نحوه دریافت المثنی بیمه بدنه چگونه است؟ مراحل دریافت المثنی بیمه بدنه

  • 7 مهر 1399
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

یکی از اتفاقات وحشتناکی که ممکن است برای هر کسی بیافتد، گم کردن کیف مدارک است. این اتفاق زمانی وحشتناک‌تر می‌شود که مهم‌ترین اسناد و مدارک ما مانند: کارت‌ ملی، کارت‌های بانکی و بیمه‌نامه‌های خودرو داخل کیف باشند. جدا از دردسرهای زیادی که برای گرفتن المثنی، مدارک و بیمه‌نامه‌های خودرو وجود دارد، امکان سوءاستفاده از […]

یکی از اتفاقات وحشتناکی که ممکن است برای هر کسی بیافتد، گم کردن کیف مدارک است. این اتفاق زمانی وحشتناک‌تر می‌شود که مهم‌ترین اسناد و مدارک ما مانند: کارت‌ ملی، کارت‌های بانکی و بیمه‌نامه‌های خودرو داخل کیف باشند. جدا از دردسرهای زیادی که برای گرفتن المثنی، مدارک و بیمه‌نامه‌های خودرو وجود دارد، امکان سوءاستفاده از آن‌ها نیز وجود دارد. اگر شما هم با چنین مشکلی مواجه شده‌اید و این سوال در ذهنتان رژه می‌رود که نحوه دریافت المثنی بیمه بدنه چگونه است و چطور باید این کار را انجام دهید، ادامه این مطلب را از دست ندهید.

 

نحوه دریافت المثنی بیمه بدنه بعد از گم کردن این بیمه‌نامه چگونه است؟

 

درصورت گم شدن بیمه‌نامه‌های خودرو باید چه کار کرد؟

 

بیمه‌نامه‌های خودرو شامل: بیمه‌نامه شخص ثالث و بیمه‌نامه بدنه خودرو می‌باشند. از آن‌جایی که بیمه شخص ثالث یک بیمه اجباری است، بیمه‌گذار باید همیشه آن را به همراه داشته باشد. درصورتی که بیمه‌گذار بیمه‌نامه شخص ثالث خودرو خود را به همراه نداشته باشد، پلیس خودرو او را توقیف خواهد کرد. با این وجود اگر بیمه‌نامه شخص ثالث خودرو خود را گم کرده‌اید، باید در اولین فرصت به شرکت بیمه مراجعه کرده و گزارش گم‌شدن آن را به کارشناس شرکت بیمه بدهید تا بتوانید گواهی بیمه‌نامه شخص ثالث را دریافت کنید.

اما اگر بیمه‌نامه بدنه خودرو خود را گم کرده‌اید، باید بدانید که داستان دریافت المثنی بیمه بدنه با بیمه‌نامه شخص ثالث متفاوت است. چراکه بیمه‌نامه بدنه خودرو یک بیمه‌نامه اختیاری است از این‌رو نسبت به بیمه شخص ثالث از اهمیت کمتری برخوردار می‌باشد. با این وجود بعد از گم‌شدن بیمه‌نامه بدنه، تنها کافیست که به یکی از نمایندگی‌های شرکت بیمه موردنظر خود مراجعه کرده و درخواست صدور المثنی بیمه‌نامه بدنه را بدهید.

روند دریافت المثنی بیمه بدنه خودرو چگونه است؟

 

همانطور که اشاره کردیم درصورت گم شدن بیمه بدنه خودرو، بیمه‌گذار باید به یکی از نمایندگی‌های شرکت بیمه موردنظر خود مراجعه کرده و درخواست صدور المثنی بیمه‌نامه بدنه خودرو خود را به کارشناس بیمه ارائه دهد. البته بیمه‌گذار برای گرفتن المثتی بیمه بدنه خودروی خود باید کارت ماشین و کارت شناسایی خود را در اختیار کارشناس بیمه بگذارد. کارشناس شرکت بیمه نیز بعد از دریافت این مدارک از بیمه‌گذار، وضعیت بیمه بدنه قبلی آن را بررسی کرده و سپس المثنی بیمه‌نامه خودرو را صادر می‌کند. جالب است بدانید که با صدور المثنی بیمه‌ بدنه خودرو، بیمه‌نامه قبلی بیمه‌گذار باطل خواهد شد از این‌رو هیچ‌کسی درصورت پیدا کردن بیمه‌نامه گم‌شده، نمی‌تواند از آن سوء استفاده بکند.

 

آیا گم شدن بیمه‌نامه بدنه خودرو، موجب از بین رفتن تخفیفات آن می‌شود؟

 

شاید برای بیمه‌گذارانی که بیمه بدنه خودروی خود را گم کرده‌اند، این سوال مطرح شود که آیا گم شدن بیمه‌نامه بدنه خودرو، موجب از بین رفتن تخفیفات آن می‌شود؟ قبل از اینکه به این سوال پاسخ دهیم باید توضیحاتی را درمورد تخفیف بیمه بدنه به شما ارائه دهیم. درواقع شرکت‌های بیمه خودرو به بیمه‌گذارانی که در سال‌های گذشته از بیمه خسارت دریافت نکرده‌اند، تخفیفاتی را هنگام تمدید بیمه‌نامه ارائه می‌دهند. اما در پاسخ به سوالی که مطرح کردیم باید بگوییم که با گم شدن بیمه‌نامه بدنه خودرو، هیچ یک از تخفیفات آن از بین نخواهد رفت. چراکه کارشناس بیمه قبل از صادر کردن المثنی بیمه‌نامه بدنه خودرو آن را با دقت بررسی کرده و تمامی تخفیفات آن را به نسخه المثنی بیمه‌نامه بدنه منتقل خواهد کرد.

