شرایط مهریه زن نازا چیست و آیا مهریه به زن نازا تعلق می‌ گیرد؟

  • 22 تیر 1399
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

یکی از مهم‌ترین حقوق زن در قانون مدنی که به موجب عقد نکاح با مرد به او تعلق می‌گیرد، مهریه است. جدا از این مسئله که هر زمان که زن بخواهد می‌تواند مهریه خود را مطالبه کند و مرد موظف است آن را پرداخت کند و همچنین زن این امکان را دارد که به محض […]

یکی از مهم‌ترین حقوق زن در قانون مدنی که به موجب عقد نکاح با مرد به او تعلق می‌گیرد، مهریه است. جدا از این مسئله که هر زمان که زن بخواهد می‌تواند مهریه خود را مطالبه کند و مرد موظف است آن را پرداخت کند و همچنین زن این امکان را دارد که به محض عقد نکاح با مرد مهریه‌اش را دریافت کند؛ مهریه در برخی موارد استثنایی به زن تعلق نمی‌گیرد. به همین دلیل برای برخی از افراد این سوال مطرح می‌شود که زن نازا نیز جزء آن موارد استثنایی است که به او مهریه تعلق نمی‌گیرد یا خیر؟ ادامه این مطلب را دنبال کنید تا ضمن آشنایی با شرایط مهریه زن نازا پاسخ این سوال را بگیرید که آیا مهریه به زن نازا تعلق می‌گیرد یا خیر؟

 

 

شرایط مهریه زن نازا چیست ؟ | آیا مهریه به زن نازا تعلق می‌ گیرد ؟

مهریه ؛ یکی از مهم‌ترین حقوق زن بر اساس قانون مدنی

 

قبل از آشنایی با شرایط مهریه زن نازا و پاسخ به این سوال که مهریه به زن نازا تعلق می‌گیرد یا نه؟ لازم است کمی با مهریه به عنوان مهم‌ترین حقوق زن بر اساس قانون مدنی آشنا شوید.

 

مطمئناً بارها و بارها از زبان مردم و در سریال‌ها و فیلم‌های مختلف شنیده‌اید که می‌گویند: “مهریه حق زن است”. در واقع یکی از مهم‌ترین حقوق زن بر اساس قانون مدنی، مهریه است. قانون مدنی این امکان را به زن داده است که از زمان عقد نکاح با مرد هر وقتی که تمایل داشت مهریه‌اش را از مرد مطالبه کند. بنابراین زن از زمانی که با مرد عقد می‌کند تا هر وقت که دلش بخواهد می‌تواند مهریه‌اش را از او بگیرد. مرد نیز موظف است که مهریه زن را حتی اگر او در طول زندگی آن را مطالبه نکرد پرداخت کند چرا که مهریه دینی است بر گردن مرد که حتماً باید آن را به زن پرداخت کند و این مسئله محود به طلاق گرفتن و جدا شدن نمی‌شود.

 

از طرفی قانون اساسی این امکان را به زن داده است که هر گونه تصرفی در مهریه خود انجام دهد. منظور از انجام هر گونه تصرف در مهریه توسط زن این است که زن کاملاً دستش باز است که هر کاری که دوست دارد با مهریه‌اش بکند. به گونه‌ای که او هم می‌تواند کل مهریه‌اش را از مرد بگیرد هم می‌تواند کل مهریه‌اش را به مرد ببخشد. حتی او می‌تواند بخشی از مهریه‌اش از مرد بگیرد و بخشی از آن را به او ببخشد. منتهی گاهی اوقات در مواردی خاص مهریه به زن تعلق نمی‌گیرد اما زن نازا چطور؟ شرایط مهریه زن نازا چیست؟ در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد.

شرایط مهریه زن نازا چیست؟ مهریه به زن نازا تعلق می‌گیرد؟

 

زن نازا جزء آن موارد استثنایی نیست که مهریه به او تعلق نگیرد. در واقع نازا بودن زن موجب نمی‌شود که مهریه‌ به او تعلق نگیرد. بنابراین در صورتی که مردی با زن نازا رابطه زناشویی برقرار کرده باشد و پس از برقراری رابطه زناشویی به هر دلیلی بخواهد که از زن جدا شود باید تمام مهریه او را بپردازد. اما در صورتی که مرد قبل از برقراری رابطه با زن نازا بخواهد از او جدا شود باید نصف مهریه را به او پرداخت کند نه تمام آن را. نکته مهم دیگری که در زمینه شرایط مهریه زن نازا باید به آن اشاره کنیم این است که نازا بودن زن عیب محسوب نمی‌شود با این وجود مرد نمی‌تواند به دلیل نازایی زن اقدام به فسخ نکاح با او کند.

 

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه