ممنوعیت طلاق تا پایان سال ۹۸ به دلیل شیوع «COVID-19» یا همان بیماری کرونا

  • 20 اسفند 1398
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

ممنوعیت طلاق تا پایان سال ۹۸   ممنوعیت طلاق تا پایان سال ۱۳۹۸، این خبری بود که در رسانه های کشور خبرساز شد.   در همین خصوص علی مظفری رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق طی مصاحبه ای با خبرگزاری ایسنا اعلام کرد که سامانه تصمیم که زیر نظر سازمان بهزیستی است تا پایان سال […]

ممنوعیت طلاق تا پایان سال ۹۸

 

ممنوعیت طلاق تا پایان سال ۱۳۹۸، این خبری بود که در رسانه های کشور خبرساز شد.

 

در همین خصوص علی مظفری رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق طی مصاحبه ای با خبرگزاری ایسنا اعلام کرد که سامانه تصمیم که زیر نظر سازمان بهزیستی است تا پایان سال ۱۳۹۸ غیر فعال شده و این موضوع هیچ ارتباطی با دفاتر رسمی طلاق که اقدام به ثبت طلاق می نمایند، ندارد.

 

زوجینی که متقاضی طلاق توافقی هستند باید قبل از ثبت دادخواست و مراجعه به دادگاه خانواده، در این سایت «سامانه تصمیم» ثبت نام نموده و مشاوران خانواده مشاوره بگیرند و سپس دادخواست خود را ثبت نموده و به دادگاه خانواده مراجعه نمایند.

 

وی اضافه کرد، بر همین اساس زوجینی که تقاضای طلاق داشته اند و حکم قطعی دادگاه را در خصوص طلاق توافقی دارند، می توانند به یکی از دفاتر رسمی طلاق مراجعه و اقدام به ثبت طلاق خود بنمایند.

 

علی مظفری در خاتمه مصاحبه خود اشاره نمود: صدور و ثبت طلاق برای متقاضیانی که حکم قطعی دادگاه خانواده را دارند هیچ مانعی ندارد، امّا اشخاصی که تا کنون در سامانه «تصمیم» ثبت نام نکرده اند فعلاً نمی توانند مراحل طلاق خود را شروع نمایند.

 

چرا طلاق تا پایان سال ممنوع شد؟

 

«COVID-19» یا همان بیماری کرونا، دلیل ممنوع شدن طلاق تا پایان سال و توقف فعالیت سامانه تصمیم است.

 

به دلیل وضعیت اورژانسی حاکم بر سلامت جامعه، ناشی از شیوع بیماری کرونا، بحث طلاق نیز تحت تاثیر این بیماری قرار گرفته و فعلاً تا پایان سال ۹۸ ممنوع شده است.  

 

چرا که حضور در مراکز مشاوره با توجه به ازدحامی که دارد، ریسک ابتلای افراد به بیماری کرونا را افزایش می دهد و به منظور حفظ سلامت جامعه باید رفت و آمدها، تا جایی که ممکن است کاهش یابد.

 

در واقع تنها دلیل ممنوعیت طلاق تا پایان سال ۹۸ فقط حفظ سلامت جامعه در شرایط خاص کنونی است.

 

حتّی در صورت ادامه وضع موجود و عدم ریشه کنی ویروس کرونا، این احتمال وجود دارد که ممنوعیت طلاق که فعلاً تا پایان 98 در نظر گرفته شده است، برای ماه‌های ابتدایی سال جدید نیز لحاظ و تمدید شود.

 

سامانه تصمیم چیست؟

 

سامانه تصمیم، سامانه‌ای اینترنتی است که زیر نظر سازمان بهزیستی کل کشور فعالیت می نماید و به منظور نوبت دهی به متقاضیان طلاق توافقی راه اندازی شده است.

 

متقاضیان طلاق توافقی باید قبل از تقدیم دادخواست طلاق به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، در این سامانه ثبت نام نموده و سپس در جلسات مشاوره اجباری (که معمولاً ۵ جلسه خواهد بود) شرکت کنند.

 

اقدامات بعدی طلاق توافقی

 

پس از شرکت در این جلسات، از سوی مرکز مشاوره خانواده گواهی عدم انصراف از طلاق صادر می شود که داشتن آن برای ثبت دادخواست طلاق توافقی الزامی و در واقع از بایدهای انجام طلاق توافقی است.

 

زوجین متقاضی طلاق توافقی و یا وکلای ایشان، با به همراه داشتن گواهی عدم انصراف از طلاق، می توانند به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نموده و اقدام به ثبت دادخواست طلاق توافقی خود نمایند.

 

پس از این مرحله دادخواست فوق الذکر از سوی دفتر خدمات به مجتمع قضایی ارسال می شود و از سوی معاون ارجاع، شعبه دادگاه رسیدگی کننده به موضوع تعیین می شود.

 

بعد از این مرحله است که زوجین و یا وکلای آن ها باید در وقت تعیین شده از سوی شعبه، در دادگاه خانواده حاضر شوند و پس از رسیدگی، رای دادگاه که به گواهی عدم امکان سازش موسوم است را دریافت نمایند.

 

پس از قطعی شدن این رای زوجین می توانند در یکی از دفاتر رسمی طلاق حاضر شده و اقدام به ثبت طلاق خود بنمایند.

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه