تقسیم اموال مرد بعد از طلاق و شرایط تنصیف اموال مرد بعد از طلاق چیست؟

  • 8 تیر 1399
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

تقسیم اموال مرد بعد از طلاق، یکی از مهم‌ترین شروطی است که در سند ازدواج تعیین شده است. متاسفانه برخی از آقایان بدون اینکه این شرط را بدانند با امضاء آن حین عقد ناخواسته یا خواسته آن را می‌پذیرند که باید به موجب پذیرش این شرط نصف اموال و دارایی‌های خود را در صورت طلاق […]

تقسیم اموال مرد بعد از طلاق، یکی از مهم‌ترین شروطی است که در سند ازدواج تعیین شده است. متاسفانه برخی از آقایان بدون اینکه این شرط را بدانند با امضاء آن حین عقد ناخواسته یا خواسته آن را می‌پذیرند که باید به موجب پذیرش این شرط نصف اموال و دارایی‌های خود را در صورت طلاق به زن خود ببخشند. البته شرط تنصیف اموال و دارایی‌ها پس از طلاق تنها در مورد آقایان صدق می‌کند نه در مورد خانم‌ها. البته تقسیم اموال مرد بعد از طلاق شرایطی دارد که تنها در صورت فراهم بودن آن شرایط این قانون اعمال می‌شود. اگر دوست دارید بدانید که در چه شرایطی نصف دارایی‌های مرد بعد از طلاق به زن او تعلق خواهد گرفت ادامه این مطلب را از دست ندهید. 

 

تقسیم اموال مرد بعد از طلاق | شرایط تنصیف اموال مرد بعد از طلاق چیست؟

تقسیم اموال مرد بعد از طلاق؛ مهم‌ترین شرط عقد

 

همانطور که اشاره کردیم یکی از مهم‌ترین شروط عقد، تقسیم اموال مرد بعد از طلاق است. این شرط از سال 1360 به بعد به سند ازدواج اضافه شد. به گونه‌ای که سر دفتر موظف بود قبل از خواندن صیغه عقد این شرط را به اضافه سایر شروط برای زوجین بخواند و هر یک از شروط را به طور کامل برای آن‌ها توضیح دهد. سپس هر یک از زوجین زیر هر یک از شروطی که با آن موافق بودند را امضاء می‌کردند. مرد به موجب قبول شرط تنصیف اموال و دارایی‌های خود بعد از طلاق، ملزم است که در صورت طلاق دادن زن خود نصف دارایی‌هاش را به او ببخشد.

 

البته بعضی از آقایان که شرط تقسیم اموال بعد از طلاق را هنگام عقد خواسته یا ناخواسته می‌پذیرند، زمانی که تصمیم می‌گیرند از زن خود جدا شوند اموال و دارایی‌های خود را به اسم خویشاوندان و نزدیکان خود می‌کنند تا به دادگاه ثابت کنند مال و اموالی برای تنصیف ندارند. به همین دلیل به نظر می‌رسد که اجرا کردن شرط تقسیم دارایی‌های زوج بعد از طلاق و تعلق گرفتن نصف دارایی‌های او به زوجه بسیار دشوار می‌باشد. البته براساس قانون اگر هیچ دارایی و مالی به اسم مرد پیدا نشود تا نصف آن به زن داده شود، مرد موظف است که اجرت‌المثل زن را بپردازد.

 

اجرت‌المثل چیست؟

 

منظور از اجرت‌المثل این است که زن می‌تواند در قبال انجام کارهای خانه و شیر دادن به فرزندان از مرد پول بگیرد. چراکه در دین اسلام، زن هیچ وظیفه و مسئولیتی در زندگی مشترک به جزء تربیت فرزندان و تمکین از شوهر را برعهده ندارد. بنابراین می‌تواند در قبال انجام کارهای خانه و شیر دادن به فرزندان از مرد پول بگیرد. در صورتی که زن اجر‌ت‌المثل خود را در طول زندگی دریافت نکرده باشد می‌تواند آن را بعد از طلاق در صورتی که در دادگاه ثابت شود مرد مال و اموالی برای تقسیم ندارد از او بگیرد.

 

بیشتر بخوانید: طلاق توافقی

شرایط تصنیف اموال مرد بعد از طلاق

 

تقسیم اموال مرد بعد از طلاق | شرایط تنصیف اموال مرد بعد از طلاق چیست؟

 

همانطور که اشاره کردیم تنها در صورت وجود یکسری شرایط، زن می‌تواند بعد از طلاق نصف دارایی‌ها و اموال مرد را بگیرد. شرایط تقسیم اموال به شرح زیر می‌باشند:

 

  • در صورتی شرط تصنیف دارایی‌های مرد بعد از طلاق قابل اجراست که درخواست طلاق از طرف مرد باشد. بنابراین اگر طلاق زوجین از نوع طلاق توافقی یا طلاق از طرف زن باشد این شرط قابل اجرا نیست.
  • اگر درخواست طلاق از طرف مرد به دلیل سوء رفتار زن یا عدم تمکین زن از شوهر باشد و مرد بتواند یکی از این موارد را در دادگاه اثبات کند، بعد از طلاق هیچ یک از دارایی‌ها و اموال مرد با زن تقسیم نخواهد شد.
  • و آخرین شرط برای اجرای تصنیف اموال مرد بعد از طلاق این است که زن نباید از اجرت‌المثل یا نحله خود استفاده کرده باشد. چراکه در این صورت هم امکان اجرای شرط تقسیم اموال مرد وجود ندارد.

 

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه