فرانشیز بیمه چیست و چه انواعی دارد؟ در چه مواردی فرانشیز اعمال می‌شود؟

  • 22 مرداد 1399
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

فرانشیز بیمه چیست و هدف از تعیین فرانشیز بیمه شامل چه مواردی است؟ فرانشیز بیمه چه انواعی دارد؟ فرانشیز بیمه چه کاربردی دارد؟ این مطلب را از دست ندهید تا ضمن آشنایی با فرانشیز بیمه پاسخ تمامی این سوالات را بگیرید.   فرانشیز بیمه چیست؟   اصطلاح فرانشیز از لغت Franchise گرفته شده است که […]

فرانشیز بیمه چیست و هدف از تعیین فرانشیز بیمه شامل چه مواردی است؟ فرانشیز بیمه چه انواعی دارد؟ فرانشیز بیمه چه کاربردی دارد؟ این مطلب را از دست ندهید تا ضمن آشنایی با فرانشیز بیمه پاسخ تمامی این سوالات را بگیرید.

 

فرانشیز بیمه چیست و چه انواعی دارد؟ در چه مواردی فرانشیز اعمال می‌شود؟

فرانشیز بیمه چیست؟

 

اصطلاح فرانشیز از لغت Franchise گرفته شده است که به معنای، معافیت است. منتهی این اصطلاح در قرارداد بیمه بین فرد و شرکت بیمه به معنای بخشی از خسارت است که برعهده فرد بیمه‌شده است و شرکت بیمه نسبت به پرداخت آن تعهدی ندارد. برای مثال اگر مبلغ فرانشیزی که در قرارداد بیمه بین فرد و شرکت بیمه قید شده است، یک میلیون تومان باشد و پنج میلیون تومان به فرد خسارت وارد شده باشد، شرکت بیمه یک میلیون مبلغ فرانشیز را از میزان مبلغی که باید به فرد به دلیل وارد شدن خسارت به او پرداخت کند، کسر کرده و تنها چهار میلیون تومان به فرد بیمه‌شده پرداخت می‌کند.

 

همین مثال را در حالتی در نظر بگیرید که میزان خسارت وارد شده به فرد بیمه‌شده، یک میلیون تومان باشد. در این صورت شرکت بیمه براساس مبلغ فرانشیز که یک میلیون تومان است، هیچ مبلغی را برای جبران خسارتی که به فرد وارد شده است به او پرداخت نخواهد کرد.

 

هدف از تعیین فرانشیز بیمه چیست؟

 

حاالا که با تعریف فرانشیز بیمه آشنا شدید، لازم است بدانید که هدف از تعیین فرانشیز بیمه چیست؟ همانطور که می‌دانید افراد زمانی تصمیم می‌گیرند به دنبال بیمه بروند که متوجه شوند، نمی‌توانند از پس خسارت زیادی که احتمال دارد به اموال آن‌ها وارد شود، بربیایند. اما در مقابل خسارت‌های جزئی ترسی ندارند و تنها ترس آن‌ها در برابر خسارت‌های زیاد است. جدا از این مسئله تعیین فرانشیز بیمه می‌تواند مزایای زیادی هم داشته باشد به گونه‌ای که هم موجب کاهش تعهدات شرکت‌های بیمه به بیمه‌گذاران می‌شود و هم اینکه از مراجعات مکرر افراد به شرکت‌های بیمه جلوگیری می‌کند. از طرفی موجب اعمال تخفیف در حق بیمه توسط شرکت‌های بیمه می‌شود. با این وجود می‌توان نتیجه گرفت که هدف از تعیین فرانشیز بیمه، حذف خسارت‌های جزئی، ترقیب بیمه‌گذار به حفظ و نگهداری از بیمه و جلوگیری از طرح دعاوی برای خسارت‌های جزئی می‌باشد.

 

انواع فرانشیز بیمه چیست؟

 

فرانشیز بیمه دارای سه نوع می‌باشد که به شرح زیر است:

 

  • اکثر اوقات فرانشیز بیمه، یک نرخ ثابت و معین است که از مبلغ کل خسارت وارد شده به فرد بیمه‌شده کسر خواهد شد.

 

  • گاهی‌اوقات فرانشیز بیمه، درصدی از مبلغ بیمه است که درصورت افزایش پیدا کردن مبلغ بیمه، میزان درصد آن نیز افزایش پیدا می‌کند.

 

  • برخی مواقع نیز فرانشیز بیمه، درصد ثابتی از خسارت وارد شده به فرد بیمه‌شده است که شخص بیمه‌گذار و شرکت بیمه را در پرداخت خسارت با یکدیگر سهیم می‌کند.

 

فرانشیز بیمه در چه مواردی اعمال می‌شود؟

 

فرانشیز بیمه چیست و چه انواعی دارد؟ در چه مواردی فرانشیز اعمال می‌شود؟

 

فرانشیز بیمه در انواع بیمه‌نامه‌ها شامل: بیمه‌نامه‌های اموال، اشخاص و مسئولیت اعمال می‌شود. البته هر یک از این بیمه‌نامه‌ها دارای زیرمجموعه‌هایی می‌باشند که در ادامه به بررسی دقیق آن‌ها می‌پردازیم.

 

فرانشیز در بیمه‌نامه‌های اموال

 

فرانشیز بیمه در اکثر بیمه‌نامه‌های مهندسی و بدنه اتومبیل وجود دارد منتهی باتوجه به نوع خسارت، میزان آن متغییر می‌باشد. البته لازم است بدانید که فرانشیز شامل حال بیمه‌نامه‌های آتش‌سوزی نمی‌شود مگر اینکه در خصوص خرید بیمه آتش‌سوزی، پوشش خطرات اضافی نیز اعمال شده باشد.

فرانشیز در بیمه‌نامه‌های اشخاص

 

بیمه‌نامه‌های اشخاص شامل سه نوع: بیمه درمان، بیمه حوادث و نقص عضو و بیمه عمر می‌باشند که در هر کدام از آن‌ها مسئله فرانشیز متفاوت است. در ادامه فرانشیز هر یک از انواع بیمه‌نامه‌های اشخاص را بررسی خواهیم کرد.

 

  • از میان بیمه‌نامه‌های اشخاص، تنها بیمه درمان است که دارای فرانشیز می‌باشد. فرانشیز بیمه درمان در خصوص هزینه‌های دارو و حق‌الزحمه پزشک ارائه داده می‌شود.

 

  • در بیمه حوادث و نقص عضو، اعمال فرانشیز عرف نیست و خیلی کم پیش می‌آید تا در این نوع بیمه‌نامه فرانشیز اعمال شود.

 

  • بیمه عمر نیز به عنوان آخرین نوع از بیمه‌نامه‌های اشخاص، هیچ‌گونه فرانشیزی ندارد و در کل فرانشیز در بیمه عمر اعمال نمی‌شود و هیچ‌گونه توجیهی هم ندارد. چراکه هدف بیمه‌گذار از خرید بیمه عمر ایجاد سرمایه‌ای با مبلغ معین است. دروقع بیمه عمر نوعی پس‌انداز به حساب می‌آید. بنابراین درمورد بیمه عمر خسارتی وجود ندارد تا مبلغی به عنوان فرانشیز از آن کسر گردد.

فرانشیز در بیمه‌نامه‌های مسئولیت

 

بیمه‌نامه‌های مسئولیت یا اختیاری هستند یا اجباری. در بیمه‌نامه‌های اختیاری مسئولیت، امکان اعمال فرانشیز وجود دارد اما در بیمه‌نامه‌های اجباری مسئولیت، اعمال فرانشیز غیرممکن است.

 

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه