ثبت برند چگونه است؟ بررسی صفر تا ۱۰۰ مراحل، مدارک، زمان و هزینه ها

آبان ۲۳, ۱۳۹۷
تحریریه مشهور
 ثبت برند چگونه است؟ بررسی صفر تا ۱۰۰ مراحل، مدارک، زمان و هزینه هاReviewed by تحریریه مشهور on Nov 14Rating: ۵.۰ ثبت برند چگونه است؟ بررسی صفر تا ۱۰۰ مراحل، مدارک، زمان و هزینه ها۴۳۰ ۰۰ ۴۳۰ - ۰۲۱ مشاوره رایگان ثبت برند ، هزینه ثبت برند ، ثبت لوگو ، ثبت طرح صنعتی و ثبت اختراعات با کارشناسان موسسه حقوقی مشهور brand registration

ثبت برند چگونه است؟

 

چگونگی ثبت برند و مراحل آن، مدارکی که برای ثبت برند مورد نیاز است، هزینه های ثبت برند و همچنین مدت زمانی که طول می کشد تا برند به ثبت برسد، همگی در این مقاله توضیح داده شده است، به گونه ای که با مطالعه متن پیش رو، پاسخ بسیاری از سوالات خود در مورد ثبت برند را دریافت می نمایید و خیلی بعید است نیاز به مطالعه متن دیگری داشته باشید.

 

از همین رو توصیه می نماییم چنانچه تصمیم به ثبت برند دارید و یا علاقه مند به فراگیری اطلاعات مفید و کاربردی در این زمینه هستید، مقاله پیش رو را بصورت کامل مطالعه نمایید.

 

همچنین می توانید ضمن تماس با موسسه حقوقی مشهور، پاسخ سوالات خود را بصورت رایگان از کارشناسان خبره و وکلای با تجربه ما دریافت نمایید:  ۲۱ ۴۸ ۲۱ ۸۸ – ۰۲۱

 

هزینه ثبت برند | brand registration

هزینه ثبت برند | brand registration

برند یا علامت تجاری به چه معناست؟

 

به ترکیبی از حروف یا تصاویر و یا جمع هر دوی آن ها که برای کالاها و خدمات استفاده می شود تا از طریق آن بتوان کیفیت کالا و خدمت مورد نظر را در اذهان مردم به نیکی تثبیت کرد، به گونه ای که به مرور زمان و با رعایت دو شرط اساسی حفظ کیفیت مطلوب و تبلیغات هوشمند و مستمر، هرگاه نام یا تصویر برند مورد نظر به سمع و نظر مخاطب برسد، بی درنگ آن کالا یا خدمت خاص، با قدرت و کیفیت مطلوب به ذهن متبادر شود و یا بالعکس آن اتفاق بیفتد، یعنی آن برند آنقدر خوب و عالی باشد تا به محض اینکه از یک کالا یا خدمت خاص صحبت به میان بیاید، برند و لوگوی مورد نظری که در همان زمینه فعالیت می کند در ذهن مخاطب نقش ببندد.

 

در ذیل یک نمونه از برندهای بزرگ و معروف که توسط موسسه حقوقی مشهور به ثبت رسیده است را مشاهده می نمایید:

 

هزینه ثبت برند | brand registration

هزینه ثبت برند | brand registration

شرح مراحل ثبت برند

 

۱- انتخاب نام و تصویر زیبا و با معنا که اولا با نوع کالا یا خدماتی که برند مورد نظر برای آن به ثبت می رسد دارای ربط و همخانی باشدو دوما بصورت بالقوه توانایی بزرگ شدن و مشهور شدن را داشته باشد، گام نخست و شاید مهمترین گام است.

 

۲- گردآوری مدارک مورد نظر برای ثبت برند که در ادامه مقاله به تمامی آن ها اشاره نموده ایم.

 

۳- گام مهم بعدی این است که قبل از ثبت برند مورد نظرتان، آن را استعلام نمایید تا متوجه شوید که آیا عین یا شبیه برند مورد نظر شما در همان طبقه ای که شما تصمیم به ثبت برند در آن طبقه را دارید، قبلا به ثبت رسیده است یا خیر.

 

چرا که اگر عین یا شبیه برند مورد نظرتان، در همان طبقه ای که شما تصمیم به ثبت برند در آن طبقه را دارید، قبلا توسط شخص (حقیقی یا حقوقی) دیگری به ثبت رسیده باشد، بدون تردید شما امکان ثبت آن را نخواهید داشت.

 

برای استعلام رایگان، سریع و دقیق برند قبل از ثبت و اطلاع از درصد حدودی موفقیت ثبت نهایی برند یا لوگوی مورد نظرتان، با موسسه حقوقی مشهور در تماس باشید.

 

 

۴- تکمیل و ارسال اظهارنامه ثبت برند در سامانه اینترنتی اداره مالکیت معنوی به آدرس http://iripo.ssaa.ir

 

۵- پس از تکمیل و ارسال اظهارنامه ثبت برند ، پرونده شما در نوبت و صف بررسی سه کارشناس و رئیس اداره ثبت علائم تجاری قرار می گیرید.

 

توضیح اینکه هر کدام از کارشناسان فوق، بخشی از پرونده اظهارنامه برند شما را مورد بررسی تخصصی قرار می دهند و در صورتی که ثبت برند مورد نظر شما از دید هر سه کارشناس بلامانع تشخیص داده شود، پرونده در کارتابل رئیس اداره علامت تجاری قرار می گیرد تا مورد بازبینی نهایی قرار بگیرد و چنانچه ثبت برند مورد تقاضا، از نظر رئیس اداره هم بلامانع تشخیص داده شود، آنگاه در همان سامانه اینترنتی مورد اشاره، برای شما ابلاغیه پذیرش صادر می شود و همچنین این موضوع از طریق ارسال پیامک به شماره همراهتان، به اطلاع شما خواهد رسید.

 

۶- پس از دریافت و مطالعه ابلاغیه پذیرش باید مطابق با اطلاعاتی که در خود ابلاغیه وجود دارد، به همراه کپی برابر اصل کلیه مدارکی که در مرحله تکمیل و ثبت اظهارنامه، در سایت آپلود کرده اید، بصورت حضوری به اداره مالکیت معنوی مراجعه نمایید و پرونده فیزیکی تشکیل دهید.

 

۷- پس از تشکیل پرونده فیزیکی، نوبت به پرداخت هزینه انتشار آگهی درخواست ثبت علامت تجاری در روزنامه رسمی می رسد و پس از پرداخت هزینه روزنامه رسمی نوبت اول و انتشار آن، مطابق با قانون، اشخاص ثالث ۳۰ روز از تاریخ انتشار این روزنامه فرصت دارند تا چنانچه نسبت به ثبت برند مورد تقاضای شما اعتراض و یا ادعایی دارند، بصورت رسمی و قانونی نسبت به طرح این اعتراض و ادعا اقدام نمایند.

 

۸- پس از گذشت ۳۰ روز از تاریخ انتشار روزنامه رسمی نوبت اول و چنانچه اعتراض و یا ادعایی از سوی اشخاص ثالث نسبت به برند مورد تقاضای شما واصل نشده باشد، آنگاه نوبت پرداخت هزینه روزنامه رسمی نوبت دوم و انتشار آن و همچنین پرداخت حق الثبت می رسد.

 

۹- پس از آنکه تمام مراحل بالا را طی نمودید، باید با به همراه داشتن هر دو روزنامه رسمی و همچنین الباقی مدارک، بصورت حضوری به اداره مالکیت معنوی مراجعه نمایید و با ارائه رسید، سند برند ثبت شده خود را تحویل بگیرید.

 

هزینه ثبت برند | brand registration

هزینه ثبت برند | brand registration

پس از تکمیل و ارسال اظهارنامه ثبت برند با چه تصمیماتی مواجه می شویم؟

 

پس از تکمیل و ارسال اینترنتی اظهارنامه ثبت برند و در هنگامی که کارشناسان و رئیس اداره علامت تجاری، پرونده و اظهارنامه ثبت برند شما را مورد بررسی های تخصصی قرار می دهند، ممکن است سه نوع تصمیم متفاوت مطابق ذیل بگیرند:

 

الف) صدور ابلاغیه پذیرش

 

در اینصورت ثبت برند مورد نظرتان بلامانع تشخیص داده شده است و پس از آن می توانید با تشکیل پرونده بصورت فیزیکی و پرداخت دو مرحله هزینه روزنامه رسمی و پرداخت هزینه حق الثبت و در نهایت با مراجعه حضوری شما یا وکیل شما به اداره مالکیت معنوی، سند برند مورد نظرتان را با ارائه رسید دریافت نمایید.

 

ب) صدور اخطار رفع نقص

 

گاهی اتفاق می افتد که اظهارنامه اینترنتی برند، مطابق شرایط و ضوابط قانونی تکمیل و ارسال نمی شود و یا پرونده دارای نواقصی است.

 

در این مواقع، کارشناس اداره ثبت علائم تجاری نسبت به صدور ابلاغیه ای مبنی بر اخطار رفع نقص صادر می کند که از زمان صدور این ابلاغیه، صرفا ۳۰ روز فرصت دارید تا نقص یا نواقص مطروحه را بر طرف نمایید و چنانچه در این مهلت ۳۰ روزه نسبت به رفع نواقص اعلامی اقدام نکنید، اظهارنامه شما بطور کل رد و کان لم یکن تلقی خواهد شد.

 

پ) صدور اخطار رد

 

چناچه برند و علامت تجاری مورد نظر شما به دلایل قانونی (که تمام این دلایل در ابلاغیه صادره از سوی کارشناسان ثبت علائم تجاری ذکر می شود)، قابلیت ثبت نداشته باشد، موضوع رد اظهارنامه با صدور ابلاغیه ای به اطلاع شما می رسد.

 

سوال: چنانچه نسبت به رد اظهارنامه و عدم امکان ثبت، اعتراض داشته باشیم و کماکان به ثبت برند و علامت تجاری مورد نظرمان اصرار داشته باشیم چه اقدامی باید انجام دهیم؟

 

پاسخ: باید در خود سامانه اداره مالکیت معنوی و از قسمت ثبت انواع درخواست، نسبت به عدم ثبت برند مورد تقاضای خود اقدام نمایید که در اینصورت پس از مدت ها انتظار، نوبت به بررسی پرونده مورد اعتراض شما در هیئت رسیدگی می رسد که معمولا این پاسخ این هیئت به اعتراض و درخواست شما منفی خواهد بود و به احتمال بسیار زیاد از این طریق نیز به نتیجه نخواهید رسید.

 

اما اگر همچنان نسبت به عدم ثبت برند مورد تقاضای خود اعتراض داشته باشید و نسبت به ثبت آن اصرار داشته باشید، اقدام پیش رو، تنظیم و تقدیم دادخواست مبنی بر طرح دعوای حقوقی در دادگاه است که در چنین دعوایی شما خواهان هستید و اداره ثبت علائم تجاری نیز خوانده است.

 

پس از تعیین وقت و رسیدگی به دعوای شما در دادگاه، چنانچه نسبت به حکم دادگاه نیز اعتراض داشته باشید، می توانید نسبت به این حکم در دادگاه تجدید نظر استان تهران، درخواست تجدیدنظر خواهی نمایید.

 

در نهایت هر تصمیمی که از سوی دادگاه تجدید نظر استان تهران در مورد پرونده شما اتخاذ می شود، تصمیم نهایی است و برای هر دو طرف دعوا لازم الاتباع خواهد بود.

 

هزینه ثبت برند | brand registration

هزینه ثبت برند | brand registration

مدارک مورد نیاز برای ثبت برند

 

با توجه به این موضوع که تصمیم دارید برند مورد تقاضای شما بصورت حقیقی (یعنی مالک آن اشخاص حقیقی هستند) ثبت شود یا حقوقی (یعنی مالک آن شرکت ها و موسسات هستند) و همچنین با توجه به اینکه برندی که تصمیم به ثبت آن را دارید، فارسی یا لاتین و یا ترکیبی از هر دو، مدارک مورد نیاز آن تا حدودی با هم متفاوت است که در ذیل به تمامی این موارد اشاره می نماییم:

 

الف) مدارک مورد نیاز ثبت برند برای شخص حقیقی:

 

۱- کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی متقاضی

 

۲- کپی برابر اصل کارت بازرگانی در صورت لاتین بودن برند

 

۳- کپی برابر اصل مجوز فعالیت (پروانه بهره برداری، جواز تاسیس، پروانه ساخت یا هرگونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی)

 

۴- ۱۰ نمونه از برند در ابعاد ۶ در ۶ سانتی متر

 

ب) مدارک مورد نیاز ثبت برند برای شخص حقوقی:

 

۱- کپی روزنامه رسمی تاسیس شرکت

 

۲- کپی آخرین روزنامه رسمی تغییرات شرکت (درصورت وجود)

 

۳- کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی کسانی که در شرکت حق امضاء دارند

 

۴- کپی برابر اصل مجوز فعالیت (پروانه بهره برداری، جواز تاسیس، پروانه ساخت یا هرگونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی)

 

۵- کپی کارت بازرگانی در صورت لاتین بودن برند

 

۶- ۱۰ نمونه از برند در ابعاد ۶ در ۶ سانتی متر

 

هزینه ثبت برند | brand registration

هزینه ثبت برند | brand registration

ثبت برند چقدر زمان می برد؟

 

ثبت برند و علائم تجاری یکی از اموری است که نسبت به دیگر خدمات ثبتی مانند ثبت شرکت و ثبت تغییرات شرکت و امثال آن، زمان بیشتری می برد.

 

برای ثبت برند زمان دقیقی نمی توان تعیین کرد و بسته به اینکه پس از ثبت نهایی اظهارنامه اینترنتی و در کارتابل هر کدام از سه کارشناس و همچنین رئیس اداره، پرونده چند نفر جلوتر از شما در نوبت بررسی باشد، زمان نهایی کار کاملا متفاوت و متغیر خواهد بود.

 

اما بطور حدودی و میانگین، ثبت هر برند چیزی در حدود ۲ الی ۴ ماه زمان می برد.

 

هزینه ثبت برند چقدر است؟

 

جهت اطلاع دقیق و شفاف از هزینه های ثبت برند، با کارشناسان ما در ارتباط باشید:  ۲۱ ۴۸ ۲۱ ۸۸ – ۰۲۱

 

اعتبار برندی که به ثبت می رسد تا چه مدت است؟

 

مدت اعتبار برندهای ثبت شده، ۱۰ سال از زمان ارسال اظهارنامه است.

 

همچنین پس از پایان مدت ۱۰ ساله، یک فرصت حداکثر ۶ ماهه برای تمدید آن وجود دارد.

 

نکته: اگر قبل از پایان مدت ۱۰ ساله نسبت به تمدید برند خود اقدام نکنید و همچنین مدت ۶ ماهه را هم از دست بدهید، برند شما از سوی هر کسی که متقاضی آن باشد، قابل ثبت است.

 

هزینه ثبت برند | brand registration

هزینه ثبت برند | brand registratio

در پایان لازم به ذکر است با توجه به اینکه پروسه ثبت علائم تجاری نسبتا طولانی و زمان بر است و کوچکترین اشتباهی در روند مراحل ثبت علائم تجاری با اخطار رفع نقص یا حتی بدتر از آن با اخطار رد مواجه می شود که زمان و هزینه زیادی از شما به هدر می دهد، توصیه می نماییم چنانچه تصمیم به ثبت علامت تجاری دارید و در این رابطه تسلط کافی ندارید، حتما از راهنمایی و مشاوره کارشناسان خبره و با تجربه موسسه حقوقی مشهور بهره مند شوید و با خیال راحت علامت تجاری خود را ثبت کنید.
 
لینک های مفید:  طرح صنعتی  |  ثبت اختراع

 

 ثبت برند چگونه است؟ بررسی صفر تا ۱۰۰ مراحل، مدارک، زمان و هزینه ها
به این مطلب چند امتیاز میدهید؟
لینک کوتاه: کپی لینک
مشاوره تخصصی در امور حقوقی و ثبتی شما شروع مشاوره

مطالب مشابه

نظرات و بازتاب ها

نظر خود را ارسال کنید:

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد