تکلیف مهریه در طلاق غیابی چه می‌شود؟ وضعیت مهریه در طلاق غیابی

  • 19 شهریور 1399
  • محسن شیخ ها
  • 5 پرسش و پاسخ

زمانی که دادخواستی علیه شخصی در دادگاه تنظیم می‌شود، ابلاغیه‌ای از سوی دادگاه برای شخص صادر می‌گردد تا در دادگاه حضور پیدا کند. اگر ابلاغیه توسط خود شخص تحویل گرفته نشود یا اینکه او ابلاغیه را تحویل بگیرد ولی در دادگاه حاضر نشود، دادگاه در غیاب آن شخص، رأی غیابی صادر می‌کند. این رأی در […]

زمانی که دادخواستی علیه شخصی در دادگاه تنظیم می‌شود، ابلاغیه‌ای از سوی دادگاه برای شخص صادر می‌گردد تا در دادگاه حضور پیدا کند. اگر ابلاغیه توسط خود شخص تحویل گرفته نشود یا اینکه او ابلاغیه را تحویل بگیرد ولی در دادگاه حاضر نشود، دادگاه در غیاب آن شخص، رأی غیابی صادر می‌کند. این رأی در خصوص طلاق نیز صدق می‌کند. منتهی سوال مهمی که برای اکثر خانم‌ها به وجود می‌آید این است که در طلاق غیابی که مرد در دادگاه حاضر نمی‌شود و رأی غیابی جدایی آن‌ها از یکدیگر صادر می‌گردد، تکلیف مهریه چه می‌شود؟ اگر این پرسش در ذهن شما هم مطرح شده است که تکلیف مهریه در طلاق غیابی چه می‌شود؟ ادامه این مطلب را دنبال کنید.

 

تکلیف مهریه در طلاق غیابی چه می‌شود؟ وضعیت مهریه در طلاق غیابی

 

همانطور که خودتان هم می‌دانید یکی از مهم‌ترین حقوق زن در قانون کشور ما مهریه است که به عنوان دینی بر گردن مرد است و او موظف است که مهریه را به صورت تمام و کمال به زن خود پرداخت کند. منتهی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌هایی که در این زمینه وجود دارد، تکلیف مهریه در طلاق غیابی است. چراکه در این نوع طلاق، قاضی در غیاب یکی از دو طرف رأی طلاق را صادر می‌کند. در ادامه شما را با مفهوم رأی و طلاق غیابی، تکلیف مهریه در این نوع طلاق زمانی که دادخواست طلاق از طرف زن و زمانی که دادخواست طلاق از طرف مرد مطرح می‌شود را بررسی خواهیم کرد. علاوه‌بر این شما را با شرایط اخذ طلاق غیابی آشنا می‌کنیم.

با رأی غیابی و طلاق غیابی آشنا شوید

 

پیش از آن که اقدام به پرداخت مهریه در طلاق غیابی کنید، باید رای غیابی و ماهیت طلاق غیابی را بشناسید. اساسا در چه شرایطی رای به طلاق، به صورت غیابی صادر می شود؟ قانون صراحتاً در چندین بند قید کرده است که دادخواست شکایت بایستی به طرق مختلف به فرد متشاکی ابلاغ شده و وی به دادگاه فراخوانده شود. در ماده ۶۸، ۶۹ و ۷۰ قانونی آیین دادرسی مدنی به نحوه ارسال ابلاغیه به متشاکی و ذکر موارد قانونی آن پرداخته شده است. صدور رای غیابی و تبع آن پرداخت مهریه در طلاق غیابی، مراحلی دارد که باید به ترتیب طی شوند.

 

توضیح این سه بند قانونی به این شکل است که یک شکایت و اعلام حضور در دادگاه، به آدرس مندرج ارسال شده و به این ترتیب به دست متشاکی می رسد. تسلیم ابلاغیه را به نزدیکان و بستگان درجه یک و حتی ارسال آن به درب آدرس محل سکونت، بر اساس این بندها قانونی است و دادگاه اجازه چنین کاری را دارد. با این حال اگر پس از طی این مراحل، متهم یا متشاکی در دادگاه حاضر نشده و لایحه نیز ندهد، رأی به صورت غیابی و بدون حضور فرد صادر خواهد شد. در چنین دادرسی هایی از عبارت رای غیابی برای رای صادر شده در دادگاه استفاده می شود. اگر دادگاه مربوط به طلاق باشد، حکم صادر شده اصطلاحا طلاق غیابی نامیده می شود.

حقوق زن و مرد در طلاق غیابی چگونه است؟

 

پس از این که رای طلاق غیابی صادر شد، طرف مقابل تا ۲۰ روز زمان دارد که به اموری همچون مهریه در طلاق غیابی رسیدگی کرده و واخواهی انجام دهد. بعضا سوء استفاده هایی در طلاق ها و رای های غیابی صورت گرفته است که باعث شده افراد در این ۲۰ روز حق واخواهی نسبت به رای صادر شده را داشته باشند. نکته قابل ذکر دیگر که باید به آن توجه داشته باشید این است که سایر حقوق زن و مرد از جمله مهریه، نفقه، اجرت المثل، نفقه زمان عده و … نیز در جای خود محفوظ بوده و طرف مقابل موظف است که نسبت به پرداخت آنها اقدام نماید.

 

توجه داشته باشید که دادگاه تنها در یک صورت رای طلاق غیابی صادر می کند؛ درواقع تمام حق و حقوق طرف مقابل در رأی صادر شده ذکر می شود و فرد خواهان طلاق نیز باید آنها را بپذیرد تا رای غیابی صادر گردد. بدون شک یکی از این حقوق، مهریه در طلاق غیابی است که بر عهده زوج قرار می گیرد.  

 

مهریه در طلاق غیابی وقتی دادخواست طلاق از طرف زوج باشد چگونه خواهد بود؟

 

اگر دادخواست طلاق غیابی توسط زوج به دادگاه ارائه شود، دادگاه رأی به طلاق خواهد داد. اما نکته ای در این شرایط وجود دارد با این توضیح که تمام حق و حقوق زوجه در رای صادر شده در نظر گرفته می شود. بنابراین زوجه می تواند پس از طلاق غیابی از طرف زوج، مهریه را دریافت نماید. علاوه بر این سایر حق و حقوق زن نیز در رأی در نظر گرفته می‌ شود تا در صورت مطالبه از طرف زوجه پرداخت گردد.

 

مهریه در طلاق غیابی وقتی دادخواست طلاق از طرف زوجه باشد چه شرایطی دارد؟

 

اما اگر درخواست طلاق غیابی از طرف زوجه باشد تکلیف مهریه چه می شود؟ در این صورت و اگر زوج مفقود باشد، شرایط مهریه کمی پیچیده تر از حالت عادی خواهد بود. در چنین شرایطی با توجه به اینکه زوج مفقود شده است، امکان مطالبه مستقیم مهریه از وی وجود ندارد. اما شرایطی فراهم شده است که زوجه بتواند با رأی دادگاه نسبت به توقیف حساب بانکی و یا سایر اموال و مستغلات زوج اقدام نموده و حق خود را از مهریه دریافت نماید. اگر زوجه از طرف زوج وکالت تام الاختیار برای طلاق داشته باشد، دیگر طلاق صادر شده طلاق غیابی محسوب نمی‌ شود و در زمره طلاق توافقی جای می ‌گیرد که در این صورت قوانین آن متفاوت خواهد بود. قاضی در این موارد برحسب بندهای مندرج در وکالت نامه، رای مورد نظر را صادر می کند.

 

شرایط اخذ طلاق غیابی

 

پس از پرداختن به مبحث مهریه در طلاق غیابی، بد نیست شرایط اخذ این نوع طلاق را نیز بدانید. اگر طلاق غیابی از جانب زوج باشد، حکم پیچیده نبوده و با توجه به حق قانونی وی برای طلاق رأی صادر خواهد شد. اما زوجه برای اثبات حقانیت خود برای طلاق نیاز به ادله و اسناد مختلفی دارد. شوهر باید به مدت ۴ سال مفقود باشد تا زن بتواند درخواست طلاق غیابی دهد. همچنین اگر شوهر به مدت ۶ ماه یا بیشتر نفقه پرداخت نکند، زوجه می تواند چنین درخواستی را به دادگاه ارائه دهد. بندهای مندرج در عقدنامه به عنوان حق طلاق زن نیز در این مورد تاثیرگذار هستند.

در هر یک از این شرایط، زن این حق را دارد که نسبت به دریافت رای طلاق غیابی و مهریه در این نوع طلاق اقدام نماید. اما اگر هیچ یک از این موارد مصداق نداشته باشد، قاضی رأی به طلاق غیابی به دادخواست زوجه نخواهد داد. برای درک بهتر و رسیدن به پاسخ درست درباره مهریه در طلاق غیابی بهتر است از وکلای با تجربه در این حوزه و مشاورین آگاه و مطمئن راهنمایی بگیرید.

 

شما هم نظر خود را در مورد این مقاله ثبت کنید 5 دیدگاه
  • رضا پاسخ

    دریافت مشاوره متنی سلام وقتتون بخیر اگر مرد از ایران فرار کرده باشد و زن طلاق غیابی بگیرد ،و مرد دوباره به ایران برگردد آیا زن میتواند درخواست مهریه کند با وجود اینکه بچه هم پیش زن هست؟
    تشکر

    25 آذر 1401 در 14:14
  • زینب محمدی پور پاسخ

    باسلام میخواستم بدونم ک درطلاق غیابی وقتی زن حق وحقوق خود براگرفتن بچه اش یبخشه بعد فوت همسرایان میشه حق وحقوق دوباره اجرابزاره باتشکر

    30 آبان 1401 در 00:35
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      خیر امکانپذیر نیست

      2 آذر 1401 در 14:37
  • محبوبه پاسخ

    سلام وقتتون بخیر
    اگر زن و شوهری در مراحل جدایی و طلاق باشند و در دادگاه پرونده درخواست جدایی دارند
    ولی مرد با وجود داشتن وکیل از ایران فرار کرده و به خارج از ایران رفته برای همیشه
    و ماشین و خونه و حقوق و چیزی ندارد
    تکلیف مهریه چه می شود

    10 آبان 1401 در 09:52
    • محسن شیخ ها پاسخ

      درود بر شما
      دین مربوط به مهریه همچنان بر ذمه آن شخص باقیست و هر زمان مالی از ایشان یافت بشود میتوان مهریه را از همان طریق دریافت کرد.

      23 آبان 1401 در 17:11