت عندالمطالبه است یا به صورت عندالاستطاعه. مهریه عندالمطالبه به این معنی است که زن هر وقتی که بخواهد می‌تواند مهریه‌اش را از مرد طلب کند و مرد نیز وظیفه دارد آن را به صورت تمام و کمال به همسر خود پرداخت کند. درصورتی که مرد نتواند مهریه عندالمطالبه را تا ۱۱۰ سکه به زن پرداخت کند به زندان می‌افتد. مهریه عندالاستطاعه برعکس مهریه عندالمطالبه است به گونه‌ای که هیچ زندان رفتنی در کار نیست و مرد تنها زمانی که توانایی مالی برای پرداخت مهریه داشته باشد می‌تواند مهریه زن را پرداخت کند. البته در این حالت زن باید مال و اموال مرد را به دادگاه معرفی کند تا با توقیف آن‌ها از سوی دادگاه مهریه زن وصول شود. اما مال و اموال مرد که از سوی زن به دادگاه معرفی می‌شود نباید از مستثنیات دین باشد.

نفقه

 

منظور از نفقه هزینه‌های لازم برای زندگی، تهیه پوشاک برای زن و … است. اگر مرد در طول زندگی مقدار کمی به زن نفقه پرداخت کرده باشد یا اینکه اصلا هیچ نفقه‌ای به او پرداخت نکرده باشد وظیفه دارد تا هنگام طلاق دادن همسرش، نفقه او را به صورت تمام و کمال پرداخت کند.

اجرت المثل

 

در قانون مدنی که براساس دین اسلام تهیه و تنظیم شده است وظیفه و نقش زن در خانه شوهر تمکین از او و تربیت فرزندان است. بنابراین زن در قبال انجام کارهای خانه و حتی شیر دادن به بچه‌ها هیچ وظیفه‌ای ندارد از این‌رو می‌تواند بابت انجام کارهای منزل و شیر دادن به بچه‌ها از شوهر خود مبلغی را دریافت کند. درصورتی که زن به دستور شوهر و بدون اینکه خودش بخواهد، کارهای منزل را انجام داده باشد  مستحق دریافت اجرت المثل است. مقدار اجرت المثل براساس نظرات کارشناسان ارزیاب تعیین می‌شود. بنابراین یکی دیگر از حقوق زن که مرد درصورت استفاده از حق طلاق خود باید آن را به زن بپردازد، اجرت المثل است.

 

نحله

 

درصورتی که طلاق از سوی مرد مطرح شود و هیچ دلیل قانع‌ کننده‌ای هم برای آن وجود نداشته باشد باید نحله را به زن پرداخت کند. منظور از نحله مبلغی است که با توجه به کارهایی که زن در طول زندگی زناشویی خود با مرد انجام داده است به او تعلق می‌گیرد.

 

تصنیف اموال

 

یکی دیگر از حقوق زن تصنیف اموال است که درصورتی که مرد بخواهد زن خود را بدون دلیل طلاق دهد به او تعلق خواهد گرفت. منظور از تصنیف اموال، بخشیدن نصف دارایی‌هایی است که مرد بعد از ازدواج با زن به دست آورده است.

 

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه