انتقال بیمه بدنه چگونه است؟ بررسی شرایط و روش های انتقال بیمه بدنه

  • 5 دی 1399
  • محسن شیخ ها
  • 0 پرسش و پاسخ

بیمه بدنه، یکی از ملزوماتی است که مالکین خودرو باید در کنار بیمه شخص ثالث، آن را تهیه و تمدید کنند. بیمه بدنه در واقع مکمل بیمه شخص ثالث است و زمانی که بروز حادثه ای منجر به آسیب دیدگی خودرو شود، خسارت بیمه گزار را جبران می کند. اما اگر فردی بخواهد ماشینش را […]

بیمه بدنه، یکی از ملزوماتی است که مالکین خودرو باید در کنار بیمه شخص ثالث، آن را تهیه و تمدید کنند. بیمه بدنه در واقع مکمل بیمه شخص ثالث است و زمانی که بروز حادثه ای منجر به آسیب دیدگی خودرو شود، خسارت بیمه گزار را جبران می کند. اما اگر فردی بخواهد ماشینش را بفروشد چگونه باید بیمه بدنه را به شخص دیگری انتقال دهد؟ این مسئله، دغدغه ای بسیار مهم است که مالکین خودرو معمولا اطلاعات کمی در مورد آن دارند. در ادامه ما مهم ترین نکاتی را که باید در مورد انتقال بیمه بدنه و شرایط انجام این کار بدانید را به شما آموزش می دهیم.

 

انتقال بیمه بدنه چگونه است؟ بررسی شرایط و روش های انتقال بیمه بدنه

بیمه بدنه چیست؟

 

قبل از این که با نحوه انتقال بیمه بدنه و بایدها و نبایدهای مربوط به آن آشنا شوید، بد نیست بدانید که اساسا بیمه بدنه چیست. بیمه بدنه ماشین، مواردی همچون برخورد خودرو با اجسام ثابت و متحرک و بالعکس، سرقت خودرو، آتش ‌سوزی و انفجار خودرو، واژگونی و سقوط خودرو را تحت پوشش قرار می دهد. البته پوشش ‌های دیگری هم تحت عنوان پوشش های اضافی بیمه بدنه هستند که با پرداخت حق بیمه بیشتر، می توان آنها را نیز خریداری کرد. در این صورت، هنگام بروز حادثه، خسارت بیشتری قابل دریافت خواهد بود. همچنین باید بدانید که علاوه بر امکان منتقل کردن بیمه بدنه، سقف تعهدات بیمه نیز قابل تغییر است و بیمه ‌گزار در زمان خرید می ‌تواند آن را افزایش یا کاهش دهد.

روش های رایج انتقال بیمه بدنه

 

همانطور که در ابتدای مطلب اشاره کردیم، منتقل کردن بیمه بدنه خودرو مسئله ای مهم و جزء رایج ترین سوالات بیمه گزاران است. شما می توانید فرایند انتقال بیمه‌ بدنه یا انتقال تخفیف ‌های عدم خسارت بیمه را انجام دهید. یعنی اگر خودرو خود را بفروشید، این امکان برایتان فراهم است که بیمه بدنه و تخفیف های آن را به خودروی دیگر و مالک بعدی انتقال دهید. البته هریک از این روش ها، شرایط خاص خود را دارد که در ادامه آنها را توضیح می دهیم.

 

شرایط انتقال بیمه بدنه به افراد دیگر

 

نکته ای که در مورد انتقال بیمه بدنه وجود دارد، این است که نمی توان آن را به فرد دیگری انتقال داد؛ مگر این که بیمه‌گزار کتباً اقدام به این کار نماید. البته در این شرایط، تخفیف ‌های عدم خسارت به فرد جدید منتقل نمی‌ شود و وی فقط می‌تواند از پوشش ‌های بیمه در زمان خسارت استفاده کند.

 

انتقال بیمه بدنه یک خودرو به خودرویی دیگر چه شرایطی دارد؟

 

شما می توانید در صورت خرید یک ماشین جدید، بیمه بدنه ماشین قبلی را به خودروی جدیدتان انتقال دهید. خبر خوب این است که حتی امکان انتقال تخفیف های بیمه بدنه ماشین قبلی به خودروی جدید هم وجود دارد. باید به این نکته توجه داشته باشید که برای منتقل کردن بیمه بدنه یک خودرو به خودروی دیگر، باید هر دو ماشین، بر اساس تعداد سیلندر و مشخصات فنی، در یک گروه طبقه ‌بندی شده باشند. مثلا امکان انتقال بیمه بدنه دو خودروی ۴ سیلندر مانند پراید و پیکان وجود دارد. این در حالی است که نمی توان بیمه بدنه پراید را به ماکسیما انتقال داد. نکته دیگری هم در این رابطه وجود دارد که باید مد نظر داشته باشید؛ اگر ماشین جدیدتان گران تر از خودرو قبلی است، باید مابه‌التفاوت حق بیمه را بپردازید. در شرایط عکس هم شرکت بیمه، حق بیمه مازاد را به شما پرداخت خواهد کرد.

 

انتقال تخفیف ‌های عدم خسارت بیمه بدنه به خودروی دیگر

 

اگر چند سال است که از بیمه نامه ماشین خود استفاده نکرده اید، شرکت بیمه شما تخفیف هایی را برایتان در نظر خواهد داشت که به آنها تخفیف عدم خسارت گفته می شود. اما خبر خوب این است که می توانید تخفیفات عدم خسارت را نیز به خودروی جدیدتان منتقل کنید.

 

انتقال تخفیف عدم خسارت با تغییر شرکت بیمه

 

قوانین انتقال بیمه بدنه، شامل زمانی هم می شود که به هر دلیلی، بخواهید شرکت بیمه خود را عوض کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که در زمان سر رسید بیمه ‌نامه خود، شرکت مورد نظرتان را انتخاب کرده و حتی تخفیف ‌های عدم خسارت را نیز در بیمه نامه جدید درج نمایید. البته باید کارشناس بیمه شرکت جدید، مجددا ماشین را بررسی کند.  

 

چند نکته مهم برای انتقال بیمه بدنه

 

پیش از منتقل کردن بیمه بدنه خودرو به فرد یا خودروی دیگر، حتما نکات زیر را مد نظر قرار دهید:

 

  • به تاریخ سر رسید بیمه خود توجه کنید و پیش از پایان اعتبار، بیمه نامه را تغییر دهید.

 

  • شرکت بیمه باید از ابتدای فرایند منتقل کردن بیمه بدنه، در جریان کار قرار بگیرد.

 

  • حق بیمه در انتقال بیمه از یک خودرو به خودروی دیگر، بر اساس مشخصات و ارزش خودروی جدید محاسبه می شود. در صورت نیاز، مابه‌التفاوت آن از بیمه ‌گزار دریافت یا به وی پرداخت می ‌شود.

 

  • پس از فروش خودرو تنها ۲۴ ساعت مهلت دارید تا با اطلاع به شرکت بیمه، نسبت به منتقل کردن بیمه بدنه خود اقدام کنید.

 

  • در صورتی که بیمه خود را فسخ کرده باشید تا ۱۸۰ روز و در صورتی که بیمه شما منقضی شده باشد تا ۹۰ روز مهلت دارید که از تخفیف ‌های عدم خسارت خود در خرید مجدد بیمه ‌نامه استفاده کنید.

 

برای انتقال بیمه چه مدارکی لازم است؟

 

در صورتی که بخواهید اقدام به منتقل کردن بیمه بدنه کنید، باید مدارک زیر را به شرکت بیمه ارائه دهید:

 

  • سند خودروی خریداری شده و سند فروش خودروی قبلی

 

  • کارت خودرو

 

  • مدارک شناسایی بیمه ‌گزار مانند کارت ملی یا شناسنامه وی

 

  • بیمه‌ نامه خودروی قبلی بیمه ‌گزار

 

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید بدون دیدگاه