 

برای دریافت المثنی بیمه بدنه ماشین چه موقع اقدام کنیم؟

 

دریافت المثنی بیمه بدنه برای خودرو اختیاری است و به همین دلیل در صورت گم شدن، افراد برای گرفتن المثنی عجله چندانی ندارند. اما بهتر است هرچه سریع‌تر مسئله را پیگیری کنید تا برای دریافت خسارت مالی در هنگام بروز تصادف با مشکل مواجه نشوید. حتی بهتر است قبل از اتمام مدت بیمه‌‌نامه، نسخه المثنی را دریافت کنید چون صدور المثنی برای کسانی که در حال تمدید بیمه‌نامه هستند اما از طرفی بیمه بدنه خود را گم کرده‌‌اند به مراتب سخت‌تر خواهد بود.

 

مزایای بیمه بدنه ماشین

 

بیمه بدنه خودرو چه اهمیتی دارد و چرا دریافت المثنی بیمه بدنه تا این حد اهمیت دارد؟ به طور کلی بیمه بدنه مزایای بسیار زیادی دارد و از پوشش‌های متنوعی برخوردار است. با توجه به بالا رفتن قیمت انواع خودرو و گران شدن لوازم و قطعات یدکی، خرید بیمه بدنه بسیار به صرفه و منطقی و هوشمندانه است. بیمه بدنه 3 خطر اصلی را تحت پوشش قرار می‌دهد که عبارتند از:

 

  • حادثه

 

اگر بر اثر وقوع حوادثی مانند: تصادف، واژگونی، برخورد خودرو با یک جسم و… خسارت مالی برای خودرو به وجود بیاید، می‌توان آن خسارت را با بیمه بدنه جبران کرد.

 

  • سرقت

 

چنانچه ماشین شما به سرقت برود و بیمه بدنه داشته باشد، تحت پوشش این بیمه خواهد بود.

 

  • آتش‌سوزی

 

آتش‌سوزی و خسارت‌های مالی ناشی از آذرخش یا آتش‌فشان و یا سوختن لوازم یدکی هم تحت پوشش بیمه بدنه قرار دارند.

البته این موارد کلی هستند و بیمه‌گزار می‌‌تواند موارد دیگری را نیز به بیمه‌نامه اضافه کند. در صورت پرداخت حق بیمه اضافی، خسارت‌های ناشی از سرقت جزیی (سرقت لوازم و قطعات خودرو) ، زلزله، سیل، پاشیده شدن رنگ و اسید به بدنه خودرو و… نیز تحت پوشش بیمه بدنه قرار می‌گیرند.  

 

چند نکته که باید بعد از گم شدن بیمه بدنه خودرو بدانید

 

پس از گم شدن اصل بیمه‌نامه، باید به چند نکته بسیار مهم و کاربردی توجه داشته باشید. اول این که بیمه‌‌گزار هنگام بروز حادثه‌، در قدم اول باید با پلیس تماس بگیرد و با داشتن گزارش پلیس، مدارک و بیمه خودرو به مراکز خسارت بیمه مراجعه کرده و خسارت‌‌های وارد شده را دریافت کند. بنابراین اگر بیمه‌نامه را گم کرده باشید، برای دریافت خسارت دچار مشکل خواهید شد. بنابراین پیش از دریافت المثنی بیمه بدنه، به نکات زیر توجه داشته باشید:

 

  • حتما باید نام شرکت بیمه‌کننده را بدانید.

 

  • فرقی ندارد که بیمه‌نامه را گم کرده‌اید یا از شما دزدیده‌اند؛ در هرصورت اقداماتی که باید انجام دهید یکسان هستند.

 

  • شما باید بعد از گم کردن بیمه بدنه ماشین خود، برای گرفتن نسخه المثنی اقدام کنید. چرا که اگر خسارتی به خودروی شما وارد شود و به بیمه‌نامه دسترسی نداشته باشید، شرکت بیمه برای پرداخت خسارت‌های وارد شده تشکیل پرونده نخواهد کرد.

 

  • برای پرداخت خسارت مالی خودرو، باید حتما بیمه‌نامه بدنه را ارائه دهید؛ در غیر این صورت پرونده‌ای برای شما تشکیل نخواهد شد.  

 

  • به طور کلی با گم شدن بیمه بدنه ماشین، تخفیف عدم خسارت بیمه باطل نمی‌‌شود. با این حال باید پیش از تمدید بیمه‌نامه، اقدام به دریافت المثنی بیمه بدنه خودرو خود کنید.

 

  • اگر بیمه شخص ثالث خود را گم کنید، گواهینامه شخص ثالث دریافت می‌‎کنید. اما در بیمه بدنه، برای شما نسخه المثنی صادر می‎شود.

 

  • اگرچه بیمه بدنه بیمه اختیاری است و گم شدن آن حساسیت کمتری نسبت به بیمه شخص ثالث دارد، اما برای جلوگیری از سوء استفاده و مشکلات احتمالی، باید در اسرع وقت برای دریافت المثنی اقدام کنید.

 

  • اگر بیمه بدنه ماشین خود را گم کرده‌اید، لازم است به یکی از نمایندگی‌‌های بیمه مورد نظر خود مراجعه کرده و با ارایه کارت سبز خودرو و کارت ملی، فرایند دریافت المثنی بیمه بدنه را انجام دهید.

 

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه