ثبت تغییر آدرس شرکت و اصلاح کد پستی شرکت چگونه است؟

  • 16 اردیبهشت 1402
  • محسن شیخ ها
  • 4 پرسش و پاسخ

تغییر آدرس شرکت یکی از متداولترین تغییرات شرکتها در ایران است. تغییر آدرس گاهی از یک مرجع ثبتی به مرجع ثبتی دیگر است (مثلاً از تهران به سمنان) که در اینصورت شماره ثبت شرکت تغییر میکند و گاهی نیز ثبت تغییر آدرس شرکت در یک مرجع ثبتی ثابت اتفاق می‌افتد (مثلاً از جردن به نیاوران) که در این حالت شماره ثبت تغییری نمیکند. در نظر داشته باشید که اگر حتی مکان شرکت را هیچ تغییری نمیدهید ولی باید اقدام به اصلاح کد پستی شرکت خود نمایید که در اینصورت نیز باید اقدام به تنظیم و تصویت صورتجلسه مربوطه و ثبت آن در اداره ثبت شرکتها نمایید.

ثبت تغییر آدرس شرکت سهامی خاص و تغییر شرکت با مسئولیت محدود چگونه است و مراحل کامل و مدارک مورد نیاز برای ثبت آن در اداره ثبت شرکتها چیست؟ هزینه تغییر آدرس شرکت و تغییر کد پستی شرکت ها چقدر است؟ اصلاح کد پستی شرکت چگونه انجام میشود؟ در این نوشته با ما همراه باشید تا پاسخ تمامی این سوالات و موارد مهم و مرتبط دیگر را بصورت کامل با هم بررسی نماییم.

 

تغییر آدرس شرکت

ثبت تغییر آدرس شرکت زمانی انجام می شود که شرکاء و سهامداران شرکت تصمیم می گیرند بنا به عللی مرکز اصلی شرکت را تغییر بدهند که این تغییر آدرس ممکن است از یک نقطه شهر به نقطه دیگر همان شهر و یا از یک شهر به شهری دیگر از یک استان و یا از یک استان به استان دیگر صورت گیرد.

 

نکته مهم: چنانچه تغییر آدرس از یک مرجع ثبتی به مرجع ثبتی دیگر باشد، مثلاً اگر تغییر آدرس شرکت از تهران به شرستان باشد، شماره ثبت شرکت تغییر می نماید.

 

امّا در نظر داشته باشید که این تغییر شماره ثبت هیچ تغییری در نام شرکت، صلاحیت ها، مجوزهای احتمالی، شخصیت شرکت، بدهی ها و مطالبات و غیره ایجاد نمی‌نماید.

 

همچنین در چنین شرایطی علی رغم آنکه شماره ثبت شرکت تغییر می نماید امّا شناسه ملی شرکت هیچ تغییری پیدا نمیکند. 

 

تصمیم به تغییر آدرس شرکت در اختیار کدام مجمع است؟

از آنجایی که تغییر مرکز اصلی شرکت تغییر در مواد اساسنامه شرکت را در پی دارد و تغییر در مواد اساسنامه شرکت نیز در اختیار مجمع عمومی فوق العاده شرکت است، بنابراین نتیجه می گیریم که تصمیم به تغییر آدرس یا اصلاح کد پستی شرکت در اختیار مجمع عمومی فوق العاده است.

 

نکته مهم: علی رغم اینکه تصمیم به تغییر آدرس شرکت در اختیار انحصاری مجمع عمومی فوق العاده است، اما همین مجمع می تواند تصمیم بگیرد که تغییر آدرس با تصویب و تصمیم هیات مدیره شرکت باشد.

 

در واقع مجمع عمومی فوق العاده اختیارات خود را در این مورد خاص، به هیات مدیره شرکت تفویض مینماید. همچنین مجمع عمومی موسسین که نهادی فراتر از مجمع عمومی فوق العاده است، می تواند در هنگام تاسیس شرکت و تصویب اساسنامه شرکت، اختیار تغییر آدرس را به هیات مدیره شرکت تفویض نماید.

از کجا متوجه شویم که هیات مدیره شرکت، اختیار تغییر آدرس شرکت را دارد یا خیر؟

بسته به اینکه اختیار تغییر آدرس از طریق کدام مجمع به هیات مدیره تفویض شده باشد، از دو طریق قابل مشاهده است.

 

۱- چنانچه مجمع عمومی موسسین اختیار تغییر آدرس شرکت را به هیات مدیره تفویض نموده باشد، این موضوع در اساسنامه شرکت و با قید تبصره ای در ذیل آدرس شرکت که معمولاً آدرس شرکت در همان مواد ابتدایی اساسنامه ذکر شده است، ذکر شده و قابل مطالعه است و همچنین این موضوع در روزنامه رسمی ثبت تاسیس شرکت نیز منعکس و قابل مشاهده است

 

۲- چنانچه اختیار تغییر آدرس از ابتدا و در هنگام تنظیم و تصویب اساسنامه شرکت، توسط مجمع عمومی موسسین به هیات مدیره داده نشده باشد، طبیعتاً این موضوع در اساسنامه و روزنامه رسمی ثبت تاسیس شرکت قید نشده و قابل مشاهده نیست

 

اما مجمع عمومی فوق العاده می تواند این اختیار را به هیات مدیره بدهد که هر وقت صلاح بداند نسبت به تغییر آدرس شرکت و یا ثبت شعبه اقدام نماید و طبیعتاَ چنین تصمیمی باید مطابق با تشریفات مندرج در قانون تجارت و همچنین اساسنامه شرکت اتخاذ شود و پس از آن در مرجع ثبتی به ثبت برسد و در روزنامه رسمی کشور و همچنین در روزنامه کثیرالانتشار مربوط به اگهی های شرکت، به منظور اطلاع عموم به چاپ برسد که طبیعتاً با مطالعه روزنامه رسمی تغییرات شرکت می توانید متوجه بشوید که آیا هیات مدیره اختیار تغییر آدرس را دارد یا خیر، تمامی موارد فوق الذکر در هنگام تغییر یا اصلاح کد پستی شرکت نیز کاملا صادق است.

 

مراحل اصلاح کد پستی شرکت و تغییر آدرس شرکت در ۶ گام ساده

گام اول) مطابق با توضیحات بالا و بسته به مورد، نخستین گام، تشکیل مجمع عمومی فوق العاده شرکت یا تشکیل جلسه هیات مدیره شرکت، مطابق با تشریفات منرج در قانون تجارت و اساسنامه شرکت است

 

گام دوم) پس از آنکه هر کدام از دو نهاد مذکور در بند اول، تصمیم به اصلاح کد پستی شرکت یا تغییر آدرس شرکت گرفتند، این تصمیم به صورت مکتوب در صورتجلسه ای تنظیم می گردد و همه نفرات آن را امضاء می نمایند و همچنین تمام اوراق صورتجلسه فوق الذکر باید ممهور به مهر شرکت شود

 

نکته: چنانچه مجمع عمومی فوق العاده و یا هیات مدیره شرکت با حضور کلیه شرکاء تشکیل نشده باشد، باید مطابق با تشریفات قانون تجارت و اساسنامه شرکت، مستندات دعوت به حضور در جلسه فوق الذکر را در هنگام ارائه مدارک به اداره ثبت شرکت ها، ارائه نمایید اما اگر تمامی نفرات حاضر باشند، رعایت تشریفات دعوت از اعضاء الزامی نیست.

 

گام سوم) مراجعه به وبسایت اداره ثبت شرکت ها و ثبت اینترنتی تغییرات شرکت در این وبسایت، تایید نهایی اطلاعات وارد شده و اخذ پرینت رسید پذیرش اینترنتی

 

گام چهارم) در ادامه باید صورتجلسه مربوطه را به همراه مدارکی که در ادامه به آن اشاره می نماییم، از طریق باجه های پستی منتخب، به اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری ارسال نمایید

 

گام پنجم) پس از چند روز و از طریق کد پیگیری ای که در هنگام ورود اطلاعات مربوط به تغییرات شرکت خود در وبسایت اداره ثبت شرکت ها، از طریق این پرتال دریافت کرده اید، مجددا به این وبسایت مراجعه نمایید تا در صورتیکه تغییرات شرکت شما منجر به صدور پیش نویس آگهی شده باشد، با اخذ پرینت این پیش نویس به اداره ثبت شرکت ها مراجعه نمایید و با ارائه رسید، اوراق مربوط به ثبت نهایی تغییر آدرس را دریافت نمایید و چنانچه پرونده تغییرات شرکت شما توسط وکیل دادگستری انجام می شود، باید ایشان به اداره ثبت شرکت ها مراجعه نماید

 

گام ششم) پس از این مرحله، ثبت تغییرات مورد نظر شما در اداره ثبت شرکت ها نهایی شده است، اما همچنان دو کار دیگر باقی مانده است

 

الف) مراجعه به پرتال روزنامه رسمی و پرداخت هزینه انتشار آگهی ثبت تغییرات شرکت در روزنامه رسمی کشور.

 

نکته مهم: برای سهولت هرچه بیشتر کار، کارشناسان باتجربه موسسه حقوقی مشهور قبلا در همین وبسایت مقاله ای منتشر نموده اند و در آن نحوه انتشار انواع آگهی در روزنامه رسمی را بصورت تصویری آموزش داده اند که در صورت تمایل می توانید با کلیک بر روی کلمه روزنامه رسمی، و با مطالعه این مقاله و مشاهده تصاویر منرج در آن، به راحتی آگهی های خود را در روزنامه رسمی منتشر نمایید.

 

ب) با همان کد پیگیری دریافتی از پرتال اداره ثبت شرکت ها باید به این وبسایت مراجعه نمایید و از همین طریق نسبت به پرداخت هزینه انتشار آگهی ثبت تغییرات شرکت خود در روزنامه کثیر الانتشاری که آگهی های شرکت در آن چاپ و منتشر می شود، اقدام نمایید و هر دو روزنامه رسمی و کثیر الانتشار، پس از چاپ به آدرس شما ارسال خواهد شد.

 

مدارک مورد نیاز برای ثبت تغییر آدرس شرکت

  • کپی روزنامه رسمی ثبت تاسیس شرکت و ثبت تغییرات شرکت (درصورت وجود)
  • اصل مجوز صادره از سوی مرجع ذی صلاح (چنانچه موضوع شرکت شما از موضوعات مجوزی باشد)
  • یک نسخه امضاء و مهر شده از صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده و یا جلسه هیات مدیره (بسته به مورد)
  • مستندات تشریفات دعوت از اعضاء (چنانچه مجمع عمومی یا جلسه هیات مدیره با حضور تمامی نفرات نباشد
  • اصل وکالتنامه وکیل دادگستری (چنانچه پرونده ثبت تغییرات شرکت شما توسط وکیل دادگستری پیگیری و انجام می‌شود)

 

هزینه تغییر آدرس شرکت چقدر است؟

برای تغییر آدرس (اعم از شرکت سهامی خاص و شرکت با مسئولیت محدود)، تنظیم تنها یک صورتجلسه و ثبت آن در اداره ثبت شرکت ها کافی است.

 

پس از ثبت صورتجلسه در اداره ثبت شرکت ها، گام بعدی درج مراتب آگهی تغییرات فوق الذکر در روزنامه رسمی و روزنامه کثیرالانتشار شرکت است.

 

برای اطلاع دقیق از هزینه اصلاح کد پستی شرکت یا تغییر آدرس شرکت خود و ثبت آن در اداره ثبت شرکتها با ما تماس بگیرید.

 

ثبت تغییرات شرکت ها، از امور تخصصی ای است که نیاز به دانش کافی و تجربه دارد و در صورتی که کوچکترین اشتباهی در هر کدام از مراحل پیش گفته داشته باشید، پرونده تغییرات شرکت شما با اخطار رفع نقص یا حتی با اخطار رد مواجه می شود و این موضوع وقت و هزینه شما را به هدر می دهد.

 

از همین رو توصیه می نماییم چنانچه تبحر کافی در ثبت تغییرات شرکت ندارید، خودتان اقدام با این موضوع نکنید و برای انجام آن از تجربه کارشناسان متخصص بهره ببرید که برای همین منظور می توانید تمام امور ثبتی و حقوقی شرکت خود را با خیالی آسوده به کارشناسان ثبتی خبره و وکلای پایه یک با تجربه موسسه حقوقی مشهور محول نمایید.

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید 4 دیدگاه
  • حبیب گودرزی پاسخ

    با سلام و احترام
    من یه مؤسسه حقوقی دارم میخوام از محل صدور آن به تهران انتقالش بدم
    لطفا راهنمایی کنید با تشکر

    8 دی 1401 در 22:59
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      برای کسب اطلاعات لازم، در ساعات اداری با شماره 02143000430 تماس بگیرید.

      26 دی 1401 در 17:06
  • زهرا پاسخ

    با سلام و خسته نباشید
    شرکتی دارم که در استان اصفهان می باشد و به تازگی شعبه ای در تهران تاسیس کرده ایم آیا برای گرفتن شماره ثبت شعبه باید به اداره ثبت شرکتهای تهران هم مراجعه نمایم یا خیر ؟

    23 فروردین 1400 در 11:49
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      خیر نیازی به مراجعه به اداره ثبت شرکتهای تهران نیست.
      شما باید به اداره ثبت شرکتهای اصفهان مراجعه کنید.

      26 فروردین 1400 در 11:58